• Anonym (TS)

Det är allvar nu...

Min bebis är 11 veckor. Har fryst ut pappan helt och vi har inte haft någon kontakt sen jag var gravid i vecka 25 nåt.. och då var det ett hotmail från honom. Nu måste jag skriva på faderskapspapper. Hon jag pratade med från FR säger att hon pratat med pappan, att han ringt till henne, hon sa att han var rädd att jag skulle ange någon annan som pappa (undrar varför tro..?). Han är kortfattat en manipulativ psykopat som misshandlar psykiskt och fysiskt, han har låst in mig och förföljt mig, han har drogat och våldtagit mig, han har plågat en hund när jag tittat på. Han missbrukar alkohol, och kör alltid bil när han druckit. Han är sjuk i huvudet. Och det är bara jag som kan intyga det.. Nu är jag livrädd. Han kommer använda våran dotter för att komma åt mig. Jag hade ett bokat möte med polisen dagen efter jag lades in på sjukhus för HF tyvärr.. jag hade tänkt berätta allting. Hade äntligen tagit mig mod till att göra det, och då blir jag sjuk. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu när han snart står som pappa är det bara att vänta på att han slår till... jag vill försöka få igenom ett kontaktförbud. Hur svårt är det? Jag har sparat hotmailet.

Han skriver i mailet att det skulle gynna mig om jag gjorde som han sa nu, och gick tillbaka till honom. Han är inte rädd att starta en vårdnadstvist. Han har alla förmåner för att vinna. Han har kontakter och jag borde vara rädd. Jag kommer ångra mig om jag bestämmer mig för något annat. Den dagen han träffar barnet kommer vara den sista gången jag ser det. Han skriver att han förväntar sig ett svar från mig annars blir han tvungen att få sitt svar på annat sätt, och att jag vet hur det blir när jag inte gör som han säger. Sen slutar han med ''jag hoppas du mår bra, för jag bryr mig faktiskt om dig''. Jaa, det verkar verkligen så... kan jag komma någonstans med detta mail? 

VAD ska jag göra nu? Jag har en kontakt som hjälpte mig med polisen förra gången, ska kontakta henne och be henne hjälpa mig igen. Kan jag få ett kontaktförbud baserat på mailet? I och med att nu blir faderskapspapprena underskrivna och jag är LIVRÄDD för vad som ska hända. 

• Svar på tråden Det är allvar nu...
  • Anonym (vv)
    Anonym (Flytta?) skrev 2014-08-03 15:16:17 följande:
    KAN man göra det? Om båda föräldrarna står på födelsebeviset alltså, kan man bara ta ungen och flytta ut ur landet? Räknas inte det som kidnappning? (Det kan man inte göra i landet jag bor, utan båda föräldrars underskrift...)
    Kan kan man, men det är brottsligt. Hur riskabelt det är beror dock på vilket land man bosätter sig i.
  • Anonym (När?)

När ska kvinnor lära sig att välja pappa till sina barn med omsorg?

Hur svårt kan det vara att låta bli att skaffa barn med:

Män som misshandlar, män som knarkar, män som inte klarar av ansvar och män som inte vill bli pappa? 

Bara man själv har makten över hur man vill att ens liv ska se ut. Det är något som är väldigt viktigt att förstå. Alla val man gör har konsekvenser. Har man dåligt omdöme så bör man ha som regel att alltid rådfråga någon med bra omdöme innan man gör sina val. Särskilt när det handlar om så stora val som att välja vem man kommer bli tvingad till att ha att göra med i minst 18 år.

Ja, jag vet att det här är OT. Men man blir ju mörkrädd när man läser och ser i sin omgivning hur inkompetenta många är när det kommer till att skapa sig ett bra liv utan en massa drama och lidande. Vad beror denna inkompetens på? Dålig uppväxt? Miljö?

