• Anonym (vad säger ni?)

Rimligt smink för en 11-åring

Hej
    Jag har en 11-årig tjej här hemma som snart ska början 5:an. 

Hon vill gärna använda smink. Hon tittar mycket på olika you tube-klipp där tjejer sminkar sig. 

Idag får hon använda lite smink när det är fest eller kalas. Dock vet jag att hon "fuskar" ibland så sminkar sig även andra dagar. 

Nu vill hon köpa foundation och ögonfransböjare. Sedan vill hon att jag köper consealer till henne. 

Vad tycker ni? Vad är rimligt?
    Vilket smink får era tjejer använda och när?

• Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring
  • Cuddles
    Ellmm skrev 2014-08-14 12:33:41 följande:

Jag är 16 år...

Jag tycker inte att en 11-åring ska använda smink alls, utan i den åldern tycker jag att man passar så mycket bättre i det naturliga. Ett undantag hade kunnat vara om hon har problem med sin hy och vill ha en concealer för att täcka ev. finnar, det skulle jag kunna gå med på men annars tycker jag att man ska ta vara på sin naturliga hy oavsett ålder och inte använda foundation som täpper till huden och istället kan försämra huden.

Tummen upp....  Bra skrivet.

Jag kan inte låta bli att undra om barn som har föräldrar som sminkar sig, har en större benägenhet att tycka att det är ett måste.
  • Gweny

Min dotter är 10 år, men har inte ens börjat fråga om att få sminka sig än, väldigt skönt.
    Kanske har lite att göra med att jag själv inte använder det till vardags.

på min tid så använde vi tjejer typ bara läppglans i skolan komer jag ihåg i den åldern. så synd att det går ner i åldrarna mer och mer med allt. att dem inte kan få vara naturligt fina.  En sak om dem har problem med finnar såklart.

• elyse
    Anonym (inget smink på barn) skrev 2014-08-14 11:20:47 följande:

Vad menar du, eftersom det var nästan 20 år sen du själv började sminka dig som 13-åring, tycker du därför att det är rimligt att barn börjar sminka sig tidigare nu, eller vad...?

Ja, jag menar att normer kan ändras.
  • Anonym (inget smink på barn)
    elyse skrev 2014-08-14 16:19:58 följande:
    Ja, jag menar att normer kan ändras.
    Så 40 år framåt i tiden är det rimligt att normen är smink på 7-åringar? Normer har inget eget liv utan skapas och upprätthålls av människor. Vi har alltså ett inflytande över normerna genom att sätta gränser och markera vilket samhälle vi vill ha. Jag vill i alla fall inte ha ett samhälle där det är normalt att små barn sminkar sig till vardags, ens aldrig så lite och diskret.
  • Psykologistuderande
    Ellmm skrev 2014-08-14 12:33:41 följande:

Har inte läst igenom tidigare svar men hade ändå tänkt dela med mig av min åsikt. Jag är 16 år och använder bara ögonbrynsskugga och mascara, vilket dock är ganska lite jämfört med folk i min ålder men det är det enda jag behöver för att, enligt mig, se lite fräschare ut.

När jag var 11 år använde jag mig väldigt sällan av smink, och då var det endast mascara eller typ läppglans, men det var dock inte något mina föräldrar var med på, tror att de började tycka det var mer okej när jag var 13-14 år gammal och hade börjat högstadiet.

Jag tycker inte att en 11-åring ska använda smink alls, utan i den åldern tycker jag att man passar så mycket bättre i det naturliga. Ett undantag hade kunnat vara om hon har problem med sin hy och vill ha en concealer för att täcka ev. finnar, det skulle jag kunna gå med på men annars tycker jag att man ska ta vara på sin naturliga hy oavsett ålder och inte använda foundation som täpper till huden och istället kan försämra huden.

Jag tycker att du skriver väldigt klokt, Ellmm, och jag håller med dig.

Nu är jag 40 år och kommer knappt ihåg när jag började sminka mig men jag tror att det var omkring 13-14 års åldern, dessförinnan experimenterade man hemma hos kompisar mest men lät det vara därvid.

Jag är själv emot smink på unga tjejer, inte minst för att jag ogillar tanken på att "för-vuxna" dem. 
    Vår dotter är 6 år och hon har börjat prata om smink - tack och lov så vill hon inte ha något själv, men hon har konstaterat flera gånger att andra tjejer, i klassen, använder läppstift och nagellack t.ex. Jag upplever det som ganska absurt medan dottern, trots sin egen motvilja, ser det som synonymt med "flickighet". 

Men - för att svara på din fråga mer konkret, TS, så tycker jag att 11 år är för ungt för smink, åtminstone i vardagliga sammanhang.

/Linda
  • driver28

Min 11-åring sminkar sig lite med. Concealer för de få finnar som dyker upp, lite mascara och läppglans. Tycker det är helt ok. Hon sminkar sig inte varje dag utan när hon har lust/orkar. Hon gör det väldigt diskret och jag har sagt att så länge hon inte överdriver det hela är det ok för mig. Bättre att hon får sminka sig än att hon inte får och tar med sig hela sminkarsenalen i smyg och spökar ut sig.

• mymys

Mim son är 12 och är nån slags glamrock emo kille och experimenterar med smink lite som han vill och det lär hans lilla syrra med få göra. Tycker det är tusen ggr värre med urringnade linnen och pushupp på småtjejerna än att de experimenterar med lite smink..

• Hallonbåt02
    mymys skrev 2014-08-14 22:19:30 följande:

Mim son är 12 och är nån slags glamrock emo kille och experimenterar med smink lite som han vill och det lär hans lilla syrra med få göra. Tycker det är tusen ggr värre med urringnade linnen och pushupp på småtjejerna än att de experimenterar med lite smink..

Båda sakerna är lika illa, barn hinner växa upp och spöka ut sig snabbare än man tror så varför ska man uppmuntra det tidigare, vill man ha en 11-12 åring som inte är tonåring än att börja agera tonåring och växa upp fortare än de är mogna för?
  • Stårschan
    Hallonbåt02 skrev 2014-08-15 08:29:28 följande:
    Båda sakerna är lika illa, barn hinner växa upp och spöka ut sig snabbare än man tror så varför ska man uppmuntra det tidigare, vill man ha en 11-12 åring som inte är tonåring än att börja agera tonåring och växa upp fortare än de är mogna för?
    Men många 11-12-åringar är redan inne i puberteten, med allt vad det innebär av mens, bröst och onani. Att då försöka tvinga dem att "vara barn", blir ju egentligen lika fel det. Just i den åldern mognar barnen i rasande fart (och väldigt ojämnt), så att du i samma klass kan ha ett väldigt stort mognadsspann, från väldigt unga och barnsliga, till utvecklade och brådmogna.

Jag tycker absolut inte att man ska uppmuntra smink, utan snarare sätta upp riktlinjer för hur det används. Rena förbud verkar rätt meningslösa. Ska man välja sina strider så tycker jag inte att sminkfrågan är något jag vill lägga ner alltför mycket krut på.
  • Anonym (vad säger ni?)

Nej jag vill väl inte heller lägga ner för mycket krut på det här, men det är en del av den utveckling som nu springer fram här hemma. 

Den här 11-åringen jag pratar om är min bonusdotter (sedan10 år), mamman bryr sig inte hennes prinsessa får göra precis som hon vill. Mamman köpte tom push-up bh till henne nyligen "för hon ville så gärna ha den"

Jag ville förhöra mig om vad ni tycker eftersom jag och pappan har en liten annan bild. Som sagt, hon får gärna experimentera hemma och låna grejer av mig. Ha lite mascara och kanske någon ljus ögonskugga på fest. Men krigsmålning vill jag gärna vänta lite med och foundation också. 

• Hallonbåt02
    Stårschan skrev 2014-08-15 08:47:52 följande:
    Men många 11-12-åringar är redan inne i puberteten, med allt vad det innebär av mens, bröst och onani. Att då försöka tvinga dem att "vara barn", blir ju egentligen lika fel det. Just i den åldern mognar barnen i rasande fart (och väldigt ojämnt), så att du i samma klass kan ha ett väldigt stort mognadsspann, från väldigt unga och barnsliga, till utvecklade och brådmogna.

Jag tycker absolut inte att man ska uppmuntra smink, utan snarare sätta upp riktlinjer för hur det används. Rena förbud verkar rätt meningslösa. Ska man välja sina strider så tycker jag inte att sminkfrågan är något jag vill lägga ner alltför mycket krut på.
    Fast nu är det så att jag har en välutvecklad liten dam här hemma själv och kan uttala mig om det här fallet till en viss del.
    Det gäller att vara en förebild för sina barn och det kommer med vad man har för värderingar hemma.
    Jag är emot smink vid den här åldern och jag är glad att min dotter känner likadant och lägger krut på andra roliga saker istället.
    Att kommunicera med sina barn har bättre effekt än vad många verkar tro även när de börjar komma upp i åldern lite :)
  • Stårschan
    Hallonbåt02 skrev 2014-08-15 20:17:52 följande:
    Fast nu är det så att jag har en välutvecklad liten dam här hemma själv och kan uttala mig om det här fallet till en viss del.
    Det gäller att vara en förebild för sina barn och det kommer med vad man har för värderingar hemma.
    Jag är emot smink vid den här åldern och jag är glad att min dotter känner likadant och lägger krut på andra roliga saker istället.
    Att kommunicera med sina barn har bättre effekt än vad många verkar tro även när de börjar komma upp i åldern lite :)

Så sant, så sant!
Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring