• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • soffipropp1987
    Juronjaure skrev 2014-09-24 00:05:13 följande:
    Vart köper man såna ringar? Har köpt ett babygym, men nackdelen är ju att Puttan inte når grejerna, helt meningslöst... Hon skulle äääälska såna här extraringar att dra i :)
    Köpte på Babyhuset. Vet inte om dom har någon webbshop. Det är jättebra! Lilleman håller i dom hela tiden när han ligger där.
  • BlippBlopp
    Juronjaure skrev 2014-09-23 23:13:07 följande:

Alltså, alla får göra som de vill, men hur hög barnadödlighet skulle vi inte ha i sverige om dessa massvaccinationer INTE hade införts? Anledningen till att många sjukdomar som förr dödade barnen har utrotats i landet är ju just att staten rekommenderat och lyckats få nästan alla föräldrar att låta vaccinera sina ungar. Om folk i större utsträckning struntar i att vaccinera sina barn lär ju dessa sjukdomar komma tillbaks, och hur många ungar kommer inte dö då? Så tänker jag...

Jag håller med dig. Jag kan inte låta bli att tänka när folk nekar vaccin om hur det hade kunnat gått för mig.

När jag var på första besöket hos min BM och lämnade blodprov fick jag sen veta att mitt skydd mot röda hund var nästan obefintligt, å hade gått ur.

Då röda hund inte behöver ge så svåra sjukbesvär för vanliga kan jag tänka mig att många struntar i att vaccinera mot det. Och tänker att det är bättre att sjukdomar får läka ut själv.

MEN om nu ett av dessa barn BARA HADE HOSTAT åt mitt håll på tex tunnelbanan.

Så hade (inte "skulle kunna", utan det är pest eller kolera här) jag antingen förlorat mitt barn i magen, eller så hade han fötts med allvarliga fosterskador...

"Men då får man väll stanna hemma med det sjuka barnet?" Det kan ta upp till tre veckor efter smittan innan barnet blir sjuk. Och det är lätt att anta att barnet har lite allergi, eller så finns inga symptom alls. Alltså väldigt lurigt virus.

Jag skulle iaf inte vilja ha på mitt samvete att jag kan ha orsakat någon missfall...
  • smalljey

Ni vet att man fortfarande kan få sjukdomarna trots att man vaccinerat sig va? Det är absolut ingen garanti. Står till och med i bipacksedlarna, men det är ingen som läser dem. Konstigt egentligen när man lusläser alla andra bipacksedlar om man ska ge sitt barn läkemedel. BVC höll med om det också när jag ifrågasatte just det, att vaccinet KAN skydda. Av de 2 spädbarnen som dog av kikhosta nyligen så blev den ena smittad av sitt vaccinerade syskon - som alltså fått det också. Och Anna Wahlgren skriver en blogg där hon och hennes familj åkte till Egypten. Hennes minsting som var vaccinerad mot difteri var den enda som fick difteri och dog. Så, jag tycker man ska läsa på om risker åt båda hållen innan man bara bestämmer sig för att alla som inte vaccinerar är puckon, för vi kanske vill skydda våra barn från allt det andra som kan följa med vaccinet istället. Det finns för och nackdelar och risker med allt.

• soffipropp1987

Hade en pojke med feber igår. Så det fick bli lite alvedon sen va han bra igen.

Hur ställer ni som valt att inte vaccinera er till tex alvedon, Ipren mm? Man vill ju inte att de små barnen ska ha feber eller ha ont.

• smalljey
    soffipropp1987 skrev 2014-09-24 13:04:50 följande:

Hade en pojke med feber igår. Så det fick bli lite alvedon sen va han bra igen.

Hur ställer ni som valt att inte vaccinera er till tex alvedon, Ipren mm? Man vill ju inte att de små barnen ska ha feber eller ha ont.

