• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:54:37 följande:

Nej. Jag kommer att gå hungrig om jag inte får äta upp den mat som min kropp behöver. Jag äter inte för mycket bara för att du själv gör det. Dra inte alla över en kam. En 5-åring äter för ca 1200 per månad. Det är inte gratis.

Jag menade inte dig specifikt. Men väldigt många äter alldeles för mycket.

Sedan äter de flesta småbarn i förskolan också. Så om de äter lite av förälderns mat på kvällar och helger märks knappt.

Då är det värre att bo med ett litet barn i en 1:a då man hela tiden samsas om samma rum. Tänk dig vad jobbigt för 1-åringen att inte kunna stänga om sig på kvällen när föräldern har besök hemma eller glor på tv. Och tänk vad jobbigt för föräldern att ha sex..

Tycker nästan småbarn har större behov av eget rum än egen mat.
  • Anonym (nyfiken)
    sextiotalist skrev 2014-08-21 12:59:07 följande:

Det finns ofta en anledning till att man separerar, att blanda in mer att komma överens om gör troligen många gånger situationen värre.

Utöver detta så är det inte många som har ekonomi för att kunna hålla sitt eget boende och sitt ex boende.

Innan var de två som delade kanske en hyra på 7000 och efter separationen kanske de bådas hyror blir 12000 eller högre.

Ja, men säg föräldrarna i ditt exempel. Efter separationen bor umgängesföräldern i en 2:a för 5000 och boföräldern i en 3:a för 7000. Vad beror det på att deras hyror ser så olika ut? Den mest logiska och vanligaste förklaringen är att det är barnens del som är skillnaden.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 13:00:13 följande:
    Jag menade inte dig specifikt. Men väldigt många äter alldeles för mycket.

Sedan äter de flesta småbarn i förskolan också. Så om de äter lite av förälderns mat på kvällar och helger märks knappt.

Då är det värre att bo med ett litet barn i en 1:a då man hela tiden samsas om samma rum. Tänk dig vad jobbigt för 1-åringen att inte kunna stänga om sig på kvällen när föräldern har besök hemma eller glor på tv. Och tänk vad jobbigt för föräldern att ha sex..

Tycker nästan småbarn har större behov av eget rum än egen mat.
    Hur du än vrider och vänder på saker så blir barnens mat inte gratis.

Nej du, föräldern får anpassa sig efter barnets behov. Mer behov av eget rum än egen mat?
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 13:03:44 följande:
    Ja, men säg föräldrarna i ditt exempel. Efter separationen bor umgängesföräldern i en 2:a för 5000 och boföräldern i en 3:a för 7000. Vad beror det på att deras hyror ser så olika ut? Den mest logiska och vanligaste förklaringen är att det är barnens del som är skillnaden.
    Nej. Det där stämmer inte heller.

• Anonym (sdrtbhjn,lö)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:46:34 följande:
    Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte väldigt märkligt?
    Jo så blir det indirekt men det är inte ett dugg märkligt eftersom det är en del i vårt sociala skyddsnät, fritt för alla att söka.
  • sextiotalist
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 13:03:44 följande:
    Eller som min sambo efter separationen, en tvåa för drygt 5000 och exet i en fyra för knappt 4000 (hennes föräldrar köpte en bostadsrätt åt henne), han tjäande mer än vad hon gjorde
  • Brumma
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:46:34 följande:
    Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte väldigt märkligt?
    Varför skulle umgängesföräldern betala dubbelt? I de flesta fall betalar umgängesföräldern barnets boende hos sig.

Väljer boendeföräldern att bo dyrare än vad man har råd med så är de inte umgängesförälderns sak att fylla upp - oavsett hur mkt du pratar köttfärs eller försöker vränga allt....
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:52:17 följande:
    Se min förklaring ovan. De menar troligen att ingen övrig kostnad ska läggas till för boendet.

Men det är lagen som gäller.

Och jag har läst lagens förarbeten eftersom jag tidigare hade många underhållsbidragsärenden. Det är klart och tydligt att inga boendekostnader ingår i Schablonbeloppet eftersom man istället tar hänsyn till dessa på annat sätt genom att båda föräldrarna får göra avdrag för sina boendekostnader.

Skulle man ha räknat med barnets boendekostnad imschablonbeloppet hade ju boendeföräldern dubbelkompenserats. Och det är ju just det som är det bästa med underhållsbidragsberäkning enligt föräldrabalken. Att båda föräldrarna behandlas exakt likadant. Barnbidrag och bostadsbidrag gynnar båda föräldrarna. Ingen dubbelkompensation sker.

Men man kan ju lite slarvigt påstå att barnets boendekostnad ingår i Schablonbeloppet eftersom man inte ska lägga till några andra boendekostnader för barnet. Det är dock fel att skriva så eftersom det inte finns någon boendekostnad medräknad i Schablonbeloppet vilket klart och tydligt framgår när man läser förarbetet.
    Jag jag måste erkänna att det är väldigt konstigt skrivet.. Och jag har nu också läst stucket i föräldralagen och där står tydligt att avdrag för boende görs innan underhåll räknas ut..

En fråga som du kanske kan hjälpa mig med? Hur kommer det sig att schablonbeloppet man utgår från när man räknar ut underhåll skiljer sig från Konsumentverkets siffror de har på hemsidan? Vad jag förstår av skrivelsen så utgår även schablonbeloppet från Konsumentverkets siffror? Alltså måste ngt annat räknas med som jag inte ser (förutom om det skulle vara boendekostnad då...)
  • Anonym (nyfiken)
    Brumma skrev 2014-08-21 17:13:53 följande:

Jag jag måste erkänna att det är väldigt konstigt skrivet.. Och jag har nu också läst stucket i föräldralagen och där står tydligt att avdrag för boende görs innan underhåll räknas ut..

En fråga som du kanske kan hjälpa mig med? Hur kommer det sig att schablonbeloppet man utgår från när man räknar ut underhåll skiljer sig från Konsumentverkets siffror de har på hemsidan? Vad jag förstår av skrivelsen så utgår även schablonbeloppet från Konsumentverkets siffror? Alltså måste ngt annat räknas med som jag inte ser (förutom om det skulle vara boendekostnad då...)

I konsumentverkets siffror ingår inte nöjen exempelvis. Inte heller ingår glasögon och dylikt. Kanske en förklaring att man räknat in olika poster.
  • Brumma
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 19:09:01 följande:
    I konsumentverkets siffror ingår inte nöjen exempelvis. Inte heller ingår glasögon och dylikt. Kanske en förklaring att man räknat in olika poster.
    Kan vara så...

Med tanke på så mkt konflikter som grundar sig i vad som ingår och inte ingår i underhållet borde det på ngt sätt finnas uppspaltat bättre än idag. Men men, man kan inte få allt :D
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-21 17:13:53 följande:

Du har helt rätt i att man ursprungligen använde sig av Konsumentverkets beräkningar för skäliga levnadskostnader när man fastställde underhållsbidragets olika schablonbelopp. 

Varför dessa schablonbleopp skiljer sig åt jämfört med KoV siffror beror på flera olika faktorer. Dels så skiljer ju KoV på flickor och pojkar vilket inte shcablonbeloppen gör. Dels så har KoV även flera olika åldersgrupper än vad som används vid schablonbeloppsberäkningen. Dessutom så skiljer det sig lite åt vilka kostnader som ingår. T ex så har ju numera KoV med kostnader för mobiltelefon för barn från 11-årsåldern och uppåt och när schablonbeloppen fastställdes så var ju inte ens mobilen uppfunnen. Sedan var i vart fall senast jag kollade upp det KoV:s matkostnader beräknade så att det inte ingår någon som helst festligare mat t ex vid födelsedagar eller julhelgen. 

Därför kan man helt enkelt inte använda sig av  KoV:s siffror och rakt av jämföra dem med vare sig underhållsbidragets schablonbelopp eller med underhållsstödets summa. När det t ex gäller underhållsstödet så har man ju vid ursprungsberäkningen räknat med en utslagen på många år genomsnittlig barnomsorgskostnad samt även att barn med underhållsstöd ska kunna ha en billigare hobby vilket inte finns med i KoV:s siffror. 
Svar på tråden Underhållsbidrag