septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Här har vi också en "rumphasare"! Ibland går hon upp i krypställning men sen sätter hon sig på rumpan och skumpar sig fram men helst vill hon hålla i våra fingrar och gå. Ibland släpper hon och då kan hon stå själv under ca 30-60 sek. Jag Hoppas ändå att hon inte ska gå så tidigt som sin yngsta storasyster, hon va 9 mån. Vilker N är om ca två veckor!
Nu är jag VANSINNIG. Idag fick vi äntligen tag i dietisten, som vi ringt i tre veckor utan att ens kunna lämna meddelande. Hon säger att, eftersom vi valt att vårt barn ska äta helvegetariskt, har vi inte rätt att träffa dietist, eftersom "vi kan ge annan mat"(gäller detta även för de som utesluter viss mat pga religiösa skäl?) eller är etiska skäl mindre seriösa? Har vi inte rätt att få stöttning i att ge vårt barn den kost vi, och många andra, anser vara bäst? Vi "kanske kunde få en tid i höst". Hon pratade också om en tabell hon kan läsa från för blandkostare. För det första undrar vi HUR MYCKET protein(vår största förvirring), inte VAD för protein hon ska ha, så den där tabellen hon tjatade om hade vi haft lika mycket nytta av om vi var köttätare. Det har alltså gått fem månader sedan REMISS skickades(och BVC har hela tiden trott att det är på g även de), vilket ju innebär att det är ganska långt efter vårdgarantin, och har de inte tid här i stan, ska vi ju då erbjudas dietist någon annanstans. Jag tyckte det lät som att hon helt enkelt inte visste ett skit om vegankost, och vården här är riktigt dålig överlag, vilket gör mig så matt.
Det var min sambo som ringde, vet ej om det var bra eller dåligt(jag hade eventuellt flippat på människan). Är det någon här som vet vad som gäller när det kommer till dietist, gäller vårdgarantin även om barnet inte är undernärt? Eller vet någon exakt mängd protein/kolhydrater/fett en bebis ska få i sig? Jag har koll på alla vitaminer veganer kan få brist på, och hon går upp i vikt och mår bra, så egentligen behöver jag ju bara få bekräftat att vi gör rätt. Är dock orolig att hon får för mycket protein, då det är farligt för bl a njurar, vilket ju inte syns direkt.
Ibland släpper hon och då kan hon stå själv under ca 30-60 sek.
Nu är jag VANSINNIG. Idag fick vi äntligen tag i dietisten, som vi ringt i tre veckor utan att ens kunna lämna meddelande. Hon säger att, eftersom vi valt att vårt barn ska äta helvegetariskt, har vi inte rätt att träffa dietist, eftersom "vi kan ge annan mat"(gäller detta även för de som utesluter viss mat pga religiösa skäl?) eller är etiska skäl mindre seriösa? Har vi inte rätt att få stöttning i att ge vårt barn den kost vi, och många andra, anser vara bäst? Vi "kanske kunde få en tid i höst". Hon pratade också om en tabell hon kan läsa från för blandkostare. För det första undrar vi HUR MYCKET protein(vår största förvirring), inte VAD för protein hon ska ha, så den där tabellen hon tjatade om hade vi haft lika mycket nytta av om vi var köttätare. Det har alltså gått fem månader sedan REMISS skickades(och BVC har hela tiden trott att det är på g även de), vilket ju innebär att det är ganska långt efter vårdgarantin, och har de inte tid här i stan, ska vi ju då erbjudas dietist någon annanstans. Jag tyckte det lät som att hon helt enkelt inte visste ett skit om vegankost, och vården här är riktigt dålig överlag, vilket gör mig så matt.
