• Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag: 37 år, två barn (snart 6 resp. 3,5 år), gift, har PCO och EDS och har haft lite stök med att få till nummer ett och två. Nu har jag däremot egen ägglossning så vi försöker på egen hand att få till en trea!

Just nu: har förstås ingen uppenbar ägglossning den här månaden. Hade kanske eventuellt äl i helgen (17/8) men är osäker. Analyserar symtom för glatta livet och väntar ivrigt på att två veckor ska passera så att jag ändå kan få testa!

Befinner du dig på något sånär samma plats i livet? Talk to me!

• Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea
  • Minxy

Lectin: men vad underligt :(

Hur har det varit vid dina tidigare graviditeter? Har du plussat sent där också?

Mammave: tack! Ja nu jäklar hoppas jag på ett bra ägg och en bra simmare :)

Är lite orolig för tvillingar...vi har det inte i släkten men det kan ju hända ändå. Vi blev gravid med tvillingar (av misstag) för drygt 3 år sedan, men den gången var jag tvungen att göra abort pga att jag åt fosterskadande medicin. Sedan dess har alltid tanken på tvillingar gnagt i bakhuvudet. Jag vill otroligt gärna ha ett tredje barn, men få två på samma gång vet jag inte om jag skulle orka!

• mammave

Men vad knepig din kropp är just nu Lectin

Jag skulle inte heller vilja ha tvillingar, men inget jag går runt och funderar på. Men kan förstå att du gör det, Minxy eftersom du varit gravid med det tidigare.

Hade jag haft två test hemma hade jag nog testat imorgon om inte mensen dykt upp. Men har bara ett :-P

• Lectin

Ja visst är det konstigt? Min första graviditet tror jag äl var runt 20 december. Min man fyller år 12 januari och efter att ha försökt ett helt år var jag aningens less så jag bestämde mig för att inte testa alls förrän på hans födelsedag så att jag kunde ge plusset till honom i present, och just så blev det. Men det är ju lååångt efter bim!

Andra graviditeten blev ju till på pergotime (hormontabletter för att inducera ägglossning) så då hade jag snorkoll på äl men minns inte nu vilket datum det var. Minns att jag hade bim under midsommarhelgen och testade på midsommarafton (fredag) eftersom vi skulle ha fest. Då var det helt blankt men sedan plussade jag på tisdagen efter så några dagar sent även då.

Det har ju också hänt att jag hoppat över ägglossning helt vissa månader men då brukar jag åtminstone få en spotblödning ungefär då mensen borde ha kommit. Jag fick ju också stegring på äl-test (även om jag inte fångade toppen och positivt test) och hade äl-flytningar så jag boooorde ha haft äl. Men man vet ju aldrig säkert. It aint over till the red lady comes! Jag fortsätter envist att hoppas och tro även om jag börjar känna mig beredd även för beskedet att det inte är något.

Kontaktade fertilitetskliniken igår men de kunde inget göra så här tidigt utan bad mig återkomma om ett par veckor om fortfarande inget hänt. Jag känner mig lugn och trygg i att bara vänta och se just nu. Ömheten i magen och de lustiga flytningarna gör att jag ändå törs hoppas och tro trots alla negativa test.

• Janna84

Nej, vad tråkigt Lectin Jag tycker att du ska ringa till kvinnokliniken och be dem kolla upp det här. Stor kram ????

Minxy jag är också lite orolig för tvillingar men jag inbillar mig samtidigt att risken borde vara liten med tanke på att vi inte ens får till ett barn. Vi har tvåäggstvillingar i släkten och det såg dessutom ut som att jag väntade två barn förra gången när vi i slutändan fick vårt andra barn (jag fick gå på täta kontroller under början av graviditeten pga blödningar och upprepade missfall). Jag hade väldigt mycket blod i livmodern så de kunde inte säga något säkert men de såg ett embryo/foster som levde och något mer som med stor sannolikhet var ett embryo som slutat utvecklas. Även om jag är lite orolig för tvillingar så har jag bestämt mig för att bli glad om det visar sig att det blir två. Huset räcker till men vi måste tänka om beträffande bil om vi får mer än ett barn.

Så fungerar jag också mammave. Om jag har många test hemma så testar jag i tid och otid men om jag endast har ett eller två test så brukar jag kunna hålla mig (åtminstone någon dag extra). Nu har jag tre test hemma och det känns ganska lagom. Jag brukar vänta tills det gått minst 10 dagar efter ÄL så än är det lång tid kvar (haha, jag känner mig som ett otåligt barn som räknar ner dagarna till julafton). Hur många dagar har det gått sedan din ägglossning?

• mammave

Tror det gått 13 dar efter äl, men inte helt säker. Testade inte, utan tror jag kände av äl (hade ont i ena sidan). Hade mens 4 okt och har en cykel på 26-29 dar

• Lectin

Janna84: Jag har gått till en privat fertilitetsklinik istället för kvinnokliniken. De har varit galet hjälpsamma och så otroligt trevliga så jag ringer hellre dem. Det är egentligen inte alls ovanligt att inte plussa direkt vid eller efter bim om man är gravid. Inte heller är det ovanligt att kroppen då och då hoppar över en ägglossning, i synnerhet inte om man som jag har pco. Det finns med andra ord ingen som helst anledning att vara orolig. Det är bara att vänta och se som gäller och just idag känns det som att jag har hur mycket tålamod som helst.

• Lectin

Ja och det gjorde jag ju också igår! Ringde fertilitetskliniken alltså. Jag är hjärtligt välkommen dit med tiden men än så länge är inget onormalt så det får bli senare...

• Janna84

Spännande mammave

Lectin om du undrar varför jag skrev en massa frågetecken så kan jag meddela att det egentligen var ett hjärta men det förstod inte familjelivs hemsida. Jag hoppas att du får ett plus snart! Vad skönt att du kommit i kontakt med en privat klinik med bra bemötande. Jag har 20 mil till närmaste privata klinik och jag blev inte alls bra bemött på kvinnokliniken sist jag var i kontakt med dem. Med andra ord är det ett lätt beslut att fortsätta försöka på egen hand trots att vi har all rätt att få en utredning.

Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea