• leg4

Jag använder inte toalettpapper

Detta är ingen troll-tråd, även om det kanske verkar så.

För ungefär fyra år sedan slutade jag och min sambo använda toalettpapper och flera av våra släktingar har börjat göra likadant. Vi torkar oss istället med handen (och sköljer av oss i handfatet) eller tvättar bort bajset inne i duschen eller med hjälp av en vattenslang utomhus (fungerar dock bara på sommaren).

Hur kommer det sig att så mänga människor använder toalettpapper när det är helt onödigt? Om folk börjar göra som vi så skulle ni dels spara pengar och vi slipper hugga ner så mycket skog. Dessutom minskar risken för stopp i avloppet. Snälla förklara för mig varför ni använder toalettpapper. Endast seriösa svar!

• Svar på tråden Jag använder inte toalettpapper
  • Mimmi77

Att spara på vatten är ju också bra på miljön. Att tysta arslet med vatten birde ju göra noll skillnad i jämförelse med den lilla vite papper man tar... Sen måste man ju sanera på bad och händer extra noga efter bajset sen..... Ännu mer vatten.

• Anonym (trolldetektor)

TS, fuskar du aldrig och använder svansen?

• Olympia

Hur gör ni när det kommer gäster som behöver nyttja toaletten?

Får de också torka sig med händerna?

• Anonym (finnen)
    Anonym (sillen) skrev 2014-06-22 08:36:34 följande:
    Vet att man i finland oftast har en extra dusch med en kort vattenslang installerad precis brevid toastolen. Jävligt praktiskt och fattar ej varför det inte är vanligare i sverige (kostnadsfråga??). Men en sån vore ju perfekt för den som inte vill använda toapapper. Kan inte kosta multum att installera och garanterat fräschare än hur ni gör nu.

Det faktiskt alla här i Finland, kallas bidé eller handdusch. Jävligt behändig t.ex. under mens eller när man ska kissa efter förlossningen och det svider. Tvättar även pottan och toalettstolen med den. Fattar inte varför den finns bara här. Många som använder den efter att dom bajsat oxå, men jag använder papper.
  • leg4
    Anonym (Hm) skrev 2014-06-22 03:53:15 följande:

Hm to bad for you....

Om du nu nödvändigtvis inte vill nyttja wc papper som i princip alla andra så kan du ju köpa en japansk wc istället med en vattenstråle som tvättar dig där bak...men jag är inte helt hundra om man uppskattar ett sprut där bak av kallt kranvatten.

Min sambo och jag har funderat på att köpa en sådan toalett, men jag tror inte att de säljs i Sverige och de är dessutom väldigt dyra.
  • leg4
    Anonym (Fy f*n vad äckligt) skrev 2014-06-22 07:33:31 följande:

Själv skulle jag aldrig torka mig utan toapapper, usch vad äckligt...

Det finns andra sätt att spara pengar & miljö på!

På vilket sätt är det äckligt? Jag skrev ju att vi tvättar bort bajset efteråt!
  • leg4
    sextiotalist skrev 2014-06-22 07:48:32 följande:

För att jag inte vill använda händerna, urindroppar tar man också upp med pappret. För övrigt är det så långt till duschen från toan, så det är inte heller ett alternativ, inte heller handfatet.

Vi har inte haft stopp i avloppet någong gång från toaletten och toapappret är tillverkat så att de kan tas hand av reningsverken. Till skillnad från t.ex hushållspapper så löses toapappret upp väldigt lätt.

Men om ni hade problem med stopp i toaletten, skulle ni sluta använda toalettpapper då?
  • Anonym (Blääää)

Men vad vidrigt torkar bort bajs med händerna? Fy fan så äckligt!! Här är de toapapper som gäller, tvättar alltid rent med papper och vatten.

• leg4
    Anonym (sillen) skrev 2014-06-22 08:36:34 följande:

Vet att man i finland oftast har en extra dusch med en kort vattenslang installerad precis brevid toastolen. Jävligt praktiskt och fattar ej varför det inte är vanligare i sverige (kostnadsfråga??). Men en sån vore ju perfekt för den som inte vill använda toapapper. Kan inte kosta multum att installera och garanterat fräschare än hur ni gör nu.

Tack för tipset, jag skall kolla närmare på det!
  • Anonym (elle)
    leg4 skrev 2014-06-22 19:15:09 följande:
    På vilket sätt är det äckligt? Jag skrev ju att vi tvättar bort bajset efteråt!
    Du svarade inte på min fråga Är nyfiken på svaret.
Svar på tråden Jag använder inte toalettpapper