• Praktikant

cykla 2 min om dagen och gå ner i vikt?

Jag cyklar till jobbet, 1 mil dit och en 1 mil hem. Jag snittar 1 mil på cirka 38 minuter.

Jag är 151 cm lång och väger 58 kg.
    Jag skulle behöva gå ner 6-8 kg för att trivas med min kropp.
    Jag äter normalt (frukost, frukt, lunch, frukt, middag) , äter inte mycket godis eller liknande. Lyxar lite på helgen.
    Jag tränat även bodypump.

Kan jag gå ner i vikt tro?

• Svar på tråden cykla 2 min om dagen och gå ner i vikt?
  • Eleonor01

All motion är bra å innebär kalori förbränning. Men en mil på 38 min?!?! Du kan alldeles säkert öka tempot en aningen :)

• Mullan
    Praktikant skrev 2014-07-03 22:23:58 följande:

Jag cyklar till jobbet, 1 mil dit och en 1 mil hem. Jag snittar 1 mil på cirka 38 minuter.

Jag är 151 cm lång och väger 58 kg.
    Jag skulle behöva gå ner 6-8 kg för att trivas med min kropp.
    Jag äter normalt (frukost, frukt, lunch, frukt, middag) , äter inte mycket godis eller liknande. Lyxar lite på helgen.
    Jag tränat även bodypump.

Kan jag gå ner i vikt tro?

När jag cyklar på gymmet så cyklar jag en mil på 18 minuter. Men då har jag en ganska lugn start.
  • Praktikant

Ja alltså det är en del trafik och rödlysen så jag måste från och till sänka farten. På gymmet skulle det vara en annan sak. Nu väljer jag cykeln istället för pendeltåg och buss.

• Lena

Jag tror inte du kommer att gå ner men omfördela vikten till mer muskler. Stirra dig inte blind på vikten utan använd ett måttband istället.

• Eisa

Såklart du kan gå ner i vikt av detta. Herregud det är två mil. Du behöver inte öka tempot för att gå ner i vikt. Jag gissar att turen är tillräckligt pulshöjande ändå. Jag cyklar ännu långsammare än du (7 km på 33 min) och måste äta mer för att hålla kvar min vikt nu.

• Eleonor01
    Eisa skrev 2014-07-04 06:17:16 följande:

Såklart du kan gå ner i vikt av detta. Herregud det är två mil. Du behöver inte öka tempot för att gå ner i vikt. Jag gissar att turen är tillräckligt pulshöjande ändå. Jag cyklar ännu långsammare än du (7 km på 33 min) och måste äta mer för att hålla kvar min vikt nu.

Om man inte höjer pulsen så har man samma förbränning som när man sitter på en buss eller går. Dvs den dagliga förbränningen som är 2000 kcal cirka för en kvinna. Vill man hamna på plus sidan så ökar man pulsen. Att du går ner i vikt av att krypa fram på cykel innebär inte att du har högre förbränning nöden är säkert högre än vad du haft förut så därför går du ner eller så äter du väldigt lite mat överhuvudtaget. Googla pulsträning
  • K grrl
    Eleonor01 skrev 2014-07-04 14:00:53 följande:
    Om man inte höjer pulsen så har man samma förbränning som när man sitter på en buss eller går. Dvs den dagliga förbränningen som är 2000 kcal cirka för en kvinna. Vill man hamna på plus sidan så ökar man pulsen. Att du går ner i vikt av att krypa fram på cykel innebär inte att du har högre förbränning nöden är säkert högre än vad du haft förut så därför går du ner eller så äter du väldigt lite mat överhuvudtaget. Googla pulsträning
    Jag styrketränar och kaloriräknar (åt drygt 2400 kcal/dag) och fick ett högre kaloribehov av att byta till ett mer fysiskt aktivt jobb - så visst kan man få ett högre kaloribehov av att röra måttligt mer på sig och därmed ligga på ett litet kaloriminus. inget som kommer att ge någon betydande viktnedgång, dock, precis som fallet är även med träning. 80% kost...
Svar på tråden cykla 2 min om dagen och gå ner i vikt?