• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (Bea)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 19:09:01 följande:
    I konsumentverkets siffror ingår inte nöjen exempelvis. Inte heller ingår glasögon och dylikt. Kanske en förklaring att man räknat in olika poster.
    Du har rätt i att nöjen och glasögon inte ingår i KoV:s beräkningar. Men glasögon är ett exempel på något som inte heller ingår i schablonbeloppets summa. Just för att genomsnittsbarnet inte har behov av glasögon. 

Såväl schablonbeloppen för underhållsbidrag som underhållsstödets summa bygger på ett genomsnittsbarn. 

Ska man därför räkna ut underhållsbidrag så måste man lägga till kostnader som är specifika för just mitt barn som t ex glasögon, mediciner, dyrare hobbys, kostnader för månadskort med kollektivtrafik m.m. 
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 20:15:24 följande:
    Du har helt rätt i att man ursprungligen använde sig av Konsumentverkets beräkningar för skäliga levnadskostnader när man fastställde underhållsbidragets olika schablonbelopp. 

Varför dessa schablonbleopp skiljer sig åt jämfört med KoV siffror beror på flera olika faktorer. Dels så skiljer ju KoV på flickor och pojkar vilket inte shcablonbeloppen gör. Dels så har KoV även flera olika åldersgrupper än vad som används vid schablonbeloppsberäkningen. Dessutom så skiljer det sig lite åt vilka kostnader som ingår. T ex så har ju numera KoV med kostnader för mobiltelefon för barn från 11-årsåldern och uppåt och när schablonbeloppen fastställdes så var ju inte ens mobilen uppfunnen. Sedan var i vart fall senast jag kollade upp det KoV:s matkostnader beräknade så att det inte ingår någon som helst festligare mat t ex vid födelsedagar eller julhelgen. 

Därför kan man helt enkelt inte använda sig av  KoV:s siffror och rakt av jämföra dem med vare sig underhållsbidragets schablonbelopp eller med underhållsstödets summa. När det t ex gäller underhållsstödet så har man ju vid ursprungsberäkningen räknat med en utslagen på många år genomsnittlig barnomsorgskostnad samt även att barn med underhållsstöd ska kunna ha en billigare hobby vilket inte finns med i KoV:s siffror. 
    Tack. Just att barnomsorgskostnaden är medräknad känns bra och genomtänkt. Brukar använda mig av Konsumentverkets siffror (visste inte att det fanns andra speciella som man räknade med) när jag diskuterar underhåll och just att barnomsorg, kalas osv inte är medräknat brukar flitigt användas som argument för att underhållet är för litet och att umgängesföräldern skall betala extra utöver underhållet.

Kommer i fortsättningen även använda mig av schablonbeloppet när det är mer passande för diskussionen.

Sånt här intresserar mig - tack för hjälp o förklaringar. Har lärt mig lite nytt idag - alltid bra :D
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-21 20:07:08 följande:
    Kan vara så...

Med tanke på så mkt konflikter som grundar sig i vad som ingår och inte ingår i underhållet borde det på ngt sätt finnas uppspaltat bättre än idag. Men men, man kan inte få allt :D
    Jag tror att du har slagit huvudet på spiken i det du skriver. Jag håller helt med om att många konflikter om underhåll grundar sig i att föräldrarna inte vet om vad som gäller.

De vet inte att huvudregeln är att man ska räkna ut underhållsbidrag. Istället så använder sig många föräldrar felaktigt av underhållsstödet summa. Föräldrarna vet inte heller vad som ingår i underhållsstödets summa eller inte. 

För även om det är så att man inte kan begära att uf ska betala mer än underhållsstödets summa om hen har så låg inkomst att man måste använda sig av Försäkringskassans hjälp för att få utfyllnadsbidrag så har ju de flesta föräldrarna en ekonomisk standard som gör att de ska (enligt föräldrabalkens regler) betala mer för sitt barn. 

Om man då använder sig av underhållsstödets summa trots att underhållet hade varit högre om man hade räknat ut ett rättvist underhållsbidrag enligt föräldrabalken så kanske det skulle underlätta för föräldrarna om de visst exakt vilka kostnader som anses ingå i underhållsstödet och inte.

