• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Amalian83
    Asjak skrev 2015-01-24 08:19:39 följande:

Amalian jag tror du missförstår Ellami.

Hon menar att bara för att det funkar för ert barn att göra så, så betyder det ju inte att det funkar för alla barn.

Min dotter är som Ellamis son,och blir hon minsta upprörd så kräks hon dessutom nästan direkt.

:) jag tyckte iof att det var en fråga där också. Ville bara förklara att vi på inget sätt lämnar henne vind för våg. Hysteriskt skrik står jag inte ut med! Men allt skrik är inte hysteriskt och det var lite det jag ville förmedla.

Om allt skrik från bebisen är hysteriskt alldeles oavsett, ja då är det kanske en annan sak.

Jag vet bara att detta upplägget har fungerat för fler. Min syster t ex har två pojkar. Den ena vaknade flera gånger per natt och hade stora sömnproblem. Den andra vaknade ett par gånger per natt och bara för att äta. Båda två lärde sig sova genom detta upplägget och strikta mat och sovtider på dagen.

Men ok, jag ska inte stå med en pekpinne för jag vet så klart ingenting om andras barn och jag håller helt med om att varje förälder känner sina egna barn bäst!
  • ellami
    Amalian83 skrev 2015-01-23 22:50:10 följande:
    Ska försöka förklara hur vi gör, men det är inte så lätt att vara kortfattad märker jag. Först och främst vill jag bara säga det att för mig betyder det att skrika hysteriskt att bebisen skriker så att det är risk för att han eller hon spyr eller svimmar av utmattning. Alltså totalt outhärdligt för bebis. Så skriker aldrig min dotter och jag hoppas att det inte är så din son skriker ????????????

otröstlig däremot. Det kan hon vara och då går vi in till henne, men det är viktigt att det är just otröstlig som skriket signalerar, annars är det risk för att vi stör. Arg, trött, uttråkad är andra skrik som kan komma och då lugnar jag utanför dörren, om hon inte hinner somna om själv. Hon blir också lugn av att jag gör annat t ex diskar, skramlar, pratar med pappa, promenerar runt på lägenhetens knarrande trägolv etc.

När jag lugnar henne i sängen lägger jag mina händer på henne. Hon sover på rygg så jag trycker inte, markerar bara att hon ska ligga still. Detta lugnar henne oftast. Om det inte skulle göra det skulle jag puffa på hennes rumpa så att hon typ vaggas fram och tillbaka. Då ska det vara totalkris och jag slutar när hon blir lugn så att hon alltid somnar av sig själv.

Ibland när jag lägger mina händer på henne börjar hon försöka leka med mig. Då vet jag att hennes skrik inte betyder att hon är ledsen, men att hon är uttråkad och känner sig utvilad. Då säger jag god natt och går ut. Hon behöver inte mig för att somna. Jag stör / distraherar.

Hoppas du fick svar på frågan!
    Måste fråga om det är någon slags AW kur? Jag har faktiskt lånat hennes bok för att få lite perspektiv (man greppar efter varje halmstrå när sömnen strular såpass) men tänker nog inte tillämpa hennes metoder.

Min personliga åsikt är att bebisar inte ska behöva skrika alls och skriker de tar man upp dem och ger dem trygghet, men gnälla är inte samma sak som skrika så vi kanske har olika definitioner på det. Och lugnar sig ditt barn av att du tröstar på håll så är det toppen men det skulle aldrig funka för oss och säkert många andra. Jo min son kan nämligen skrika HYSTERISKT. En gång vaknade han när jag var i duschen, pappan sprang in till rummet och satte i nappen men han ville uppenbarligen ha mig och bröstet för han gnällde mer och mer, slutligen tog han upp honom för att han skulle försöka söva om i famnen men gråtet eskalerade i gallskrik. Jag skyndade så fort jag kunde och tog över en hysterisk bebis som lugnade sig i samma sekund han hamnade i mina armar och somnade om på tre röda. Så det där hade inte funkat alls för oss. Kanske om man står ut med skriket i några kvällar men jag är inte riktigt en förespråkare av skrikmetoder som lär barnet den hårda vägen att ingen kommer ändå.
  • Amalian83

Ellami: ja det stämmer. Jag är enig i logiken och jag menar ju att man inte alls lämnar bebisen att skrika. Alltså ingen skrikmetod. Men här kan man ju tycka olika och man ska inte göra något man inte tror på eller är enig i. För mig är det viktigare att min bebis får ordentligt med sömn än att hon får närhet av mig både dag och natt. Närhet om dagen, sömn om natten.

