• Anonym (Vill veta)

Belastningsregistret!!

Hej! Har fått erbjudande om ett nytt jobb. Chefen säger att HR-avdelningen kommer att ta ett utdrag ur belastningsregistret på mig. Jag undrar bara om de verkligen kan göra det? Någon som vet? Arbetsgivaren är ingen myndighet och tjänsten har inget att göra med barn eller rättsväsende på något sätt. Visst måste väl jag begära ut det själv och ge till dem?

• Svar på tråden Belastningsregistret!!
  • P30

Om Lexbase:
    www.internetsweden.se/lexbase-se-bakom-och-runtom

Angående att begära ut belastningsregistret:
    Jag har en anställningsintervju senare idag och skulle absolut kunna tänka mig att be om ett utdrag, men känner inte att jag behöver det i det aktuella fallet. Jag har lite svårt att förstå er som tror att jag som arbetsgivare har någon slags skyldighet att ignorera om ni har begått brott.

Belastningsregisterutdraget skall förstås användas till att kolla att CV:t är korrekt och att de frågor jag ställt är sanningsenligt besvarade. Viss typ av historik hade jag inte haft några problem med, men även sådant som normalt är ok som fortkörning finns en varningsflagg om man gjort det flera gånger, eller om man kört 100 på en 30-väg. En sådan kollega vill varken jag eller någon annan hos oss ha. Det vittnar om dåligt omdöme.

Att det är synd om er som begått brott och buhuu, det är svårare att få jobb - ja det är ju så det är, precis som om du skolkat i skolan, inte fått betyg och inte kunnat/velat läsa vidare, eller brutit benet på 36 ställen och behöver permobil.

Allt vi gör och är får konskekvenser. Om man har haft en förlossningspsykos och därför hamnat i belastningsregistret är ju det inte så svårt att berätta om. Det hade jag som arbetsgivare kunnat leva med även om jag förstås läst på lite innan jag erbjöd jobbet.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • TrendyFarsa
    Anonym (Vill veta) skrev 2014-06-14 20:49:34 följande:
    Hej! Har fått erbjudande om ett nytt jobb. Chefen säger att HR-avdelningen kommer att ta ett utdrag ur belastningsregistret på mig. Jag undrar bara om de verkligen kan göra det? Någon som vet? Arbetsgivaren är ingen myndighet och tjänsten har inget att göra med barn eller rättsväsende på något sätt. Visst måste väl jag begära ut det själv och ge till dem?
    Dom kan begära att du gör ett eget utdrag ur belastningsregistret ja. Oftast brukar dom även kräva att det skall överlämnas i det OÖPPNADE kuvert som det kommer till dig i.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Anonym (J)

Jag tror att du måste beställa det själv och då ska du lämna det till chefen oöppnat. Och går du inte med på det, kan du bli nekad jobbet. That's it. Och har du något att dölja, kanske du inte är lämplig för jobbet. Jag själv ger tummen upp för det arbetsgivare som vill ha koll på sina anställda och kollar belastningsregistret.

• Anonym (? 2)
    Stokke skrev 2014-06-14 20:54:02 följande:
    Japp ! Många arbetsgivare kollar det och kollar om du har bet anmärkningar.

Kollar arbetsgivarna också om man har betalningsanmärkningar? Var kollar de då? Inte står det på belastningsregister väl?
  • ursula
    Anonym (? 2) skrev 2014-06-16 13:28:51 följande:

Kollar arbetsgivarna också om man har betalningsanmärkningar? Var kollar de då? Inte står det på belastningsregister väl?
    Finns många företag som står till tjänst med sådana upplysningar
  • vampyria2
    TrendyFarsa skrev 2014-06-16 10:52:23 följande:
    Dom kan begära att du gör ett eget utdrag ur belastningsregistret ja. Oftast brukar dom även kräva att det skall överlämnas i det OÖPPNADE kuvert som det kommer till dig i.

Det har de faktiskt ändrat på nu, nu för tiden så får man det på ett papper med vattenstämpel som gör det till en värdehandlign så man får faktiskt öppna det och man får andvända det under ett års tid, kostar pengar att beställa ett nytt om man har bort det under det året
  • Anonym (? 2)
    Anonym (123) skrev 2014-06-15 00:07:18 följande:
    Det finns personer som gjort ett aktivt val att begå en kriminell handling (vanliga kriminella) och de som inte hade något val på grund av sjukdom (tas hand om rättspsyk). I registret syns dock inte skillnaden i Sverige (dock i nästan alla andra länder).

Jag är mer rädd just för personer med psykisk sjukdom. Det är just dessa människor som dödar vem som helt oprovocerat, den som råkar komma i vägen vid fel tidpunkt. Den kriminella kommer mest sannolikt inte att döda mig eftersom jag inte har något otalt med den kriminella.
  • TrendyFarsa
    vampyria2 skrev 2014-06-16 13:48:13 följande:

Det har de faktiskt ändrat på nu, nu för tiden så får man det på ett papper med vattenstämpel som gör det till en värdehandlign så man får faktiskt öppna det och man får andvända det under ett års tid, kostar pengar att beställa ett nytt om man har bort det under det året smile1.gif
    Vilka har ändrat på vad? Arbetsgivarna?

Vid de rekryteringar jag ansvarat för är det oöppnat kuvert som gäller och är det ens en tvekan om detta från en potentiellt anställd så går ansökan direkt i runda arkivet efter "Tack och hej, vi hör av oss".
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Fjärilslarv
    Indianica skrev 2014-06-15 18:35:03 följande:
    När jag sökte jobb senast lämnade jag bara in det papper där det stod att jag inet förekom under några avsnitt i registret. Vadå inte numrerade sidor? Finns man inte med i registret så får man inte hem ett kuvert innehållandes tio sidor utan man får hem ett papper....Det är väl bara om man är dömd antal sidor är relevant?
    då hade du tur att ditt jobb godtog det, de jobb som jag har haft har aldrig godkänt öppnade kuvert.
  • Anonym (!!!!)

Lägger mig i, 
    De flesta kommuner begär utdrag ifrån registret vid nyanställningar. Förr var det bara när man skulle jobba med barn och unga. 
    Nu är det alla som ska jobba inom kommunalverksamhet.

Alla är inte lämpliga att jobba med barn, unga, gamla , invandrare osv osv.

Så ta för tusan och lägg av och sitt o hota att ni ska hänga ut enskilda företagare.Skrikandes

Som företagare bestämmer man själv vilka man vill ha som anställda, punkt slut!

Tror att ni får gå i terapi, för att sitta och hota på fl om att skada företag innebär att ni inte har bytt er kriminella bana, så gör man bara inte, Ta ansvar för era liv, ni är er egen lyckas smed.
    Och det jag mår bästa av personligen är att lägga mig med RENT samvete.

Svar på tråden Belastningsregistret!!