Istället svänger sig föräldrar med jämförelser med KoV:s siffror fastän det är som att jämföra äpplen och päron och de påstår att båda föräldrarna ska betala 1.273 kr för barnet. Vilket är felaktigt. Underhållsstödets summa ligger på det beloppet men det innebär inte alltid att föräldrarna kan betala den summan. 

För en uf med låg inkomst finns då möjligheten att fylla ut sin del av underhållsstödet med utfyllnadbelopp från FK och oss skattebetalare så att barnet alltid får 1273 kr. Men om uf har låg inkomst kan uf givetvis inte betala hela summan själv. 

Men problemet är att en bf med lika låg inkomst bara har en möjlighet att få utfyllnadsbidrag för sin andel av barnets kostnader. Och det är om barnet bor växelvis. Eftersom då behandlas båda föräldrarna likadant och båda kan vid låg inkomst få  max ett halvt underhållsstöd i bidrag från oss skattebetalare via försäkringskassan. Men om barnet bor på heltid så får inte bf något utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. 

Jag anser att även bf bör kunna få utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. Först då kan man påstå att båda föräldrna ska betala 1.273 vardera för sitt barn. 
  • sextiotalist
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 20:32:17 följande:
    Jag tror att du har slagit huvudet på spiken i det du skriver. Jag håller helt med om att många konflikter om underhåll grundar sig i att föräldrarna inte vet om vad som gäller.

De vet inte att huvudregeln är att man ska räkna ut underhållsbidrag. Istället så använder sig många föräldrar felaktigt av underhållsstödet summa. Föräldrarna vet inte heller vad som ingår i underhållsstödets summa eller inte. 

För även om det är så att man inte kan begära att uf ska betala mer än underhållsstödets summa om hen har så låg inkomst att man måste använda sig av Försäkringskassans hjälp för att få utfyllnadsbidrag så har ju de flesta föräldrarna en ekonomisk standard som gör att de ska (enligt föräldrabalkens regler) betala mer för sitt barn. 

Om man då använder sig av underhållsstödets summa trots att underhållet hade varit högre om man hade räknat ut ett rättvist underhållsbidrag enligt föräldrabalken så kanske det skulle underlätta för föräldrarna om de visst exakt vilka kostnader som anses ingå i underhållsstödet och inte.

Istället svänger sig föräldrar med jämförelser med KoV:s siffror fastän det är som att jämföra äpplen och päron och de påstår att båda föräldrarna ska betala 1.273 kr för barnet. Vilket är felaktigt. Underhållsstödets summa ligger på det beloppet men det innebär inte alltid att föräldrarna kan betala den summan. 

För en uf med låg inkomst finns då möjligheten att fylla ut sin del av underhållsstödet med utfyllnadbelopp från FK och oss skattebetalare så att barnet alltid får 1273 kr. Men om uf har låg inkomst kan uf givetvis inte betala hela summan själv. 

Men problemet är att en bf med lika låg inkomst bara har en möjlighet att få utfyllnadsbidrag för sin andel av barnets kostnader. Och det är om barnet bor växelvis. Eftersom då behandlas båda föräldrarna likadant och båda kan vid låg inkomst få  max ett halvt underhållsstöd i bidrag från oss skattebetalare via försäkringskassan. Men om barnet bor på heltid så får inte bf något utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. 

Jag anser att även bf bör kunna få utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. Först då kan man påstå att båda föräldrna ska betala 1.273 vardera för sitt barn. 
    Håller med fullständigt, speciellt detta med utfyllnadsbidraget, det borde vara självklart att även BF med svag ekonomi skulle kunna få den hjälpen.
    Det är suveränt att man har det för UF, dvs att underhåll kommer alltid betalas ut, oavsett UF´s ekonomi.

Men det krävs fortfarande att UF tjänar rätt bra för att ett högre underhåll går igenom i tingsrätten, det räcker inte med att BF har svag ekonomi
  • Anonym (nyfiken)

Bra och pedagogiskt skrivna inlägg.
  • Anonym (nyfiken)

Ingår ett 'medelbarns' alla kostnadsposter i schablonbeloppet? Eller fattas det grejer där med?
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-21 20:29:52 följande:
    Tack. Just att barnomsorgskostnaden är medräknad känns bra och genomtänkt. Brukar använda mig av Konsumentverkets siffror (visste inte att det fanns andra speciella som man räknade med) när jag diskuterar underhåll och just att barnomsorg, kalas osv inte är medräknat brukar flitigt användas som argument för att underhållet är för litet och att umgängesföräldern skall betala extra utöver underhållet.

Kommer i fortsättningen även använda mig av schablonbeloppet när det är mer passande för diskussionen.

Sånt här intresserar mig - tack för hjälp o förklaringar. Har lärt mig lite nytt idag - alltid bra :D
    Vad kul att du är intresserad av detaljer. Jag kollade snabbt i min bokhylla här hemma och hittade bla följande angående kostnader som ingår i underhållsstödet. Siffrorna är från underhållsstödsutredningen som gjordes 2003/2004.

När det gäller barnomsorgskostnadens del i underhållsstödet så tog man hänsyn till en genomsnittlig kostnad på 255 kr/månad för barnomsorg för barn i åldern 0-12 år. Sedan har man slagit ut den kostnaden på alla månader under barnets levnadsår mellan 0-18 år. Och halva den summan blir då en del av underhållsstödets summa eftersom boföräldern ska stå för den andra halvan. Så barnomsorgskostnadens andel av underhållsstödet är endast ca 127 kr. 

När det gäller underhållsbidrag så räknar man istället med den faktiska kostnaden för barnomsorgen och lägger till denna ovanpå schablonbeloppet. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 21:06:41 följande:

Ingår ett 'medelbarns' alla kostnadsposter i schablonbeloppet? Eller fattas det grejer där med?

Ja, i schablonbeloppet ingår genomsnittsbarnets basbehov. Viktigt att notera att det är just basbehovet. Vilket gör att man ska lägga till alla specifika kostnader som just det egna barnet har  som t ex glasögon, barnomsorgskostnad, dyrare hobbys, mediciner, skolresor, lägeravgifter och annat som är normalt för jämförbara barn i ens eget barns närhet. På landet kanske det handlar om en moped medan det i stan kanske handlar om månadskort för kollektivresor. 
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 21:05:12 följande:
    Bra och pedagogiskt skrivna inlägg.
    Stort tack. Vad glad jag blev :)
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 21:23:48 följande:

Ja, i schablonbeloppet ingår genomsnittsbarnets basbehov. Viktigt att notera att det är just basbehovet. Vilket gör att man ska lägga till alla specifika kostnader som just det egna barnet har  som t ex glasögon, barnomsorgskostnad, dyrare hobbys, mediciner, skolresor, lägeravgifter och annat som är normalt för jämförbara barn i ens eget barns närhet. På landet kanske det handlar om en moped medan det i stan kanske handlar om månadskort för kollektivresor. Stort tack. Vad glad jag blev :)

Lite nyfiken på hur man gör vid en stämning om underhåll. Underhållet ska ju då fastställas för en lång tid framåt. Och det är ju på förhand svårt att veta om barnet kommer att behöva exempelvis glasögon någon gång i framtiden. Eller vilka läger eller aktiviteter barnet kommer att vilja åka på. Det känns helt enkelt som totalsumman är skitsvår att kalkylera på förhand. Hur gör man då? Finns det något genomsnittstilläggsbelopp som man kan använda sig av?
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 21:15:39 följande:
    Vad kul att du är intresserad av detaljer. Jag kollade snabbt i min bokhylla här hemma och hittade bla följande angående kostnader som ingår i underhållsstödet. Siffrorna är från underhållsstödsutredningen som gjordes 2003/2004.

När det gäller barnomsorgskostnadens del i underhållsstödet så tog man hänsyn till en genomsnittlig kostnad på 255 kr/månad för barnomsorg för barn i åldern 0-12 år. Sedan har man slagit ut den kostnaden på alla månader under barnets levnadsår mellan 0-18 år. Och halva den summan blir då en del av underhållsstödets summa eftersom boföräldern ska stå för den andra halvan. Så barnomsorgskostnadens andel av underhållsstödet är endast ca 127 kr. 

När det gäller underhållsbidrag så räknar man istället med den faktiska kostnaden för barnomsorgen och lägger till denna ovanpå schablonbeloppet. 
    Tack :)

Ja, det är intressanta saker ;) Jag har en del människor runt mig som både har orealistiska krav på vad umgängesföräldern skall betala - tex en vännina som på fullt allvar menade att pappan - umgängesföräldern i det här fallet - skulle betala barnens nya möbler när hon flyttade ihop med sin nya partner. En väninna som menar att hennes del av barnets försörjning är barnbidraget - resten skall pappan stå för. Och fall där det är orealistiska krav åt andra hållet - där pappan kräver att få göra avdrag för att han skall ha barnen vh....

