• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Ess
    My Little Man skrev 2014-09-08 18:47:30 följande:
    Dum fråga kanske, men varför?
    Det finns så många knepiga människor där ute. Jag vill inte dom ska koppla ihop barnets namn med en skola och sen kunna söka upp barnet.

Har du aldrig sett tex en försäljningsbild där det i bakgrunden hänger en läkarkallelse, där det står namn och personnummer.
  • Anonym (M)

Håller med dig ts. Aldrig att någon random tjej som är totalt oviktig ska få lägga ut bilder på mina barn, speciellt inte om de är små.

• Levande
    Anonym (respekt) skrev 2014-09-07 23:53:10 följande:

Sänghalva? Skeppsråtta? 

Tänk på hur du behandlar henne och visa respekt, så kanske även du blir respekterad tillbaks.

Var glad att hon tycker om barnen. Hennes foton äger hon och styr över.

Visst kan man visa respekt, när den förtjänas. Men verkar som att det finns saker som gör att TS är irriterad på henne. Och så kan det ju faktiskt vara ibland. Nu har vi bara en version, men vi kan inte heller veta om det är TS som är respektlös utan orsak. 

Till bilderna, som är trådens poäng:

Så om jag har bilder på en väns barn och denna vän absolut ej vill ha sina barn på face book och instagram så kan jag ändå med gott samvete lägga ut dem, menar du? För det är ju mina bilder som jag "äger och styr över".

Jag känner ett par där mannen tycker fb-bilder på barnen är ok, men hans fru tycker egentligen inte det. Av hänsyn till henne lägger jag inte ut bilder på deras barn även om mannen själv gör det. Det är mina bilder men INTE MINA barn.
  • Levande
    Anonym (Kia) skrev 2014-09-08 12:01:37 följande:

Om pappan är vårdnadshavare så har han rätt att ge sin nya medgivande att lägga ut bilder på ert barn. Om du däremot är ensam vårdnadshavaren så är det annorlunda. Jag är oerhört försiktig med att publicera foton på våra barn så jag skulle inte tycka om att någon annan tog sig den friheten. Som tur är resonerar jag och pappan likadant i de falletnn

Frågan är intressant :).

Nämnde innan att jag känner ett par som har delade meningar om att lägga ut sina barn på bild. Hon gillar inte att han lägger ut bilder. Hur hade du önskat att andra ska förhålla sig om han var för men du var emot? Skulle du se det som att det är ok att andra lägger ut pga att ni är oense om det, eller skulle du känna att de inte tar hänsyn till din åsikt?
  • Anonym (respekt)
    Levande skrev 2014-09-08 19:49:05 följande:
    Visst kan man visa respekt, när den förtjänas. Men verkar som att det finns saker som gör att TS är irriterad på henne. Och så kan det ju faktiskt vara ibland. Nu har vi bara en version, men vi kan inte heller veta om det är TS som är respektlös utan orsak. 

Till bilderna, som är trådens poäng:

Så om jag har bilder på en väns barn och denna vän absolut ej vill ha sina barn på face book och instagram så kan jag ändå med gott samvete lägga ut dem, menar du? För det är ju mina bilder som jag "äger och styr över".

Jag känner ett par där mannen tycker fb-bilder på barnen är ok, men hans fru tycker egentligen inte det. Av hänsyn till henne lägger jag inte ut bilder på deras barn även om mannen själv gör det. Det är mina bilder men INTE MINA barn.
    Ja, lagen är tydlig. Fotografen äger rätten att publicera bilderna.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (respekt) skrev 2014-09-08 20:00:01 följande:
    Spelar ingen roll, det är dålig smak att lägga ut sina barn på facebook/ nätet och ännu sämre att lägga ut andras barn.
  • Anonym (respekt)
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-08 20:19:47 följande:
    Spelar ingen roll, det är dålig smak att lägga ut sina barn på facebook/ nätet och ännu sämre att lägga ut andras barn.
    Okej. Oavsett får Ts leva med det.
  • Lilje
    Ess skrev 2014-09-08 19:05:52 följande:
    Det finns så många knepiga människor där ute. Jag vill inte dom ska koppla ihop barnets namn med en skola och sen kunna söka upp barnet.

Har du aldrig sett tex en försäljningsbild där det i bakgrunden hänger en läkarkallelse, där det står namn och personnummer.
    Är dina barn så speciella att främlingar söker upp dem på det sättet?
  • Anonym (Mamman)

Många som skrivit och jag har inte läst allt, bara skummat igenom.

Till att börja med behandlar jag andra så som jag själv blir behandlad..därav skeppsråtta.

Att hon var otrogen med honom under tiden jag levde tillsammans med den karln (jag då ung och för dum för mitt eget bästa) gör inte vår "relation" bättre. Hon tittar inte alls på mig, talar om för mina/våra barn vad Jag gör fel (ex borstar deras hår fel, använder fel tandkräm eller för mycket, barnen får äta för mycket pasta etc etc).

Har en vän som följde henne på Instagram, när jag bad pappan/henne att bilderna skulle bort tog hon istället bort den vännen. Jag vet dock att bilderna fortfarande är kvar.

Barnen är inte Min äganderätt. Dom har en pappa oxå! Tyvärr har han inget eget tycke, egen vilja eller pondus..utan styrs lätt av närmaste omgivningen. Tro mig, jag har levt med honom i många år och vet hur han fungerar.

Någon mer som vill påstå att jag är något jag inte är?

Någon som vet om man kan få henne att ta bort bilderna?

• Anonym
    Anonym (respekt) skrev 2014-09-08 20:00:01 följande:
    Jag frågade inte efter vad lagen säger. Jag frågade efter vad du tycker? Jag tycker inte att det är respektfullt om en förälder har sagt ifrån och t o m ber en att ta bort bilderna. Appropå respekt.
Svar på tråden Hans nya