• Zaphiod

Bjuda till

Jag pratade med en psykolog igår, en kvinnlig psykolog. Vi småpratade om ditt och datt men kom in på sex och problem i sexlivet. 

Hon sa att hon träffat många par genom åren med problem i sexlivet, hon själv hade också haft det. Hon sa att kvinnans sexualitet är lite krångligare än männens. 

Sen satt hon tyst en lite stund till hon sa "Vi kvinnor är så jävla krångliga. Min erfarenhet (som psykolog) är att det nästan alltid är kvinnan som ställer till dig i sexlivet."

Hon sa att män är enkla i sin sexualitet. De behöver sexlivet som ett bekräftande för att känna sig viktiga i sin kvinnas ögon. Det är sällan själva sexet som är det viktigaste utan känslan av att vara viktig. En man som känner sig viktig i sin kvinnas ögon kan göra ALLT för henne. En man som känner sig oviktig i sin kvinnas ögon förstår inte varför han skall ödsla tid på hennes behov. Vidare menade hon att de flesta män är vanliga människor med vanliga behov, det är kvinnan som krånglar till det.

Hon avslutade monologen med att säga att om en kvinna hittar en man som hon vill ha och leva med måste hon fatta att vissa saker ingår för att få honom att stanna kvar. Fyller hon inte det behovet kommer han till slut att gå. 

Detta kom från en kvinnlig psykolog som arbetar med relationsproblem.

• Svar på tråden Bjuda till
  • Anonym (Nää)
    Rosemary skrev 2014-09-11 13:29:16 följande:
    Instämmer helhjärtat, de profundis Demon
    Haha Oskyldig
  • skruff

Resonemanget i stort är det nog inget större fel med, men att hävda att det då skulle vara kvinnans fel är ju lite korkat.

Problemet är ju snarare gemensamt och grundar sig då i en oförmåga att se den andres behov och hantera dem på ett sätt som bägge trivs med och kan leva med.

• skruff
    Anonym (Nää) skrev 2014-09-11 10:53:40 följande:
    ...de flesta gör sitt bästa för att uppfylla den andres behov samtidigt med sina egna, men att väldigt många gör det på fel sätt. Både kvinnor och män. Man ger bekräftelse på ett sätt som man själv vill ha och förstår, men lyssnar inte på om det är rätt sätt för ens partner.
    Svårare än så är det inte... ;)
  • Anonym (haha)

haha vilken otroligt korkad psykolog.

• bjuder inte till

Tycker männen ens att det är skönt att ha sex med någon som egentligen inte vill, utan bara "bjuder till"?

Problemet är väl att hon inte vill ha sex, då borde lösningen vara att få henne att vilja ha sex, inte att hon ska ha sex mot sin vilja. Det om något kommer nog att minska hennes lust.

• shack

Jag känner igen mig. Både från min tid som gift man, då jag var missnöjd och hustrun tyckte att det var viktigare att ge sitt jobb uppskattning än att ge mig det, och från min situation nu, då jag träffat en fantastisk kvinna som ger mig uppskattning och därför också får ännu mer tillbaka.

Men det är väl som det har sagts apropå män och kvinnor:

Om en kvinna säger till en man "Gör som du vill", så hör han "Gör som du vill", när hon egentligen menar "Gör som jag vill" eller möjligen "Gör vad som helst, men absolut inte det du vill"

Om en man säger till en kvinna "Gör som du vill", så menar han "Gör som du vill", men hon hör "Du, jag kunde inte bry mig mindre"

Så jag tror psykologen allt hade en intressant hypotes, även om den kan motbevisas i många enskilda fall.

• sextiotalist
    Zaphiod skrev 2014-09-11 10:26:09 följande:

Hon syftade på att ofta på hennes mottagning träffade hon par där mannen bekräftade kvinnan på alla de sätt hon ville bli bekräftad på, och han uppfyllde hennes behov. När det sen kom till att fylla hans behov var det hela tiden en massa krångel. 

Hon menade att män kan lägga vad som helst åt sidan för att fylla sin kvinnas behov, medan kvinnor oftast måste ha "alla" sina behov fyllda innan de bekräftar mannens. På det sättet är män enklare varelser.

Hon menade att kvinnor måste skärpa sig och se mannens behov lika tydligt som mannen ser kvinnans behov. Om han under en längre tid fyller alla hennes behov men inte får sina egna fyllda kommer han tröttna, och då sluta uppfylla kvinnans behov då han inte ser någon mening med det. Hon menade också att i de flesta (naturligtvis inte alla) förhållanden där kvinnan kände att hennes behov inte fylls beror det oftast på att mannen tröttnat på att fylla dem eftersom han inte får lika behandling tillbaka.

Jag vet inte hur många referenser ni har på att hon har fel, men vi pratar om en kvinnlig psykolog med typ 30 års erfarenhet av parterapi.

Ja när det gäller sex, så vet jag att många män kan släppa allt, men när det gäller annat så är det svårare.
    Det var först när jag träffade min sambo, som jag lärde mig att jag inte behövde bjuda till, att jag hade min fulla rätt att säga nej.
    Jag har haft tillräckligt många förhållande där mannen hade jublat till denna psykologs ord, men konstigt nog var det jag som lämnade de förhållandena och de förhållande förstörde min sexualitet.
    Det var så illa så jag var bergis på att jag var asexuell, men jag hade blivit asexuell genom att göra exakt det som psykologen sa.

Så nu som en vuxen, mogen kvinna, 50+, så ställer jag aldrig upp på sex om jag inte själv vill. finns inte i min värld
    Och tack vare, att min sambo inte resonerade som männen i psykologens värld, så har jag återfunnit min sexualitet och troligen har vi ett bättre sexliv än många andra i vår ålder (50+ och 60-).
    Nu är det han som tar inititativet de allra flesta gångerna och nej, han surar inte om jag inte har lust.
  • Flickanx2

Tror faktiskt det ligger en hel del i det som psykologen sa. Många tjejer uppfostras tidigt till att det ä "fult" att pilla på sig själv och ha det skönt. Medan pojkarna ibland kan gå o dra i den utan att bli tillsagda speciellt mycket. Tror att det hämmar från tidig ålder många ggr.

Sen det här med sexobjekt. Vad skulle det vara för "fel" i att känna sig som det i sexakten? Det har jag aldrig förstått. Vi har alla olika preferenser på vad vi tycker om eller inte och det är viktigt att kunna skilja på sex och det vardagliga livet.

Tror att många kvinnor kan krångla till det mer än vad de behöver många ggr, ja.

• Zaphiod

Jag har faktiskt heller inte riktigt förstått varför det är så fult att se sin fru som ett sexobjekt. Hon är ju inte bara ett sexobjekt, hon är min bästa vän, min diskussionskombatant, min livskamrat, mm. Varför är det ena fult och det andra fint?

• Anonym (Eller hur?)
    Anonym (B) skrev 2014-09-06 20:01:57 följande:

Haha. Varför är psykologer så ofta knäppgökar?

Eller hur? Om jag ligger med någon mot min vilja för att jag vill att den ska älska mig, så lär jag så småningom börja hata personen i fråga. Nu dejtar jag inte män alls (mkt pga av just detta problemet) men jag tror att det är fler som fungerar som jag.
Svar på tråden Bjuda till