• Anonym (Vill veta)

Belastningsregistret!!

Hej! Har fått erbjudande om ett nytt jobb. Chefen säger att HR-avdelningen kommer att ta ett utdrag ur belastningsregistret på mig. Jag undrar bara om de verkligen kan göra det? Någon som vet? Arbetsgivaren är ingen myndighet och tjänsten har inget att göra med barn eller rättsväsende på något sätt. Visst måste väl jag begära ut det själv och ge till dem?

• Svar på tråden Belastningsregistret!!
  • MxMeNow
    vampyria2 skrev 2014-06-16 13:48:13 följande:
    Det har de faktiskt ändrat på nu, nu för tiden så får man det på ett papper med vattenstämpel som gör det till en värdehandlign så man får faktiskt öppna det och man får andvända det under ett års tid, kostar pengar att beställa ett nytt om man har bort det under det året

• Indianica
    Bussförare skrev 2014-06-15 10:20:22 följande:
    Det är inte så enkelt. I princip vilken kart som helst kan hamna i belastningsregistret. Till exempel, om man är osams med en kvinna och hon anmäler våldtäckt (alt. sexuellt ofredande), sedan är det kört.
    Skärpning, det är bara om man blir dömd man hamnar i registret och sedan så finns man ju där, men det kan ju inte heller vara så att arbetsgivare tänker att folk är oskyldigt dömda, då faller hela poängen med ett belastningsregister....skuklle inte heller rekommendera någon att säga att man blivit oskyldigt dömd.
  • Indianica
    Fjärilslarv skrev 2014-06-16 16:07:34 följande:
    då hade du tur att ditt jobb godtog det, de jobb som jag har haft har aldrig godkänt öppnade kuvert.
    Ja, det är möjligt, men de meddelades inte på förhand att det inte fick vara öppnat, så jag vet inte om det verkligen var tur....det är nogsnarare  praxis i min kommun. Som någon annan skrev är det vattenstämplat och förmodligen väldigt svårt att förfalska och på sidan 1 står det "finns ej i belastningsregistret" så då förstår jag inte hur det skulle kunnat finnas en bilaga med brott jag begått (som någon annan skrev hade hänt) det låter jättekonstigt.
  • MxMeNow

Vi

Indianica skrev 2014-06-16 17:23:50 följande:
    Ja, det är möjligt, men de meddelades inte på förhand att det inte fick vara öppnat, så jag vet inte om det verkligen var tur....det är nogsnarare  praxis i min kommun. Som någon annan skrev är det vattenstämplat och förmodligen väldigt svårt att förfalska och på sidan 1 står det "finns ej i belastningsregistret" så då förstår jag inte hur det skulle kunnat finnas en bilaga med brott jag begått (som någon annan skrev hade hänt) det låter jättekonstigt.

Numera är det som Vampyria2 beskrev det.
  • Fjärilslarv
    Indianica skrev 2014-06-16 17:23:50 följande:
    det handlar väl också om att du skulle kunnat förfalska brevet om det är öppnat.
  • Vlad
    Fjärilslarv skrev 2014-06-16 17:59:55 följande:
    det handlar väl också om att du skulle kunnat förfalska brevet om det är öppnat.
    För att det är totalt omöjligt att öppna ett kuvert och försluta det igen
  • Bussförare

Det är självklart att man ska lämna in oöppnad kuvert, det brukar stå i platsannonser.

Förout begärde jag utdrag ur mitt belastningsregister då och då, öppnade kuvertena och sparade. Så jag har flera kopior av mitt register när det var tomt. Skulle jag söka jobb i framtiden, kan jag skicka in en av dem där kopiorna. Hoppas att jag inte kommer att dömas för urkundsförfalskning för det.

• MxMeNow

Det är tydligt att inte många av er i tråden beställt eller hanterat utdrag ur belastningsregistret på väldigt länge. Man får inte beställa hur många som helst, det man får ska man använda dig av i minst ett år framöver. Så det Går alltså inte att ha utdraget i ett oöppnat kuvert från myndigheten mer än en gång numera. Annars kostar det skjortan om man ska på flera intervjuer.

• Fjärilslarv
    MxMeNow skrev 2014-06-16 19:57:40 följande:
    Det är tydligt att inte många av er i tråden beställt eller hanterat utdrag ur belastningsregistret på väldigt länge. Man får inte beställa hur många som helst, det man får ska man använda dig av i minst ett år framöver. Så det Går alltså inte att ha utdraget i ett oöppnat kuvert från myndigheten mer än en gång numera. Annars kostar det skjortan om man ska på flera intervjuer.
    ok, men alla som jag har sökt jobb på har begärt det i just oöppnat kuvert.
  • MxMeNow
    Fjärilslarv skrev 2014-06-16 19:59:24 följande:
    ok, men alla som jag har sökt jobb på har begärt det i just oöppnat kuvert.

Under 2013/2014?
Svar på tråden Belastningsregistret!!