• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • Bebben84
    Anonym (V 8) skrev 2015-01-15 11:02:14 följande:

Var på mitt tredje BM besök idag (v 21) o så tråkgit det var!
    Herregud, har ju längtat o längtat o drömt om allt spännande som att Lyssna på hjärtljud, Men jag fick inte göra NÅGONTING!!!!!!
    Hon skulle bara kolla hur jag mådde o om jag hade frågor :( Samt ge mig ett infoblad om Amning.
    Sen fick jag gå hem igen :( O nästa gång var det blodprov o hjärtljud.

Jag sa att jag var trött / Huvudvärk osv o hade läst på forum om flera som tipsade om att jag kanske behövde järn, Men tanten sa barskt att jag kunde dock vänta till v 25 än var det ingen fara så hon tog inte ens ett blodprov på mig.

Värdelöst, så olika det kan vara!

Men jag blir ju förbannad när jag läser detta!!! Klart hon skulle tagit stick-i-fingret på dig och kollat järnvärdet!! Och självklart även lyssnat på bebisen! Galet tycker jag!! Kallas det ens för vård??? Nä fy!

Jag har gått 5 ggr till min bm vid v21. Tagit blodprov från första besöket och sedan varje gång för att hålla koll på järnet och lyssnat på bebisen sedan v11. Hade hon inte haft stenkoll på mitt järnvärde hade jag kollapsat för den droppade hastigt. Jag får även lämna urinprov varje gång för att hålla koll på äggvitan i urinet. DET kallar jag vård.

Tycker det är förjävligt att det är så olika!
  • Pyssilullan
    Bebben84 skrev 2015-01-15 11:11:53 följande:
    Men jag blir ju förbannad när jag läser detta!!! Klart hon skulle tagit stick-i-fingret på dig och kollat järnvärdet!! Och självklart även lyssnat på bebisen! Galet tycker jag!! Kallas det ens för vård??? Nä fy!

Jag har gått 5 ggr till min bm vid v21. Tagit blodprov från första besöket och sedan varje gång för att hålla koll på järnet och lyssnat på bebisen sedan v11. Hade hon inte haft stenkoll på mitt järnvärde hade jag kollapsat för den droppade hastigt. Jag får även lämna urinprov varje gång för att hålla koll på äggvitan i urinet. DET kallar jag vård.

Tycker det är förjävligt att det är så olika!
    Glömde posta detta utan att vara anonym, det är ju jag som är Pyssilullan.
    Ja visst är det tråkigt, och så olika. Jag är ju så försynt av mig också så VÅGADE Inte "tvinga" henne ta blodprov. Utan sa snällt att jag kände mig yr och ont i huve o trött osv, och att jag skulle vilja veta om järnvärdet är lågt. NEJ fick  jag tillbaka, före v 25 är det INGEN fara, oroa dig inte. DRICK VATTEN!
  • Bebben84
    Pyssilullan skrev 2015-01-15 11:38:11 följande:
    Ja visst är det tråkigt, och så olika. Jag är ju så försynt av mig också så VÅGADE Inte "tvinga" henne ta blodprov. Utan sa snällt att jag kände mig yr och ont i huve o trött osv, och att jag skulle vilja veta om järnvärdet är lågt. NEJ fick  jag tillbaka, före v 25 är det INGEN fara, oroa dig inte. DRICK VATTEN!
    Heeeeeelt sjukt!! Klart man kan ha dåliga värden innan v25!! Mina droppade rejält mellan v 17 och 20. Tar du järntabletter nu? Jag tar 2 st niferex om dagen. Bör nog vi alla göra.
  • Cherryay

Det är visserligen helt individuellt, men de flesta behöver ju järntillskott från minst v 20 så förstår verkligen inte den reaktionen. Känns väldigt ansvarslöst att inte ens kolla. Mina värden är så dåliga att jag äter järntillskott varje dag och har gjort det sen jag fick mens första gången 12 år gammal, jag fick gå över till niferex i v 12 på inskrivningen och sen dubbla i v 20, men man känner sin egen kropp bäst! Är du trött, orkeslös och yrslig så är det antagligen extra järn som behövs, känner du dig säkrare med en läkares bedömning, vänd dig till vc om du inte orkar tjafsa med bm igen, de hjälper dig garanterat med ett snabbt stick i fingret, annars ökar du dosen med järn själv hemma i en vecka och känner efter om det känns någon skillnad. Låt det inte gå för långt, att börja svimma och kollapsa pga för lite järn är helt enkelt inte värt det!
  • Zorro

Här är också en yris med huvudvärk.

Har ätit svaga järntabletter och druckit blutsaft ända sen i somras eftersom jag generellt har dåligt järnvärde även som o-gravid (depåerna är dåliga men hb-värdet är inom ramen för okej). Sen i november har jag fått väldigt elak huvudvärk de dagar jag glömt ta järn.

Har velat undvika Niferex så länge det gick eftersom de är så jäkla elaka mot magen, men igår kände jag att det inte funkade längre (känner mig svimfärdig när jag står upp mer än 10 minuter i sträck) så jag köpte Niferex som jag tänker ta 1 om dagen tills det är dags för nästa blodprov (vet inte när men ska till BM om 2 veckor, är då i v 26), så får vi se om det räcker eller om jag måste öka dosen då. 

I förra graviditeten började jag äta Niferex i vecka 20 eller nåt sånt på barnmorskans inrådan (även om jag inte hade tagit något blodprov nyligen), men fick "dispens" att bara ta varannan dag de sista veckorna för att vara lite snäll mot magen inför förlossningen.

• Zorro
    Jag tycker gott och väl att du kan börja äta järn. Prova att börja lite smått och se om du märker nån förändring. Mår du bättre av dom så behöver du det helt klart. Jag tror knappast att det kan skada. Här där jag bor verkar det rutin att börja äta järn i vecka 20.
  • Cherryay

Självklart behöver väldigt många dricka mer vatten än de gör också, speciellt under varma årstider är vätskebrist en stor bov med samma symptom som järnbrist, men som gravid bör man i mina ögon inte chansa... Blir faktiskt riktigt upprörd!

• Cherryay
    Zorro skrev 2015-01-15 13:28:35 följande:

Här är också en yris med huvudvärk.

Har ätit svaga järntabletter och druckit blutsaft ända sen i somras eftersom jag generellt har dåligt järnvärde även som o-gravid (depåerna är dåliga men hb-värdet är inom ramen för okej). Sen i november har jag fått väldigt elak huvudvärk de dagar jag glömt ta järn.

Har velat undvika Niferex så länge det gick eftersom de är så jäkla elaka mot magen, men igår kände jag att det inte funkade längre (känner mig svimfärdig när jag står upp mer än 10 minuter i sträck) så jag köpte Niferex som jag tänker ta 1 om dagen tills det är dags för nästa blodprov (vet inte när men ska till BM om 2 veckor, är då i v 26), så får vi se om det räcker eller om jag måste öka dosen då. 

I förra graviditeten började jag äta Niferex i vecka 20 eller nåt sånt på barnmorskans inrådan (även om jag inte hade tagit något blodprov nyligen), men fick "dispens" att bara ta varannan dag de sista veckorna för att vara lite snäll mot magen inför förlossningen.

Ja magen tar ju lite stryk när man äter extra järn... Massa fibrer och mängder med vatten är det jag lever på nu :/ sambon och dottern har nog ett å annat att säga om min matlagning, deras magar är inte lika inkörda på bönor och linser som min är :P
  • Zorro

Har ni köpt några kläder till era små?
    Vi har ju redan allt praktiskt, barnvagn, babyskydd, spjälsäng osv, men eftersom vi nu ska få en tjej (har en kille sen innan) kan jag verkligen inte låta bli att köpa lite kläder. ;) De första kläderna inhandlades i julas. Så söta!

• Zorro

Vet ni förresten om det finns en Facebookgrupp eller nåt där man kan prata lite mer privat?