• Anonym (vad säger ni?)

Rimligt smink för en 11-åring

Hej
    Jag har en 11-årig tjej här hemma som snart ska början 5:an. 

Hon vill gärna använda smink. Hon tittar mycket på olika you tube-klipp där tjejer sminkar sig. 

Idag får hon använda lite smink när det är fest eller kalas. Dock vet jag att hon "fuskar" ibland så sminkar sig även andra dagar. 

Nu vill hon köpa foundation och ögonfransböjare. Sedan vill hon att jag köper consealer till henne. 

Vad tycker ni? Vad är rimligt?
    Vilket smink får era tjejer använda och när?

• Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring
  • Anonym (inget smink på barn)
    Anonym (hmm) skrev 2014-08-14 11:06:09 följande:
    Haha, ja det har h*n säkert, men vet inte riktigt vad det hade med saken att göra :P
    På tal om svart-vita åsikter om smink på 11-åringar. Eftersom jag själv har ett annat synsätt är jag riktigt nyfiken faktiskt.

De flesta här inne verkar överens om att barn inte ska sminka sig, men pyttelite kan vara okej, så länge det inte är extremt. Jag är emot att normalisera smink på barn och är därför nästan mer för det extrema, så att det blir riktigt tydligt att barnet har smink på sig. Hellre det, än att förstärka det naturligt fräscha rosenknopps-utseendet som många barn i den åldern fortfarande har. För det synsättet omfattar ju bara tjejer, antagligen eftersom många tycker att det är helt i sin ordning att tjejer lär sig att sminka sig "naturligt".
  • Stårschan
    Anonym (inget smink på barn) skrev 2014-08-14 10:58:04 följande:
    Du har väl samma öppna och fördomsfria syn på pojkar som vill testa smink för att experimentera och lära sig hur man gör antar jag?
    Varför inte? Vad man gör hemma och hur man visar sig ute bland folk är två olika saker, och det gäller både pojkar och flickor. (Dessutom fick jag flera goda skönhetstips av killar när jag var tonåring, så jag ser inget konstigt i det. De hade inte kommit ut som bögar då, men vi visste ju i alla fall.)

Sen att man låter barnen lära sig hur vuxensaker funkar behöver ju inte betyda att de från den dagen ska börja applicera det. Jag låter ju inte min tolvåring ansvara för all matlagning bara för att hon är duktig på att laga mat...
    Stårschan skrev 2014-08-14 11:14:00 följande:
    Varför inte? Vad man gör hemma och hur man visar sig ute bland folk är två olika saker, och det gäller både pojkar och flickor. (Dessutom fick jag flera goda skönhetstips av killar när jag var tonåring, så jag ser inget konstigt i det. De hade inte kommit ut som bögar då, men vi visste ju i alla fall.)

Sen att man låter barnen lära sig hur vuxensaker funkar behöver ju inte betyda att de från den dagen ska börja applicera det. Jag låter ju inte min tolvåring ansvara för all matlagning bara för att hon är duktig på att laga mat...
  • elyse
    Hallonbåt02 skrev 2014-08-14 09:20:26 följande:

Skulle du verkligen låta din 11 åring börja använda foundation oavsett om det är mineral eller  "vanlig"!?  hon är ett barn , vacker som hon är

Om tjejen vill använda foundation så tycker jag att sådan i mineral- form är det bästa. Själv började jag med smink runt 13, men det var ju nästan 20 år sen.
    elyse skrev 2014-08-14 11:16:10 följande:
    Om tjejen vill använda foundation så tycker jag att sådan i mineral- form är det bästa. Själv började jag med smink runt 13, men det var ju nästan 20 år sen.
    Vad menar du, eftersom det var nästan 20 år sen du själv började sminka dig som 13-åring, tycker du därför att det är rimligt att barn börjar sminka sig tidigare nu, eller vad...?
  • Påven Johanna
    Anonym (inget smink på barn) skrev 2014-08-14 11:20:47 följande:
    Vad menar du, eftersom det var nästan 20 år sen du själv började sminka dig som 13-åring, tycker du därför att det är rimligt att barn börjar sminka sig tidigare nu, eller vad...?
    Hon kanske bara vill dela med sig av sin ålder?
  • Ellmm

Har inte läst igenom tidigare svar men hade ändå tänkt dela med mig av min åsikt. Jag är 16 år och använder bara ögonbrynsskugga och mascara, vilket dock är ganska lite jämfört med folk i min ålder men det är det enda jag behöver för att, enligt mig, se lite fräschare ut.

