• Anonym (mamman02)

2-åring som inte pratar?

Hejsan.
    Jag har ett barn som är två år. Ingen av oss har barn sedan tidigare och har därför ingen direkt erfarenhet av barns utveckling.
    Så till vårt orosmoment. Han pratar inte! Det enda ord han säger på eget initiativ är "titta" vilket han lärde sig för ca 2 månader sen. Han säger sällan mamma och pappa. Han kan upprepa ett fåtal ord till när vi sagt dom, men annars pratar han ingenting. Bara sitt eget språk.
    Någon som har erfarenhet av detta och att talet kom igång senare?
    Vi har varit i kontakt med BVC om detta och ska till dom om 2 månader, jag ville att hon skulle skicka remiss till en logoped men hon sa att det är många månaders väntetid så då ska vi träffa en barnläkare på BVC istället.
    Överallt tippsas det om att läsa mycket för barnet, men hur mycket och ofta? Och är det till någon nytta när han inte vill sitta och lyssna? Och prata mycket säger dom, vilket jag gör hela dagarna. Har ni några konkreta tips?
    Han går inte på dagis, men ibland på öppna förskolan för att få träffa andra barn. Tror ni det kan spela in?
    Åhh jag är så orolig att han aldrig kommer prata! :(

• Svar på tråden 2-åring som inte pratar?
  • En blå giraff

Visst är det sent att bara kunna säga enstaka ord vid 2 års ålder. Men det finns ju hjälp att få. Viktigt att ni får komma iväg till en logoped TS tycker jag. Tjata lite på BVC tycker jag. För ju tidigare man får hjälp desto bättre.

Och jag skulle ha försökt läsa enkla böcker även om barnet inte verkar så intresserad på en gång. Åtminstone vid läggning på kvällen är det ju en bra rutin. Man kan börja med enkla småbarnsböcker där det mest är bilder och väldigt lite text. Och mest prata om bilderna. 

Och en plats på förskola åtminstone några timmar per dag skulle jag också ha sökt för stimulansens skull. Barnet får ju då också kontakt med personalen som kan hjälpa till med att bedöma hur pass sen i språket han är. Som förälder ÄR det ju ofta svårt att bedöma sitt eget barns utveckling, tycker jag iallafall.

• Kabanga

Min son sa inte många ord alls vid två år var väl 3-5 ord. Idag är han 3 pratar några 2 ordsmeningar men inte direkt avancerat. Typ röd bil.

Vi har gått hos logoped sen han var 2,5. Utredningen har precis blivit klar och det har konstaterats att han ligger 1-1,5 år efter med sitt språk. Han ska börja förskolan nästa vecka så logopeden ville vänta lite och fortsätta mötena i slutet på året. Då kommer han även åka ut till dagis och träffa sonen där då kan han även få personalens syn osv.

Vi använder oss av makaton hemma en del. Min son är två språkig. Engelska och svenska. Och det finns ett barnprogram på engelska som är super för att lära sig just makaton (teckenspråk) så det tittar vi på en gång om dagen och det har hjälpt ganska mycket. Kommit många nya ord från det programmet. Det gäller ju dock att man själv är med och lär sig samtidigt så man vet vad barnet försöker teckna sen. Om det är någon som är intresserad borde det finnas på youtube under something special eller mr Tumble.

Vi jobbar mycket med flashcards så bilder på saker där vi säger vad det är och han får härma. Det tycker han är superkul! Här tipsade logopeden om att försöka skaffa konkreta objekt. Om man nu övat på djur att ta fram plastdjur tex så att det blir ett mer konkret objekt som benämns i stället för en bild.

I hans sovrum har vi målat en halv vägg med svart tavelfärg och där sitter vi och ritar ord som vi övar på. Logopeden tipsade om att göra det i teman så att alla orden man tränar på hör ihop. Typ djur på landet, färger, frukt osv.

Vi läser varje kväll när han ska sova och ibland någon gång under dagen. Sen försöker jag prata lite om dagen med honom och avslutar med att jag sjunger tills han somnat.

Det går långsamt men det går framåt. Många gånger säger han långa meningar men det är bara två ord och sen en massa babbel i mellan som exempel pappa bla bla cykel bla bla. Han vet att det ska vara ord där men de kommer liksom inte med.

Vi gör så klart inte allt det här varje dag. Men vi försöker få in åtminstone 1-2 övningar per dag. Men det är ju bara sålänge sonen tycker det är roligt. Jag tror inte att det skulle ha någon effekt om jag tvingar honom. Det går ju att öva mycket i lekar. Vi försöker inkludera lite extra ord når vi leker med playdo eller ritar tex.

Vi ängnar kanske 5-10 min åt varje sak ibland längre beroende på hur intresserad sonen är men oftast tycker han som sagt att det är väldigt kul!

Jag var väldigt orolig tidigare men känner mig faktiskt rätt lugn nu. Det kommer när det kommer. Men det skadar inte att ta kontakt med en logoped. :)

Lycka till ts!

