• Anonym (?)

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Han säger att det inte blir ett missbruk igen. Jag säger att han gör som han vill men att han också vet vart jag står.

Han hamnade på psyk pga missbruket. Därefter blev soc inkopplade då det finns barn i familjen som fixade behandling. 
    Jag stod kvar, lovade att finnas och stötta. Missbruket har funnits i många år, perioder mest. 
    Han lovade att nu skulle det vara på riktigt. Han har fått så många chanser att vara ren. Och jag har stått kvar varje gång han fallit tillbaka. 

Idag är det sol. Idag ville han på bolaget och köpa alkohol. Jag blev mest stum, 3 månader nykter nu. Sedan blev jag ledsen och skärrad: nu börjar karusellen om igen. 
    Han blev förbannad och sa: Fan! Jag är en vuxen människa och kan inte ens få bestämma när jag ska dricka alkohol! 
    Först försökte jag vara pedagogisk och förklara allt som han lovat förr, alla gånger allt gått åt helvete. Han vill inte lyssna, svarar bara att NU är det annorlunda. Nu har han lärt sig en läxa (som han kallar det för)
    Sen blev jag uppgiven, då började han säga att det är JAG som har problemen och inte han. 

Hur jag än vrider och vänder på det så går det inte in. Han förstår inte att tre månaders nykterhet inte är såå väldigt lång tid och att ta till flaskan nu bara för att det är sol och sommar kan få förödande konsekvenser. 

Men alla andra kan ju dricka? Alla jag ser på uteserveringarna? Är dom alkoholister?. - kontrar han med. 

Och nu när jag inte kom längre så stack han hemifrån. Promenad kallar han det. Promenad när han inte pallar trycket. 

Vad skulle du gjort? 

• Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?
  • molly50
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-26 11:56:04 följande:
    På mattan? Alltså jag vet inte men efter fyra år av detta problem med: DENNA gången går det, jag looovar. 
    Tagit med min stora till stranden med 1.6 promille i blodet. Ljugit, gått bakom ryggen, undangömt osv osv. 
    Nej du får ursäkta men jag har väääldigt svårt att lita på att just denna gången är det annorlunda. 
    Men varför stannar du då kvar hos honom?
    Tänk på dina barn och på hur de kan skadas av hans problem.

Jag hade en nära vän som hade både alkohol- och tablettmissbruk.
    Jag stannade kvar och försökte och försökte hjälpa honom.
    Skjutsade honom till psyk osv.
    Som tack för detta så utsatte han mig för ett våldtäktsförsök.
    Behöver jag säga att han inte är min vän längre?
    Han sökte visserligen hjälp efter det och blev nykter,men det han gjorde mot mig gjorde att jag inte ville ha honom i min närhet längre.
    Jag kunde helt enkelt inte lita på honom.

Jag tycker att du har gett din man fler chanser än han har förtjänat.
    Kanske skulle han inse allvaret om han inser vad han håller på att förlora om du tar barnen och lämnar.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Nykterist)

Jag kan omöjligt säga vad jag hade gjort om jag var du, speciellt med tanke på att det är barn inblandade. Det jag kan säga är vad jag hade gjort om jag var honom, aldrig tagit till flaskan mer.

Jag är nykter sedan en tid tillbaka av olika anledningar, har dock inte haft mer problem med alkoholen än att jag alltför ofta drack alldeles för mycket. Ungefär så som många ungdomar dricker. Jag sitter glatt i solen på uteserveringar med alkoholfri öl, drinkar, cola, kaffe, smoothies eller ngt annat. Man behöver ju inte dricka just alkohol. Om man inte vill visa att man inte dricker kan man be barpersonalen hälla upp alkoholfri öl i glas (istället för att få den på flaska).

Men nej, det är absolut inte ok av honom att dricka. Om det bara vore honom det gällde, men han har tre andra att också ta hänsyn till!

Styrkekramar till dig!

