• my2girls

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Här får man gnälla av sig nu när man är höggravid och få empati till på köpet. För oss som sliter varje dag, knappt kan gå, har svullna händer och fötter, svettas som dårar med mera.

Självklart är vi tacksamma för det mirakel vi väntar och snart är dem här hos oss men tills dess är det ok att vara en klagomur, i alla fall här ;)

• Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida
  • löpartjejen

Hänger gärna på här, är dock bara i vecka 32 än men väntar tvillingar så är betydligt större nu än jag var med mina två första barn. Väldigt trött å orkeslös kan jag hålla med om. Å svårt att sova om nätterna med ryggont å halsbränna. Längtar till de små liven är ute ur magen.

• Glinda

Oj tvillingar, jag tycker det känns otroligt trångt med en så kan inte tänka mig att ha två!

Svårt att sova har jag också, är så trött men kan inte somna förrän vid 1-2, sen vaknar jag 3-4 ggr för att kissa. Blir så stressad när jag inte kan sova då jag ju vet att man måste vila upp sig för det som väntar en när bebisen är ute!

• MissHelena

Inga klagande höggravida kvar här? Själv har jag nu 18 dagar kvar till BF och nio dagar kvar på jobbet. Har värk i princip hela kroppen, börjat bli riktigt svullen om ben och fötter och sover så otroligt dåligt. 

Nu vill jag bara gå hem från jobbet och kunna ta det lugnt någon vecka eller två innan bebisen kommer. Känner att det varit så stressigt på jobbet att jag knappt hunnit tänka på graviditeten (mer än på baksidan av den med all smärta jag har). Det är endast på helgerna när jag kunnat sitta lugnt i soffan som jag faktiskt kunnat njuta och ta in att jag faktiskt är gravid och snart ska få ett barn.

Känner mig helt oförberedd inför både förlossning och för bebisens ankomst, så trots att jag mår uselt så hoppas jag nästan på att få gå över några dagar för att bara få reflektera över vad som komma skall. Och för att få klart allting här hemma....för här är inget klart i barnrumsväg eller liknande ännu.

• fridashage

Jobbigt MissHelena! Skulle nog aldrig klarat att jobba så länge! Hoppas att du kan få lugna helger och inte stressar med alla måsten. Hoppas att du går över lite så du kan förbereda.

Idag är jag BF+14 och igångsättning imorgon. Så är mest nervös för det!

• Missimissi
    fridashage skrev 2014-11-05 20:16:21 följande:

Jobbigt MissHelena! Skulle nog aldrig klarat att jobba så länge! Hoppas att du kan få lugna helger och inte stressar med alla måsten. Hoppas att du går över lite så du kan förbereda.

lycka till du tappra själ! Bf +14 verkar som tortyr.... Jag hoppas igångsättningen går bra och vad härligt att du oavsett kommer att få träffa din lilla/lille snart!
  • Missimissi

Misshelena: tufft att jobba så nära inpå BF -jag hoppas att det blir som du önskar så att du får några dagar att landa (blir det inte så brukar saker lösa sig ändå så stressa inte över det med!)

Jag är fortfarande kvar som höggravid 6 dagar till BF och fortfarande vid rätt gott mod. Har en hel del saker att pyssla med så jag klättrar inte på väggarna men fokuserar mest på att vila vila vila inför det som komma skall och har den här sista veckan riktigt lyckats med det. 

På gnällfronten kan jag väl få beklaga mig med att ena sidan av magen (där bebis trycker som mest) har spruckit upp i bristningar....så typiskt så här i v 40 och allt. Klarade mig ju i princip från bristningar på magen förra gravidteten (fick några enstaka efter förlossningen men de har jag sen knappt sett då de satt långt ner). Dessutom har jag samlat rejält med vatten sista veckan och har rejäla karpaltunnel-händer på nätterna och när jag har sovit (alla fingrar har domnat). 

Som en tredje grej så har jag tandvärk (som jag dock hoppas ska gå över annars får jag kolla upp det imorgon..suck!)

