Tvekar skrev 2014-08-24 13:39:41 följande:
Naturligtvis väljer man inte hur man ska . Känslor kan växa fram även fast man inte aktivt underblåser dem. Jag blev kär i min kollega under en längre tid. Jag föll för honom som person trots att jag höll tyst om det och försökte undvika honom. Det går inte att styra känslor på det viset. Däremot måste man välja vad man ska göra av dem. Dvs inte ta kontakt. Inte prata med honom om det.. Allt sådant är att hälla bensin på känslorna som då växer och allt blir kaos.
Naturligtvis väljer man hur man känner!
Det är ju just det man väljer att göra - man väljer att aktivt underblåsa känslorna!!!
Kollegan man känner sig dragen till ska man INTE dagdrömma om, man ska INTE umgås med denne på tumanhand, man väljer att INTE tänka på personen över huvud taget. Man tillåter sig inte att släppa in den personen i sina tankar och därmed släpper man heller inte in personen i sitt hjärta.
Man väljer visst om man vill bli kär i en annan person eller inte. Det är ett aktivt val man gör genom att tillåta sig alternativt inte tillåter sig att tänka på personen ifråga.
Ni som tror att det är normalt att bli kär utan att man har gjort något är antingen väldigt naiva eller välja att sticka huvudet i sanden. Naturligtvis har ni valt att skapa förälskelsen genom att släppa in personen i ert huvud och hjärta!
Jag är 48 år och har varit i en och samma relation sedan jag var 20. Jag är lycklig med min partner, jag har valt att jobba på min relation, jag har valt att INTE låta mig dras med av den attraktion jag genom åren känt till andra män genom att aktivt välja bort att tänka på dem. Det är när man ger näring till sina känslor, när man tillåter sig att tänka på hur vackra ögon, fantastisk personlighet och vilken samhörighet man känner med den andra personen som man gör det aktiva valet att förälska sig i den andre.
Istället för att lägga en massa energi på att tänka på hur fantastisk den andra personen är bör man istället tänka på vilket fantastiskt förhållande och fantastisk partner man har hemma.