• Anonym (TS)

Det är allvar nu...

Min bebis är 11 veckor. Har fryst ut pappan helt och vi har inte haft någon kontakt sen jag var gravid i vecka 25 nåt.. och då var det ett hotmail från honom. Nu måste jag skriva på faderskapspapper. Hon jag pratade med från FR säger att hon pratat med pappan, att han ringt till henne, hon sa att han var rädd att jag skulle ange någon annan som pappa (undrar varför tro..?). Han är kortfattat en manipulativ psykopat som misshandlar psykiskt och fysiskt, han har låst in mig och förföljt mig, han har drogat och våldtagit mig, han har plågat en hund när jag tittat på. Han missbrukar alkohol, och kör alltid bil när han druckit. Han är sjuk i huvudet. Och det är bara jag som kan intyga det.. Nu är jag livrädd. Han kommer använda våran dotter för att komma åt mig. Jag hade ett bokat möte med polisen dagen efter jag lades in på sjukhus för HF tyvärr.. jag hade tänkt berätta allting. Hade äntligen tagit mig mod till att göra det, och då blir jag sjuk. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu när han snart står som pappa är det bara att vänta på att han slår till... jag vill försöka få igenom ett kontaktförbud. Hur svårt är det? Jag har sparat hotmailet.

Han skriver i mailet att det skulle gynna mig om jag gjorde som han sa nu, och gick tillbaka till honom. Han är inte rädd att starta en vårdnadstvist. Han har alla förmåner för att vinna. Han har kontakter och jag borde vara rädd. Jag kommer ångra mig om jag bestämmer mig för något annat. Den dagen han träffar barnet kommer vara den sista gången jag ser det. Han skriver att han förväntar sig ett svar från mig annars blir han tvungen att få sitt svar på annat sätt, och att jag vet hur det blir när jag inte gör som han säger. Sen slutar han med ''jag hoppas du mår bra, för jag bryr mig faktiskt om dig''. Jaa, det verkar verkligen så... kan jag komma någonstans med detta mail? 

VAD ska jag göra nu? Jag har en kontakt som hjälpte mig med polisen förra gången, ska kontakta henne och be henne hjälpa mig igen. Kan jag få ett kontaktförbud baserat på mailet? I och med att nu blir faderskapspapprena underskrivna och jag är LIVRÄDD för vad som ska hända. 

• Svar på tråden Det är allvar nu...
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 23:21:17 följande:
    I de fall där Haagkonventionen är tillämplig, finns relativt goda möjligheter
     att få till stånd ett återförande av barnet. I genomsnitt klaras ca 85 % av
    ärendena upp. Det kan t.ex. ske genom att den bortförande  föräldern går
    med på att frivilligt återföra barnet, eller genom att domstol beslutar att
    barnet ska återföras. Men det kan i vissa fall också bli så att domstol ger
    den bortförande föräldern rätt att behålla barnet.

Ett av många exempel.
    En mamma med en 1-åring och ensam vårdnad åkte till ett annat land och stannade borta i 1.5 år. Hon dömdes under förra hösten till 10 månaders fängelse och 25 000 var till pappa och barnet.
    Har du en länk till det? Eftersom man måste vara vårdnadshavare för att Haag konventionen skall gälla...

Eller menar du Bryssel II förordningen? Den gäller verkställighet av domar såsom dom om umgänge tex. Men då måste man först HA en dom om umgänge...
  • Anonym (vårdnadstvist)
    Brumma skrev 2014-08-03 23:45:14 följande:
    Har du en länk till det? Eftersom man måste vara vårdnadshavare för att Haag konventionen skall gälla...

Eller menar du Bryssel II förordningen? Den gäller verkställighet av domar såsom dom om umgänge tex. Men då måste man först HA en dom om umgänge...
    www.regeringen.se/content/1/c6/12/28/66/3e84b7a2.pdf

Den domen hittar du längst ner på sidan.: advokatsjoqvist.se/blogg/kategori/juridik/brott/egenmaktighet-med-barn/

också "Det finns över 80 länder som undertecknat och ratificerat(godkänt och införlivat i sin lag) 1980 års Haagkonvention. Det innebär att om ett barn förs till något av dessa 89 länder så kan man med hjälp av denna lag begära ett återförande av barnet till Sverige. Den gäller både i de fall där föräldrarna delar vårdnaden och i de fall där den ena föräldern har ensam vårdnad. Haagkonventionen har som syfte att snarast återföra barnet till dess hemvist, dvs ursprungslandet, varifrån barnet har blivit fört." www.saknadebarn.org/fakta/internationella-avtal/haagkonventionen/
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-04 00:00:19 följande:
    www.regeringen.se/content/1/c6/12/28/66/3e84b7a2.pdf

Den domen hittar du längst ner på sidan.: advokatsjoqvist.se/blogg/kategori/juridik/brott/egenmaktighet-med-barn/

också "Det finns över 80 länder som undertecknat och ratificerat(godkänt och införlivat i sin lag) 1980 års Haagkonvention. Det innebär att om ett barn förs till något av dessa 89 länder så kan man med hjälp av denna lag begära ett återförande av barnet till Sverige. Den gäller både i de fall där föräldrarna delar vårdnaden och i de fall där den ena föräldern har ensam vårdnad. Haagkonventionen har som syfte att snarast återföra barnet till dess hemvist, dvs ursprungslandet, varifrån barnet har blivit fört." www.saknadebarn.org/fakta/internationella-avtal/haagkonventionen/
    Fast nej.... Mamman i det fallet hade inte ensam vårdnad...

