• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken

Just det, här har det kommit flera nya tänder de senaste veckorna. Nu är nummer 6 och 7 på gång. Förra veckan kom det fram tre nya på samma gång. Det är också en orsak till att det varit lite extra gnälligt och jobbigt på nätterna.

• misa85

Här går det bra. Hon äter mer och mer och det känns som en lättnad. Valde själv att sluta amma på kvällen inför nattningen (kan iofs förstå henne då hon icke fick nåt bra grepp och bet mig bara). Hon äter gröt innan sängdags och vi sjunger o myser lite i stora sängen nån minut så somnar hon. Hoppas det håller i sig! Brukar vakna runt 05 och då får hon en flaska ersättning och somnar i regel om liten stund till. Brukar göra morgon runt 06-06:30.

I övrigt har hon 9 tänder nu, det small till så satt de där. Hon åker fram på rumpan, står gärna och går gärna när vi håller i. Drar sig upp mot oss men inte mot nåt annat. Skulle tro att hon går innan hon kryper, envis liten rackare.

Vägde sist 8,5 kg till sina 66 cm då hon var drygt 9 månader.

• Bebislängt

Här är nätterna också fortfarande kaos efter kl23. Men nattningarna går relativt smidigt och tar oftast inte mer än tio minuter. Vi håller på och introducerar välling nu. Mest för att slippa gröten på kvällen eftersom det liksom blir ett mål för mycket med både middag, gröt och sen ersättning vid läggdags. Vi tänker försöka sluta med nattmatningen snart men när ska man ens orka det?

I övrigt har jag ett supercharmig bebis. Och han vet om det! Busig också så klart. Jag tycker att han har förändrats så otroligt mycket den senaste månaden. Han har liksom blivit mycket mer medveten och kommunikativ. Underbart! Han kryper sen någon månad tillbaka och har nu börjat dra sig upp och gå mot möbler, jag får ju en smärre hjärnblödning en gång i timmen.

Han har gått från att vara nöjd med puréer till att bara vilja äta bitar. Dock inte puréer med bitar. Det är verkligen en utmaning att komma på lunch och middag till honom så att det inte bara blir typ kokt potatis. Förslag mottages tacksamt :) Nu tycker dessutom vår bvc-sköterska att vi ska sluta ge ersättning på dagarna när han ska sova och ge mellanmål istället. Känns som att man inte kommer göra annat än laga mat och mata bebis...

Ni som har flera barn, är det vanligt att de är stökiga på nätterna runt den här tiden? När brukar det avta? Saknar att sova, hehe.

• replica

Här går det bra med :)

Lilleman upptäckte att man kan vända sig från rygg till mage häromkvällen, så nu är kvällsnattningarna kaotiska. Är ju bra mycket roligare att hålla på att snurra, vända, sparka, skratta och stimma än att sova - trots att man är trött Flört

Somnar dock oftast mellan 20-22, sover sedan till ca 5-7.00 med 1-3 nattmål (ammas)..

Har gått från att enbart äta bitar till att numera bara bli matad, små bitar av bröd går bra för att träna pincettgreppet.. Är dock väldigt kinkig med maten, uppe i ca 2-3msk gröt på morgonen och 2-3msk lunch med frukt till bägge målen.. Har fortfarande problem med bajseriet, blivit ordinerade lactulos dagligen och resulax vid behov.. Hoppas det blir bättre!

Kryper inte än, men ställer sig på alla fyra och gungar, ålar bakåt (ofrivilligt) och snurrar på stället..

"Practise makes perfect"
  • Dasha

Hej!

Här är det tyvärr sådär. sonen har fått någon form av magsjuka, så han har diarreer flera ggr om dagen. han är tröttare och gnälligare än vanligt, och äter väldigt lite (förutom bröstmjölk). Först försvann aptiten, och nästa dag började diarreer, idag är andra dagen då han är lös.

tand nr 6 är på gång, så han har även mycket ont på grund av det.

han fick sina första skor för 3 dagar sedan, och samma dag stod hemma BARFOTA utan stöd i 5 sekunder. sedan dess händer det då och då att han släpper taget utan att  tänka på det, och landar på rumpan efter några sekunder.

han har lärt sig att öppna alla dörrar och lådor.

linnéa001 skrev 2015-06-08 13:41:47 följande:

. Man ser ju att hon är trött och vet att om hon bara slappnade av och blundade så skulle hon somna.

den här exakta meningen säger jag ofta nuförtiden, fast om min 5-åring Skrattande
    Bebislängt skrev 2015-06-08 22:13:05 följande:

. Det är verkligen en utmaning att komma på lunch och middag till honom så att det inte bara blir typ kokt potatis. Förslag mottages tacksamt :) 

jag struntade i att laga all mat till sonen, så det blev mest burkar sedan ett par månader tillbaka. Han gillar det.

Ni som har flera barn, är det vanligt att de är stökiga på nätterna runt den här tiden? När brukar det avta? Saknar att sova, hehe.

det är nog väldigt individuellt. Min dotter slutade äta på natten och började sova hela nätter sedan hon var 1 år gammal (det var just då jag slutade amma).

fast hon sov i vår säng tills hon fyllde 4 år, så jag vet inte hur det skulle vara annars.

