Ellmm skrev 2014-08-14 12:33:41 följande:
Har inte läst igenom tidigare svar men hade ändå tänkt dela med mig av min åsikt. Jag är 16 år och använder bara ögonbrynsskugga och mascara, vilket dock är ganska lite jämfört med folk i min ålder men det är det enda jag behöver för att, enligt mig, se lite fräschare ut.
När jag var 11 år använde jag mig väldigt sällan av smink, och då var det endast mascara eller typ läppglans, men det var dock inte något mina föräldrar var med på, tror att de började tycka det var mer okej när jag var 13-14 år gammal och hade börjat högstadiet.
Jag tycker inte att en 11-åring ska använda smink alls, utan i den åldern tycker jag att man passar så mycket bättre i det naturliga. Ett undantag hade kunnat vara om hon har problem med sin hy och vill ha en concealer för att täcka ev. finnar, det skulle jag kunna gå med på men annars tycker jag att man ska ta vara på sin naturliga hy oavsett ålder och inte använda foundation som täpper till huden och istället kan försämra huden.
Jag tycker att du skriver väldigt klokt, Ellmm, och jag håller med dig.
Nu är jag 40 år och kommer knappt ihåg när jag började sminka mig men jag tror att det var omkring 13-14 års åldern, dessförinnan experimenterade man hemma hos kompisar mest men lät det vara därvid.
Jag är själv emot smink på unga tjejer, inte minst för att jag ogillar tanken på att "för-vuxna" dem.
Vår dotter är 6 år och hon har börjat prata om smink - tack och lov så vill hon inte ha något själv, men hon har konstaterat flera gånger att andra tjejer, i klassen, använder läppstift och nagellack t.ex. Jag upplever det som ganska absurt medan dottern, trots sin egen motvilja, ser det som synonymt med "flickighet".
Men - för att svara på din fråga mer konkret, TS, så tycker jag att 11 år är för ungt för smink, åtminstone i vardagliga sammanhang.
/Linda