När jag var 11 år använde jag mig väldigt sällan av smink, och då var det endast mascara eller typ läppglans, men det var dock inte något mina föräldrar var med på, tror att de började tycka det var mer okej när jag var 13-14 år gammal och hade börjat högstadiet.

Jag tycker inte att en 11-åring ska använda smink alls, utan i den åldern tycker jag att man passar så mycket bättre i det naturliga. Ett undantag hade kunnat vara om hon har problem med sin hy och vill ha en concealer för att täcka ev. finnar, det skulle jag kunna gå med på men annars tycker jag att man ska ta vara på sin naturliga hy oavsett ålder och inte använda foundation som täpper till huden och istället kan försämra huden.

• Anonym (ja visst)

kanske hon inte behöver foundation och concealer, det har man ju för att täcka saker, och det behöver hon ju knappast.
    jag började prova lite smink dà jag var runt 11-12. hade läppglans och olika läppcerat med olika smaker och lite färg. hade brun mascara, eller om den var grà. sminkade mig inte till skolan, men dà jag började i högstadiet sminkade jag mig mera. säkert varje dag. 
    visst ska man försäkra sitt barn om att hon eller han är fina som de är men jag ser inte nàgot dàligt i att de provar pà lite. ha lite nagellack pà fötterna och händerna. de ser ju vad vi mammor gör, klart de vill prova ocksà! de gör ju som vi gör, inte som vi säger.
    min dotter är ennu bara 1,5 àr sà det är inte aktuellt ennu pà mànga mànga àr, men vill hon prova lite läppglans och mascara till fest dà hon är 11-12 àr sà fàr hon det.

• Hallonbåt02
    elyse skrev 2014-08-14 11:16:10 följande:
    Ok, själv började jag med smink för 20 år sedan och var då 15 år och utan att kaka på , som tonåring så har man ofta en jättefin hy om man inte har problem med akne. Mineralsminket är skonsammare då det inte täpper till porerna på samma sätt men jag tycker det är overkill överhuvudtaget på en 11 åring som fortfarande bara är barnet..
  • lillekatt
    Anonym (vad säger ni?) skrev 2014-08-13 19:56:36 följande:

Tjejen är en sådan som gärna vill vara först med det senaste och gärna verka äldre än hon är.

Jag är lite rädd att hon sminkar sig så att hon uppfattas som äldre och då kan hamna i situationer som hon inte kan hantera. 

Men visst lite mascara och lite ögonskugga till fest. Det accepterar jag utan vidare. Det kanske kan räcka där. Hon är superfin som hon är med långa mörka ögonfransar och mörka bryn, så egentligen behöver hon inget alls. 

Jag försöker visa henne hur allt ska användas och kommer med råd och tips. Men ibland så lyssnar man inte så gärna på vuxna i sin omgivning.

Känns iaf skönt att det inte är några helt galna regler vi har. 

Tycker du resonerar klokt kring sminkandet. Däremot är kanske Kissie inte den ideala förebilden för en prepubertal tjej. Hennes blogg fokuserar väldigt mycket på bantning och plastikoperationer samt elaka kommentarer och bråk om andra personer och deras utseende. En 11-årig tjej kan lätt få för sig att Kissies värld är eftersträvansvärt och att det är normalt at gå på fettreducerande behandlingar varje vecka och spruta in botox i ansiktet mot skrattrynkor när man knappt är 18. Du kanske borde prata lite mer om sådana saker också med henne.
Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring