• Anonym (Gina)

Töntiga ord/uttryck!

Då kör vi:

"Hittepå" -  Något bebisspråk för påhitt, eller vad? 

"Awkward" -  Ja, vad fan betyder det?  

"Credit" -  Ja, vad fan menas?   

• Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Tom Araya skrev 2014-08-15 01:01:20 följande:
    Rocka när det används i annan bemärkelse än som går att härleda till rockmusik.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (45)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-15 16:27:27 följande:
    Den rockan rockar fett!
  • Anonym (...)

kom på en till. kötta! måste vara det absolut fulaste utryck jag vet. låter så äckligt.

• aldrigmer

Saina upp (sign up på orginalspråket) låter för jävligt. Över huvud taget är anglicismer bedrövliga.

• Anonym (19)
    Emeli skrev 2014-08-10 15:43:12 följande:
    Jaha? Vad spelar det för roll? Socialstyrelsen, RFSL, Läkartidningen, Vårdguiden m fl använder i alla fall samma uttryck som jag. Men som sagt, du får tycka vad du vill, du och din krets.
    Det var ett svar på ditt inlägg, jag sade aldrig att det är ett argument... Det förändrar inte det faktum att det är ett dåligt beskrivande ord. Transsexuell är inte en sexuell läggning, precis som att islamofobi (oftast) inte är en fobi.
  • Biffus
    Anonym (Kräks) skrev 2014-08-10 21:48:51 följande:

Glömde "tröck". Istället för tryckte. Dialektalt tydligen.

Och "mös" istället för "myste"... "Lös" istället för "lyste"... "Rös" istället för "ryste"...
  • Anonym (....)
    Biffus skrev 2014-08-16 17:56:23 följande:
    Och "mös" istället för "myste"... "Lös" istället för "lyste"... "Rös" istället för "ryste"...
    Vilket är språkligt korrekt även om du tycker att det är fel.
  • Anonym (19)
    Anonym (....) skrev 2014-08-15 16:21:10 följande:
    Det är skillnad på intelligens bland befolkningar i olika världsdelar. Östasiater får bättre medelvärde på IQ-tester än vita, både i USA och i Asien, trots att IQ-tester utvecklades för användning i en euro-amerikansk kultur. I hela världen så hamnar den uppmätta genomsnittsintelligensen för östasiater runt 106, för vita runt 100 och för svarta runt 85 i USA och runt 70 i Afrika söder om Sahara.

För att svara på Ts, alla fjantiga förkortningar som dagis, mellis, mackisar, nanna mm är riktigt fåniga och jag blir galen när jag hör dem.
    Det beror antagligen på kultur (man kan lära sig att tänka mer i de banorna som IQ-tester berör). Det existerar nämligen inte raser inom homo sapiens. Det har gjorts analyser på DNA, och det finns inga betydande genetiska skillnader mellan olika etniciteter. Ditt DNA kan likna en sydafrikansk persons DNA mer än en norrmans DNA.
  • Anonym (19)
    Anonym (....) skrev 2014-08-16 17:58:11 följande:
    Vilket är språkligt korrekt även om du tycker att det är fel.
    Jag har inte påstått att det är fel. Det här är inte en "felaktiga ord"-tråd.
  • MallaL
    Anonym (....) skrev 2014-08-15 16:21:10 följande:

Det är skillnad på intelligens bland befolkningar i olika världsdelar. Östasiater får bättre medelvärde på IQ-tester än vita, både i USA och i Asien, trots att IQ-tester utvecklades för användning i en euro-amerikansk kultur. I hela världen så hamnar den uppmätta genomsnittsintelligensen för östasiater runt 106, för vita runt 100 och för svarta runt 85 i USA och runt 70 i Afrika söder om Sahara.

För att svara på Ts, alla fjantiga förkortningar som dagis, mellis, mackisar, nanna mm är riktigt fåniga och jag blir galen när jag hör dem.

Då har man inte tagit hänsyn till socio-ekonomiska faktorer som är de som spelar störst roll. Jag har inte hört om några IQ-mätningar som har gjorts där man skalat bort alla samhälls-skillnader, dvs för att jämförelserna ska vara relevanta måste studieobjekten ha växt upp under likartade ekonomiska och kulturella förhållanden i minst två, helst tre generationer.
Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!