• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • Michael 310
    Fatheya skrev 2014-07-09 10:11:41 följande:

Det gör jag, varenda gång. Jobbar själv i en matvarubutik, så jag vet hur det underlättar. Är nu inne på min fjärde semestervecka och har fortfarande ont... Det är inte klokt att det kan slita så mycket på ens kropp.

Efter x antal utskällningar och kommentarer mellan kunderna så har jag större förståelse till varför mina kolleger inte gör det. Kunder som fräser att man är dum i huvudet som inte skickar ner sakerna direkt, eller pratar högt till varandra att det gör man bara för att dryga osv... Eller de som demonstrativt går fram och skickar ner sakerna. Sen blir de arga för att deras varor går sönder.

Men ibland så händer det ju att man glömmer bort vad det är för vara man scannar in så den åker iväg av bara farten. Då brukar jag stanna bandet och hämta varan alt. be kunden flytta varan så den inte går sönder.

Vissa kunder skickar jag ner alltihop för, men då handlar det om stammisar som jag är 110% säker på att de blir förbannade om jag inte gör det.

När jag jobbade på ica brukade jag vara trevlig mot dom som var trevliga och otrevlig mot folk som var otrevliga. Så om en chipspåse råkade hamna under 10l med mjölk , inte mitt problem!
  • snedtak
    EnAnonumius skrev 2014-07-09 05:14:19 följande:
    Varför sitter du och upprepar det jag skrev om vilka hav de simmar i respektive saltmängder?  Jag hade ju knappast missat det... Cool

(Citera mig själv)
    Det är en signifikant skillnad mellan sill och strömming. Strömming är visso en släkting med sillen (jmf schimpans med människa i släktskap). Dessutom så simmar strömmingen i hav med lägre salthalter än sillen. Sillen föredrar hav med högre salthalter.
    Antagligen för att skillnaden mellan sill och strömming är geografisk. Jämför människa i Sverige och människa i Kina i släktskap.
  • Majken 410

Om det är lång kö tar jag mig nog tiden att vända varorna. Om inte struntar jag i det. 

Dock sysslar jag mest med själv scaning nu förtiden såååå mycket smidigare! 

• Fatheya
    Michael 310 skrev 2014-07-09 10:15:36 följande:
    När jag jobbade på ica brukade jag vara trevlig mot dom som var trevliga och otrevlig mot folk som var otrevliga. Så om en chipspåse råkade hamna under 10l med mjölk , inte mitt problem!
    Jag försöker vara trevlig mot alla mina kunder, även om det är extremt svårt med vissa. Ibland tar jag och tävlar med mig, hur många kunder kan jag få att le eller hur många kunder kan jag locka fram ett tack ur.
    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Michael 310
    Fatheya skrev 2014-07-09 10:55:51 följande:

Jag försöker vara trevlig mot alla mina kunder, även om det är extremt svårt med vissa. Ibland tar jag och tävlar med mig, hur många kunder kan jag få att le eller hur många kunder kan jag locka fram ett tack ur.

Usch va jobbigt det låter.. Tyckte det var roligare att mosa deras ömtåliga varor och se hur irriterade de blev :)
  • Sheltiegirl

Jag vänder alltid sträckoden mot mig och lägger allt på ett led, inga varuberg här inte tycker det går jättefort att lägga upp allt rätt och gör det lite till en tävling för mig själv att inte sacka efter utan hela tiden ha en ny vara att lägga upp beredd. 

Om man bara börjar med att vända alla sträckoder åt rätt håll lär man sig väldigt fort vart de sitter på olika varor, det tar mig kanske några sekunder extra att ställa dem rätt än att bara slänga upp dem.

Henles slyna skrev 2014-07-09 02:58:51 följande:

Då får jag ju stå och lasta upp medan expediten scannar vilket innebär att jag inte kan packa varorna förrän jag betalat ---> expediten och alla i kön får stå och vänta tills jag packat ned allt och det finns tillräckligt med plats för nästa kunds varor.

Men herregud varför finns det 2 st avdelningar för varorna tror du?? Handlar jag ensam hinner alltid kassörskan scanna allt innan jag ens hunnit ta fram mitt kort. När allt är betalt går det rätt fort att packa allt och bandet är tomt lagom till att nästnästa kunds varor är pågång.
  • UniqueSnowflake

Hm, vad jag alltid gjorde förut, tills jag fick höra att jag gjorde fel. Vände ean-koden mot kassörskan alltså.....

Sheltiegirl skrev 2014-07-09 11:23:56 följande:
    Jag vänder alltid sträckoden mot mig och lägger allt på ett led, inga varuberg här inte tycker det går jättefort att lägga upp allt rätt och gör det lite till en tävling för mig själv att inte sacka efter utan hela tiden ha en ny vara att lägga upp beredd.  Om man bara börjar med att vända alla sträckoder åt rätt håll lär man sig väldigt fort vart de sitter på olika varor, det tar mig kanske några sekunder extra att ställa dem rätt än att bara slänga upp dem.Men herregud varför finns det 2 st avdelningar för varorna tror du?? Handlar jag ensam hinner alltid kassörskan scanna allt innan jag ens hunnit ta fram mitt kort. När allt är betalt går det rätt fort att packa allt och bandet är tomt lagom till att nästnästa kunds varor är pågång.

(.^_^.)
  • Sheltiegirl
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-09 12:29:35 följande:

Hm, vad jag alltid gjorde förut, tills jag fick höra att jag gjorde fel. Vände ean-koden mot kassörskan alltså.....

Va? jag skrev att jag vänder koden mot mig, det blir ju rätt håll. Fort som sjutton går det iaf när kassörskan ser att alla sträckkoder är åt samma håll
  • WilliamsMom

Igår när jag var och handlade, så var det endast en av alla de grejer jag köpte, som hade en sträckkod - och tror ni inte att jag BOMMAR den!?

Jag tänkte på denna tråden och ställde varan rätt. Sedan välte den när bandet började rulla så jag ställde upp den igen - dock helt utan en tanke på var sträckkoden var.

Ska handla idag igen, så jag ger det ett nytt försök! ;)

• pica pica

Att lägga varorna så att streckkoden hamnar åt rätt håll är faktiskt inte svårt eller jobbigt alls! När vi handlar, oavsett om det är en vara eller om det är storhandling, så lägger vi allt med streckkod som man ska. Man lär sig ju också var streckkoden sitter på varorna, t.ex på mjölken. 
    Folk som inte gör så är förmodligen lata och/eller korkade.

Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?