• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (jur)
    sextiotalist skrev 2014-08-20 21:38:45 följande:
    Min sambo har fått det underhåll han beräknar fastställt i domstol, nej, det var endast när föräldrarnas nettobelopp skulle räknas ut, som boendekostnaden kom in, inte knutet till barnet. Det är exakt samma beräkning idag (lagstiftningen ser likadan ut, de hänvisningarna är exakt likadana)
    Exakt.
  • Brumma
    Anonym (jur) skrev 2014-08-20 21:10:47 följande:
    Det ändras från 65 % till 85 % av basbeloppet när barnen blir 7. Sen till 95 % när barnen blir 12.
    Fast återigen - om man själva kommer överens om en summa, sköter det själva och inte blivit tilldömd ngt belopp - då finns inget som säger att man gör dessa höjningar. Alla som betalar efter försäkringskassans belopp tex - många tar det beloppet som underhållsbidrag och kommer överens gemensamt att använda den summan. Då ökas ingenting så länge försäkringskassan inte ökar.

Eller som min kompis som betalar femtusen i månaden till mamman till hans dotter - för att han vill... Den summan är såpass väl tilltagen (han har inte en speciellt hög lön) så det är inget som kommer att ändras.. Såvida han inte själv får för sig att ändra den - upp eller ner..

Vad jag vill få sagt är att oavsett om socialstyrelsen rekommenderar en höjning varje år så finns det inget som säger att man måste följa den höjningen om man har en egen överenskommelse. Dessutom så - om man väljer att gå efter barnets FAKTISKA kostnader - inte några kostnader som Konsumentverket tagit fram - så är det ju mer rättvist o korrekt att utvärdera när kostnaderna o förmågan ändras...

TS bad om råd hur de ska göra, och det finns inte enbart ett sätt.. Vill de gå efter indexhöjningarna är de fria att göra det. Vill de gå efter faktiska kostnader gör de det. Vill de sätta en fast summa utan ändringar - så gör de det istället. Det finns inga rätt eller fel här, inte så länge man är överens.
  • sextiotalist
    Anonym (jur) skrev 2014-08-20 21:39:54 följande:
    Exakt.
    Det är lätt att missförstå din förra kommentar, då många gärna då vill lägga till boendekostnaderna till barnets kostnader, vilket det inte är. Men då är vi ense, schablonbeloppet anses täcka upp den merkostnad som barnet medför i boendet, men själva boendekostnaden är en kostnad som föräldern har och ska räknas av från förälderns nettoinkomst
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-08-20 21:17:31 följande:
    Det ingår i schablonkostnaderna, så man kan inte lägga till boendekostnader utöver detta
    Vad jag menade var att om barnets underhållsförälder betalar för boendet (halva) och boendeföräldern sedan får bostadsbidrag för barnets kostnad i boendet - då blir det dubbelt bidrag...
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-20 21:07:54 följande:

Fast den höjningen beror inte på att omkostnaderna ökar när barnet blir äldre utan att underhåll är indexreglerade är för att man vill anpassa underhållet efter penningvärdets förändring. Dessutom måste man själv sköta sådant om man löser det gemensamt.

Så jag vidhåller att det är bra att titta över omkostnaderna samt föräldrarnas ändrade betalningsförmåga med jämna mellanrum - det, eller bestämma en fast summa som är ngt högre än nödvändigt för ett yngre barn och som då blir ngt lägre än nödvändigt när barnet blir äldre.

Som sagt krävs enligt 7 kap 10 paragrafen föräldrabalken att det är fråga om en lite större skillnad för att man ska jämka underhållsbidraget innan 6 år har gått från dess att avtalet eller domen vann laga kraft. Men såklart får föräldrarna om de är överens göra nya beräkningar och avtal hur ofta de vill så lönge de är just överens. Problemet är tyvärr att de oftast inte är det.
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-20 21:11:35 följande:

Tack.

