• Anonym (Mamma)

Rimlig lön för 15-årig barnvakt?

I sommar krockar mina och min sambos arbetstider med varandra, så när släkten inte kan ställa upp kommer vi att ha en barnflicka till barnen. Hon är 15 år och våra barn är 2 och 5 år gamla. Arbetspassen kommer vara allt från 1-7 timmar dagtid och ibland att natta de och sen vara här medan barnen sover till vi kommer hem nån timme senare.

1. Är 65 kr/timmen en rimlig lön?
    2. Ska träffa henne första gången imorgon, någon som har tips på viktiga saker att ta upp med henne?

• Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (.....) skrev 2014-07-03 20:58:05 följande:
    har man inte råd så blir man utan barnvakt :) jag anser att man utnyttjar en 15 åring om man betalar under 100kr tim

Du anser...jag hoppas verkligen att femtonåringen anser annat.
  • Anonym (hmm)
    Lön för sommarjobb 2013?

Det finns olika rekommendationer för hur lönenivåerna ska se ut för ett sommarjobb. Kommunal visar årligen en tabell för lägsta rekommenderade lönenivån för sommarjobb vilket 2012 var 59kr per timma för dig som är mellan 16-17 och 73kr per timma för dig som är 18-19, denna rekommendation avser lägsta nivån. Lönerna för sommarjobb varierar kraftigt beroende på vart i landet du befinner dig, mer om detta kan du läsa på kommunals hemsida.

Vi uppdaterar statistiken kring lön för sommarjobb 2013 så fort dessa rekommendationer har kommit ut.

• Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-04 00:54:22 följande:
    Lön för sommarjobb 2013?

Det finns olika rekommendationer för hur lönenivåerna ska se ut för ett sommarjobb. Kommunal visar årligen en tabell för lägsta rekommenderade lönenivån för sommarjobb vilket 2012 var 59kr per timma för dig som är mellan 16-17 och 73kr per timma för dig som är 18-19, denna rekommendation avser lägsta nivån. Lönerna för sommarjobb varierar kraftigt beroende på vart i landet du befinner dig, mer om detta kan du läsa på kommunals hemsida.

Vi uppdaterar statistiken kring lön för sommarjobb 2013 så fort dessa rekommendationer har kommit ut.

klistrade in detta
  • linneajohans

Antagligen har den här mamman inte gått efter något avtal eller över huvud taget anställt henne ur en tjänst - isåfall hade timlönen enkelt blivit uträknad med hjälp av facket. I detta fall när mamman frågar om en rimlig lön så handlar det nog mer om svarta pengar (kanske är flickan bekant?), och vill därför inte gå efter avtal eller summor som facket säger är rimliga.

Det mamman kan göra är att fråga flickan vad hon tycker är rimligt. Även fast hon är i tonåren så kan hon faktiskt ha ett begrepp om vad pengar betyder.

• Anonym (hmm)
    linneajohans skrev 2014-07-04 01:09:38 följande:

Antagligen har den här mamman inte gått efter något avtal eller över huvud taget anställt henne ur en tjänst - isåfall hade timlönen enkelt blivit uträknad med hjälp av facket. I detta fall när mamman frågar om en rimlig lön så handlar det nog mer om svarta pengar (kanske är flickan bekant?), och vill därför inte gå efter avtal eller summor som facket säger är rimliga.

Det mamman kan göra är att fråga flickan vad hon tycker är rimligt. Även fast hon är i tonåren så kan hon faktiskt ha ett begrepp om vad pengar betyder.

65:-/h är flickans förslag.
  • Anonym (arbetsgivare)

Jag använder mig av kollektivavtalet när jag anställer till min arbetsplats och en 17-åring tjänar enligt vårt kollektivavtal 64 kr/timmen. På det dras ju sen skatt vilket innebär att han/hon behåller ungefär 44 kr efter att skatten är dragen.
    Att få 65 kr i timmen svart när man är 15 år är väldigt bra. Jag gissar att ni förutom det (har inte läst tråden) inte säger nej till om flickan tar lite fika eller liknande tillsammans med barnen eller liknande. Det räknas ju in som en förmån med.

