• Anonym (rådvill)

    Hopplöst kär i annan trots lyckligt förhållande

    Det är så att jag är så kluven i mitt sinne att jag sprängs i tusen bitar snart. Jag lever med en man som jag är lycklig med och vi har ett helt liv ihop sen många år tillbaka. Plötsligt en dag dök en annan man upp i mitt liv och vände upp och ner på hela min värld kan man säga. Det är någonting med honom som jag inte kan släppa. Jag har inte pratat med någon om detta men jag håller snart på att gå sönder. Jag vill verkligen inte känna så här men han dyker upp i mitt huvud flera gånger om dagen plus att jag drömmer om honom på nätterna. Jag har varken berättat för honom eller min man om hur jag känner. Vill inte förstöra för någon. Igår hade jag en helt fantastisk dag med min man och jag älskar honom så djupt. Vill inte såra honom, vill inte att vårt liv ihop ska ta slut samtidigt som känslorna för den andra är starka på ett helt annat plan. Det går inte över. Vad ska jag göra????

  • Svar på tråden Hopplöst kär i annan trots lyckligt förhållande
  • Anonym (#)
    Johan75 skrev 2014-08-25 11:26:19 följande:
    Inte heller har jag någonsin sagt att jag direkt skulle lämna henne ifall hon fick känslor för någon annan. Jag har bara sagt att jag vill förhålla mig till verkligheten och fatta mina beslut på den och inte någon falsk bild som min sambo väljer att ge mig. Så sluta gärna att säga vad jag skulle göra eftersom du uppenbarligen inte vet detta!
    Sorry, tolkade ditt uttalande fel då ang "Jag lever hellre ensam, även om jag inte tror att jag aldrig skulle hitta någon annan att älska. "

    Förstår nu att du är storsint och eventuellt stannar kvar trots att din respektive älskar någon annan.
    Frågan är vad som är så hemskt med att leva med den du älskar så att du hellre lever ensam?
    Är det din storsinthet att du vill att din älskade skall vara maximalt lycklig?


  • Leo the cook
    Anonym (samma jag med :() skrev 2014-08-25 11:01:21 följande:
    Vad är det som är så modigt och generöst med att berätta? Jag skulle inte vilja veta om min man hade såna funderingar. Det kan vara något som blåser över och det kan vara något som leder till en separation. Om det är något som blåser över vill jag absolut inte veta om det och om han kommer fram till att han vill separera så får jag ju reda på det då. Jag vill inte gå och känna att jag lever "på prov". Jag är den jag är och han får i så fall fatta ett beslut utifrån om han vill vara med mig eller inte.
    Än så länge det finns kvinnor som dig kan de spela fri. De vet precis att när jag inte lyckas med den andra, kan jag alltid få komma tillbaka till det gamla, bekväma. Jag är man och jag har utnyttjat det på alla sätt, för 30 år sedan. Idag undrar jag att det fortfarande finns kvinnor som går med på allting. 
    Det finns hundratals ts om att jag har kärat ner mig i en annan. Vad ska jag göra? Några månader senare finns det hundratals ts om att jag har bedragit min fru (man). Vad ska jag göra?
    Poängen är, visst kan man attraheras av andra (de som har kärat ner sig lever inte i ett lyckligt förhållande mot alla påståenden). 
    Om du nu är man eller kvinna. Välj en sida då. Ingen idé att stannar bara för att man inte vet om den andre vill ha en. Lev själv ett tag då för att får ut vad ni själv vill med livet. Bättre än att såra alla inblandade.
  • Anonym
    Anonym (#) skrev 2014-08-25 11:00:20 följande:
    Vad är tidigt? Information om ett uppbrott eller eventuellt uppbrott kommer ju alltid olägligt för den som inte vet. Varför oroa om ett eventuellt uppbrott om det inte behövs?

    Med facit i hand kan nr 2 mycket väl vara bäst ibland men inte alltid som jag ser det.
    Med tidigt så menar jag när man känner att man är förälskad i någon annan och känner att man börjar fundera på att denne nye är en potentiell ny partner som man vill kika lite närmare på. Av flera anledningar

    1) Ens partner får vara med i matchen , förhålla sig till det , göra sina egna val , förbereda sig , etc.

