• Anonym (vad säger ni?)

Rimligt smink för en 11-åring

Hej
    Jag har en 11-årig tjej här hemma som snart ska början 5:an. 

Hon vill gärna använda smink. Hon tittar mycket på olika you tube-klipp där tjejer sminkar sig. 

Idag får hon använda lite smink när det är fest eller kalas. Dock vet jag att hon "fuskar" ibland så sminkar sig även andra dagar. 

Nu vill hon köpa foundation och ögonfransböjare. Sedan vill hon att jag köper consealer till henne. 

Vad tycker ni? Vad är rimligt?
    Vilket smink får era tjejer använda och när?

• Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring
  • Anonym (mik)
    Anonym (nil) skrev 2014-08-13 01:35:25 följande:
    Det är nåt fel på svenska skolan när man inte ens efter kandidatexamen kan skilja på de och dem.
  • Anonym (För tidigt)

Min äldsta tös är 10 år börjar 4an nu och tack och och lov sminkar hon sig inte tycker det är alldeles för tidigt dessutom förstör dom sin hy! På Högstadiet tycker jag det är rimligt att använda lite smink

• AnooYoo
    Anonym (vad säger ni?) skrev 2014-08-12 17:52:04 följande:

Hej
    Jag har en 11-årig tjej här hemma som snart ska början 5:an. 

Hon vill gärna använda smink. Hon tittar mycket på olika you tube-klipp där tjejer sminkar sig. 

Idag får hon använda lite smink när det är fest eller kalas. Dock vet jag att hon "fuskar" ibland så sminkar sig även andra dagar. 

Nu vill hon köpa foundation och ögonfransböjare. Sedan vill hon att jag köper consealer till henne. 

Vad tycker ni? Vad är rimligt?
    Vilket smink får era tjejer använda och när?

Inget.
  • Anonym (Tonåring)

Jag är själv bara några få år äldre än din dotter (Ja, jag har familjeliv, tyck vad ni vill. Jag gillar forum, helt enkelt) och tycker att du ska säga nej. I den åldern har man fin hämn hy, och fondation är för att jämna ut hyn. Har själv akne mellan ögonbrynen, ser förjävligt ut, om jag ska vara ärlig. Låt din dotter ha sin fina hy som den är.

Desutom är hyn kroppens största organ, all skit man lägger på går rätt in i blodet. Tänk på det.

Såg för några dagar sedan en tjej i 11-årsåldern som försökte spela äldre, massa smink, mini shorts, uringning, handväska osv. Kände mig nästan ledsen. Jag menar såklart inte att din dotter kommer att bli sådan, men jag vill bara understryka att det ser inte bra ut med smink i den åldern.

När jag började sexan fick jag använda lite smink, men jag ångrar att jag började sminka mig så tidigt.

• Tant Nettan

min systers dotter är 11 år hon får endast använda smink om hon ska på kalas eller disko.

själv började jag med lite ljus ögonskugga i sexan och i sjuan började jag med maskara. min mamma har varit en sån som aldrig använt smink annat en när hon skulle ut på galej vilket var typ 1 gång om året.

jag tycker inte så små barn behöver ha smink till vardags, kanske lite ögonskugga när dom ska gå på disko.

smink är ett beroende! =)

• Anonym (bea)

Absolut inte foundation och concealer till en elvaåring. Barn brukar ha fin hy och behöver inte det.

Jag skulle gå med på färgat läppglans eller färgat cerat och kanske mascara. Inte mer till vardags. På fritiden får hon experimentera om hon tycker det är kul.

• Anonym (vad säger ni?)

Tjejen är en sådan som gärna vill vara först med det senaste och gärna verka äldre än hon är.

Jag är lite rädd att hon sminkar sig så att hon uppfattas som äldre och då kan hamna i situationer som hon inte kan hantera. 

Men visst lite mascara och lite ögonskugga till fest. Det accepterar jag utan vidare. Det kanske kan räcka där. Hon är superfin som hon är med långa mörka ögonfransar och mörka bryn, så egentligen behöver hon inget alls. 

Jag försöker visa henne hur allt ska användas och kommer med råd och tips. Men ibland så lyssnar man inte så gärna på vuxna i sin omgivning.

Känns iaf skönt att det inte är några helt galna regler vi har. 

• cassibassi

Slutsatsen av att ha läst allas kommentarer är att du ts kan göra som du själv vill. Följ din magkänsla av vad som känns rätt för dig och din dotter! Glad Alla gör olika och så länge det inte går till överdrift på något av hållen så finns där inget rätt eller fel. 

• Anonym (inget smink på barn)

Det jag framför allt tänker på är att lagom och smakfullt smink har blivit normen för kvinnor, så att en kvinna som en dag kommer helt osminkad till jobbet kan få frågan om hon är sjuk, eller kommentarer om att hon ser trött ut... Jag tycker att det vore tråkigt om åldern för när den normen inträder sjönk, så att osminkade 11-åringar också ser färglösa och trötta ut i kamraternas ögon, eller känner krav på sig att förbättra sitt utseende.

Jag är alltså mot att låta min dotter sminka sig i så låg ålder, inte för att jag tycker att det är per definition vuxengrejer eller fel sak att göra för ett barn, utan för att jag vill att barnen ska få vara befriade från det där tvånget att förbättra sitt utseende. Nästan så att jag hellre skulle låta henne experimentera med extremt smink som ett personligt uttryck, än att låta henne sminka sig "normalt och diskret" till vardags. Än så länge är hon bara 9 och har inte bett att få sminka sig, så det blir intressant att se om jag måste ta den striden.

/osminkad mamma

• gaymarrige

Min brorsa är 11 och när han är hemma hos mig och Hampus kan han låna lite smink av oss. Hellre att han får sminktips för en kille av oss än att han ser ut som en transa när han köpt sitt smink själv. Samma borde väl vara för en tjej ge henne lite tips hur man kan sminka snyggt för hon kommer skaffa sig sminket på nåt sätt och får hon göra det helt själv så brukar det gå till överdrift.

Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring