• Zaphiod

Bjuda till

Jag pratade med en psykolog igår, en kvinnlig psykolog. Vi småpratade om ditt och datt men kom in på sex och problem i sexlivet. 

Hon sa att hon träffat många par genom åren med problem i sexlivet, hon själv hade också haft det. Hon sa att kvinnans sexualitet är lite krångligare än männens. 

Sen satt hon tyst en lite stund till hon sa "Vi kvinnor är så jävla krångliga. Min erfarenhet (som psykolog) är att det nästan alltid är kvinnan som ställer till dig i sexlivet."

Hon sa att män är enkla i sin sexualitet. De behöver sexlivet som ett bekräftande för att känna sig viktiga i sin kvinnas ögon. Det är sällan själva sexet som är det viktigaste utan känslan av att vara viktig. En man som känner sig viktig i sin kvinnas ögon kan göra ALLT för henne. En man som känner sig oviktig i sin kvinnas ögon förstår inte varför han skall ödsla tid på hennes behov. Vidare menade hon att de flesta män är vanliga människor med vanliga behov, det är kvinnan som krånglar till det.

Hon avslutade monologen med att säga att om en kvinna hittar en man som hon vill ha och leva med måste hon fatta att vissa saker ingår för att få honom att stanna kvar. Fyller hon inte det behovet kommer han till slut att gå. 

Detta kom från en kvinnlig psykolog som arbetar med relationsproblem.

• Svar på tråden Bjuda till
  • AstridH

Oj, vilken knäppis till psykolog. Mitt stora problem i tidigare relationer har varit just att för varje gång jag bjuder till när jag egentligen inte vill, desto mindre vill jag ligga. Det tog mig ett tag att se mönstret, men när jag väl hittade en karl som inte ville ligga med någon som bjöd till utan med någon som faktiskt ville ligga lika mycket - då jävlar tog det fart på sexlivet.

• Anonym (kvinna)
    AstridH skrev 2014-09-07 13:09:27 följande:

Oj, vilken knäppis till psykolog. Mitt stora problem i tidigare relationer har varit just att för varje gång jag bjuder till när jag egentligen inte vill, desto mindre vill jag ligga. Det tog mig ett tag att se mönstret, men när jag väl hittade en karl som inte ville ligga med någon som bjöd till utan med någon som faktiskt ville ligga lika mycket - då jävlar tog det fart på sexlivet.

Men det betyder väl bara att du inte hittat rätt tidigare. Nu när du verkar hittat rätt man kanske du förstår att det även går att bjuda till utan att det får negativa konsekvenser. Givetvis ska man inte behöva bjuda till som rutin pga att det finns ett problem i botten. Det är dömt att misslyckas.
  • AstridH
    Anonym (kvinna) skrev 2014-09-07 15:36:41 följande:
    Men det betyder väl bara att du inte hittat rätt tidigare. Nu när du verkar hittat rätt man kanske du förstår att det även går att bjuda till utan att det får negativa konsekvenser. Givetvis ska man inte behöva bjuda till som rutin pga att det finns ett problem i botten. Det är dömt att misslyckas.
    Nejdå, jag klickade bra sexuellt med övriga människor. Det var att ställa upp som ställde till det, det gjorde sakta att jag äcklades av människan jag låg med. När jag slutade ställa upp så upplevde jag en kåthet utan dess like, även med de människor jag legat med förut. Jag kunde alltså gå tillbaka till tidigare partners och äntligen ha bra sex med dem, så länge jag inte ställde upp.
  • C38
    Cuddles skrev 2014-09-06 21:22:12 följande:

Fast vi kvinnor är ganska enkla varelser oxå. Vi behöver ngn som ser oss, hör oss, lyssnar på oss, bryr sig om oss, hjälper till i hushållet som matlagning, städ och tvätt, och gullar med oss. Då släpper vi till....

Vi män skiljer väl inte så mycket från detta heller. Fattar inte varför det är så vanligt att män alltid vill och är kåta oavsett. Det är väldigt vanligt (om inte vanligare) att män har mindre sexlust än kvinnan. Vi vill bli sedda och bekräftade precis som kvinnan - annars blir det inget.
  • Hårfagre

Cuddles snackar bajs, jag gjorde i princip allt hemmagöra under många år men min fru fattade aldrig vinken. Nu är vi skilda

• krillesthlm
    Cuddles skrev 2014-09-06 21:22:12 följande:

Fast vi kvinnor är ganska enkla varelser oxå. Vi behöver ngn som ser oss, hör oss, lyssnar på oss, bryr sig om oss, hjälper till i hushållet som matlagning, städ och tvätt, och gullar med oss. Då släpper vi till....

jaha så du ser det som en belöning då att få knulla om man har städat,lagat mat,diskat whatever?shit för såna kvinnorKräks
  • Cuddles
    krillesthlm skrev 2014-09-10 04:02:22 följande:
    jaha så du ser det som en belöning då att få knulla om man har städat,lagat mat,diskat whatever?shit för såna kvinnorKräks
    Det är ju bra om du läser.... sedan kan det vara bra att förstå oxå
    Det var inte det jag skrev.
  • Anonym
    Hårfagre skrev 2014-09-10 03:35:21 följande:

Cuddles snackar bajs, jag gjorde i princip allt hemmagöra under många år men min fru fattade aldrig vinken. Nu är vi skilda

Du kanske missade att lyssna på henne och delar runt det. Eller så var det på grund av ditt språkbruk. Ibland passar man inte ihop och det spelar ingen roll vad som görs.
  • Anonym (Nää)

Nej jag tycker hennes syn på män är väldigt förenklad. De är väl människor de med med känslor, en historia son kanske innefattar svek osv. Mitt ex var minst lika krånglig som mig när det gällde sexlivet. Eller förresten betydligt krångligare. Allt möjligt kunde göra att han tappade lusten för MIG länge, länge. Och då gick han till andra.

Nu i efterhand försöker han ibland få det till att jag borde gett honom mer avsugningar så hade det löst sig. Men då påminner jag honom om att det var HAN som vägrade "släppa till" under flera år pga ilska över andra saker (t ex att vi inte var överens om nån barnuppfostringsfråga eller att jag hade bett honom städa eller nåt)

Och han"ställde upp" ibland och efteråt kände han sig utnyttjad säger han - det skapade en hemsk känsla hos honom. Jag tror absolut inte på att ställa upp, inte bra för någon!

• Rosemary
    AstridH skrev 2014-09-07 16:14:14 följande:
    Nejdå, jag klickade bra sexuellt med övriga människor. Det var att ställa upp som ställde till det, det gjorde sakta att jag äcklades av människan jag låg med. När jag slutade ställa upp så upplevde jag en kåthet utan dess like, även med de människor jag legat med förut. Jag kunde alltså gå tillbaka till tidigare partners och äntligen ha bra sex med dem, så länge jag inte ställde upp.
    Intressant, exakt så där funkar jag också! Det är någonting med de där kraven som ställer till det, jag måste känna mig fri för att kunna känna lust. 

Vad gäller trådstarten, så tror jag att det kan ligga något i det där med att män känner sig bekräftade av ett bra sexliv och att kvinnor generellt kanske är bättre på att skaffa sig bekräftelse på mer än ett sätt. (Detta gäller inte alla, obs, men efter att ha läst ett antal trådar här så tycker jag det verkar stämma in på rätt många fall.)

Men det där om krångel var ovanligt dumt sagt, man kan lika gärna säga att det är männen som är krångliga. I mina ögon är det otroligt osmart att göra sex till den enda och stora huvudsaken i ett förhållande, att slå sin partner i huvudet med (subtila eller tydliga) signaler som säger att "om du inte ligger med mig så känner jag mig inte viktig för dig och då kommer jag att sticka". Snacka om att krångla till det, det funkar i varje fall på mig som en effektiv lustdödare och sedan är den onda cirkeln ett faktum tills allt går skogen med dunder och brak.  
Svar på tråden Bjuda till