• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • litetmoln
    Cherryay skrev 2015-04-10 21:28:11 följande:

Vet hur det känns, är i v 35+1 idag och fick bekräftat i förra veckan att bebis är fixerad i säte, här känner inte bm efter hur bebis ligger förrän först i denna vecka men jag vet att bebis legat likadant de senaste två månaderna, dock tog jag ju för givet att det var huvudet jag känt fixera sig - inte säte... Tankarna bara far runt i huvudet, måste fatta beslut angående ev vändningsförsök, planerat kejsarsnitt eller vaginal sätesbjudning. Har läst allt som går att läsa om alla tre så informationen har jag visserligen, men känner sån ångest och panik inför vad jag ska välja, totalt borta, förstår inte hur jag ska kunna stå ut med de här känslorna eller komma fram till ett val, håller på att bryta ihop efter bara en vecka... Kände mig så redo för förlossningen men nu vet jag varken ut eller in, nära ett sammanbrott...

Fy vilken jobbig situation. Ett vändningsförsök går väl att avbryta om det blir för jobbigt? Och ibland får man tänka på sig själv först. Ett kejsarsnitt är kanske snällare mot kroppen än sätesbjudning? Jag är inte så insatt i de olika valen. Det kanske går att prata med någon mer barnmorska / läkare som kan komma med mer råd?
    Tjej 6 år. Tjej 2,5 år. Bebis BF 7 maj.
  • Blicka

Ang snitt om det nu blir så att era små inte vänder sig så har jag mkt goda erfarenheter av snitt! (Ej säte som var anledning) Var helt kolugn vid den fl o allt gick så bra! Ett snitt kan bli en minst lika bra upplevelse som en vaginal fl.

• Jordgubb90

Fick svar på proverna och det är inte havandeskapsförgiftning som tur är. Men blir kvar över natten eftersom jag är öppen 2 cm :) Så får se vad som händer.

• Blicka
    Jordgubb90 skrev 2015-04-10 22:18:46 följande:

Fick svar på proverna och det är inte havandeskapsförgiftning som tur är. Men blir kvar över natten eftersom jag är öppen 2 cm :) Så får se vad som händer.

Vad skönt att det inte var havandeskapsförgiftning. Att stanna kvar gör du nog rätt i!
  • Titt ut

Jordgubb90: skönt att vara i goda händer och hoppas du slipper havandeskapsförgiftning. Tänk om du snart får träffa din lilla bebis!

Nhv och cherryay: jag var hos bm för 2 veckor sen och då låg bebis med huvudet nedåt, inte fixerad än, jag är i vecka 34+4. Men jag har läst att det inte är helt ovanligt att bebis kan vända sig långt in i vecka 40 till och med. Förstår din oro och svårt att välja hur du ska föda om det nu blir så.

• Titt ut

Jordgubb90 vad skönt att det inte var havandeskapsförgiftning. Nu kan du vara lugn över det och hinna finna fokus och landa i tanken att bebis kanske tittar ut snart. Är du själv kvar på sjukhuset eller har du någon med dig?

• Kejo

Till er med barn i säte... Min dotter satt i princip upp med huvudet mellan revbenen typ. Det föreslogs ett vändningsförsök i vecka37- 38 (minns inte riktigt), vilket jag motvilligt gick med på. Hade läst på ordentligt och att föda i säte var det inte tal om, snarare om jag skulle beställa snitt på en gång. Hade ju läst om att vändning kan stressa bäbisen, men gick som sagt med på det.

Den käcka sköterskan som assisterade vid försöket sa "bara en gång på 19 år har jag varit med om ety vändningsförsök som slutat i snitt". Jag blev nr 2 då, typiskt.

Skälva vändningsförsöket var väl inte skönt, men inte så farligt heller. Dock fick jag lite blodtrycksfall av bticanylen och blev lite svimfärdig. Och pulsen på dottern gick ner så man avbröt försöket. Efter lite konfererande mellan läkarna beslutade man att plocka ut henne där och då. Så hem med maken att hämta väska och parkera om bilen och sedan upp på operationsbordet. Jag blev lite chockad för jag var inte beredd på att bli förälder på det viset, hade inte förberett någonting och hade inte ens jobbat klart. Men trots skakig start på föräldraskapet så fick jag en otroligt positiv upplevelse av att snittas. Jag skulle inte göra ett vändningsförsök igen, utan gå på snitt på en gång. Men det är jag det. Nu väntar jag nr 2 den 3:e maj men denna gång ligget bebisen rätt. Är lite feg och hade gärna snittats igen men jag har nu ändå bestämt mig för att köra normalt.

Vill egentligen bara säga att det inte behöver vara fel att snittas om man är orolig att behöva föda i säte. Lycka till

• Jordgubb90
    Titt ut skrev 2015-04-10 22:44:45 följande:

Jordgubb90 vad skönt att det inte var havandeskapsförgiftning. Nu kan du vara lugn över det och hinna finna fokus och landa i tanken att bebis kanske tittar ut snart. Är du själv kvar på sjukhuset eller har du någon med dig?

Ja jätteskönt :) Jag har sambon med mig på förslossningen. Han fick också sova kvar så det känns skönt!
  • Nhv
    Oväsen skrev 2015-04-10 21:25:13 följande:

Nhv, jag är i v 35 (34+1) och min tjej är i säte. Hon har legat så rätt många veckor nu. Ingen verkar vara så bekymrad över det utan jag har fått info om vändningsförsök i v 37+0 om hon inte vänt sig tills dess. Jag hoppas på att hon snurrar runt av sig själv då jag mest är rädd för kejsarsnitt.

Håller med dig! Är oxå en av dom som är livrädd för kejsarsnitt. Så hoppas inget hellre än att han vänder sig själv. Kul att man isfl kanske måste vara med om båda dom saker man är räddast för.. Får sån sjuk ångest.
  • Nhv
    Cherryay skrev 2015-04-10 21:28:11 följande:

Vet hur det känns, är i v 35+1 idag och fick bekräftat i förra veckan att bebis är fixerad i säte, här känner inte bm efter hur bebis ligger förrän först i denna vecka men jag vet att bebis legat likadant de senaste två månaderna, dock tog jag ju för givet att det var huvudet jag känt fixera sig - inte säte... Tankarna bara far runt i huvudet, måste fatta beslut angående ev vändningsförsök, planerat kejsarsnitt eller vaginal sätesbjudning. Har läst allt som går att läsa om alla tre så informationen har jag visserligen, men känner sån ångest och panik inför vad jag ska välja, totalt borta, förstår inte hur jag ska kunna stå ut med de här känslorna eller komma fram till ett val, håller på att bryta ihop efter bara en vecka... Kände mig så redo för förlossningen men nu vet jag varken ut eller in, nära ett sammanbrott...

Nej fy! Känner att samma panik börjar komma. Vågar inte ens tänka tanken om bm säger nästa gång att han är fixerad i säte. Ett vändningsförsök och kejsarsnitt är dom saker ja är livrädd för. Och idag förklarade bm all info om säte, så att föda i sätesbjudning har hon lyckas skrämma upp mig med nu så de är inte heller något alternativ känner ja. Usch vill bara ha en vanlig förlossning! :(