Jag försöker i dessa fallen runt mig vara ett bra bollplank med korrekt information och förhoppningsvis har jag lite bättre koll på vad som bör ingå än ovanstående.... Men man kan alltid lära sig mer :D

Sedan gillar jag ju att diskutera här på FL om både detta och annat som rör tex bonusfamiljer ;D
  • Anonym (Bea)
    sextiotalist skrev 2014-08-21 20:42:41 följande:
    Håller med fullständigt, speciellt detta med utfyllnadsbidraget, det borde vara självklart att även BF med svag ekonomi skulle kunna få den hjälpen.
    Det är suveränt att man har det för UF, dvs att underhåll kommer alltid betalas ut, oavsett UF´s ekonomi.

Men det krävs fortfarande att UF tjänar rätt bra för att ett högre underhåll går igenom i tingsrätten, det räcker inte med att BF har svag ekonomi
    Jag är inte helt övertygad om att det krävs så enormt hög lön för att man ska behöva betala ett underhållsbidrag som överstiger underhållsstödets summa. Försäkringskassan gjorde ju en undersökning för några år sedan som visade att många barn fick för lågt underhåll genom att föräldrarna slentrianmässigt använde sig av underhållsstödets summa istället för att räkna ut underhållsbidrag enligt föräldrabalkens regler. 

Nu är det ju svårt att räkna på ett exempel eftersom det inte bara är UF:s inkomst är av betydelse för underhållsbidragets storlek. Man måste ju även beräkna barnets behov och kostnader, BF:s inkomster, samt vilka avdrag UF och BF får göra som t ex boendekostnad, återbetalning av CSN och ibland även amortering av billån om bilen behövs för att ta sig till ocn från jobbet. Dessa vet vi ju inget om.

Men om man istället tittar på vilken inkomst som krävs för att man inte längre ska ha rätt till utfyllnadsbidrag när det gäller underhållsstöd som UF så kommer de flesta med medelsvenssonlöner över summan för att få statens hjälp att betala underhållsstödet.

Om vi t ex tar en UF som ska betala underhållsstöd till 2 barn. Så får ju denne först avräkna 100.000 kr från sin årsinkomst och sedan ska hen betala 11,5 % för varje barn (procentsumman skiljer sig åt beroende på antal barn, för t ex 3 barn är procentsatsen 10 % per barn). Redan vid en månadslön på 20.000 kr så förlorar UF sin rätt till utfyllnadsstöd om hen har 2 barn. Eftersom den uträknade summan UF då ska betala i underhållsstöd enligt reglerna blir 1.341 kr men då underhållsstödet ligger på 1.273 så behöver UF inte betala mer än 1.273 kr. Det gör att många UF inte har rätt till utfyllnadsstöd och beroende på hur den andre förälderns ekonomiska förmåga ser ut mm. så vore det då åtminstone värt att räkna på hur stort ett rättvist underhållsbidrag skulle vara. Eftersom man då faktiskt inte behöver gå via försäkringskassan då man inte har behov av att använda sig av underhållsstödet. 
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-21 21:48:33 följande:

Tack :) Ja, det är intressanta saker ;) Jag har en del människor runt mig som både har orealistiska krav på vad umgängesföräldern skall betala - tex en vännina som på fullt allvar menade att pappan - umgängesföräldern i det här fallet - skulle betala barnens nya möbler när hon flyttade ihop med sin nya partner. En väninna som menar att hennes del av barnets försörjning är barnbidraget - resten skall pappan stå för. Och fall där det är orealistiska krav åt andra hållet - där pappan kräver att få göra avdrag för att han skall ha barnen vh.... Jag försöker i dessa fallen runt mig vara ett bra bollplank med korrekt information och förhoppningsvis har jag lite bättre koll på vad som bör ingå än ovanstående.... Men man kan alltid lära sig mer :D Sedan gillar jag ju att diskutera här på FL om både detta och annat som rör tex bonusfamiljer ;D

Ja, vissa föräldrar har helt sneda uppfattningar när det gäller barnets kostnader. Och det gäller åt båda hållen såklart.

Det viktiga tror jag är att man skiljer på om UF betalar underhållsstöd eller underhållsbidrag. Eftersom det skiljer sig åt vad som ingår i de beloppen.

Sedan tror jag att det är viktigt att belysa för föräldrarna att det inte alltid krävs jättehöga löner för att man istället bör räkna ut ett rättvist underhållsbidrag. Min uppfattning är att det många gånger kan underlätta för föräldrarnas samarbete om man har satt sig ner och fått reda på fakta om vad som egentligen gäller och rett ut de olika siffrorna som behövs för att göra en beräkning som är rättvis mellan föräldrarna.

Sedan är det ju också svårt i och med att  de ingående kostnaderna i underhållsstödet är utslaget på så många år. Man har t ex tagit hänsyn till att det behövs spädbarnsutrustning men eftersom summan är utslagen på så många år så hjälper ju inte den en ensamstående mamma med ett nyfött barn som ska köpa spädbarnsutrustning. Hon får ju inte mer pengar i handen bara för att man pekar på att det ingår faktiskt i underhållsstödets summa. 

Du har också helt rätt i att möbler inte alls ingår i underhållsstödet (förutom spädbarnsutrustningen då). Men däremot så anses möbler ingå i schablonbeloppets summa när man räknar ut underhållsbidrag. Så det gäller alltså att hålla koll på vad det är för sorts underhåll som föräldrarna diskuterar. 

De specifika kostnader som barnet har synliggörs bättre när man räknar ut underhållsbidrag. Dessutom kommer då underhållet när det behövs. Man får t ex UF:s andel av barnomsorgskostnaden redan när barnet går i förskolan och räkningen ska betalas. Medan barnomsorgskostnaden är uppdelad på 18 år när man använder sig av underhållsstödets summa. 

Så det finns många anledningar till att jag förespråkar att man använder sig av underhållsbidrag OM uf:s inkomst överstiger beloppet för att ha rätt till utfyllnadsbidrag genom underhållsstödssystemet. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 21:35:42 följande:
    Lite nyfiken på hur man gör vid en stämning om underhåll. Underhållet ska ju då fastställas för en lång tid framåt. Och det är ju på förhand svårt att veta om barnet kommer att behöva exempelvis glasögon någon gång i framtiden. Eller vilka läger eller aktiviteter barnet kommer att vilja åka på. Det känns helt enkelt som totalsumman är skitsvår att kalkylera på förhand. Hur gör man då? Finns det något genomsnittstilläggsbelopp som man kan använda sig av?
    Ja, du har rätt i underhållsbidraget i praktiken ska fastställas för 6 år framåt. Eftersom den finns en 6-årsregel i Föräldrabalken 7:10 som gör att man inte kan påkalla jämkning om det inte är fråga om en betydande ekonomisk förändring. När det däremot har gått 6 år så har man alltid rätt att påkalla att man ska göra en ny beräkning.

Det finns inget genomsnittstilläggsbelopp  som man kan använda utan man får helt enkelt utgå från barnets behov och vad andra äldre barn i familjen eller i umgängeskretsen har för vanor. Och sedan försöka göra en rimlig uppskattning av kostnader för ev. läger eller hobbys. Är det fråga om ett förskolebarn så har de oftast inga dyrare intressen. Medan ett större barn inte sällan har hobbys som kan kosta lite mer. Ju större barnet är så har det också börjat vissa intresse för olika saker. Ett ungt barn som rider kan man kanske gissa att det kommer att vilja åka på ridläger i framtiden. Men det är inte inte helt säkert  så därför är det alltid svårare att få igenom tilläggskostnader för yngre barn. 

Om däremot UF har en mycket god ekonomi så brukar man istället använda sig av standardtillägg som är en form av generell standardhöjning av barnets levnadsnivå som en naturlig följd av en förälder med gynnsam ekonomi. Men på samma sätt är det där svårare att få ett standardtillägg för yngre barn eftersom de som sagt inte brukar ha några dyrare hobbys eller intressen oavsett om deras förälder är rik eller inte. 

Man kan ju hoppas att föräldrarna kan samarbeta. Och ytterligare en fördel med underhållsbidragsberäkning är att båda föräldrarna har fått svart på vitt vilka kostnader som ingår i underhållsbidraget för just deras barn. Och när  båda föräldrarna vet om att underhållsbidraget är uträknat så att det inte ingår glasögon eller ridläger i kostnaden ja då  kanske UF:s vilja att betala sin andel av kostnaden för dessa ökar. 
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 22:05:07 följande:
    Ja, vissa föräldrar har helt sneda uppfattningar när det gäller barnets kostnader. Och det gäller åt båda hållen såklart.

Det viktiga tror jag är att man skiljer på om UF betalar underhållsstöd eller underhållsbidrag. Eftersom det skiljer sig åt vad som ingår i de beloppen.

Sedan tror jag att det är viktigt att belysa för föräldrarna att det inte alltid krävs jättehöga löner för att man istället bör räkna ut ett rättvist underhållsbidrag. Min uppfattning är att det många gånger kan underlätta för föräldrarnas samarbete om man har satt sig ner och fått reda på fakta om vad som egentligen gäller och rett ut de olika siffrorna som behövs för att göra en beräkning som är rättvis mellan föräldrarna.

Sedan är det ju också svårt i och med att  de ingående kostnaderna i underhållsstödet är utslaget på så många år. Man har t ex tagit hänsyn till att det behövs spädbarnsutrustning men eftersom summan är utslagen på så många år så hjälper ju inte den en ensamstående mamma med ett nyfött barn som ska köpa spädbarnsutrustning. Hon får ju inte mer pengar i handen bara för att man pekar på att det ingår faktiskt i underhållsstödets summa. 

Du har också helt rätt i att möbler inte alls ingår i underhållsstödet (förutom spädbarnsutrustningen då). Men däremot så anses möbler ingå i schablonbeloppets summa när man räknar ut underhållsbidrag. Så det gäller alltså att hålla koll på vad det är för sorts underhåll som föräldrarna diskuterar. 

De specifika kostnader som barnet har synliggörs bättre när man räknar ut underhållsbidrag. Dessutom kommer då underhållet när det behövs. Man får t ex UF:s andel av barnomsorgskostnaden redan när barnet går i förskolan och räkningen ska betalas. Medan barnomsorgskostnaden är uppdelad på 18 år när man använder sig av underhållsstödets summa. 

Så det finns många anledningar till att jag förespråkar att man använder sig av underhållsbidrag OM uf:s inkomst överstiger beloppet för att ha rätt till utfyllnadsbidrag genom underhållsstödssystemet. 
    Fast nej, jag tycker inte man måste skilja på om man betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd eftersom man faktiskt har fullgjort sin ekonomiska plikt när man betalar ngt av det...

Jag är även ganska säker på att underhållsstödet, barnbidraget samt boendeförälderns egen del av barnets försörjning täcker barnets normala omkostnader. Jag har barn och de kostar inte flera tusen varje månad. Inte ens när jag skulle köpa spädbarnsutrustning... Man kan låta barn kosta hur mkt som helst men har man inte hur mkt som helst så sätter man gränsen efter plånboken. Vi fick köpa begagnat, låna saker osv. Visst bor jag med barnens pappa men eftersom han knappt har ngn inkomst så hjälper ju inte det ngt alls....

Dessutom anser jag att man glömmer att underhållsföräldern ofta har kostnader förutom underhållet.

Tar man vår situation så har mamman barnbidrag och underhåll. Vi har naturligtvis inget sådant utan betalar underhållet (sedan en tid tillbaka gör vi inte ens det eftersom min man som sagt hamnat mellan stolarna och inte har ngn inkomst). Men vi har ungefär samma kostnader för bonus som mamman har. Det hon betalar extra är mat, schampoo, duschtvål (och det används inte alltför frekvent), deo, toapapper o andra förbrukningsvaror. Och mobilabonnemang (tidigare även barnomsorgskostnaden) Klädkostnader har vi ungefär samma eftersom bonus har egen garderob här - det gäller även termokläder, regnkläder, stövlar, extra skor o kängor, flytväst, badkläder osv. Hon har ett fullt utrustat rum med alla möbler som behövs, böcker, pysselsaker, tv osv. Självklart har hon även cykel, skidor osv. Eftersom hon inte har några aktiviteter som kostar, inte går på bio speciellt ofta osv så är det ingen extra kostnad. Hennes intresse är att spela dator och teckna. Datorn har vi betalt tre fjärdedelar av och konstnärsgrejor lägger vi ihop med mina föräldrar för att kunna köpa till henne. Även mobilen har vi köpt.

Jag får ofta höra att umgängesföräldern inte betalar mer än underhållet och att boendeföräldern betalar så mkt mer. Och faktiskt så håller jag inte med. Alls. Visst FINNS det underhållsskyldiga föräldrar som har minimalt umgänge och inte har rum o saker till barnen hos sig, men det är faktiskt inte merparten som har det så,..
  • sextiotalist
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 21:50:23 följande:
    Jag är inte helt övertygad om att det krävs så enormt hög lön för att man ska behöva betala ett underhållsbidrag som överstiger underhållsstödets summa. Försäkringskassan gjorde ju en undersökning för några år sedan som visade att många barn fick för lågt underhåll genom att föräldrarna slentrianmässigt använde sig av underhållsstödets summa istället för att räkna ut underhållsbidrag enligt föräldrabalkens regler. 

Nu är det ju svårt att räkna på ett exempel eftersom det inte bara är UF:s inkomst är av betydelse för underhållsbidragets storlek. Man måste ju även beräkna barnets behov och kostnader, BF:s inkomster, samt vilka avdrag UF och BF får göra som t ex boendekostnad, återbetalning av CSN och ibland även amortering av billån om bilen behövs för att ta sig till ocn från jobbet. Dessa vet vi ju inget om.

Men om man istället tittar på vilken inkomst som krävs för att man inte längre ska ha rätt till utfyllnadsbidrag när det gäller underhållsstöd som UF så kommer de flesta med medelsvenssonlöner över summan för att få statens hjälp att betala underhållsstödet.

Om vi t ex tar en UF som ska betala underhållsstöd till 2 barn. Så får ju denne först avräkna 100.000 kr från sin årsinkomst och sedan ska hen betala 11,5 % för varje barn (procentsumman skiljer sig åt beroende på antal barn, för t ex 3 barn är procentsatsen 10 % per barn). Redan vid en månadslön på 20.000 kr så förlorar UF sin rätt till utfyllnadsstöd om hen har 2 barn. Eftersom den uträknade summan UF då ska betala i underhållsstöd enligt reglerna blir 1.341 kr men då underhållsstödet ligger på 1.273 så behöver UF inte betala mer än 1.273 kr. Det gör att många UF inte har rätt till utfyllnadsstöd och beroende på hur den andre förälderns ekonomiska förmåga ser ut mm. så vore det då åtminstone värt att räkna på hur stort ett rättvist underhållsbidrag skulle vara. Eftersom man då faktiskt inte behöver gå via försäkringskassan då man inte har behov av att använda sig av underhållsstödet. 

Nej, det behövs inte hög lön om man ser på FK, men om man ser på den civilrättsliga biten, så behövs det högre lön.
    Om man ser på min sambos fall, nu är det förvisso många år sedan, men om man gick på fk´s regler när det gäller underhållsbidrag, så skulle han fått betala betydligt mer per barn än det blev när det togs i tingsrätten (då hade han inte ens ett eget ombud, utan tingsrätten nästan halverade yrkandet ändå). För där tog man hänsyn till boendekostnader,  arbetsresor, samt eget förbehållsbelopp (bör väl tillägga att de inte visste om samnbons arbetsresor utan endast tog hänsyn till hans boendekostnader), vilket man inte tar hänsyn till i beräkningen med reglerna för underhållet man betalar ut via fk.
  • Anonym (sdrtbhjn,lö)

Ang detta att så många använder sig av Fk´s minimibelopp handlar ofta om (iaf är det min erfarenhet) att bf inte orkar tjafsa och bråka varje månad för att få underhållet av uf.

Om det vore som en vän påstår att det är i Norge så dras den fastställda summan direkt på uf´s lö och då slapp man tjafsa om varför inte underhållet har betalats ut osv. Att uf får ett krav från kronofogden till sist hjälper ju inte bf där och då.

• Anonym (sdrtbhjn,lö)

Sen vill jag påpeka att i KoV´s beräkning ingår fritid och lek vilket jag iaf tolkar som att en viss summa är inräknad för aktiviteter.

Svar på tråden Underhållsbidrag