Det var min sambo som ringde, vet ej om det var bra eller dåligt(jag hade eventuellt flippat på människan). Är det någon här som vet vad som gäller när det kommer till dietist, gäller vårdgarantin även om barnet inte är undernärt? Eller vet någon exakt mängd protein/kolhydrater/fett en bebis ska få i sig? Jag har koll på alla vitaminer veganer kan få brist på, och hon går upp i vikt och mår bra, så egentligen behöver jag ju bara få bekräftat att vi gör rätt. Är dock orolig att hon får för mycket protein, då det är farligt för bl a njurar, vilket ju inte syns direkt.
Här verkar det som att seperationsfasen har nåt sin kulmen. Jag bär och bär och bär och bebisen är arg och gnällig och sover knappt nåt alls på nätterna trots att han ligger klistrad mot mig. Och vägrar äta..
När jag googlar verkar den här fasen hålla på allt från två veckor till två ÅR. Vad har ni för erfarenheter? Bärandet är ok, jag har accepterat att inget blir gjort här hemma. Men sömnen, jag går under snart.
Jag undrar hur jag ska få ihop tillräckligt med sömn? Dottern somnar mellan 19-20, vaknar sen runt 22-23 och vill amma. Sen vaknar hon 2-4 ggr (oftare 4 än 2) till under natten, morgon gör hon mellan 5-6.30 (oftast vid 6). Jag kommer oftast inte i säng innan 23 då det finns fler barn som ska i säng, hund ska rastas, det ska plockas undan lite, hängas tvätt som inte blivit hängd osv. Igår kväll kom jag i säng vid 23.45. Dottern vaknar när jag kommer in i sovrummet, tar upp och vaggar i en kvart så hon somnar och lägger sen ner henne i sin säng igen. Vid 01 vaknar hon igen, då har jag hunnit sova en knapp timme, och då vill hon amma. Somnar därefter om bredvid mig och vaknar igen vid 03 för att amma. Sover sen till 05.15 och vill då amma igen, sover oroligt till 06 då hon vaknar hon inte vill sova mer, hon är dock trött. Jag sov inget mer efter 05.15. Fick väl ihop 4 timmars sömn inatt och så brukar det ofta se ut. Är så trött på att vara trött jämt!! När dottern sover på dagen måste ju jag se till att få lite sömn, men det är inte alltid det går. Och jag är trött på att inte ha någon lust med nåt eller ork med nåt, vill vara pigg och kunna ägna mig åt saker jag gillar när dottern sover. Lite egen tid med mina intressen, men det är ju bara att glömma.
Jag undrar hur jag ska få ihop tillräckligt med sömn?
Dottern somnar mellan 19-20, vaknar sen runt 22-23 och vill amma.
Sen vaknar hon 2-4 ggr (oftare 4 än 2) till under natten,
lägger sen ner henne i sin säng igen.
Vid 01 vaknar hon igen, då har jag hunnit sova en knapp timme, och då vill hon amma.
sedan, nu när hon vaknar bredvid dig på natten: vad händer om du bara byter sida (lägger henne på andra sidan om dig och ammar) istället för att gå upp och amma?
om hon försöker gå upp - bara lägg henne tillbaka, mun mot bröst. hon försöker gå upp - du lägger henne tillbaka.
sedan skulle hon nog somna om. och även du. korta avbrott i sömnen sliter inte lika mycket som avbrott då man måste gå upp och vagga, och snart kommer din dotter somna om mycket lätt.
jag tänker också på det att din dotter och min son verkar vara ganska lika när det gäller behov av närhet vid sömn och behov av lugn och ro vid amning. för att din dotter behövr ju också sova i famnen på dagen, och vägrar att amma ute bland folk och ljud.
tråkigt... kan bara säga att vår dietist var också helkass. även mannen, som stödjer och försvarar allt "officiellt", tyckte att hon inte var någon höjdare.
konstigt med attityden mot vegetarianer, det är ju till och med officiellt i sverige att man ska äta mindre kött och helst äta vegetariskt 3 ggr/veckan.
men om du till exempel skulle inte sagt tydligt att dottern åt vegetariskt, utan beskrev bara konkreta måltider, då skulle hon väl räknat ut exakt vad som saknas och vad som behövs att ändra?