• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (aldrig kontanter) skrev 2014-06-13 12:38:42 följande:
    Diskussionen här har tydligen nått nya nivåer.

Nedskräpning, påhopp, brist på förståelse för andras integritet. Om nån tänker efter lite här så handlar det om olika kulturer, befolkningsmängd, kultur, uppväxt. Många har levt i överbefolkade städer och där har inte renligheten så stor betydelse. Inte längre. Vanans makt är stor. Har man levt så, växt upp så, så begriper man inte bättre. Däremot kan man tycka att om de ser hur rent det är i det land de råkar befinna sig i, så borde man begripa att här gäller andra regler. I vissa kulturer är de otroligt gapiga, fräcka och allmänt jävliga. Det kan man ju se när vi besöker deras länder. Vi är ett tyst folk. Ibland alldeles för tysta.

Men det var ju inte det vi diskuterade här från början?
    Jag har varit i Bukarest. En rätt trevlig stad i det stora hela, sliten och förfallen här och var visst men vilken stad är inte det? Hursomhelst råder det inga som helst tvivel om att man såg betydligt färre tiggare på Bukarests gator sommaren 2011 än man gör på Stockholms tre år senare. Då var vi ändå turister och såg förmodligen ut som sådana också, och sådana brukar vara "easy targets" för tiggare och gatuförsäljare världen över.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Arbetsvegan
    Anonym (aldrig kontanter) skrev 2014-06-13 12:38:42 följande:
    Diskussionen här har tydligen nått nya nivåer.

Nedskräpning, påhopp, brist på förståelse för andras integritet. Om nån tänker efter lite här så handlar det om olika kulturer, befolkningsmängd, kultur, uppväxt. Många har levt i överbefolkade städer och där har inte renligheten så stor betydelse. Inte längre. Vanans makt är stor. Har man levt så, växt upp så, så begriper man inte bättre. Däremot kan man tycka att om de ser hur rent det är i det land de råkar befinna sig i, så borde man begripa att här gäller andra regler. I vissa kulturer är de otroligt gapiga, fräcka och allmänt jävliga. Det kan man ju se när vi besöker deras länder. Vi är ett tyst folk. Ibland alldeles för tysta.

Men det var ju inte det vi diskuterade här från början?
    Men tänk till lite nu...

Det du ger luft åt är fördomar #har men levt i överbefolkade städer spelar hygien inte så stor roll" Vilka möjligheter till hygien har någon som bor på gatan? 
    Mig veterligen så finns det inte alltför många gratis ställen där man kan klä av sig naken och tvätta sig utan att riskera att arresteras för förargelseväckande beteende. Känner du till annat?

Sverige är inte speciellt rent, Börjar man betrakta vad folk gör så ser man att de allra flesta bara slänger det skräp de har för händerna, rakt där de står. Papperskorgar använder man om de råkar finnas någon exakt där man finns men få är de som håller i skräpet och tar ett par extra steg.

Den enda skillnaden som finns är den personliga hygienen men där borde man inse att möjligheterna skiljer sig åt avsevärt.
  • Anonym (aldrig kontanter)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-13 12:44:20 följande:
    Men tänk till lite nu...

Det du ger luft åt är fördomar #har men levt i överbefolkade städer spelar hygien inte så stor roll" Vilka möjligheter till hygien har någon som bor på gatan? 
    Mig veterligen så finns det inte alltför många gratis ställen där man kan klä av sig naken och tvätta sig utan att riskera att arresteras för förargelseväckande beteende. Känner du till annat?

Sverige är inte speciellt rent, Börjar man betrakta vad folk gör så ser man att de allra flesta bara slänger det skräp de har för händerna, rakt där de står. Papperskorgar använder man om de råkar finnas någon exakt där man finns men få är de som håller i skräpet och tar ett par extra steg.

Den enda skillnaden som finns är den personliga hygienen men där borde man inse att möjligheterna skiljer sig åt avsevärt.
    Du läser inlägg som fan läser bibeln. Men hygien menar jag när gatorna svämmar över av avföring, sopor. Man lever i tältstäder där barnen bajsar där de står och går. Man lever i små egna samhället där inga sopbilar hittar. ingen håller ordning. Och säg inte att du är så otroligt naiv att du inte tror på det. Jag lägger ner. Dina inlägg är skrämmande och fullständigt i det blå. Du är ute efter att säga emot enbart för principens skull. Tänk istället.
  • nyans
    Arbetsvegan skrev 2014-06-13 12:01:29 följande:
    Tror du att de gör så för att jävlas med dig?

Eller tror du att det finns en "viss" desperation som gör att de uppträder som de gör? 

Tror du att de skulle föredra att ha ett varmt hem, att kunna sätta mat på bordet, att kunna vara tillsammans med sin familj istället för att tigga på gatorna?

De klart att de beter sig så för att de är desperata, mer eller mindre i alla fall.