Det står tillomed på sidan du länkar till att "Det är inte, varken enligt den nuvarande lagen eller den nya lagen, straffbart för den som har ensam vårdnad om ett barn att skilja barnet från den andra föräldern, att kvarhålla/undanhålla eller på annat sätt motverka barnets umgänge med den andra föräldern. En förälder som har ensam vårdnad om ett barn kan alltså inte dömas för egenmäktighet med barn om hen skiljer, undanhåller/kvarhåller barnet från den andra föräldern."

Så antingen har du missförstått eller så hittar du på...

Vidare skriver du om att Haagkonventionen gäller både när man har delad vårdnad men även när man har enskild vårdnad. Och det är när föräldern som ÄR KVAR i Sverige har enskild eller delad vårdnad som Haagkonventionen träder in. Inte om föräldern som lämnat landet har enskild vårdnad.

"Na?r a?r konventionen tilla?mplig?

Ett antal kriterier ma?ste vara uppfyllda fo?r att Haagkonventionen ska ga?lla na?r ett barn fo?rts bort fra?n eller kvarha?lls utanfo?r Sverige, na?mligen att:

? Haagkonventionen ga?ller mellan Sverige och det land till vilket barnet har fo?rts eller kvarha?lls i

? barnet var bosatt i Sverige omedelbart fo?re bortfo?randet

? den fo?ra?lder som anso?ker om a?terfo?rande av barnet har gemensam eller ensam va?rdnad om barnet enligt svensk lag och denna ra?tt verkligen uto?vades na?r barnet fo?rdes bort eller ho?lls kvar, eller skulle ha gjort det om det hade varit mo?jligt

? barnet a?nnu inte har fyllt 16 a?r"
  • Moonis
    Anonym (jasso) skrev 2014-08-03 23:29:58 följande:
    Även om jag är övertygad om att TS diktar som en mytoman, dels för en välkänd ramsa i början, Men än mer att hon matar med nya uppgifter. Den ena värre än den andra..

Så oavsett, blir inte pappan fälld för brotten han anklagas för..  Ja då sitter nog inte TS i den säkraste båten.

Så tekniskt sett kan det sluta hur det vill i en vårdnadstvist... Det sista TS ska dra på sig är umgängessabotage!
    Men kortsiktigt finns det ingen domare i detta landet som skulle gå på något annat än. Enskild vårdnad till mamman och ett begränsat umgänge för barnet. Möjligt ett bevakat sådant från någon på socialtjänsten, till början.. sköter pappan det så blir det obevakat.. Sen finns det personal som kan bistå själva överlämnandet..
    när barnet kommer upp i ca 2-3 års åldern och pappan skött barnets umgänge.. Då kommer det säkert en annan sak på tapeten.. Den tiden den sorgen..

Som sagt, TS har ganska grova anklagelser i sitt case. Det gäller för åklagaren att kunna göra bedömningen att det ska leda till allmänt åtal och vinna det i rätten..
    Det värsta är om den här mannen inväntar FP är klart. och då sätter dit TS för sina anklagelser. Om det inte går till åtal.. Då är TS förtroende satt ur spel i en vårdnadstvist..
    Rent tekniskt och rent taktiskt...

Men jag tror inte på dig TS, sorry det är så bara!
    Har jag däremot fel.. se till att du får ett målsägarbiträde.. o ventilera inte detta på ett öppet forum. För hittar mannen dig här.. Lär det straffa sig big time  emot dig...

PS
    Alla historier på ett forum, putsas för att få medhåll och man ska inte förglömma att ett mynt på en historia ALLTID har två sidor
    o ber redan nu om ursäkt för om en eller annan blir upprörd.. Jag tänker inte sitt och ljuga eller klappa rygg för att det ska så vara
    DS
    Är det för att du inte tror att det kan vara så illa eller? Kan annars intyga att det kan vara precis så illa och även värre.
  • Anonym (vårdnadstvist)
    Brumma skrev 2014-08-04 00:18:30 följande:
    Fast nej.... Mamman i det fallet hade inte ensam vårdnad...

Det står tillomed på sidan du länkar till att "Det är inte, varken enligt den nuvarande lagen eller den nya lagen, straffbart för den som har ensam vårdnad om ett barn att skilja barnet från den andra föräldern, att kvarhålla/undanhålla eller på annat sätt motverka barnets umgänge med den andra föräldern. En förälder som har ensam vårdnad om ett barn kan alltså inte dömas för egenmäktighet med barn om hen skiljer, undanhåller/kvarhåller barnet från den andra föräldern."