Ser att skillnaden verkar vara att barnets del i boendet ingår. Vilket jag faktiskt inte trodde skulle ingå eftersom man har rätt till bostadsbidrag "lättare" om man har barn och är ensamstående. Då blir det det liksom dubbelt betalt för boendet...

Barnets del i boendet ingår INTE i underhållsbidraget. Däremot får BÅDA föräldrarna räkna bort sina boendekostnader när man fastställer deras ekonomiska överskott. Eftersom man då även gör avdrag för ev bostadsbidrag så blir ju inte föräldern med bostadsbidrag dubbelkompenserad eftersom dennes avdrag för boendekostnad minskar med samma summa som bostadsbidraget. Om förälder A har 1.000'kr i bostadsbidrag och en hyra på 4.000 kr så får förälder A bara tillgodoräkna sig 1.000 + 4.000 = 5.000 kr. Om förälder A inte hade haft bostadsbidrag så hade hen ändå fått göra avdrag med samma summa dvs 5.000 kr.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:21:42 följande:
    Som sagt krävs enligt 7 kap 10 paragrafen föräldrabalken att det är fråga om en lite större skillnad för att man ska jämka underhållsbidraget innan 6 år har gått från dess att avtalet eller domen vann laga kraft. Men såklart får föräldrarna om de är överens göra nya beräkningar och avtal hur ofta de vill så lönge de är just överens. Problemet är tyvärr att de oftast inte är det.
    Nej, jag vet... Och är man inte överens så kan man inte tvinga ngn att höja om man inte har avtal eller dom som säger att man ska följa höjningarna...

Är man överens uppstår nog inte problemet lika mkt ;)
  • Anonym (Bea)
    sextiotalist skrev 2014-08-20 21:17:31 följande:

Det ingår i schablonkostnaderna, så man kan inte lägga till boendekostnader utöver detta

Anonym jurist har rätt. Boendekostnader ingår inte i vare sig Schablonbeloppet, underhållsbidraget eller underhållsstödet.

Båda föräldrarna får som sagt istället göra avdrag för boendekostnaden när man fastställer deras ekonomiska överskott som ligger till grund för kvotdelningen av barnets kostnader. Se föräldrabalken 7 kap 3 paragrafen.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:33:57 följande:
    Barnets del i boendet ingår INTE i underhållsbidraget. Däremot får BÅDA föräldrarna räkna bort sina boendekostnader när man fastställer deras ekonomiska överskott. Eftersom man då även gör avdrag för ev bostadsbidrag så blir ju inte föräldern med bostadsbidrag dubbelkompenserad eftersom dennes avdrag för boendekostnad minskar med samma summa som bostadsbidraget. Om förälder A har 1.000'kr i bostadsbidrag och en hyra på 4.000 kr så får förälder A bara tillgodoräkna sig 1.000 + 4.000 = 5.000 kr. Om förälder A inte hade haft bostadsbidrag så hade hen ändå fått göra avdrag med samma summa dvs 5.000 kr.
    Fast du... I länken du gav mig står det ganska klart o tydligt att det i schablonbeloppet ingår kostnad barnets boende... Så går man efter schablonbeloppet ingår det ju...

"Ett annat belopp a?r det som domstolarna ofta anva?nder som schablon, dvs. en viss procent av aktuellt prisbasbelopp. I schablonbeloppet anses inga? alla vanliga levnadskostnader samt barnets del av boendekostnaderna."
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:37:05 följande:
    Anonym jurist har rätt. Boendekostnader ingår inte i vare sig Schablonbeloppet, underhållsbidraget eller underhållsstödet.

Båda föräldrarna får som sagt istället göra avdrag för boendekostnaden när man fastställer deras ekonomiska överskott som ligger till grund för kvotdelningen av barnets kostnader. Se föräldrabalken 7 kap 3 paragrafen.
    Jo. Enligt länken du gav så ingår det. Står svart på vitt.
Svar på tråden Underhållsbidrag