• Anonym (kanske)
    Drottningen70 skrev 2014-07-26 12:21:22 följande:
    Hur dum får man bli om man tror att någon med ett etablerat missbruk efter tre månaders nykterhet kan ha minsta chans att klara av att måttlighetsdricks två ggr i veckan..,,

Känner folk som har gått från daglig långvarig överkonsumtion till sansad normal drickande utan nån vidare paus eller avbrott, dom tröttnade bara på vad alko gjorde med dom men ville inte bli av med det helt från sina liv så inget är omöjligt.

Dum i huvudet är man om man tror det.

Endast han vet vad han klarar och inte klarar.

• Anonym (slöseri)

Alltså abstinensen ligger kvar i upp till ett års nykterhet.
    Ska h*n överhuvudtaget börja igen så får h*n göra det när hjärnan fungerar dvs. efter ca. ett år.
    Detta vet han om han har lite skinn på näsan, punkt.

• MHBW81

Exakt så har min fd man alltid hållit på. Att han "kan dricka socialt" trots att han genomgått ett antal behandlingar. Det är en av anledningarna till att han är mitt ex. Han blev även våldsam onykter vilket till slut gjorde att jag tog mina barn och lämnade honom. Jag har den uppfattningen att alkoholister med den uppfattningen aldrig någonsin kommer att sluta dricka.

Ta en funderare på hur du vill ha det men han lär aldrig sluta dricka.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • dessan59

anonym(men gud)

Du vet ju inte vad du pratar om!! här är det en man som dels är pappa, och make
    som utsätter sin familj hela tiden med att vara full och dum! Du tycker att den stackaren ska få dricka.... det är ju synd om honom!?! skäms på dig så skriver

och uttrycker dig så korkat! du vet inte vad barn och kvinnor och män blir psykiskt och fysiskt misshandlade pga att dom har en alkoholist i familjen!

Jag hade inte levt om jag inte blev omhändertagen av sociala myndigheter

så tyck inte synd om den som dricker!

• Anonym (kanske)
    Anonym (slöseri) skrev 2014-07-26 18:06:32 följande:

Alltså abstinensen ligger kvar i upp till ett års nykterhet.
    Ska h*n överhuvudtaget börja igen så får h*n göra det när hjärnan fungerar dvs. efter ca. ett år.
    Detta vet han om han har lite skinn på näsan, punkt.

Say what?

Abstinens kan vara dödlig om man har en kraftig beroende men att det skulle hålla sig upp till ett år är ren skitsnack, maximalt snackar vi upp till 2 veckor och det är extremfall, en vecka i regel sen är man ren.

Vad man bär i huvudet är en sak men kroppen är fri beroende.

• Anonym (slöseri)
    Anonym (kanske) skrev 2014-07-26 18:25:25 följande:

Say what?

Abstinens kan vara dödlig om man har en kraftig beroende men att det skulle hålla sig upp till ett år är ren skitsnack, maximalt snackar vi upp till 2 veckor och det är extremfall, en vecka i regel sen är man ren.

Vad man bär i huvudet är en sak men kroppen är fri beroende.

Sluta lalla.
    www.alkodrog.com/post-akut-abstinens-paa/
    googla mer om du känner att du behöver.
  • Anonym (Alkoholist)

Du kan aldrig hjälpa honom han kan bara hjälpa sig själv och det gör han när han går ner i botten ordentligt och blir hemlös.
    Tänk på dina barn och var stark för dom och inte alkisen.

• Indianica

Nä, nu får han ju skärpa sig och förstå att du stöttar honom, istället för att bete sig som en tjurig småunge som "bara ska dricka 3 öl så du får se att han klarar av att dricka så "lite"....

Det faktumet att han tjurar och är så här barnslig sänder varningssignaler till mig. Uppenbart är det enormt viktigt att dricka just nu. Sommar och sol kan lika gärna förknippas med glass eller en läskande smoothie, så varför duger inte det då? Varför ska man sitta och dricka starköl? Finns bara en alkoholist som skulle börja tjura och hålla på så där anser jag.

Det han ska bevisa för dig är väl snarare att han klarar av att inte dricka alls, att inte falla för frestelser där alkohol förkippas med specifika högtider/tillfällen osv.

Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?