• KnytetsMamma

Pergotime start sep 2014?

Om inte mensen kommer hade jag köpt ett digitalt för då slipper man tolka streck m.m.

pergotimestina skrev 2015-02-02 21:36:26 följande:
    Jag fick negativt på testlagrets igår så antagligen så är det inget denna månaden heller. Men jag vet inte om det är inbillning eller vad det är , men jag känner mig gravid :/ Man blir galen av detta, av alla gånger jag har haft tabletterna och innan så har jag aldrig mått såhär... Tänkte om clear blue är bättre men är det negativt så är det nog det!! Jag väntar ut mensen denna veckan iallafall :) Tack för dina tips :)

• KnytetsMamma
    Dakine skrev 2015-02-03 11:13:53 följande:
    Idag tog jag första tabletten i min pergotime kur! Jag är nervööööös! På måndag ska jag göra ultraljud för att se att det ger effekt. 

Vad har ni för erfarenheter av pergotime? Biverkningar?? 
    Spänannde!! Jag hade inga biverkningar under tiden jag åt tabletterna men däremot fick jag väldigt stark ägglossningssmärta i magen under ca 1 veckas tid, det gjorde ont när jag gick snabbt, hoppade och satt ihopkrupen i soffan. Värken försvann dock i exakt samma stund som ägget släppte. I övrigt inga biverkningar alls utan mådde som vanligt. Hoppas du får bra besked på måndag :)
  • KnytetsMamma
    Dakine skrev 2015-02-04 11:56:09 följande:
    Ja mycket! :) 

Än så länge känner jag ingenting heller, hoppas att det håller i sig! :) 
    Den ägglossningssmärtan som du beskriver känner jag igen, den brukar jag ha vid ägglossning utan pergo! ;) Så kanske inte gör mig så mycket då. 

Hur stor ska en 'äggblåsa vara för att släppa? Jag hoppas på superbesked! :D 
    Blev du gravid med hjälp av pergo ? 
    Hej, min gyn  sa att de släpper när de är runt 20-24 mm, med första kuren tror jag att jag hade en äggblåsa på 20 mm som sen släppte och då blev jag gravid (slutade tyvärr i ma). Sen på andra kuren hade jag på första kollen några större äggblåsor men sen gjorde vi en koll till och då var där en större på 23 mm som hon sa kommer släppa när som helst. Men jag tror i alla fall att de ska vara över 20 mm när de släpper. Jag blev spontant gravid med dottern 2011 men sen kom inte ägglossning m.m igång efter amning så då fick jag hjälp av pergotime och det funkade :) Men vi har nog generellt "lätt" för att bli gravida jag och min man, vi har typ försökt 3 ggr och blivit gravida 3 ggr (en gång resulterade i dottern 2012, en gång ma sommaren 2014 och sista gången denna graviditet där jag nu är i vecka 24).
  • KnytetsMamma
    Dakine skrev 2015-02-04 12:47:16 följande:
    Okej jag förstår! :) 

Ja, jag blev spontant gravid med sonen Januari 2010. Oktober 2009 blev jag också spontant gravid, men slutade i ett tidigt mf. jag vägde dock ca 15 kg mindre då än nu, så kanske var därför vi lyckades mycket bättre. Efter sonens födelse började mensen strula och vi kollade upp detta när vi då skulle skaffa syskon :) Typ 3 år senare ;) Nu väger jag ju också mer... så kan ju vara därför det påverkar. Mannen har då superspermier sa de, så bara vi får igång min ägglossning ska det nog gå vägen tror jag! 
    Låter ju som ni har bra förutsättningar :)
  • KnytetsMamma
    Dakine skrev 2015-02-09 14:35:30 följande:
    WOHO! Jag slapp äta proveran, då jag fick en liten blödning som jag fick räkna som mens så jag åt klart min sista tablett av pergotime i lördags. Var på VUL idag och de såg en äggblåsa på 17 mm som mest troligt skulle lossna i veckan! HOPPAS HOPPAS !! :D:D 
    Wow, spännande!!! Då blir det att ligga nu då Flört
  • KnytetsMamma
    Dakine skrev 2015-02-12 17:53:24 följande:
    Jag slutade min pergotimekur i lördags, och idag fick jag glad gubbe på CB äl test så det betyder att ägglossningen sker imorgon! :D 
    Wow, grattis!! Kör på nu och så håller vi tummarna att det tar sig :)
  • KnytetsMamma
    Undska skrev 2015-02-18 00:22:21 följande:
    Hej!
    Har aldrig skrivit i er tråd förut, men jag undrar när ni börjat äta pergo? Enligt min läkare är det på femte blödningsdagen, och vissa börjar på dag 3 ?
    Jag började också på cykeldag 5 enligt min gynekolog och åt cd 5-9 och sen vul typ cd 11-12..
  • KnytetsMamma
    Undska skrev 2015-02-18 11:40:49 följande:
    I mitt landsting så görs varken vag ul eller blodprov? Jag frågade läkaren om detta då jag hört att det är vanligt, men hon sa bara att lyckas ni inte på första pergo omgången så får jag höra av mig?
    Va konstigt att det är så olika från sjukhus.
    Jag har gått privat, hur det är på sjukhuset i den här staden vet jag inte. Men min gynekolog var väldigt noga med att vi skulle göra vul både för att se så att medicinen verkligen har effekt men också för att se så där inte var för många äggblåsor och riskera tvillingar eller trillingar. Första kuren lämnade jag även blodprov en vecka efter förväntad ägglossning men det gjorde jag inte andra kuren.
  • KnytetsMamma
    Elin87 skrev 2015-02-18 12:56:54 följande:
    Var för några timmar sedan och gjorde VUL för att se hur det såg ut nu efter Pergotime. Inte bra! Typ ingenting hade hänt, så det verkar inte bli någon ÄL för min del denna månad :( Blev SÅ ledsen när vi gick därifrån..

