• Anonym (vad säger ni?)

Rimligt smink för en 11-åring

Hej
    Jag har en 11-årig tjej här hemma som snart ska början 5:an. 

Hon vill gärna använda smink. Hon tittar mycket på olika you tube-klipp där tjejer sminkar sig. 

Idag får hon använda lite smink när det är fest eller kalas. Dock vet jag att hon "fuskar" ibland så sminkar sig även andra dagar. 

Nu vill hon köpa foundation och ögonfransböjare. Sedan vill hon att jag köper consealer till henne. 

Vad tycker ni? Vad är rimligt?
    Vilket smink får era tjejer använda och när?

• Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring
  • Anonym (Wtf)

Jag är 23 och min syster är 10 år ! Sen hon har kollat på youtube videos har hon börjat fixa håret och lägga smink / vilja lägga smink när vi går ut hemifrån. Men det blev ett stort nej dessutom la jag en regel för henne att bara kolla på youtube videos för smink och hår om hon ska till barnfest eller kallas och då är det bara ljus ögonskugga / mascara och läppglans . Hon är tio? Jag börja sminka mig när jag var 18 ! Och min syster är så himla söt , stora ögon långa ögonfransar utan mascara och fin hud (än så länge)

Nej nej ingen smink tills hon fyller 15 och då blir det bara mascara och läppglans kanske enkel ögonskugga.

• Anonym (Mum)

Kommer aldrig köpa sånt till mina döttrar när dom är 11, barn ska vara barn. Tidigast när dom börjar högstadiet kommer jag tycka det är ok.

Men kommer bli tufft då bonusens mamma redan börjat köpa smink och parfymer till henne (hon är 7 år) och min 5 åring vill så klart göra lika

• jvs
    Anonym (nil) skrev 2014-08-13 01:35:25 följande:
    Det är nåt fel på svenska skolan när man inte ens efter kandidatexamen kan skilja på de och dem.
  • Nenne666
    Anonym (Mum) skrev 2014-08-13 14:20:08 följande:

Kommer aldrig köpa sånt till mina döttrar när dom är 11, barn ska vara barn. Tidigast när dom börjar högstadiet kommer jag tycka det är ok.

Men kommer bli tufft då bonusens mamma redan börjat köpa smink och parfymer till henne (hon är 7 år) och min 5 åring vill så klart göra lika

Hur gör smink barnet till nåt äldre än vad dom är? Att leka och experimentera med färg och form ....hur kan så många vuxna ta det som så upprörande och hemskt? Styr tillfällena då det används ist . Inget smink när ni åker någonstans vart som helst, tex.
  • Alecto

Nu är min stora 13 och skall börja sjuan men hon började sminka sig lite i femman och lite mer i sexan - precis som jag själv gjorde.

Min spontana tanke är att låta henne göra det - lite lätt vardags makeup, ingen krigsmålning (det kommer en tid för det med). 
    Min känsla vad det gäller framför allt smink är att om man förbjuder så blir det mer spännande och det kommer sminkas i skolan, hos kompisar, på väg till osv

Med tanke på hur unga bloggare det finns som tyvärr många yngre tjejer har som idoler och suger ivrigt i sig deras sminktips, klädtips osv så har jag upptäckt att det bästa att prata och diskutera allt från dagens kläder till smink.

Min dotter har kompisar som gör egna videobloggar om kläder de handlat, sminkar sig och har som högsta dröm att bli nästa Nellie Berntsson och bli Tessies nästa affisch flicka. 

Det bästa att komma fram till lösningar är att prata, förklara och engagera sig.

Min dotter skall få en makeup utbildning på tex Make Up store - så lär hon sig hantera produkterna och få till det snyggt istället för att få till tjocka lager med brunkräm och ha snygg rand under hakan som var populärt när jag gick i skolan för 25 år sen... 
    Hellre möta henne halvvägs än att ha en dotter som smyger och ljuger.

• Nenne666
    Alecto skrev 2014-08-13 14:59:09 följande:

Nu är min stora 13 och skall börja sjuan men hon började sminka sig lite i femman och lite mer i sexan - precis som jag själv gjorde.

Min spontana tanke är att låta henne göra det - lite lätt vardags makeup, ingen krigsmålning (det kommer en tid för det med). 

Min känsla vad det gäller framför allt smink är att om man förbjuder så blir det mer spännande och det kommer sminkas i skolan, hos kompisar, på väg till osv

Med tanke på hur unga bloggare det finns som tyvärr många yngre tjejer har som idoler och suger ivrigt i sig deras sminktips, klädtips osv så har jag upptäckt att det bästa att prata och diskutera allt från dagens kläder till smink.