    2) Att man får känslor för någon annan kan många ggr bero på problem i förhållande , att den övergått i vänskap , att den blivit slentrian , etc , och då är man kanske inte helt ovanligt att man riktar blicken utåt , blir mottaglig för andra. Att då gå omkirng och fundera över problemen på egen hand och dessutom hänge sig åt att utforska någon annan lite närmare lär ju knappast lösa några problem utan snarare göra dem värre. Vem vet , många av problemen kanske löser sig om man bara vågar öppna sig för sin partner om hur man verkligen känner och varför. Många ggr kanske ens partner gått omkring med liknande tankar ?

    Jag tror att problem löser man genom att prata om dem öppet och i sin helhet inte genom att gräva ner dem under mattan pga konfliktrdsla och intala sig att man bara gör sin partner en tjäns genom att hålla honom ovetandes om vad man känner och vad man har för planer.
  • Johan75
    Anonym (#) skrev 2014-08-25 11:33:45 följande:
    Sorry, tolkade ditt uttalande fel då ang "Jag lever hellre ensam, även om jag inte tror att jag aldrig skulle hitta någon annan att älska. "
    Ja, hellre än att leva i en falsk värld där den jag litar på mest i hela världen ljuger för mig och undanhåller sanningen. 
    Anonym (#) skrev 2014-08-25 11:33:45 följande:
    Förstår nu att du är storsint och eventuellt stannar kvar trots att din respektive älskar någon annan.
    Frågan är vad som är så hemskt med att leva med den du älskar så att du hellre lever ensam?
    Är det din storsinthet att du vill att din älskade skall vara maximalt lycklig?
    Storsinthet? Nej, knappast. Grunden är att jag inte vill ha det så. Jag anser mig värd mer. Jag tror också att jag besitter förmågan att få detta, vilket gör att jag knappast skulle se det som omtanke om mig ifall min sambo höll tyst för att jag skulle få leva med den jag älskar. Jag och min älskade livskarat är ett "vi". Det är viktigt för mig. Det du, TS och min sambo (i detta hypotetiska exempel) skulle göra är att strunta i detta "vi" och köra ett eget race. Bara en ska fundera över framtiden med alla fakta möjliga, bara en ska fatta besluten om framtiden med alla möjliga fakta, bara en, bara jag, bara mig. 
    Behold, i come as a thief.
  • Fool
    Anonym skrev 2014-08-25 11:43:30 följande:
    Med tidigt så menar jag när man känner att man är förälskad i någon annan och känner att man börjar fundera på att denne nye är en potentiell ny partner som man vill kika lite närmare på. Av flera anledningar

    1) Ens partner får vara med i matchen , förhålla sig till det , göra sina egna val , förbereda sig , etc.

    2) Att man får känslor för någon annan kan många ggr bero på problem i förhållande , att den övergått i vänskap , att den blivit slentrian , etc , och då är man kanske inte helt ovanligt att man riktar blicken utåt , blir mottaglig för andra. Att då gå omkirng och fundera över problemen på egen hand och dessutom hänge sig åt att utforska någon annan lite närmare lär ju knappast lösa några problem utan snarare göra dem värre. Vem vet , många av problemen kanske löser sig om man bara vågar öppna sig för sin partner om hur man verkligen känner och varför. Många ggr kanske ens partner gått omkring med liknande tankar ?

    Jag tror att problem löser man genom att prata om dem öppet och i sin helhet inte genom att gräva ner dem under mattan pga konfliktrdsla och intala sig att man bara gör sin partner en tjäns genom att hålla honom ovetandes om vad man känner och vad man har för planer.
    Oj , vart visst lite fel där , Fool ska det stå som avsändare på den
  • Anonym (#)
    Johan75 skrev 2014-08-25 11:45:58 följande:
    Ja, hellre än att leva i en falsk värld där den jag litar på mest i hela världen ljuger för mig och undanhåller sanningen.
    Men världen är sådan. Du vet inte vad din partner tänker, du lever redan idag bara i förhoppningen att din partner inte tänkt sådana tankar och verkar klara dig med det.
    Johan75 skrev 2014-08-25 11:45:58 följande:
    Storsinthet? Nej, knappast. Grunden är att jag inte vill ha det så. Jag anser mig värd mer. Jag tror också att jag besitter förmågan att få detta, vilket gör att jag knappast skulle se det som omtanke om mig ifall min sambo höll tyst för att jag skulle få leva med den jag älskar. Jag och min älskade livskarat är ett "vi". Det är viktigt för mig. Det du, TS och min sambo (i detta hypotetiska exempel) skulle göra är att strunta i detta "vi" och köra ett eget race. Bara en ska fundera över framtiden med alla fakta möjliga, bara en ska fatta besluten om framtiden med alla möjliga fakta, bara en, bara jag, bara mig. 
    Detta kanske du kan förklara lite bättre. Ser ut som du både tycker det är fel att andra tar beslut utifrån sig själva medan du anser att dina egna beslut kan grundas endast utifrån vad du anser dig vara värd och förmågan att få.

  • Anonym (#)
    Anonym skrev 2014-08-25 11:43:30 följande:
    1) Ens partner får vara med i matchen , förhålla sig till det , göra sina egna val , förbereda sig , etc.
    Låter rakryggat såklart men inte nödvändigtvis det bästa för någon som jag ser det. Respekterar de som tycker att det är önskvärt ändå givetvis.
    Anonym skrev 2014-08-25 11:43:30 följande:
    2) Att man får känslor för någon annan kan många ggr bero på problem i förhållande , att den övergått i vänskap , att den blivit slentrian , etc , och då är man kanske inte helt ovanligt att man riktar blicken utåt , blir mottaglig för andra. Att då gå omkirng och fundera över problemen på egen hand och dessutom hänge sig åt att utforska någon annan lite närmare lär ju knappast lösa några problem utan snarare göra dem värre. Vem vet , många av problemen kanske löser sig om man bara vågar öppna sig för sin partner om hur man verkligen känner och varför. Många ggr kanske ens partner gått omkring med liknande tankar ?

    Jag tror att problem löser man genom att prata om dem öppet och i sin helhet inte genom att gräva ner dem under mattan pga konfliktrdsla och intala sig att man bara gör sin partner en tjäns genom att hålla honom ovetandes om vad man känner och vad man har för planer.
    Kan bero på problem som kan lösas ja, men inte nödvändigtvis. Ibland beror det bara på att två personer hittat varandra, kanske ( i en tid av sorg eller saknad eller whatever som gör att människor hamnar i förhållanden baserade på stark vänskap snarare än kärlek) utan att gnistan fanns där.

  • Fool
    Anonym (samma jag med :() skrev 2014-08-25 11:01:21 följande:
    Vad är det som är så modigt och generöst med att berätta? Jag skulle inte vilja veta om min man hade såna funderingar. Det kan vara något som blåser över och det kan vara något som leder till en separation. Om det är något som blåser över vill jag absolut inte veta om det och om han kommer fram till att han vill separera så får jag ju reda på det då. Jag vill inte gå och känna att jag lever "på prov". Jag är den jag är och han får i så fall fatta ett beslut utifrån om han vill vara med mig eller inte.
    Det modiga i det är att du ger din partner en chans att förhålla sig till att du kärat ner dig i någon annan och får chansen att göra sina egna val kring.

    Vad du hellre skulle vilja är ganska irrelevant , det är inte ditt val att göra utan din mans , om han skulle vilja veta så bör han oxå få veta. DU kanske tycker det är bättre att inte veta , men din partner kanske inte tycker det.

    Och vem säger att anledningen till att det inte blåser över av sig själv är just pga att det fick fortsätta ostört utan din partners inblandning ? Vem säger att det senare inte utvecklades till en otrohet just pga att din partner inte fick veta något ?

    Fast i praktiken så går ju din man och lever på prov , bara att han inte vet om det än. Att leva ovetandes innebär inte att problemen inte finns där finns där ?