Ska ändå lämna blodprov sen och skicka till dem. Och utifrån det tar hon beslutet om det blir dubbeldos sen. Men förmodligen.. Fast det kanske är vanligt att det blir dubbel/trippeldos för många? Eller mer vanligt för de med PCO som jag har?

Kändes verkligen som en smäll i ansiktet. Tänk om man inte kommer reagera på dubbel eller trippel! Nej usch..mår inte bra just nu :(
    Förstår att du är ledsen men tror det är väldigt vanligt att man behöver testa både dubbel och trippeldos innan man får ägglossning så hoppet finns kvar, lycka till!!
  • KnytetsMamma
    Solros78 skrev 2015-03-02 12:38:55 följande:
    Vul idag, dag 13. Ny läkare då min vanliga hade semester. Äggblåsa på 21 mm och slemhinna 9 mm, allt perfekt tyckte hon. Så nu har jag fått utskrivet Ovitrelle för första gången, för att ägget verkligen ska lossa. Så nu är jag på väg till jobbet med en spruta i väskan, första gången jag ska ge mig själv en spruta... Sen sex ikväll och imorgon, maken förvarnad. smile1.gif
    Åh, spännande!!! Lycka till nu!!!
  • KnytetsMamma
    Dakine skrev 2015-03-04 17:05:33 följande:
    Ska ni köra på min andra kur pergotime enkel. 
    Ska köra samma som förra gången, dag 5-9. och blodprov på dag 21 (vilket dock infaller en lördag) så lär väl bli på dag 23. 

Men nu när jag pratat med dem blev jag osäker vilken dag jag ska räkna som dag 5. Idag eller imorgon. 

Min mens kom först igång rikligt och ordentligt natten till söndag. 
    Kom lite rött sent på kvällen på lördagen, men nästan inte ens så att jag behövde binda. Jag antog att jag skulle räkna söndagen som dag 1. 

Torsdag och fredag var det mest ljusrosa flytningar blandat med brunt. 

Hur skulle ni tänka? 
    Lycka till med andra kuren!!!
  • KnytetsMamma
    Lillyros skrev 2015-03-06 06:43:14 följande:
    Hej tjejer! Kom hem från en välbehövlig semester igår, gjorde ett gravtest...är det jag som e snurrig eller ser ni oxå två streck??????
    phpjpiTYA53435.jpg
    Där är absolut två streck, stort grattis!!! Vilken härlig "efter-semestern"-present. Är det med eller utan pergo?
  • KnytetsMamma
    Lillyros skrev 2015-03-06 07:24:29 följande:
    Vågar inte tro på det! Ska köpa ett digitalt senare idag! Det är utan pergo...tog sista kuren i december! Made in Thailand isf:):)
    Åh, vad underbart, håller tummarna stenhårt för positivt svar på det digitala....det är ni verkligen värda efter allt kämpande :)
  • KnytetsMamma
    Lillyros skrev 2015-03-06 11:25:22 följande:
    Jo då!!?????????????????????????????????????????????? ??
    Åh, fantastiskt!!!! Håller tummarna att allt går vägen :)
  • KnytetsMamma
    Elin87 skrev 2015-04-10 11:21:57 följande:
    Kan inte fatta det!!
    Jättegrattis!!! Hur många kurer hann du äta innan det tog sig?
  • KnytetsMamma

Vad kul med några plus i tråden, vi tog 2 enkelkurer, blev ju gravid på båda men första slutade tyvärr i ma men nu är jag i vecka 33 så verkligen snart dags Glad

• KnytetsMamma
    dolcecascada skrev 2015-04-15 12:35:20 följande:
    Hoppar in lite här jag också. ....
    Fick i fredags ett samtal från min gynekolog som inte var så positivt. Han sa att i princip enda sättet för mig och min pojkvän (jag snart 38 år och han 34) att bli gravida skulle vara med IVF.

Vi har ett varsitt barn sedan tidigare inget gemensamt. Och då måste man bekosta behandlingen själv.

Jag bad honom att skriva ut Pergotime. ..vilket han också gjorde men sa till mig att han inte trodde att det skulle hjälpa.

Så jag är jäkligt deprimerad just nu. Men hoppas verkligen att det ska hjälpa. Ska ta dom på dag 3-7.
    Jag trodde att man fick gratis IVF om man inte har barn TILLSAMMANS och det har ni ju inte. Men det är kanske olika från landsting till landsting?
  • KnytetsMamma
    dolcecascada skrev 2015-04-16 09:06:47 följande:
    Man får inte hjälp med finansieringen när båda har barn sedan tidigare.
    Bor i Norrköping (Östergötland).

Det är hos mig problemet ligger tydligen. Jag kanske har "tömt mina resurser"...
    Var ju 14 år sedan jag fick min dotter så mycket hinner ju ändra sig i kroppen.

Men men. ...om nästan 2 veckor ska jag prova första omgången pergotime och se om det kan ge något. ..
    Är du helt säker på det? Jag trodde det var att man inte fick ha "gemensamma" barn sen innan. Kolla här www.1177.se/Utbudsfiler/Reproduktionsmedicinskt-centr-Linkoping/Riktlinjer/Assisterad%20befruktning%20-%20grundkrav%20f%C3%B6r%20IVF%20i%20syd%C3%B6stra%20sjukv%C3%A5rdsregionen.pdf 

Dubbelkolla det om jag hade varit som du. Sen kanske det visserligen inte hjälper dig med IVF om det nu är så att du tror att du tömt dina resurser, ägg måste man ju ha även till IVF. Håller tummarna!!!!
Svar på tråden Pergotime start sep 2014?