• Dront

    Bb-vistelse och nattammande storasyskon

    Hej!

    Har BF om två månader och oroar mig lite för hur min då 23-månaders som fortfarande nattammar ska klara nätterna under förlossning och eventuell bb-vistelse. Barnet går på dagis och det funkar superbra med barnvakt dag- och kvällstid, dock har hen väldigt orolig sömn (har aldrig sovit en hel natt) och nattsnuttar fortfarande på mig. Hen har eksem och vi har fått atarax men den är omöjlig att få i hen.

    Vi hade nån tanke om att avvänja nattsnutt men hen har blivit för ledsen så vi har prioriterat att få maximal sömn hela familjen. Pappan kan söva om vissa uppvak med välling nu mär ml. Mjölk har sinat på grund av graviditet, men barnet blir ofta hysteriskt om hen inte får snutta lite efteråt.

    Jag vill gärna ha input från andra som nattammat barn i den här åldern (ni som tycker det är konstigt etc, såna kommentarer undanbedes) och sen varit tvungna att åka bort, hur har det gått? Tror ni att det vore värt att "öva" lite med att barnet sover ensam med pappan nån natt, eller kan vi lika gärna ta en eventuell tuff natt vid förlossningen? Har ni peppande input tas det gärna emot!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-23 07:59
    För att vara tydlig: jag skriver på AP-forumet och är ute efter råd från andra som ammat barn i samma ålder. Sluta nattamma-råd har jag fått i mängder, det är ju gängse norm. Jag kommer att tandemamma om vårt barn vill det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 10:16
    Jag känner att jag behöver förtydliga för att få stopp på allt trams kring amning i den här tråden (som uppenbarligen drar till sig diverse troll som inte ens vet vad AP är för något):

    Det är inget problem för oss med nattamning generellt. Pappan nattar när jag är borta på fest eller jobb, men det har av olika anledningar inte blivit av att någon av oss har rest bort över en hel natt.

    Pappan ska självklart följa med på förlossningen, därav nojigheten - att ta bort både båda föräldrarna och nattsnutten för första gången på en gång. Vårt barn är alltså väldigt tryggt med pappan men är nattsnutts-beroende. Söver i bland om sig med tutten, i bland med välling. Vi har nu fått en massa bra svar från nattammande föräldrar till tvååringar och det verkar helt onödigt att öva med ett så stort barn - det verkar ha gått galant för andra och kommer göra det för oss också.

    En ska kunna lyfta en nojighet eller oro kring något, i sökande efter lite pepp och andras erfarenheter, utan att ens val att amma blir ifrågasatt. Vår amning funkar otroligt bra och har skänkt famijen så mycket bra nattsömn och mig rofyllda stunder nu under min graviditet. Det finns självklart nackdelar med att ha ett tutt-beroende barn, men sen hen började flaskvägra vid tre månader har vi valt att följa hens behov, vi har varken orkat eller velat ta någon tuff fajt kring något som inte har varit ett problem.

    Ingen av oss har alltså sovit borta från barnet och vi funderade helt enkelt på om det blir för mycket på en gång. Men en natts "övning" skulle såklart inte göra någon skillnad ändå.

    Vi är peppade och laddade och våra barnvakter också!

  • Svar på tråden Bb-vistelse och nattammande storasyskon
  • Dront

    Jag planerar inte att sluta amma så här nära förlossningen, det om något kommer att få vårt barn att känna sig bortputtad. Jag är ute efter andras erfarenheter, från personer som varit i liknande sits, inte från er som har slutat mycket tidigare. Hade vi pallat sluta eller känt att vårt barn var redo för det så hade vi gjort det. Mina vänner som tandemammat har haft betydligt mindre konkurrens mellan syskon än mina vänner som avvänjt tidigare.