TS. Jag vet faktiskt inte vad du ska göra åt den här soppan. Nu sitter du i en situation där du inte har något val längre. Nu är det upp till familjerätten att bestämma hur ditt och barnets liv ska se ut i framtiden. Hoppas för din skull att familjerätten tar rätt beslut så att vi slipper ännu ett barn som växer upp och blir en trasig människa som inte kan göra bra val för sig själv i livet. 

• Anonym (självklart)

självklart ska du visa hans mail för polisen

det han gör är inte friskt och då polisen har kännedom om han redan är det bra atdom får reda på det här, inte bara för din skull utan även för kvinnor somkanske kommer vara i hans omgivning i framtiden och hamnar i samma situation

• Brumma
    Anonym (vv) skrev 2014-08-03 15:03:46 följande:
    Ja det har du förklarat.  Men sen påstår du att du aldrig skrivit att jag skrivit att man automatiskt är en dålig mamma. Har du skrivit det eller inte?
    Jag har skrivit varför JAG använde ordet. Inte att DU använde ordet.

Viss skillnad...
  • Anonym (vårdnadstvist)
    KAN man göra det? Om båda föräldrarna står på födelsebeviset alltså, kan man bara ta ungen och flytta ut ur landet? Räknas inte det som kidnappning? (Det kan man inte göra i landet jag bor, utan båda föräldrars underskrift...)
    Ja, om man är ensam vårdnadshavare, eller ändå också. Kidnappning är det inte. Däremot kan man, om man inte har vårdnad, sen 1 juli dömas för egenmäktighet om man skiljer ett barn från en vårdnadshavare utan beaktansvärda skäl. Så en även förälder utan vårdnad kan förmodligen knalla in i förskolan, hämta barnet och hålla kvar det om man får nys om att vårdnadshavaren tänker dra och försvåra umgänget, utan att bli dömd för det om domstolen köper skälen.
  • Anonym (vårdnadstvist)
    Anonym (vv) skrev 2014-08-03 15:19:46 följande:
    Kan kan man, men det är brottsligt. Hur riskabelt det är beror dock på vilket land man bosätter sig i.
    Det är inte alls säkert att det skulle anses vara brottsligt. Får man domstolen att köpa snacket om de stora riskerna så skulle det säkert vara lugnt.
  • Brumma

Har man ensam vårdnad får man flytta hur man vill. Iallafall inom Sverige. Däremot får man inte omöjliggöra ett redan fastställt umgänge.

Har man gemensam vårdnad måste båda föräldrarna skriva på.
  • Anonym (flytta bums)
    Brumma skrev 2014-08-03 16:42:10 följande:

Har man ensam vårdnad får man flytta hur man vill. Iallafall inom Sverige. Däremot får man inte omöjliggöra ett redan fastställt umgänge.

Har man gemensam vårdnad måste båda föräldrarna skriva på.

Jag har ensam vårdnad och flyttade i sista stund..

Det är däför jag undrar hur ts vårdnadsituation ser ut.
  • Anonym (vårdnadstvist)
    Anonym (flytta bums) skrev 2014-08-03 17:07:39 följande:
    Jag har ensam vårdnad och flyttade i sista stund..

Det är däför jag undrar hur ts vårdnadsituation ser ut.
    Ts har ensam vårdnad eftersom faderskapet inte är påskrivet. Ett problem är att inte alla är villiga att flytta till de länder som saknar utlämningsavtal.
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 17:13:59 följande:

Ts har ensam vårdnad eftersom faderskapet inte är påskrivet. Ett problem är att inte alla är villiga att flytta till de länder som saknar utlämningsavtal.

Det är i och för sig alldeles riktigt. Men om mannen man försöker undkomma är "farlig" på riktigt och inte ger sig så är valet lätt, tycker ju jag såklart.

Man får ju offra en del om man har fått barn med en olämplig förälder och jag skyddar hellre mina barn och mig själv än utsätter dom för en tragisk uppväxt. Man sitter ju i en helt annan sits om man inte har barn att ta hänsyn till.
Svar på tråden Det är allvar nu...