• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Anonym
    Anonym (skål) skrev 2014-09-10 09:36:22 följande:

Fast jag tycker att man som vårdnadshavare har rätt att neka andra att lägga upp bilder på ens barn även om man själv gör det.

Enligt mig är det viktiga i den här frågan att ts och pappan är överens och att ingen av dem gör någonting som den andra inte gått med på.

Men jag tänker så här eftersom jag tar frågan om upplagda foton på barn på nätet på allvar. För mig är det en stor sak. Jag tycker att människor själva ska få välja, även barn.

Fast pappas nya tillhör ju familjen med. Tycker inte att man kan begränsa det så .
  • Solidaritet
    BioBonus skrev 2014-09-10 09:50:43 följande:

För att förtydliga - det har hittills inte varit några problem för mig med de, få, bilder som kommer ut på tex FB på mina barn. Av de jag har sett. Ingen i deras familj bildbombar med dem, ingen tar kränkande bilder på dem och ingen lägger ut bilder för att vara elaka eller jävlas med dem.
    Jag har däremot talat med barnen att vissa bilder som lagts ut på honom av deras vänner kanske inte är så lämpliga att ligga ute då framtida arbetsgivare ju numera googlar innan de anställer, så de är väl medvetna om att man ska vara försiktig med vad som hamnar på nätet. Att man ska tänka efter innan man publicerar detaljer, som tex bilder, ur sitt liv.
    Med lite sunt förnuft, vilket uppenbarligen de i mina barns närhet har, så är en bild då och då på sociala medier inget problem.

Och jag blir absolut inte svartsjuk eller irriterad över att tex  deras bonusmamma delar med sig av sin vardag där mina barn ingår,

Jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag ...

Behöver jag fortsätta?
    För det första är inte du en generell representation av hur alla tänker och känner kring bilder på nätet.
    För det andra handlar detta om att skydda BARNEN. De äldsta vill välja skriver du. De kommer förmodligen de yngre att vilja också då de blir äldre. Vilket i princip innebär att du utnyttjar det faktum att de är för små att säga ifrån då du lägger upp bilder på dem utan deras medgivande.

Men jag har förstått att det handlar om dig.
  • Anonym (skål)
    Anonym skrev 2014-09-10 09:53:14 följande:

Fast pappas nya tillhör ju familjen med. Tycker inte att man kan begränsa det så .

Vad pappan har för vardagsupplägg med sin nya på hemmaplan är deras sak. Men det är fortfarande ts och pappan som vårdnadshavare som fattar de större besluten gällande barnet.
  • BioBonus
    Solidaritet skrev 2014-09-10 09:59:56 följande:
    Jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag ...

Behöver jag fortsätta?
    För det första är inte du en generell representation av hur alla tänker och känner kring bilder på nätet.
    För det andra handlar detta om att skydda BARNEN. De äldsta vill välja skriver du. De kommer förmodligen de yngre att vilja också då de blir äldre. Vilket i princip innebär att du utnyttjar det faktum att de är för små att säga ifrån då du lägger upp bilder på dem utan deras medgivande.

JAG kan ju inte ge en annan synvinkel på frågan än hur JAG resonerar? Till skillnad från många andra på det här forumet så tar inte JAG mig rätten att diktera hur ANDRA ska resonera. JAG ger MIN synvinkel på frågan. 
    Så du har helt rätt - mina inlägg utgår från hur JAG resonerar i frågan, utan att kräva att alla andra ska tycka som JAG :)
  • Brumma
    Anonym (hula) skrev 2014-09-10 09:25:13 följande:

Då är det ju faktiskt så att du är så "oerhört löjlig och bestämmer" vad som ska läggas ut på nätet. Vad gör du då när "den nya" lägger ut bilder på dina barn som du inte tycker är okej. Som är frågan i denna tråden. Ha!

Brumma skrev 2014-09-10 00:17:33 följande:Du är medveten om att du just nu uppmanar till brott. Vilket inte är ok enligt familjelivs regler?

Är det brottsligt? Nu håller jag inte med dig.

Då borde du kanske läsa på lite...

Kränkande bilder är olagligt att lägga upp på andra, vilket en photoshoppad porrbild med ngns huvud på garanterat är.

Att du inte håller med är oväsentligt i frågan - det är ett brott eftersom det bryter mot lagen. Men du kanske inte bryr dig om petitesser som Svea rikes lag?
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-09-10 09:59:56 följande:

Behöver jag fortsätta?

Lägg av.

Biobonus svarade på ett inlägg om vad HON tyckte - hade varit ett mkt konstigt svar om hon skrivit generellt då? Eller vad säger du?

Skriver inte DU om vad DU anser? För inte skriver du om vad andra övergripande anser iallafall...

Du är bra på att kasta sten i glashus du....
  • Anonym
    Anonym (skål) skrev 2014-09-10 10:02:39 följande:

Vad pappan har för vardagsupplägg med sin nya på hemmaplan är deras sak. Men det är fortfarande ts och pappan som vårdnadshavare som fattar de större besluten gällande barnet.

Ja och uppenbarligen är de inte överens. Har man delat på sig så har man separata liv och man tar separata beslut. Min uppfattning är att kvinnor i denna typ av sits skapar problem som egentligen inte finns. Det gäller både bio och bonus.

Kvinnor är kvinnor.
  • Brumma
    Anonym (skål) skrev 2014-09-10 10:02:39 följande:
    Det innebär dock inte att just detta faller under "stora beslut". Rent lagligt då..

Att du anser att det rent moraliskt är ett stort beslut spelar ju faktiskt ingen roll i vad bonusmamman och pappan väljer att hon får göra - i just det här.
  • Anonym (skål)
    Brumma skrev 2014-09-10 10:21:26 följande:

Det innebär dock inte att just detta faller under "stora beslut". Rent lagligt då..

Att du anser att det rent moraliskt är ett stort beslut spelar ju faktiskt ingen roll i vad bonusmamman och pappan väljer att hon får göra - i just det här.

Om man skulle orka driva frågan i rätten är jag övertygad om att man skulle få rätt mot den andra fotospridarglada föräldern.
  • Anonym (skål)
    Anonym skrev 2014-09-10 10:18:00 följande:

Ja och uppenbarligen är de inte överens. Har man delat på sig så har man separata liv och man tar separata beslut. Min uppfattning är att kvinnor i denna typ av sits skapar problem som egentligen inte finns. Det gäller både bio och bonus.

Kvinnor är kvinnor.

Tror du att den ena föräldern har rätt att skicka iväg barnet på en knäplastik på egen hand?
Svar på tråden Hans nya