  • Dront
    Litet My skrev 2014-06-23 07:53:41 följande:

    Nu var mitt barn ca 13 månader och jag blev inlagd akut utan honom. Han var hos mormor och accepterade utan gråt att ta flaskan, han glömde även bort amningen efter de 3-4 nätterna. Skulle absolut kunna vara värt att prova en natt när pappan och barnet är ensamna. En del barn tycker det är helt ok att ta flaska med någon annan bara mamman/amningen inte finns i närheten


    Tack för att du delar med dig av erfarenhet! Ja, vårt barn kommer ju att vara ännu äldre då, så jag tror egentligen att hen kommer att gilla läget när verkligheten kommer på, så att säga. Men det är alltid intressant att höra hur det har gått för andra.
  • Dront

    Tack Ellie för input! Frågade på ett annat AP-forum och det verkar ha gått problemfritt för alla, även de som inte "tränat" innan. Det stora problemet för oss är egentligen att vårt barn i vissa perioder har sömnproblem även med oss, på grund av kliande eksem och några gånger tandsprickning. Vi får hålla tummarna för att det inte är en sån period just då. :)


    Ellie skrev 2014-06-23 08:29:29 följande:

    Jag ammar dottern på 25 månader främst nattetid, men även någon gång dagtid när hon vill det. Sedan hon var 18 månader har jag jobbat natt av och till. Jag jobbar kanske 5-7 nätter per månad, varannan natt vissa veckor. Det fungerar bra när jag är borta hela natten, särskilt om jag berättar det innan hon somnar. Jag åker hemifrån precis efter att hon somnat, men då har jag alltså sagt att "inatt skall jag åka till jobbet och du får vara hemma med pappa. Om du vaknar så kan du prata med pappa om du vill, så kommer jag hem imorgon igen". Hon accepterar detta. Samsover med oss, och väcker pappa när jag inte är hemma. De första gångerna var hon lite ledsen några minuter och ropade efter mig, men det lugnade snart ner sig. Hon får ibland ett glas mjölk av honom på natten. Alla barn är ju olika och det är svårt att veta hur mycket ert barn kommer reagera. Jag tror inte att det är viktigt att "träna" innan. Ta det när det kommer. Då kan ni ju berätta att mamma skall vara borta lite för att hämta bebisen och det blir en speciell situation på alla sätt. Går det inte bra (vaken och ledsen mycket) så kommer det trots allt inte sätta djupa spår i barnet. Just amningen tror jag barnet klarar sig bra utan, när det inser att mamma inte är hemma. Det går tex bra hela dagarna med pappa och på förskolan när jag inte är med, men om jag är hemma vill dottern ofta amma lite även dagtid när vi tex sitter och myser över någon bok. De anpassar sig bra, och förstår att du kommer hem igen. Jag har själv inte bestämt om jag skall fortsätta amma eller inte när ev syskon kommer (planerar att bli gravid nu), men "risken" finns att vi bara fortsätter eftersom det verkar såpass viktigt för henne. Trots det går det alltså bra när jag inte är i närheten. Lycka till!


  • Dront

    Tråkigt om du har tuff erfarenhet av tandemamning på natten! Det lär ju visa sig hur det går för oss. Har vänner som både tandemammat och tvillingammat och alla har inte samma jobbiga erfarenheter.


    viseversa skrev 2014-06-23 08:42:56 följande:

    Okej så du ska inte sova alls sen då? Visst att du vill göra som barnet vill men det kan inte alltid komma först. Sen när ni får en bebis också kommer du knappt få sova ALLS om du har TVÅ barn som sk häng dig i brösten hela nätterna. Antar att du vill finnas där för dina barn även på dagarna? Hur ska det gå om du inte får sova undrar jag? Nej sluta amma helt enkelt. Ta fighten redan nu. Ditt barn kommer inte få men för livet.


  • Dront
    Ellie skrev 2014-06-23 09:07:38 följande:

    Ja, det är väl bara att hoppas att det inte är annat som stör henne på nätterna just då. Tror trots det att träning är onödigt, och det är bäst att ta det som det kommer. Ni kan ju aldrig veta att det går problemfritt just då även om träningen gått bra, och tvärtom. Vad gör ni om hon inte sover bra när ni tränar? Då har ni ju gått igenom de jobbiga nätterna i onödan, och kunde lika gärna tagit det i "skarpt läge".
    Exakt, det är lite så vi har tänkt! Dumt att stressa upp sig i onödan om träningen går helt åt pipsvängen. Det viktigaste tror jag är att inte förmedla nån negativ stress till barnet över det här, utan försöka peppa och prata om det som en positiv grej.
  • Dront
    Annelie 76 skrev 2014-06-23 08:59:01 följande:

    Hur hade du tänkt göra sen när bebisen är hemma? Amma båda två på nätterna eller bara den äldsta? Eller sluta amma den äldsta då? Jag tror också det är bättre och lättare att ta fighten nu än sen när du har två barn att ta hand om.


