• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • skpklm
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-08 12:48:08 följande:
    Klart det var! Kanske inte just då - men tio, tjugo år av kassaarbete har skapat många utslitna axlar, ryggar och handleder. Därav ny teknik som scanner, höj och sänkbar stol, rullpinnar att rulla tunga varor på precis vid scannern osv.
  • tobbe01
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-08 12:48:08 följande:
    Klart det var! Kanske inte just då - men tio, tjugo år av kassaarbete har skapat många utslitna axlar, ryggar och handleder. Därav ny teknik som scanner, höj och sänkbar stol, rullpinnar att rulla tunga varor på precis vid scannern osv.
    Och ändå har unga människor förslitningsskador! 
  • skpklm
    tobbe01 skrev 2014-07-08 12:56:33 följande:
    Och ändå har unga människor förslitningsskador! 
    iPadtumme  har väl efterträtt musarm.   Tennisarmbåge har funnits länge -  inte bara bland tennisspelare.
  • yodi

enkelt, jag hinner inte. många gånger hamnar man i den sitsen att man har många varor och många som står i kö bakom, och då tar det helt enkelt för lång tid att vända alla varor rätt, sen brukar jag försöka få rätt på så många som möjligt men det är sällan jag hinner få alla rätt.

• EnAnonumius

Jag vänder varona rätt för att jag vill att det skall gå fortare ut genom kassan.
    Det spelar ingen roll om jag har bråttom eller "all tid i världen". 
    Det blir ju smidigare för mig och kassören om jag gör så.

Två eller tre gånger, per år, händer det mig att jag har stått där med varan i handen och vevat runt febrilt med den för att jag inte hittat streckkroden. Men då handlar det om "nytt fabrikat'" eller att de har "flyttat på streckkoden" på förpackningen från tillverkaren.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    tobbe01 skrev 2014-07-08 11:34:00 följande:

Om alla gnälliga kassörer skulle välja bort att sitta vid datorn och/eller fjättrade vid mobilen varje ledig stund så skulle orken i armar och axlar räcka till för jobbet.

Tycker du är lite orättvis här.

Att sitta och göra samma (monotona) rörelser om och om igen flera timmar på raken det skadar i slutändan.

"Statiska repetiva lyft"  (har inget med vikten att göra) är i särklass det som orsakar värst arbetsskador. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • copl2

Jag har några reflektioner:

Hur kan man inte ha uppmärksammat man ombeds att vända streckkoden rätt? Det står ju nästan alltid en skylt om detta i varje kassa. Jag har vänt streckkoden rätt så länge tekniken har funnits och noterat en märklig skillnad mellan män och kvinnor som sitter i kassan: Kvinnor litar ofta inte på att koden är rättvänd utan vänder på varan iaf. medan män nästan alltid utgår ifrån att den är rättvänd om varorna kommer på en prydlig rad. Undrar just varför det är på det viset? Om man känner sig stressad av att lägga koden rätt kan man ju ta till några knep, t.ex.: Om man har varor som ska vägas kan man slänga upp några såna så får man en liten tidsfrist att lägga andra varor rätt. Om man redan när man lägger varorna i korgen/vagnen lägger dem så att man ser streckkoden går det snabbare att lägga upp dem rätt på bandet. Visst är det så att man sällan får nån cred för att man lägger upp varorna rätt på bandet, men å andra sidan behöver jag inte få det heller; jag gör ju bara vad som förväntas av mig som medmänniska.
  • nevermind

Säg till dom! Ett enkelt "- Vänd gärna varorna rätt så slipper vi sjukskriva oss för era pengar." Det kan man säga mycket vänligt.

Har en historia: en kvinna flyttar hit. En invandrare alltså. Anhöriginvandring. Såna som folk gnäller så mycket på. Hon jobbade nästan direkt, ville klara sig själv från början och har aldrig gått på bidrag!

När hon lärt sig svenska började hon jobba i mataffär. Pajade efter något år handlederna så nu får skattebetalarna betala hennes långa sjukskrivning. Kan inte låta bli att skratta åt det lite.

Trist för henne dock, men hon klarade sig bra på sjukpenningen ändå.

• Oscarsmamma84

Har inte tänkt på det innan men idag när jag var o handlade så vände jag alla varor rätt o det tog faktiskt inte längre tid

• LadyBond

Jag orkar inte och ärligt talat skiter jag i det. Gjorde det när jag var yngre. 

Jag får betala 3? kr för en påse? För att ta hem det jag köpt.

Varför ska jag göra kassörskans jobb gratis?
    Kanske skulle jag bry mig om ni bjöd på påsarna. 
    Nu känner man sig bara lurad av allt socker i all mat. Alla fejkade datum butikerna erhåller. Alla falska innehållsförteckningar.

Berätta för mig-varför jag ska lägga extra krut på att vara omtänksam när man blir grundlurad varje gång man handlar i en mataffär.

ladybond.se/ Someone told me I was delusional, I almost fell of my unicorn
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?