Så antingen har du missförstått eller så hittar du på...

Vidare skriver du om att Haagkonventionen gäller både när man har delad vårdnad men även när man har enskild vårdnad. Och det är när föräldern som ÄR KVAR i Sverige har enskild eller delad vårdnad som Haagkonventionen träder in. Inte om föräldern som lämnat landet har enskild vårdnad.

"Na?r a?r konventionen tilla?mplig?

Ett antal kriterier ma?ste vara uppfyllda fo?r att Haagkonventionen ska ga?lla na?r ett barn fo?rts bort fra?n eller kvarha?lls utanfo?r Sverige, na?mligen att:

? Haagkonventionen ga?ller mellan Sverige och det land till vilket barnet har fo?rts eller kvarha?lls i

? barnet var bosatt i Sverige omedelbart fo?re bortfo?randet

? den fo?ra?lder som anso?ker om a?terfo?rande av barnet har gemensam eller ensam va?rdnad om barnet enligt svensk lag och denna ra?tt verkligen uto?vades na?r barnet fo?rdes bort eller ho?lls kvar, eller skulle ha gjort det om det hade varit mo?jligt

? barnet a?nnu inte har fyllt 16 a?r"
    Kan ha länkat till fel fall. Finns många och ett är här.
    www.pappabarn.se/2014/06/18/pappa-f%C3%A5r-ensam-v%C3%A5rdnad-sedan-mamman-saboterat-umg%C3%A4nget-och-flytt-utomlands-22281227
    "Att beröva barnen sin far talar i hög grad mot kvinnans lämplighet som vårdnadshavare. Kvinnan har inte heller själv deltagit - eller låtit barnen delta - i erbjuden behandling.

Kvinnan har uppgett att hon vill skydda barnen mot mannen som tidigare är dömd för grovt vållande till annans död men hovrätten konstaterar att utredningen inte ger stöd för att han skulle ha behandlat dem illa."

• Anonym (jasso)
    Moonis skrev 2014-08-04 10:34:56 följande:
    Är det för att du inte tror att det kan vara så illa eller? Kan annars intyga att det kan vara precis så illa och även värre.
    Du behöver inte intyga...
    Vet att det kan vara värre än så också!
    Har sett detta i snart 17år, och sett ett och annat som inte var så. Så får du tolka svaret helt enkelt!
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-04 10:57:34 följande:
    Kan ha länkat till fel fall. Finns många och ett är här.
    www.pappabarn.se/2014/06/18/pappa-f%C3%A5r-ensam-v%C3%A5rdnad-sedan-mamman-saboterat-umg%C3%A4nget-och-flytt-utomlands-22281227
    "Att beröva barnen sin far talar i hög grad mot kvinnans lämplighet som vårdnadshavare. Kvinnan har inte heller själv deltagit - eller låtit barnen delta - i erbjuden behandling.

Kvinnan har uppgett att hon vill skydda barnen mot mannen som tidigare är dömd för grovt vållande till annans död men hovrätten konstaterar att utredningen inte ger stöd för att han skulle ha behandlat dem illa."

Ja? Där har antagligen Bryssel II förordningen gällt. Dvs de hade ett fastställt umgänge genom dom. Då hamnar situationen i annan dager och det är INTE samma sak som om ngn med ensam vårdnad flyttar utomlands då inget umgänge finns.

Du ändrar dig under samtalets gång och nu är du inne på saker som inte har ngn likhet med TS situation.

Varför inte bara erkänna att du tagit fel? Flyttar TS nu begår hon inget brott.
  • Anonym (vårdnadstvist)
    Brumma skrev 2014-08-04 11:17:09 följande:
    Ja? Där har antagligen Bryssel II förordningen gällt. Dvs de hade ett fastställt umgänge genom dom. Då hamnar situationen i annan dager och det är INTE samma sak som om ngn med ensam vårdnad flyttar utomlands då inget umgänge finns.

Du ändrar dig under samtalets gång och nu är du inne på saker som inte har ngn likhet med TS situation.

Varför inte bara erkänna att du tagit fel? Flyttar TS nu begår hon inget brott.
    Du verkar inte förstå att man inte får försvåra umgänge, oavsett om man har en dom eller inte, så har barnet rätt till båda föräldrarna. Du får tro att du har rätt men du har fel. Ts sätter sig i skiten av att följa era goda råd i tråden.
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-04 11:26:52 följande:

Du verkar inte förstå att man inte får försvåra umgänge, oavsett om man har en dom eller inte, så har barnet rätt till båda föräldrarna. Du får tro att du har rätt men du har fel. Ts sätter sig i skiten av att följa era goda råd i tråden.

Mitt råd kvarstår till Ts, flytta om du vill ha sinnesro från din expartner!!

Du har fel och blandar äpplen och päron hejvilt och försöker skrämma/hota Ts.

Det kanske läser andra kvinnor i liknande situationer som mig, ts som måste få veta att det finns En annann väg ut än evig terror..
  • Anonym (flytta bums)

Ts, hur går dina tankar?

Svar på tråden Det är allvar nu...