• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:47:33 följande:
    Har inte ett barn behov av ett boende?
    De flesta barnen med separerade föräldrar har två boenden. Hur föräldrarna löser boendefrågan är inte barnets ansvar.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:48:47 följande:

De flesta barnen med separerade föräldrar har två boenden. Hur föräldrarna löser boendefrågan är inte barnets ansvar.

Du svarade inte på min fråga.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:53:59 följande:
    Du svarade inte på min fråga.
    Det gjorde jag. Barn har behov av att få bo med sina föräldrar, i de fall där föräldrarna är lämpliga att bo med. Om de sen bor i en etta eller en fyra spelar ingen roll. Det väljer föräldrarna.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:57:34 följande:

Det gjorde jag. Barn har behov av att få bo med sina föräldrar, i de fall där föräldrarna är lämpliga att bo med. Om de sen bor i en etta eller en fyra spelar ingen roll. Det väljer föräldrarna.

Så du ser inte att barn har en egen boendekostnad? Ser du på mat på samma sätt?
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:00:20 följande:
    Så du ser inte att barn har en egen boendekostnad? Ser du på mat på samma sätt?
    Nej det har de inte. Många föräldrar bor på samma ställe efter att de har fått barn som de gjorde innan. Betyder ett barn automatiskt att boendekostnaden ökar eller handlar det om föräldrars val?

Självklart kostar barns mat pengar.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:02:01 följande:

Nej det har de inte. Många föräldrar bor på samma ställe efter att de har fått barn som de gjorde innan. Betyder ett barn automatiskt att boendekostnaden ökar eller handlar det om föräldrars val?

Självklart kostar barns mat pengar.

Man kan bo kvar för evigt men de allra flesta väljer trots det att flytta till något större förr eller senare.

Och mat. Det har man ju ändå hemma. Det är ju bara att ta lite mindre själv så blir det ju inga ökade matkostnader.
  • sextiotalist
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:06:06 följande:
    Man kan bo kvar för evigt men de allra flesta väljer trots det att flytta till något större förr eller senare.

Och mat. Det har man ju ändå hemma. Det är ju bara att ta lite mindre själv så blir det ju inga ökade matkostnader.
    De flesta brukar flytta till ett större/bättre boende när de lämnar ungdomstiden. Det är ytterst få som bor kvar i sin ungkarlslya, oavsett barn eller inte barn.

Sedan beror det väl lite på när man skaffar barn i livet, är man lite äldre så har man ofta ett boende och ibland kan det tom bli så att det blir billigare att flytta till något mer barnvänligt.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:06:06 följande:

Det magiska ordet är V Ä L J E R.

Nej 1 kilo köttfärs räcker inte till lika många portioner mat åt mig och barnet som det gör åt bara mig.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:25:22 följande:

Det magiska ordet är V Ä L J E R.

Nej 1 kilo köttfärs räcker inte till lika många portioner mat åt mig och barnet som det gör åt bara mig.

Precis lika lite som en etta sväljer lika många boende som en fyra.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:27:52 följande:
    Precis lika lite som en etta sväljer lika många boende som en fyra.
    Hur tänkte du nu? BEHÖVER man bo i en fyra för att man är ensamstående med ett barn? KAN man bo i en etta och ha ett barn?
Svar på tråden Underhållsbidrag