• fridashage

Ja nu hoppas jag på att tappen skall vara näst intill borta och att jag skall vara lite öppen så det slipper bli att de får börja helt från "början" med igångsättningen. Hade varit smidigt om de kunde ta vattnet med en gång :)

• MissHelena
    fridashage skrev 2014-11-05 20:16:21 följande:

Åh så spännande, men oj vad sagt att gå över så länge!! Hoppas igångsättningen gått bra idag och att ni nu har er lilla skatt <3 Berätta gärna om hur det gått.
  • MissHelena
    Missimissi skrev 2014-11-05 20:23:49 följande:

Misshelena: tufft att jobba så nära inpå BF -jag hoppas att det blir som du önskar så att du får några dagar att landa (blir det inte så brukar saker lösa sig ändå så stressa inte över det med!)

Jag är fortfarande kvar som höggravid 6 dagar till BF och fortfarande vid rätt gott mod. Har en hel del saker att pyssla med så jag klättrar inte på väggarna men fokuserar mest på att vila vila vila inför det som komma skall och har den här sista veckan riktigt lyckats med det. 

På gnällfronten kan jag väl få beklaga mig med att ena sidan av magen (där bebis trycker som mest) har spruckit upp i bristningar....så typiskt så här i v 40 och allt. Klarade mig ju i princip från bristningar på magen förra gravidteten (fick några enstaka efter förlossningen men de har jag sen knappt sett då de satt långt ner). Dessutom har jag samlat rejält med vatten sista veckan och har rejäla karpaltunnel-händer på nätterna och när jag har sovit (alla fingrar har domnat). 

Som en tredje grej så har jag tandvärk (som jag dock hoppas ska gå över annars får jag kolla upp det imorgon..suck!)

Ja det är riktigt tufft med jobbet nu, men det projekt jag jobbat med hela året har sitt slut i nästa vecka, så jag kände att det skulle vara som att snubbla på mållinjen om jag inte stannade kvar hela tiden ut. Har ångrat mig flera gånger men nu känns det ändå så pass nära och att jag nog ska klara av det. 

Låter skönt att få vila mycket och att du klarat dig från att bli uttråkad :) Så surt med bristningarna. Jag bara väntar på att jag ska få likadant, har än så länge klarat mig utan. Men har precis som du bebis på just en sida så där spänner det utav bara attan när den rör sig, så det är nog bara en tidsfråga innan det händer.
    Låter superjobbigt med karpaltunnel-händer. Jag får bara lite stickningar och att de somnar, men rör jag på dem i en liten stund försvinner det snabbt så det är inte så farligt. Hoppas ditt inte blir värre och att bebis vill titta ut snart :)
  • Glinda
    MissHelena skrev 2014-11-05 18:51:08 följande:

Inga klagande höggravida kvar här? Själv har jag nu 18 dagar kvar till BF och nio dagar kvar på jobbet. Har värk i princip hela kroppen, börjat bli riktigt svullen om ben och fötter och sover så otroligt dåligt. 

Nu vill jag bara gå hem från jobbet och kunna ta det lugnt någon vecka eller två innan bebisen kommer. Känner att det varit så stressigt på jobbet att jag knappt hunnit tänka på graviditeten (mer än på baksidan av den med all smärta jag har). Det är endast på helgerna när jag kunnat sitta lugnt i soffan som jag faktiskt kunnat njuta och ta in att jag faktiskt är gravid och snart ska få ett barn.

Känner mig helt oförberedd inför både förlossning och för bebisens ankomst, så trots att jag mår uselt så hoppas jag nästan på att få gå över några dagar för att bara få reflektera över vad som komma skall. Och för att få klart allting här hemma....för här är inget klart i barnrumsväg eller liknande ännu.

Jag är här, har 18 dagar kvar till planerat snitt. Är stor, tung, trött, yr, och sover jättedåligt..

Vad strongt gjort att jobba ändå in i slutet, själv har jag varit sjukskriven i snart 2 månader. Trots det känner jag mig också oförberedd - vi har ju ett barn sen tidigare men jag fattar liksom inte att det är på riktigt ändå.

Vi ska montera ihop spjälsängen i helgen och plocka fram babyskyddet från förrådet, skötbordet står på sin plats sen några dagar och bb-väskan är packad.

Just nu lider jag något enormt av sura uppstötningar, känns som att halsen brinner upp!
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida