• Anonym (?)

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Han säger att det inte blir ett missbruk igen. Jag säger att han gör som han vill men att han också vet vart jag står.

Han hamnade på psyk pga missbruket. Därefter blev soc inkopplade då det finns barn i familjen som fixade behandling. 
    Jag stod kvar, lovade att finnas och stötta. Missbruket har funnits i många år, perioder mest. 
    Han lovade att nu skulle det vara på riktigt. Han har fått så många chanser att vara ren. Och jag har stått kvar varje gång han fallit tillbaka. 

Idag är det sol. Idag ville han på bolaget och köpa alkohol. Jag blev mest stum, 3 månader nykter nu. Sedan blev jag ledsen och skärrad: nu börjar karusellen om igen. 
    Han blev förbannad och sa: Fan! Jag är en vuxen människa och kan inte ens få bestämma när jag ska dricka alkohol! 
    Först försökte jag vara pedagogisk och förklara allt som han lovat förr, alla gånger allt gått åt helvete. Han vill inte lyssna, svarar bara att NU är det annorlunda. Nu har han lärt sig en läxa (som han kallar det för)
    Sen blev jag uppgiven, då började han säga att det är JAG som har problemen och inte han. 

Hur jag än vrider och vänder på det så går det inte in. Han förstår inte att tre månaders nykterhet inte är såå väldigt lång tid och att ta till flaskan nu bara för att det är sol och sommar kan få förödande konsekvenser. 

Men alla andra kan ju dricka? Alla jag ser på uteserveringarna? Är dom alkoholister?. - kontrar han med. 

Och nu när jag inte kom längre så stack han hemifrån. Promenad kallar han det. Promenad när han inte pallar trycket. 

Vad skulle du gjort? 

• Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?
  • Anonym (Dotter till alkoholister)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-25 20:26:23 följande:
    Skulle jag visa min make detta så skulle han kontra med: SE! Nu gör du såhär igen, drar mig över samma kant som hennes föräldrar! Jag är inte så! Jag har inget sånt beroende! Jag kan sluta när jag vill! 

Han har inte tagit till flaskan än.. Ringde hem honom nu då jag började störtblöda (är gravid) och då kom han hem.. Men hur håller man honom från flaskan? Jag KAN inte bestämma över honom. Han blir jättearg.. 
    Precis. Du kan inte bestämma över honom, så enkelt och svårt är det tyvärr. Han väljer själv och utifrån det valet väljer sedan du hur du vill göra =(

Om jag fick snefylla varje gång jag drack, att jag började misshandla grannen tex, då skulle jag sluta dricka. Naturligtvis, det är ju det man gör. För utan spriten misshandlar jag inte grannen utan vi är goda vänner.
    Den dagen jag inte kan sluta med spriten trots att jag tack vare den gör grannen illa, så har jag problem med spriten eller hur? Då är jag troligen alkoholist.

Han gör er familj illa genom att dricka. I och med att han nu vill dricka, så måste du tyvärr erkänna att problemet är oförändrat, eftersom han vill dricka trots att han gör er illa.

Jag tycker verkligen du ska gå med i en anhöriggrupp för att professionellt stöd och även råd från andra med samma erfarenheter.
  • Anonym (Ts från mobilen)
    Anonym (Dotter till alkoholister) skrev 2014-07-25 20:34:45 följande:
    Precis. Du kan inte bestämma över honom, så enkelt och svårt är det tyvärr. Han väljer själv och utifrån det valet väljer sedan du hur du vill göra =(

Om jag fick snefylla varje gång jag drack, att jag började misshandla grannen tex, då skulle jag sluta dricka. Naturligtvis, det är ju det man gör. För utan spriten misshandlar jag inte grannen utan vi är goda vänner.
    Den dagen jag inte kan sluta med spriten trots att jag tack vare den gör grannen illa, så har jag problem med spriten eller hur? Då är jag troligen alkoholist.

Han gör er familj illa genom att dricka. I och med att han nu vill dricka, så måste du tyvärr erkänna att problemet är oförändrat, eftersom han vill dricka trots att han gör er illa.

Jag tycker verkligen du ska gå med i en anhöriggrupp för att professionellt stöd och även råd från andra med samma erfarenheter.
    Jo så fungerar ju en "normal" hjärna som inte är beroende av alkohol eller andra substanser. Du har ju så rätt i det du skriver men det känns så otroligt jobbigt att kasta bort allt kämpande, alla år, vårt äktenskap och allt vi har för att han KANSKE dricker. För att han VILL dricka och för att han ANSER att han klarar det.. Alltså, han tror verkligen att han kan klara av att dricka normalt. Önskar ni kunde höra honom. Han är så övertygad att han inte har problem längre..
  • Anonym (det kan gå!)
    Anonym (Dotter till alkoholister) skrev 2014-07-25 20:25:13 följande:
    I stadiet ts partner är i med förnekelse, skuldbeläggande och ilska så vågar jag nog påstå att det inte är möjligt i detta fallet.
    Finns helt klart indikationer på problem där.
  • Anonym (det kan gå!)
    Drottningen70 skrev 2014-07-25 20:29:19 följande:
    Ja det stämmer att ny forskning visar att en viss procent klarar det, men du glömde att berätta att samma forskning visar att det gäller efter flera års nykterhet där man helt lagt om mönster och lärt om hjärnan. Likväl är det så att det stora flertalet INTE klarar av att återgå till ett normalitetsdrickande.

Helt klart inte lätt för en del, för andra lätt.

Jag tror om det finns bakomliggande problem till alkoholen.

Så är utsikterna till ansvarsfullt konsumtion av alkohol, som svår att uppnå.

Och bör avstås.

Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-25 20:59:19 följande:
    Jo så fungerar ju en "normal" hjärna som inte är beroende av alkohol eller andra substanser. Du har ju så rätt i det du skriver men det känns så otroligt jobbigt att kasta bort allt kämpande, alla år, vårt äktenskap och allt vi har för att han KANSKE dricker. För att han VILL dricka och för att han ANSER att han klarar det.. Alltså, han tror verkligen att han kan klara av att dricka normalt. Önskar ni kunde höra honom. Han är så övertygad att han inte har problem längre..
    Jag har hört honom. År efter år efter år när jag hört mina föräldrar förklara varför, att det inte är nåt problem, ursäkterna ( det är ju sommar, jag ska bara ta en, min kompis kusin dog och vi sörjde tillsammans, det är ju min födelsedag ) osv osv tills öronen blöder.

Och det är klart att han VILL dricka och att han ANSER att han klarar det. För han är ju inte alkis på samma sätt som a-lagarna på bänken, han klarar ju faktiskt att vara utan sprit ( tills han inte klarar det längre ).

Han tror att han kan dricka normalt eftersom han egentligen inte inser/tycker att han har problem. Han kanske HADE problem, men det är ju löst nu...Tills nästa gång då exakt samma harang ( jag gissar att du egentligen hört allt detta förut av honom ) kommer om varför det kommer funka bättre den här gången.
  • jordgubbsflickan

Jag menar inget illa men HUR kan du som barn till en alkoholist veta så oerhört lite om just det???

Jag vet att du är medberoende MEN du är rent av NAIV. Hur kan du gå på alla hans förklaringar??

jordgubbsflickan skrev 2014-07-25 22:20:43 följande:

Jag menar inget illa men HUR kan du som barn till en alkoholist veta så oerhört lite om just det???

Jag vet att du är medberoende MEN du är rent av NAIV. Hur kan du gå på alla hans förklaringar??

För att hon är medberoendetill och har fortsatt vara det.
    Anonym (Dotter till alkoholister) skrev 2014-07-25 22:25:13 följande:
    För att hon är medberoendetill och har fortsatt vara det.
    Och för att klargöra ur ett barns synpunkt. Det är ingen ursäkt att fortsätta vara medberoende och stanna kvar.
  • mr me
    Anonym (?) skrev 2014-07-25 19:05:53 följande:
    Jo vi har barn, snart två stycken... 
    Ta barnen och dra?
  • Holler
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-25 20:27:37 följande:
    Jo jag vet det.. Jag har även sagt det högt både till mig själv och honom.. 
    Men HUR kommer man fram till HONOM?! HUR får man honom att förstå vad jag säger? Hur får jag honom att sluta vara dryg, elak, förbannad, irriterad, snäsig, behandla mig som skit osv osv.. ?
    Tja, du kan ju altid lämna honom.
    Men du valde att skaffa 2 barn med en alkis som vill vara en alkis.

Grattis. Hoppas dina barn kommer känna samma ovillkorliga kärlek till alkisen som du gör.
Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?