• Anonym (rådvill)

Hopplöst kär i annan trots lyckligt förhållande

Det är så att jag är så kluven i mitt sinne att jag sprängs i tusen bitar snart. Jag lever med en man som jag är lycklig med och vi har ett helt liv ihop sen många år tillbaka. Plötsligt en dag dök en annan man upp i mitt liv och vände upp och ner på hela min värld kan man säga. Det är någonting med honom som jag inte kan släppa. Jag har inte pratat med någon om detta men jag håller snart på att gå sönder. Jag vill verkligen inte känna så här men han dyker upp i mitt huvud flera gånger om dagen plus att jag drömmer om honom på nätterna. Jag har varken berättat för honom eller min man om hur jag känner. Vill inte förstöra för någon. Igår hade jag en helt fantastisk dag med min man och jag älskar honom så djupt. Vill inte såra honom, vill inte att vårt liv ihop ska ta slut samtidigt som känslorna för den andra är starka på ett helt annat plan. Det går inte över. Vad ska jag göra????

• Svar på tråden Hopplöst kär i annan trots lyckligt förhållande
  • Anonym (Anna)

Jag blir lite lättad av att läsa ditt inlägg, TS. Befinner mig i en liknande situation som håller på att ta kol på mig! Måste väl inse att det finns känslor för en annan i min närhet. Är gift sedan många år tillbaka och har två barn i mellanstadieåldern. Lever väl ett normalt, bra Svenssonliv med allt vad det innebär. Men denna mannen har väckt känslor jag inte kan hantera. Har känt honom i drygt två år och något har byggts upp under det senaste året. Misstänker starkt att det finns besvarade känslor. Han är också i ett förhållande så hela situationen känns hopplös och svår.

Jag kan inte utesluta honom ur mitt liv då vissa saker gör att vi måste ses även om vi hade valt att hålla oss ifrån varandra. ..

• Anonym (rådvill)
    Anonym (Anna) skrev 2014-08-24 21:27:34 följande:

Jag blir lite lättad av att läsa ditt inlägg, TS. Befinner mig i en liknande situation som håller på att ta kol på mig! Måste väl inse att det finns känslor för en annan i min närhet. Är gift sedan många år tillbaka och har två barn i mellanstadieåldern. Lever väl ett normalt, bra Svenssonliv med allt vad det innebär. Men denna mannen har väckt känslor jag inte kan hantera. Har känt honom i drygt två år och något har byggts upp under det senaste året. Misstänker starkt att det finns besvarade känslor. Han är också i ett förhållande så hela situationen känns hopplös och svår.

Jag kan inte utesluta honom ur mitt liv då vissa saker gör att vi måste ses även om vi hade valt att hålla oss ifrån varandra. ..

Ja visst är det tufft. Åh om man bara kunde stänga av. Jag kan verkligen inte fungera normalt. Ibland önskar jag att jag aldrig mött honom, att allt bara kunde vara som det var från början. Då var det lugnt, tryggt, fridfullt och harmoniskt. Jag var glad åt det jag hade. Känner sådan skuld mot den jag lever med. Vill inte lämna, vill inte såra. Tycker om min man så himla mycket. Han är min bästa vän och jag vill för allt i världen inte såra honom. Just nu kan jag inte tycka att jag är egoistisk eftersom jag stannar för alla andras skull, för att jag inte vill ställa till det för alla. För att jag väntar på att känslorna ska gå över och allt ska bli som förut. Men jag undrar hur länge det ska ta. Vad är det som gör att du känner så för den här mannen och inte gör den du har tror du? Kanske jag kan förstå mig själv genom någon annan
  • Anonym (rådvill)

Tack alla för ert engagemang. Känns skönt att få höra andras berättelser, råd, tankar. Det betyder mycket just nu.

• Anonym (rådvill)

Det jobbigaste är att jag analyserar allt han säger och försöker tolka in. Eller hur han beter sig. Han är väldigt hal och svår att begripa sig på. Vilket gör mig ännu mer intresserad och förvirrad.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (rådvill) skrev 2014-08-24 21:57:43 följande:

Det jobbigaste är att jag analyserar allt han säger och försöker tolka in. Eller hur han beter sig. Han är väldigt hal och svår att begripa sig på. Vilket gör mig ännu mer intresserad och förvirrad.

Jag tycker att du borde prata med honom och se om du kan lista ut något trots att du då tar risken att blotta en del av dig själv. Jag är i en liknande situation där jag tror att den andre vill en viss sak men tänk om jag misstolkar det hela? Vi har en extrem kemi och jag är till 110% säker på att känslorna är ömsesidiga men jag har tolkat det som att det inte kommer att bli något. Jag kan ha fel, det gör mig lite rädd precis som du, tänk om det här är min själsfrände? Den andre är inte typen som gärna pratar om känsliga saker, det är jag men det hjälper ju inte.
  • Anonym (Samma jävla sits för mig.)

Man hade kunnat tro att jag skrev detta inlägg, har samma problem :( Är förälskad i min granne..

• Anonym (Anna)

Analyserar också vad som sägs och vad som görs. Han är väldigt mån om mig och ibland på ett kanske lite överdrivet sätt. Är det för att vara snäll eller finns det något annat där? Att han bär väskan för mig eller kramas väldigt mycket när det kommer alkohol med i bilden? Han är svår samtidigt som han kanske egentligen är väldigt lätt, beroende på hur man ska tolka hans beteende?

Har inte känt avundsjuka direkt tidigare mot hans flickvän men det sista har det varit svårt på den fronten ????

• Johan75
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-24 23:31:39 följande:
    Jag tycker att du borde prata med honom och se om du kan lista ut något trots att du då tar risken att blotta en del av dig själv. Jag är i en liknande situation där jag tror att den andre vill en viss sak men tänk om jag misstolkar det hela? Vi har en extrem kemi och jag är till 110% säker på att känslorna är ömsesidiga men jag har tolkat det som att det inte kommer att bli något. Jag kan ha fel, det gör mig lite rädd precis som du, tänk om det här är min själsfrände? Den andre är inte typen som gärna pratar om känsliga saker, det är jag men det hjälper ju inte.
    Men vad händer sen? Vad gör ni när ni "listat ut" vad grannens/kollegans känslor inför detta är? Är era förhållanden/äktenskap helt avhängiga ifall det finns ett alternativ som är bekräftat? Planerar ni att fortsätta som att inget hänt med er man ifall känslorna inte skulle vara besvarade?
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Val att bli kär!)
    Tvekar skrev 2014-08-24 13:39:41 följande:

Naturligtvis väljer man inte hur man ska . Känslor kan växa fram även fast man inte aktivt underblåser dem. Jag blev kär i min kollega under en längre tid. Jag föll för honom som person trots att jag höll tyst om det och försökte undvika honom. Det går inte att styra känslor på det viset. Däremot måste man välja vad man ska göra av dem. Dvs inte ta kontakt. Inte prata med honom om det.. Allt sådant är att hälla bensin på känslorna som då växer och allt blir kaos.

Naturligtvis väljer man hur man känner!

Det är ju just det man väljer att göra - man väljer att aktivt underblåsa känslorna!!!

Kollegan man känner sig dragen till ska man INTE dagdrömma om, man ska INTE umgås med denne på tumanhand, man väljer att INTE tänka på personen över huvud taget. Man tillåter sig inte att släppa in den personen i sina tankar och därmed släpper man heller inte in personen i sitt hjärta. 

Man väljer visst om man vill bli kär i en annan person eller inte. Det är ett aktivt val man gör genom att tillåta sig alternativt inte tillåter sig att tänka på personen ifråga.

Ni som tror att det är normalt att bli kär utan att man har gjort något är antingen väldigt naiva eller välja att sticka huvudet i sanden. Naturligtvis har ni valt att skapa förälskelsen genom att släppa in personen i ert huvud och hjärta!

Jag är 48 år och har varit i en och samma relation sedan jag var 20. Jag är lycklig med min partner, jag har valt att jobba på min relation, jag har valt att INTE låta mig dras med av den attraktion jag genom åren känt till andra män genom att aktivt välja bort att tänka på dem. Det är när man ger näring till sina känslor, när man tillåter sig att tänka på hur vackra ögon, fantastisk personlighet och vilken samhörighet man känner med den andra personen som man gör det aktiva valet att förälska sig i den andre.

Istället för att lägga en massa energi på att tänka på hur fantastisk den andra personen är bör man istället tänka på vilket fantastiskt förhållande och fantastisk partner man har hemma. 
  • Anonym (Val att bli kär!)
    Anonym (rådvill) skrev 2014-08-24 14:47:32 följande:

Jag kan tillägga att dessa känslor funnits inom mig i ca ett halvår nu.

Detta handlar inte bara om vanlig attraktion och kroppslig åtrå. Det har jag varit med om förut. Det här är en man jag skulle kunna tänka mig ett liv ihop med. Hade vi inte haft barn och redan byggt upp egna liv hade jag inte tvekat, om han ville också förstås.

om du tänker så om den andre så innebär det att du inte älskar din man!

Tycker du ska lämna din man så att han får chansen att bygga upp sitt liv igen utan en "otrogen" hustru som går och trånar efter den stora kärleken.

Din man är värd en kvinna som älskar honom.
Svar på tråden Hopplöst kär i annan trots lyckligt förhållande