• jenny99

Vi har 15 åring som barnvakt ibland.Hon är då här från 19:00-07:30.Hon lägger barnen,sen är det fritt att se på tv,plugga eller sova själv.Vi ger 500kr och hon är väldigt nöjd.p

• Anonym (arbetsgivare)

Och de som säger att hon ska ha 100 kr i timmen svart har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning.
    100 kr/timmen rent motsvarar ungefär 22 000 kr som en heltidslön.
    Har ni kanske sett protesterna nu som går att poliser har en ingångslön på strax över 21000 kr? De har ändå en lång utbildning bakom sig så att en 15-åring som sitter barnvakt ska ha lika mycket är inte rimligt.

• Anonym (Mamma)

Naturligtvis står vi för fika, mat (och snacks om hon skulle stanna här på kvällen)!

• Hallonbåt02

Jag tycker absolut att det låter som en rimlig lön för en 15 åring, när jag var i den åldern och jobbade häcken av mig i stall med 30 hästar med in och utsläpp + motionering av vissa så fick jag 50 kr.
    Det var dock 19 år sedan men jag tycker absolut på att det är rimligt för att passa 2 små.

• Bunny on speed

Jag hade 113 kr/h vitt förra sommaren. 30 år, jobb inom vården. För att ge lite perspektiv.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (arbetsgivare) skrev 2014-07-04 08:54:39 följande:

Och de som säger att hon ska ha 100 kr i timmen svart har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning.
    Har ni kanske sett protesterna nu som går att poliser har en ingångslön på strax över 21000 kr? De har ändå en lång utbildning bakom sig så att en 15-åring som sitter barnvakt ska ha lika mycket är inte rimligt.

Håller med dig helt! Jag tycker att 65 kronor är generöst och det är bra mycket mer än vad jag fick som 15-åring (det är dock 15 år sedan) men vi snackade aldrig "timlön" då, en fick betalt för hela kvällen. Typ 200 kronor kanske. Jag var lyrisk! Det var jättemycket pengar för mig då, plus att jag tyckte att det var ganska roligt. Annars hade jag aldrig gjort det.

Min syster tar hjälp av en 23-årig tjej som pluggar på högskolan i vanliga fall. Hon får också typ 65 kronor/timmen. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (arbetsgivare) skrev 2014-07-04 08:54:39 följande:

Du har rätt i att 100 svart motsvarar 130 vitt men jag bryr mig inte om vad en polis eller advokat tjänar jag bryr mig om individen som ska ta han om mitt barn skulle det vara norm att betala 200 kr svart skulle jag inte ha råd med barnvakt och skulle därav inte ha någon! Nu är tack o lov normen betydligt lägre än vad jag tycker är skäligt så jag ger hundra och alla är nöjda och glada :)
  • Anonym (arbetsgivare)

Ja alltså, att poliser tjänar 22 000 kr/mån är ju absurt, men det är inte det den här tråden handlar om. Samhället har "bestämt" vad man bör tjäna för olika typer av arbete.
    Sen kan ju alla ha sina egna åsikter om vad som är bra och dåligt. Samhället säger att 65 kr/timmen är BRA lön för en 15-åring som sitter barnvakt, sen kan vi alla önska att 100 kr/timmen var mer rimligt. För om 100 kr/timmen var mer rimligt för en 15-årig barnvakt så skulle vi andra som har utbildning, erfarenhet osv tjäna betydligt mer.
    Å andra sidan kanske en mjölk inte skulle kosta vad den idag kostar om vi alla tjänade mer än vad vi gör idag. Allt har ett samband och brukar kallas inflation/deflation.

• Anonym (arbetsgivare)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-04 09:36:55 följande:

Naturligtvis står vi för fika, mat (och snacks om hon skulle stanna här på kvällen)!

Tycker det är väldigt generöst av er med 65 kr/timmen + mat/fika.

Och hur som helst så är det ju arbetstagaren som avgör om det är rimligt eller inte. Vill hon inte jobba för 65 kr/timmen har hon ju möjligheten att tacka nej och hoppas att hon får bättre betalt någon annanstans.

I det här fallet var det ju dock tjejen som sagt att hon brukar få 65 kr i timmen så det är hon nog nöjd med. Det skulle jag vara i den åldern.

Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?