Men vi kan inte ha ett samhälle där man knappt kan gå på stan utan att bli ofredad och där till och med BARN antastas. Då kommer fler kräva att tiggeri förbjuds.

Vi tillåter inte stöld bara för att det finns fattiga människor som kanske behöver stjäla...
  • nyans
    Anonym (eva) skrev 2014-06-13 11:55:03 följande:

Här i Stockholm har det spårat ut rejält med tiggarna. Jag stör mig inte på de som sitter stilla utanför butikerna med en mugg framför sig, men nu går det knappt att sitta med familjen i en park längre eller gå på restaurang, varken på uteserveringen eller inne i lokalen utan att de är mitt i ansiktet på oss där också.
    De har absolut ingen respekt för andras personliga integritet eller hur nära man ska komma okända människor eller okända barn, utan är mitt uppe i ansiktet på både oss och barnet. Jag har också varit med om att tiggare har klappat mitt barn i ansiktet med händer som strax innan har rotat igenom papperskorgar.

Den här situationen börjar gå över styr helt.

I Göteborg blir de bortkörda om de försöker tigga i affärer eller restauranger, och vad jag vet, är det inte tillåtet att tigga på uteserveringar heller. Så blir ni störda kan ni säga till personalen.

Hur synd det än är om tiggarna, har man självklart rätt att sitta ifred på en servering. I Göteborg håller de flesta tiggare låg profil. Påstridigt tiggeri förekommer, men det är inte längre så vanligt. Allmänheten blev helt enkelt för irriterad och fientligheten mot tiggarna ökade. Jag gissar att det är därför de flesta tigger mer passivt nu.
  • Arbetsvegan
    Anonym (aldrig kontanter) skrev 2014-06-13 12:49:55 följande:
    Du läser inlägg som fan läser bibeln. Men hygien menar jag när gatorna svämmar över av avföring, sopor. Man lever i tältstäder där barnen bajsar där de står och går. Man lever i små egna samhället där inga sopbilar hittar. ingen håller ordning. Och säg inte att du är så otroligt naiv att du inte tror på det. Jag lägger ner. Dina inlägg är skrämmande och fullständigt i det blå. Du är ute efter att säga emot enbart för principens skull. Tänk istället.
    Japp, jag skrev om det också. Det är faktiskt inte tiggarnas förtjänst att det ser ut så precis överallt. Kolla in vilken badstrand som helst efter en solig dag. Till exempel.  Vem håller ordning? den renlige svensken?

Som sagt behöver du tänka till lite och inte bara vädra fördomar.
  • ulfsas

Här i Sthlm har det nu hänt mig tre ggr att någon kärring knackar på rutan och häller ut en hand för att tigga när jag stoppat vid rödljus. Precis som jag varit med om i Indien. Känns internationellt...

Det är en sak att passivt tigga och att aktivt gå på folk. Har även haft två besök av de Irländska? asfaltsläggarna när de knackat på min dörr där hemma.

Börjar tröttna nu.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Anonym (eva)
    nyans skrev 2014-06-13 13:03:31 följande:
    I Göteborg blir de bortkörda om de försöker tigga i affärer eller restauranger, och vad jag vet, är det inte tillåtet att tigga på uteserveringar heller. Så blir ni störda kan ni säga till personalen.

Hur synd det än är om tiggarna, har man självklart rätt att sitta ifred på en servering. I Göteborg håller de flesta tiggare låg profil. Påstridigt tiggeri förekommer, men det är inte längre så vanligt. Allmänheten blev helt enkelt för irriterad och fientligheten mot tiggarna ökade. Jag gissar att det är därför de flesta tigger mer passivt nu.
    Det gör de inte här, personalen gör inget och om de mot förmodan skulle göra det så finns det nog andra gäster som vurmar för tiggare på stället som skulle se till att vända det mot restaurangägaren.

Här får tiggarna störa gästerna i lugn och ro. Hade två stycken som sträckte fram muggen över bordet på övervåningen på ett inomhuscafé tidigare i veckan. Alla gäster skruvade generat på sig och personalen tittade på.
  • nyans
    ulfsas skrev 2014-06-13 13:05:00 följande:
    Här i Sthlm har det nu hänt mig tre ggr att någon kärring knackar på rutan och häller ut en hand för att tigga när jag stoppat vid rödljus. Precis som jag varit med om i Indien. Känns internationellt...

Det är en sak att passivt tigga och att aktivt gå på folk. Har även haft två besök av de Irländska? asfaltsläggarna när de knackat på min dörr där hemma.

Börjar tröttna nu.
    Att knacka på bilrutor är verkligen inte OK och dessutom en potentiell trafikfara.
  • Anonym (eva)
    ulfsas skrev 2014-06-13 13:05:00 följande:

Börjar tröttna nu.
    Jag har inte upplevt det men jag har börjat köra med låsta dörrar i innerstan. Vill inte riskera att någon öppnar dörren på passagerarsidan och tar min handväska som jag brukar ha på det sätet.
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?