    Ditt resonemang påminner lite om att.... varför säga till en patient att hankanske  har cancer , det är väl onödigt att oroa honom i onödan , det är väl bättre att låta honom gå ovetandes , han lär ju märka det för eller senare ändå om det var så eller ej. Varför ska han lida i onödan fram tills dess ?

    Är det verkligen att "skona" någon ?
  • Fool
    Anonym (#) skrev 2014-08-25 12:00:17 följande:
    Låter rakryggat såklart men inte nödvändigtvis det bästa för någon som jag ser det. Respekterar de som tycker att det är önskvärt ändå givetvis.
    Anonym skrev 2014-08-25 11:43:30 följande:
    2) Att man får känslor för någon annan kan många ggr bero på problem i förhållande , att den övergått i vänskap , att den blivit slentrian , etc , och då är man kanske inte helt ovanligt att man riktar blicken utåt , blir mottaglig för andra. Att då gå omkirng och fundera över problemen på egen hand och dessutom hänge sig åt att utforska någon annan lite närmare lär ju knappast lösa några problem utan snarare göra dem värre. Vem vet , många av problemen kanske löser sig om man bara vågar öppna sig för sin partner om hur man verkligen känner och varför. Många ggr kanske ens partner gått omkring med liknande tankar ?

    Jag tror att problem löser man genom att prata om dem öppet och i sin helhet inte genom att gräva ner dem under mattan pga konfliktrdsla och intala sig att man bara gör sin partner en tjäns genom att hålla honom ovetandes om vad man känner och vad man har för planer.
    Kan bero på problem som kan lösas ja, men inte nödvändigtvis. Ibland beror det bara på att två personer hittat varandra, kanske ( i en tid av sorg eller saknad eller whatever som gör att människor hamnar i förhållanden baserade på stark vänskap snarare än kärlek) utan att gnistan fanns där.

    Oavsett vilket så ÄR det väl trotts allt ett problem för förhållandet , och det löser man väl genom att prata och inte genom att tiga ?

    Ang rakryggat.... det beror helt och hållet på vad ens partner vill , om ens partner vill veta men man förnekar honom den chansen så är man definitivt inte rakryggad hur man än vrider och vänder på det , utan snarare ganska feg och egoistisk. Då utgår man helt och hållet utfrån vad man själv anser är bäst för ens partner och som bara råkar sammanfalla med vad som är bäst för en själv...

    Om man nu på allvar vill göra det rätta så bör man kanske ta reda på vad ens partner vill ? Jag tror de flesta i ett långt förhållande har en ganska bra bild av var ens partner står i frågan , om inte annat kan man väl kanske ta reda på det ?
  • Anonym (#)
    Fool skrev 2014-08-25 12:08:46 följande:
    Oavsett vilket så ÄR det väl trotts allt ett problem för förhållandet , och det löser man väl genom att prata och inte genom att tiga ?
    Det kanske bara är den ena personen som har problem denna kan lösa på egen hand.
    Fool skrev 2014-08-25 12:08:46 följande:
    Ang rakryggat.... det beror helt och hållet på vad ens partner vill , om ens partner vill veta men man förnekar honom den chansen så är man definitivt inte rakryggad hur man än vrider och vänder på det , utan snarare ganska feg och egoistisk. Då utgår man helt och hållet utfrån vad man själv anser är bäst för ens partner och som bara råkar sammanfalla med vad som är bäst för en själv... 
    Personligen tycker jag inte det här med att vara rakryggad är någon önskvärt alltid. Ibland skapar det bara problem. Personligen ser jag mer till slutresultatet. Ibland är det bra att vara rakryggad ibland inte, svårt att säga utan facit.
    Fool skrev 2014-08-25 12:08:46 följande:
    Om man nu på allvar vill göra det rätta så bör man kanske ta reda på vad ens partner vill ? Jag tror de flesta i ett långt förhållande har en ganska bra bild av var ens partner står i frågan , om inte annat kan man väl kanske ta reda på det ?
    Jag tycker partnern kan ta ansvar för sitt liv. Säger inte denna något så antar jag att den inte har något problem den tycker jag skall vara med och lösa.


Svar på tråden Hopplöst kär i annan trots lyckligt förhållande