Nä såklart de inte ska ha ont. Läkemedel är väl aldrig bra egentligen, men jag skulle absolut ge lillen alvedon vid feber om det är okej nu? Hörde att man helst inte skulle ge innan 3 månader, men det måste ju vara lugnt efter det
  • smalljey
    smalljey skrev 2014-09-24 14:33:00 följande:
    Nä såklart de inte ska ha ont. Läkemedel är väl aldrig bra egentligen, men jag skulle absolut ge lillen alvedon vid feber om det är okej nu? Hörde att man helst inte skulle ge innan 3 månader, men det måste ju vara lugnt efter det smile1.gif
    Jag vill bara tydliggöra att jag absolut inte är extrem åt nåt håll och undviker allt och bla bla, jag kan bara inte låta min prinsessa få alla de där metallerna och ämnena som de till och med försöker få bort ur hudprodukter för att de är giftiga insprutade i sitt blod. Jag klarar inte av det. Även om jag vet att det finns en liten risk att hon kan få de andra sjukdomarna då (men det finns det ju även om hon får vaccinet) så vill jag inte att hon ev kan få autism, allergier, förändrad personlighet och allt det andra som så många stackars föräldrar får leva med för att de ville sitt barn dess bästa och vaccinerade. Så det är det enda jag har en stark åsikt om, annars är jag ganska avslappnad i min syn på allt annat tror jag.
  • soffipropp1987
    smalljey skrev 2014-09-24 14:41:56 följande:
    Jag vill bara tydliggöra att jag absolut inte är extrem åt nåt håll och undviker allt och bla bla, jag kan bara inte låta min prinsessa få alla de där metallerna och ämnena som de till och med försöker få bort ur hudprodukter för att de är giftiga insprutade i sitt blod. Jag klarar inte av det. Även om jag vet att det finns en liten risk att hon kan få de andra sjukdomarna då (men det finns det ju även om hon får vaccinet) så vill jag inte att hon ev kan få autism, allergier, förändrad personlighet och allt det andra som så många stackars föräldrar får leva med för att de ville sitt barn dess bästa och vaccinerade. Så det är det enda jag har en stark åsikt om, annars är jag ganska avslappnad i min syn på allt annat tror jag.
    Ja efter 3 månader får man ge alvedon, det har mitt Bvc sagt iallafall. Min kille skulle in o köpa Ipren men det får man inte ge barn under 6 månader tydligen.

Säger som jag brukar, det är tur man tycker olika! Det hade varit en tråkig värld vi hade levt i om alla tyckte lika ;)
  • smalljey
    soffipropp1987 skrev 2014-09-24 15:01:07 följande:
    Ja efter 3 månader får man ge alvedon, det har mitt Bvc sagt iallafall. Min kille skulle in o köpa Ipren men det får man inte ge barn under 6 månader tydligen.

Säger som jag brukar, det är tur man tycker olika! Det hade varit en tråkig värld vi hade levt i om alla tyckte lika ;)
    Hihi exakt!
  • Kela1981

Är det inte viktrestriktioner på Alvedon också? Har för mig att dom ska väga över 5 kg innan dom får lov att få det. Vår sessa var precis över 5kg när hon vaccinerades så det var på håret att jag kunde ge henne där på kvällen.

I övrigt kan jag meddela att jag gärna ser att dottern får alla vaccinationer men annars är jag ganska sparsam med värktabletter både till henne och mig själv. Vill inte proppa i henne för mycket kemikalier om jag inte måste. Kanske låter rubbat att jag tillåter vaccinationer men håller igen på värktabletterna men det står jag för ;) Oavsett så är det bra att man får välja huruvida man vill att ongen vaccineras eller ej, ingen ska behöva göra det mot sin vilja :)

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-09-24 15:25:06 följande:

Är det inte viktrestriktioner på Alvedon också? Har för mig att dom ska väga över 5 kg innan dom får lov att få det. Vår sessa var precis över 5kg när hon vaccinerades så det var på håret att jag kunde ge henne där på kvällen.

I övrigt kan jag meddela att jag gärna ser att dottern får alla vaccinationer men annars är jag ganska sparsam med värktabletter både till henne och mig själv. Vill inte proppa i henne för mycket kemikalier om jag inte måste. Kanske låter rubbat att jag tillåter vaccinationer men håller igen på värktabletterna men det står jag för ;) Oavsett så är det bra att man får välja huruvida man vill att ongen vaccineras eller ej, ingen ska behöva göra det mot sin vilja :)

Ja det står ju faktiskt 5-10 kg på asken. Min klump vägde 7225 g samma dag som han fick vaccinet, men kan ju säga att det kändes sådär att ge honom en hel tablett (sup). Vågade inte ge honom flytande då han kräks en hel del. Jag vill inte heller proppa i oss massa tabletter, men jag har migrän rätt ofta och då måste jag ta någon slags smärtstillande. Alvedon brukar det bli då. Jag vågar inte ta mina migräntabletter då det stod på förpackningen att man inte ska amma på 24 timmar. Ringde läkare och frågade om jag kunde få något annat läkemedel men då sa dom att det är 12 timmar som gäller för mina tabletter och att det inte finns något annat jag kan ta. Peppar peppar så har jag dessa tre månaderna klarat mig på alvedon och sömn. Hade en del migrän när jag var gravid också men då fick jag helt enkelt sjukskriva mig om det blev så illa. Har snart inte tagit de starka tabletterna på ett helt år!

Kom på nu också att det ju faktiskt är ett år sen våra små mirakel blev till!!! Helt underbart att ha bebis i famnen nu istället för i magen (även om jag saknar magen ibland) ;)

Blev ett långt och luddigt inlägg dethär :D
Svar på tråden Junibebisar 2014