Min dotter har kompisar som gör egna videobloggar om kläder de handlat, sminkar sig och har som högsta dröm att bli nästa Nellie Berntsson och bli Tessies nästa affisch flicka. 

Det bästa att komma fram till lösningar är att prata, förklara och engagera sig.

Min dotter skall få en makeup utbildning på tex Make Up store - så lär hon sig hantera produkterna och få till det snyggt istället för att få till tjocka lager med brunkräm och ha snygg rand under hakan som var populärt när jag gick i skolan för 25 år sen... 

Hellre möta henne halvvägs än att ha en dotter som smyger och ljuger.

Jag håller med dig.
  • dessan59

TS

Ja, hon är för liten för att vara sminkad! hon hinner det tids nog ändå.

ge henne lite läppstift som sätter lite färg,sätt upp håret så hon känner sig fin.

• cassibassi

Låt tjejen sminka sig och experimentera hemma och till fest innan hon får gå till skolan med det. Bättre hon tränar lite än går iväg som en clown till skolan Flört Jag började sminka mig i den åldern, men endast till fest och därhemma för träning. Första gången visade mig mamma hur jag skulle göra, vad som skulle vara var osv. Vi hade en liten sminkkväll där vi sminkade varandra. Jätte roligt!
    Jag tror jag var 12 när jag började få ha lite diskret rouge på kinderna till skolan, och när jag var 13 använde jag mascara och rouge. Jag började även att få finnar i denna åldern och då började jag succesivt använda foundation. Som 14-15 började jag sminka mig mörkare runt ögonen och jag tycker än idag om att vara mer målad runt ögonen. (Har dock påbyggda ögonfransar i dagsläget så sminkar mig inte alls). 
    Jag tycker inte det är fel med att låta henne testa sig fram lite, men hemma. 11 år och sminkad i skolan tycker jag är lite ungt. Ju tidigare man börjar, desto snabbare vet man vad man passar bäst i och hittar sin egen stil. Så var det för mig! 

• Indianica

Men nuförtiden är sminkfrågan svår. Många småflickor ser upp till bloggerskor som MissLissiBell och intresset sprider sig och blir accepterat att leva ut. Att fördöma ett intresse tycker jag själv inte är så bra. Bättre då att sätta vissa ramar, t ex så som att sminket ska vara bra för hyn och att man alltid sminkar av sig ordentligt. Att man kanske har mer smin på helg och fest när man inte har så bråttom på morgonen osv.

Har man som 11-åring en fin hud är foundation totalt onödigt. En foundation som är bra för huden är dyr och mer en tonårs/vuxensak tycker jag. Möjligen kan du ge henne lite concealer att ha om hon är mörk under ögonen eller på enstaka finnar. Hra hon mycket finnar kan det vara läge att gå till vårdcentralen. Förklara att foundation på finnar ändå inte ser bra ut och kan förvärra problemet.

Tycker att lusa pastelliga ögonskuggor och ljusa läppglans annars är en bra början för en elvaåring. Köp hem ett gäng så hon har några olika nyanser att välja mellan. Nagellack är ju oxå kul för dem. Problemet med mascara är att den börjar rinna när det regnar och de är ute på rast, så undvik det. Det är ungefär dessa ramar vi har till vår elvaåring och det fungerar bra.

• vampyria2

Jag frågade min 12 åring om hur det hade varit i skolan förra året och enligt mitt barn så var det några i klassen som målade sig men bara med maskara och typ nått läppstift (hehe mitt barns uttryck) , ingen i klassen eller parallell klassen hade massor av smink på sig, förutom när det var skoldisco och avslutningar.
    Vi bor i Södertälje så det är ju ingen jätte liten stad vi bor i heller

Jag har varit ganska soft när det gällde mina äldre ungar de målade sig nog ganksa tidigt, i sexan så sminkade de sig relativt mycket men jag tyckte mest att det var kul, ser ärligt talat inget fel med att man sminkar sig som tjej, själv älskar jag att sminka mig och klä mig fint så varför skulle jag inte uppmuntra mina barn att göra det samma?
    Nu är jag naturligtvis inte på dem om att de ska sminka sig m.m men som sagt jag anstränger mig inte för att hindra dem heller, jag kommer själv ihåg vad kul jag tyckte det var när jag upptäckte smink och började färga håret osv.

Kan väl berätta att båda mina äldre barn som i dag är 20 och 22 år inte är några som smkinkar sig speciellt ofta utan mest när de ska i väg på nått lite extra, så att bara för att man inte stoppar dem i från att sminka sig så kommer de att bli beroende av smink och få dålig självkänsla och självförtroende osv det köper jag inte alls, lite smink gör varken till eller från på såna saker är andra saker som är så mycket viktigare för att uppfostra lyckliga ungar

Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring