• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:32:52 följande:

Hur tänkte du nu? BEHÖVER man bo i en fyra för att man är ensamstående med ett barn? KAN man bo i en etta och ha ett barn?

Det var en liknelse. En analogi till ditt köttfärsexempel.

Om jag i vanliga fall äter 500g köttfärs så kan jag utan problem avstå från 100g till min 1-åring. Precis på samma sätt som man utan problem kan dela en 1:a med en 1-åring.

Däremot kan det bli problematiskt att dela på 500g köttförs med 3 tonårssöner. Precis som det kan bli problematiskt att bo med sina 3 tonårssöner i en1:a.
  • Anonym (sdrtbhjn,lö)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:00:20 följande:
    Så du ser inte att barn har en egen boendekostnad? Ser du på mat på samma sätt?
    Barnet har ingen egen boendekostnad per se, man kan välja att bo i vardagsrummet själv i en bäddsoffa om så är. Den kostnaden ska inte räknas in på så vis eftersom man kan få bostadsbidrag och man ska inte kompenseras två ggr.

Men den räknas in indirekt då man som sagt ska räkna ut ÖVERSKOTTET efter att allt är betalt. Bostadsbidraget räknas då in som en inkomst.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (sdrtbhjn,lö) skrev 2014-08-21 12:44:02 följande:

Barnet har ingen egen boendekostnad per se, man kan välja att bo i vardagsrummet själv i en bäddsoffa om så är. Den kostnaden ska inte räknas in på så vis eftersom man kan få bostadsbidrag och man ska inte kompenseras två ggr.

Men den räknas in indirekt då man som sagt ska räkna ut ÖVERSKOTTET efter att allt är betalt. Bostadsbidraget räknas då in som en inkomst.

Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte väldigt märkligt?
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:46:34 följande:
    Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte mer märkligt att umgängesföräldern ska betala för sitt boende och för boendeförälderns boende? Borde inte boendeföräldern vara den som betalar för sitt boende, precis som det är idag, om boendeföräldern inte behöver bostadsbidrag?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:46:34 följande:

Ps. Borde barnets boendekostnad inte bekostas av skattebetalarna endast då umgängesföräldern (och såklart boendeföräldern med) inte har de ekonomiska förutsättningarna för det själv?
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:38:44 följande:
    Det var en liknelse. En analogi till ditt köttfärsexempel.

Om jag i vanliga fall äter 500g köttfärs så kan jag utan problem avstå från 100g till min 1-åring. Precis på samma sätt som man utan problem kan dela en 1:a med en 1-åring.

Däremot kan det bli problematiskt att dela på 500g köttförs med 3 tonårssöner. Precis som det kan bli problematiskt att bo med sina 3 tonårssöner i en1:a.
    Nej. Om jag avstår mat kommer jag att få gå hungrig. Det blir några måltider där jag blir utan mat. Jag blir inte utan bostad för att barnet delar hem med mig.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:48:15 följande:

Är det inte mer märkligt att umgängesföräldern ska betala för sitt boende och för boendeförälderns boende? Borde inte boendeföräldern vara den som betalar för sitt boende, precis som det är idag, om boendeföräldern inte behöver bostadsbidrag?

Föräldrarna betalar för sina boenden och tillsammans efter förmåga för barnets boende. Det mest rimliga enligt mig.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:49:34 följande:

Nej. Om jag avstår mat kommer jag att få gå hungrig. Det blir några måltider där jag blir utan mat. Jag blir inte utan bostad för att barnet delar hem med mig.

Du klarar dig alldeles utmärkt på lite mindre köttfärs. Dessutom äter de allra flesta alldeles för mycket ändå i onödan. Och småbarn äter så extremt lite.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:52:44 följande:
    Du klarar dig alldeles utmärkt på lite mindre köttfärs. Dessutom äter de allra flesta alldeles för mycket ändå i onödan. Och småbarn äter så extremt lite.
    Nej. Jag kommer att gå hungrig om jag inte får äta upp den mat som min kropp behöver. Jag äter inte för mycket bara för att du själv gör det. Dra inte alla över en kam. En 5-åring äter för ca 1200 per månad. Det är inte gratis.
  • sextiotalist
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:51:02 följande:
    Föräldrarna betalar för sina boenden och tillsammans efter förmåga för barnets boende. Det mest rimliga enligt mig.
    Det finns ofta en anledning till att man separerar, att blanda in mer att komma överens om gör troligen många gånger situationen värre.
    Utöver detta så är det inte många som har ekonomi för att kunna hålla sitt eget boende och sitt ex boende.
    Innan var de två som delade kanske en hyra på 7000 och efter separationen kanske de bådas hyror blir 12000 eller högre.
Svar på tråden Underhållsbidrag