Fy så jobbigt att han blir så ledsen. :( jag hade troligtvis gjort som du hade jag varit i samma situation. AW menar ju att man kan införa shn redan från fyra månader men det hade jag aldrig klarat. Då kändes hon för liten.

Jag tror du gör rätt i att läsa boken för perspektiv, men som sagt: är du inte bekväm med upplägget eller inte känner att det skulle funka för er så ska du ju såklart inte göra det.

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2015-01-24 09:46:40 följande:

Måste bara skriva av mig lite. Har inget med våra barn att göra men jag måste bara lätta mitt hjärta.

Jag och min sambo umgicks med ett kompisgäng. En av killarna blev tillsammans med en tjej som jag verkligen inte klickade med men vi accepterade varandra. Julen 2013 gjorde dom slut och juni 2014 när jag fyllde år och bjöd hem "gänget" va inte hon bjuden (konstigt?). Under kvällen lades ett och annat kort upp på fb och hon tog tydligen väldigt illa upp och skrev en lång status om vad mobbning är. Hon har ändå fortsatt att umgås med några av tjejerna i gänget. Ikväll ska vi på samma 25 årsfest... Hon kommer garanterat att ta upp detta och min enda tanke är att jag typ inte ska säga något eller bara gå ifrån henne. Hon är VÄLDIGT självupptagen och för alltid samtal som endast handlar om henne. Hon blev så avundsjuk när jag outade våran förlovning så att hon började gråta och för att inte nämna när jag berättade att jag va gravid. Har lite smått ångest inför kvällen. Vad hade ni gjort?

Herregud vilken människa! Hur kunde hon i första läget tycka att det var konstigt att inte bli bjuden om ni inte kom överens från första början? Hade jag varit dig så hade jag inte nappat på eventuella försök från hennes sida att ta upp ämnet. Ni har aldrig varit vänner och kommer aldrig att bli så varför bry sig. Att hon sen är kvar i nån form av fjortis-fas kan ju inte du hjälpa. Varför blev hon så ledsen över förlovning och graviditet? Hoppas du får en trevlig kväll i alla fall.
  • Axo

Stolt mamma idag! Min lilla bebis är inte så mycket bebis längre. Idag började han krypa

• Axo
    Axo skrev 2015-01-24 20:43:06 följande:

Stolt mamma idag! Min lilla bebis är inte så mycket bebis längre. Idag började han krypa

Fattar inte varför alla mina bilder hamnar på fel håll..
  • nica

Så kul Då har du att göra min lilla terrorist är överallt :-P
  • Axo
    nica skrev 2015-01-24 21:34:19 följande:

Så kul Då har du att göra min lilla terrorist är överallt :-P

Jo, jag vet! Alltid lika kul när de väl börjar krypa, men snart så inser man att det bar betydligt lättare när de satt stilla
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-01-24 20:33:06 följande:
    Herregud vilken människa! Hur kunde hon i första läget tycka att det var konstigt att inte bli bjuden om ni inte kom överens från första början? Hade jag varit dig så hade jag inte nappat på eventuella försök från hennes sida att ta upp ämnet. Ni har aldrig varit vänner och kommer aldrig att bli så varför bry sig. Att hon sen är kvar i nån form av fjortis-fas kan ju inte du hjälpa. Varför blev hon så ledsen över förlovning och graviditet? Hoppas du får en trevlig kväll i alla fall.
    Hon insåg väl hut avlägset de två sakerna va i hennes liv, därför blev hon avundsjuk och grät. Positiva vibbar från igår! Hon tog inte upp det alls, ville gärna kramas vid ankomst och när jag skulle hem. Pratade allmänt om livet och mycket om hur det är att ha barn.

På tal om det så va det första kvällen min sambo skulle ta L själv. Han vägrade ta flaskan och tillslut fick sambon i honom gröt istället. Så han somnade kl 21 istället för 20 som han brukar. Rätt bra gjort av min sambo ändå eftersom det alltid är jag som matar och nattar. Vi får nog öva lite mer på detta så att jag kan ta någon barnfri kväll ibland, det behöver man ju som mamma!
  • soffipropp1987

Stolt mamma idag! Min lilla bebis är inte så mycket bebis längre. Idag började han krypa smile2.gifphpDXypH232269.jpg

Wow!! Min pojk har inte kommit på det här med att hålla sig uppe med armarna, så att han ska krypa iväg är nog rätt så långt bort. Kul när det händer så stora saker med dom små!
Svar på tråden Junibebisar 2014