• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • nevermind
    LadyBond skrev 2014-07-08 14:07:05 följande:

Jag orkar inte och ärligt talat skiter jag i det. Gjorde det när jag var yngre. 

Jag får betala 3? kr för en påse? För att ta hem det jag köpt.

Varför ska jag göra kassörskans jobb gratis?
    Kanske skulle jag bry mig om ni bjöd på påsarna. 
    Nu känner man sig bara lurad av allt socker i all mat. Alla fejkade datum butikerna erhåller. Alla falska innehållsförteckningar.

Berätta för mig-varför jag ska lägga extra krut på att vara omtänksam när man blir grundlurad varje gång man handlar i en mataffär.

ladybond.se/ Someone told me I was delusional, I almost fell of my unicorn
    Men din gris! Är det du räknar upp kassörskans fel??

Du får betala för deras sjukskrivning. Ha!
  • nevermind
    yodi skrev 2014-07-08 13:08:18 följande:

enkelt, jag hinner inte. många gånger hamnar man i den sitsen att man har många varor och många som står i kö bakom, och då tar det helt enkelt för lång tid att vända alla varor rätt, sen brukar jag försöka få rätt på så många som möjligt men det är sällan jag hinner få alla rätt.

Antingen gör du det eller kassörskan det. Same same.
  • evilgirl

Jag vänder alltid på varorna åt rätt håll och lägger ut avskiljaren mellan mig och nästa kund.

• Rainbow gg

Några kommentarer här inne gör mig nästan tårögd, tack för att ni förstår och till och med försvarar och är villiga att hjälpa till att vända rätt!

Jag kan förstå att det är svårt om det inte finns någon skylt med åt vilket håll koden ska vara eller att ni inte hittar koden men för mig iallafall så är det guld värt om majoriteten av varorna ligger rätt.

En Läsk flaska behöver ju inte ligga rätt för den snurrar man enkelt på, men om den står upp så måste man ändå lägga den ned för koden kommer för högt upp annars :)

Idag var det endast en äldre herre som hade vänt alla sina varor rätt och det var så skönt att få en 30 sekunders paus från att leta, vrida och lyfta. Kanske 15% av mina kunder idag hade hälften eller mer av sina varor rätt vända- om det var avsiktligt eller slump vet jag inte. Jag vet dock att jag har ont i nacken och skulderbladen och funderar på hur länge man kan ta receptfria smärtstillande utan bekymmer och om det är lönt att vända sig till någon vårdcentral när jag "bara" ska jobba kvar här sommaren ut.

Men det gör mig mycket glad att ni som läst skrivit att ni ska försöka tänka på det till nästa gång :)

• Agnescecila

Jag vänder mina varor. Ibland är det skit samma om jag gör det eftersom personalen ändå letar efter koden.

• Elwan
    Rainbow gg skrev 2014-07-07 14:59:03 följande:

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

Jag gör det gladeligen om min rygg känns bra. Ischias och diskbråck. Nu även foglossning och sitter i rullstol. Annars blir det väldigt jobbigt med detta extramoment. Jag måste nämligen sätta mig på huk och lasta upp varorna på bandet.

Jag ser det även som att det inte är mitt jobb då jag inte får betalt för det. Men jag hjälper gärna till för att underlätta för alla. Du får däremot betalt för att vända på varorna.
  • city cat
    Flygfotogen skrev 2014-07-08 14:12:55 följande:

Naturligtvis plockar jag upp varorna och ställer dem med streckkoden rätt. Det tar lika lång tid för mig att ställa dem fel så då kan jag lika gärna göra rätt på en gång.

Precis!  Hur svårt kan det vara att göra rätt? 
    S som i kanelbulle
  • s0me1ne

Skulle aldrig falla mig in att göra det av fri vilja, jag slänger upp varorna på bandet. Inte mitt jobb att slå in dem i kassan, butiken som vill ha mina pengar, jag betalar dem för att göra det. 

Allt mer blir mer och mer automatiserat i butikerna och de lägger över mer och mer av sina arbetsuppgifter mig på utan att sänka priserna. Så jag vägrar, pallar man inte med det som personal får man byta jobb. 

Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?