• alla har olika åsikter

Min son började prata under sommarlovet förra året då jag tränade ganska mycket med honom med pekböcker. Han sa aldrig något just då men det kom med tiden då. :) jag pekade på saker, så vad dom hette och när jag pekat klart på sidan frågade jag exempelvis " vart är grodan?"

Nu är han 2 år och 10 månader och pratar väldigt flytande , enligt mitt tycke och stammar inte som många andra barn gör. Nu ger han mej skavsår i öronen. Haha

• Anonym (mamman02)

alla har olika åsikter: vad bra att din son har börjat prata på. Vilket bra tips du gav också, har precis införskaffat en ny pekbok och ska börja göra på samma sätt som dig :)

Tack ni andra för era åsikter och erfarenheter också. Jag ringde BVC idag och sa igen att jag verkligen vill träffa en logoped så nu skickade hon en remiss men sa att det kommer dröja flera månader innan dom har tid.Men då är det på g iaf!

Men jag har tänkt på en sak, som vi kanske gör "fel". Vi försöker få honom att säga nya ord genom att upprepa dom och nöta. Så ibland lär han sig säga ordet men han förstår inte innebörden. Han kan härma ordet "klocka" t.ex. men han har ingen aning om vad det betyder. Det kanske kan få motsatt effekt, att han tycker det är tråkigt att säga massa saker (härma) men inte veta vad det är? Är det bättre att hålla upp föremål, en boll t.ex. och säga "boll" och nöta det så tills han säger det själv? Eller är det bättre att säga det en gång och sen inte tjata och försöka lirka ur honom det? Hoppas ni förstår vad jag menar och att ni har bra tips.

• BlueberryMum

Jag tänker att jag själv hade tyckt att det vore jättetråkigt om någon försökte lära mig ett nytt språk genom att tjata på mig tills jag sa ett visst ord. Så det kanske gäller våra barn också? Det är i alla fall så det verkat här hemma. Min son har totalvägrat säga något om jag tjatat.

Prova att visa och prata, kanske nämna ordet flera gånger, men att släppa att lirka det ur din son? T.ex. "Har du sett vilken fin blå boll? Nu rullar jag bollen till dig. Här kommer bollen! Kan du rulla bollen till mig?" Då blir det ett upprepande och "nötande" utan att nöta på honom. Det är kanske värt att prova det en vecka och vad det får för effekt? Annars är det ju bara att gå tillbaka till hur ni gjort. Ser hur han reagerar.  Lycka till!

• FuckGoggleAskMe

Låter tråkigt för honom om ni nöter in ord. Testa i så fall med användbara ord som glass. Ge alternativ till de andra som ätit middag, glass eller gurka. Alla som säger glass får en sådan. Själv sade jag tydligen knappt något när jag var 2. Sedan började jag prata rent med flerordsmeningar en vacker dag, när jag lyssnat färdigt och ville prata.

• Anonym (Skojja?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2014-08-25 19:45:04 följande:

Låter tråkigt för honom om ni nöter in ord. Testa i så fall med användbara ord som glass. Ge alternativ till de andra som ätit middag, glass eller gurka. Alla som säger glass får en sådan. Själv sade jag tydligen knappt något när jag var 2. Sedan började jag prata rent med flerordsmeningar en vacker dag, när jag lyssnat färdigt och ville prata.

Haha elakt, min son kan inte prata alls, är 2,5år men mina andra barn som är både äldre och yngre kan prata, menar du att min son inte skulle få en glass för han inte kan säga det? Hoppas du skojja!
  • Alexi

Min dotter började härma ljud först vid 2.5 år och var alltså jättesen. Vi fick remiss till logoped vid knappt tre år men började behandling aktivt vid fyra år. Idag är hon 5.5 år och pratar precis som jämnåriga.

• Anonym (mamman02)

Nej vi har börjat förstå nu att det nog inte är så roligt för honom att vi tjatar om massa konstiga ord, så vi vill verkligen hitta andra kreativa metoder att uppmuntra att säga saker. Det där med bollen var ju ett jättebra exempel som vi absolut kommer testa. Han förstår "var är bollen?", då springer han och hämtar den. Men han har aldrig sagt boll.

Det där med glassen känns inte aktuellt, men det var ett bra tips att öva på positiva ord för barnet, som glass då t.ex. :) Då kanske det blir roligare för honom.

Men en annan sak jag tänkte på. Är det "normalt" att ett barn lär sig ett ord och säger det hela tiden under en period och sen slutar använda det helt? Min son sa kaka förut men det säger han aldrig nu.

Alexi: Skönt att det gått så bra för din dotter och att hon är på jämnårigas nivå språkmässigt nu. Gör mig lite tryggare i att det här kommer vi ordna :)

• Anonym
    Anonym (Skojja?) skrev 2014-08-25 19:54:58 följande:

Haha elakt, min son kan inte prata alls, är 2,5år men mina andra barn som är både äldre och yngre kan prata, menar du att min son inte skulle få en glass för han inte kan säga det? Hoppas du skojja!

Nej jag menar allvar, men jag tycker att gälf, bhulp el.dyl. kan tolkas som "glass".
Svar på tråden 2-åring som inte pratar?