Hon sover superbra hela nätterna, störs inte av någonting, men är en envis rackare som är så svårt att få i säng... Pappan tar hand om bebisen varannan kväll då det är min tur att natta storasystern. Det kan ibland gå sådär, bebisen är trött och gnäller, storasystern blir uppspellt, och
    linnéa001 skrev 2015-06-08 13:41:47 följande:

. Man ser ju att hon är trött och vet att om hon bara slappnade av och blundade så skulle hon somna.

idag gav ja gupp efter många försök (dottern blev som galen, sprang runt och krävde glass. Liksom, VA SA DU!!??  GLASS!!!???", pappan fick natta storasystern och jag fick trösta och söva bebisen.
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-06-08 23:35:02 följande:

han har lärt sig att öppna alla dörrar och lådor.

förutom dörrar mellan rum så klart
  • Kroken

Här är nätterna också fortfarande kaos efter kl23. Men nattningarna går relativt smidigt och tar oftast inte mer än tio minuter. Vi håller på och introducerar välling nu. Mest för att slippa gröten på kvällen eftersom det liksom blir ett mål för mycket med både middag, gröt och sen ersättning vid läggdags. Vi tänker försöka sluta med nattmatningen snart men när ska man ens orka det?

I övrigt har jag ett supercharmig bebis. Och han vet om det! Busig också så klart. Jag tycker att han har förändrats så otroligt mycket den senaste månaden. Han har liksom blivit mycket mer medveten och kommunikativ. Underbart! Han kryper sen någon månad tillbaka och har nu börjat dra sig upp och gå mot möbler, jag får ju en smärre hjärnblödning en gång i timmen.

Han har gått från att vara nöjd med puréer till att bara vilja äta bitar. Dock inte puréer med bitar. Det är verkligen en utmaning att komma på lunch och middag till honom så att det inte bara blir typ kokt potatis. Förslag mottages tacksamt :) Nu tycker dessutom vår bvc-sköterska att vi ska sluta ge ersättning på dagarna när han ska sova och ge mellanmål istället. Känns som att man inte kommer göra annat än laga mat och mata bebis...

Vid 8-9 månader (+- någon månad) så sägs det att barnet blir orolig med sömnen och även maten kan krångla. Och på mina barn har det stämt mer eller mindre. Något barn har visat det tydligt medan det inte ens har märkts på ett annat barn.
  • Kroken
    replica skrev 2015-06-08 23:28:56 följande:

Här går det bra med :)

Lilleman upptäckte att man kan vända sig från rygg till mage häromkvällen, så nu är kvällsnattningarna kaotiska. Är ju bra mycket roligare att hålla på att snurra, vända, sparka, skratta och stimma än att sova - trots att man är trött

Somnar dock oftast mellan 20-22, sover sedan till ca 5-7.00 med 1-3 nattmål (ammas)..

Har gått från att enbart äta bitar till att numera bara bli matad, små bitar av bröd går bra för att träna pincettgreppet.. Är dock väldigt kinkig med maten, uppe i ca 2-3msk gröt på morgonen och 2-3msk lunch med frukt till bägge målen.. Har fortfarande problem med bajseriet, blivit ordinerade lactulos dagligen och resulax vid behov.. Hoppas det blir bättre!

Kryper inte än, men ställer sig på alla fyra och gungar, ålar bakåt (ofrivilligt) och snurrar på stället..

Vad "skönt" att höra att det finns fler som är kinkiga med maten! Det är lika här, förutom med maten. Hon vägrar äta det mesta oavsett om det är puré eller bitar. Vet inte riktigt hur vi ska gå vidare, ska kolla med BVC på 10-månaders kollen om någon vecka. Inser ju att det bara är att avvakta och invänta henne men det är lite frustrerande att hon inte vill äta. Och så börjar det ju komma kommentarer och åsikter om att hon ammas så mycket, hon som är så stor. Som tur är skiter jag i det!

Min lilla tjej är även lika som din pojke motoriskt, hon gör exakt det du beskriver här
  • septemberfjorton

Åh. Vet att man inte ska jämföra, men det är så jobbigt att läsa hur mycket alla bebisar gör.. Ingrid kan fortfarande varken krypa(förutom bakåt), hasa på rumpan eller åla, trots att hon står på alla fyra och har gjort så i månader, samt sätter sig upp och försöker hasa. Sedan en vecka ungefär verkar hon mer sikta på att stå istället, även om hon är mitt på golvet... Hon har heller inte fått några tänder, bara en massa knölar och dregel. Samtidigt är det förstås skönt att inte behöva gå runt hela tiden och borsta tänder, hehe.

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

Vad gäller mat är det superenkelt egentligen. Hon har börjat äta havreyoghurt som jag blandar med quinoa och frukt till mellanmål, och äter det mesta vi lagar, förutom gröt. Jag är fortfarande osäker på mängden protein dock, då vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.

• Bebislängt
    septemberfjorton skrev 2015-06-09 18:41:42 följande:

Åh. Vet att man inte ska jämföra, men det är så jobbigt att läsa hur mycket alla bebisar gör.. Ingrid kan fortfarande varken krypa(förutom bakåt), hasa på rumpan eller åla, trots att hon står på alla fyra och har gjort så i månader, samt sätter sig upp och försöker hasa. Sedan en vecka ungefär verkar hon mer sikta på att stå istället, även om hon är mitt på golvet... Hon har heller inte fått några tänder, bara en massa knölar och dregel. Samtidigt är det förstås skönt att inte behöva gå runt hela tiden och borsta tänder, hehe.

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

Vad gäller mat är det superenkelt egentligen. Hon har börjat äta havreyoghurt som jag blandar med quinoa och frukt till mellanmål, och äter det mesta vi lagar, förutom gröt. Jag är fortfarande osäker på mängden protein dock, då vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.

Bebisar bestämmer själva vad se är intresserade av att utveckla först så stressa inte över det :).

Min bebis är allra mest intresserad av att ta sig fram. Han var så arg och målmedveten innan han kunde krypa! Din bebis verkar vara mer intresserad av att lära sig kommunicera. Min bebis har precis börjat med konsonanter så riktiga ord känns väldigt långt borta hehe.
Svar på tråden septemberbarn 2014