    Vi kommer att pumpa och köra flaska en del om det funkar, det gjorde vi med förra tills hen började flaskvägra vid två månader. Vi sover bra nu, nattamningarna är väldigt väldigt korta. Pappan kommer alltså att kunna avlasta både med välling för det större barnet och med flaska för det mindre. Vi får se vad det kommer för bebis helt enkelt och hur ofta uppvaken blir. Men inga tuffa avvänjningar nu, det finns inte på kartan.
  • Dront
    ako75 skrev 2014-06-23 09:17:35 följande:

    Jag har ammat båda våra barn ganska länge;,till drygt två och ett halvt resp drygt två år. Jag slutade dock amma båda två i samband med dryg halvtid in i ny graviditet (har BF med trean nu om två veckor) eftersom jag jag dels tyckte det började bli dags oavsett, o dels ville att amningen av den större skulle vara avslutad innan den mindre kom, för det om något kände jag skulle vara att få storasyskonet att känna konkurrens. Jag förstod dock att du tänker annorlunda. Jag har i alla fall under senare delen av amningsperioderna (efter ett år eller så) varit borta enstaka nätter o det har funkat bra. Lite gnälligt men funkat att pappa-som är lika mkt förälder som jag...- har tröstat. Våra barn har inte heller börjat sova hela nätter förrän de slutade ammas i ovan nämnd ålder, då kom de hela nätterna efter ett par veckor. Därför tänker jag att det nog kan vara så att om man vill ha bättre sömn man inte ska tänka "jag väntar med att sluta amma tills barnet sover hela nätter" utan snarare hoppas på det omvända scenariot "hem kommer sova bättre när hen inte ammas längre", även om de första nätterna kan vara tuffa.

    Lycka till med allt!


    Tack för lycka till! Min mjölk har sinat helt, men vi har valt att ge välling på natten om hen är hungrig. Helt enkelt för att då får vi sova maximalt mycket hela familjen, det tar en minut så sover skrutten igen. Alla väljer sina strider. :) Jag tror och hoppas att det blir lättare att sluta när barnet är över två år och kan kommunicera bättre (hen säger bara enstaka ord).
  • Dront
    ako75 skrev 2014-06-23 09:53:01 följande:

    Såg att du inte nattammar utan ger välling. Då lär det ju gå än smidigare, det kan ju pappan göra om du har fullt upp med den lilla. Jag missförstod nog starten jag trodde du var orolig över hur det skulle gå utan just amningen på natten när du var borta .


    Nja, jag nojar lite helt enkelt för att jag aldrig sovit borta från henom, skulle åka på en jobbresa till Ryssland vilket hade varit ett utmärkt tillfälle att "öva" och se hur det gick, men blev då jättesjuk och kunde inte ta mig ur sängen. När hen har oroliga sömnperioder är amnings-snuttningen väldigt effektiv och hen har aldrig sovit en natt utan att snutta vid något tillfälle, men dricker mest välling på natten så det handlar inte om någon oro för att hen inte ska få i sig mat, det är ju en tvååring. Mer att det ska bli väldigt ledset. Men är inte ett dugg orolig för hur det blir när vi kommer hem från BB, det kommer att gå bra, även om äldre också skulle vilja amma lite!
  • Dront
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-23 10:19:28 följande:

    Nu hänger jag inte med här. Nattammar du eller får barnet en flaska välling på natten?


    Både och. Jag har ingen mjölk, så amningen är tröst och mys (även på kvällen eller helgdagar) och nattning när jag är hemma, vällingen är mättande om barnet blir väldigt hungrigt på natten. Vi har fasat ner nattamningen med välling, men inte fasat bort den helt, hen älskar amningen över allt annat på jorden trots att det inte kommer något.
Svar på tråden Bb-vistelse och nattammande storasyskon