septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
När min äldsta, nu 16 år, var liten så var det då det var som mest liv om detta med mässlingsvaccinet (MPR hette det då, nu MMR). Det kom larm om att det kunde göra barn autistiska, några gick ut i media om att deras barn blivit det osv. Sen har det ju framkommit att den läkaren (eller vad han nu var, kanske professor eller forskare) som spred detta ljög. Det finns artiklar om det på nätet. Och vad gäller vaccin så kan man aldrig veta. Jag tror att de vaccin som är beprövade och funnits en längre period är så säkra det går. Sen finns det klart barn som reagerar på sämsta tänkbara sätt på vaccin, vilket det än är. De barn som blev autistiska, och som föräldrarna hävdar är av mässlingsvaccinet, kanske hade blivit det ändå? Det kanske bara var ett sammanträffande att det började märkas i samma veva? Vad jag förstått så är det oftast i den åldern man börjar se tydliga avvikelser om barnet är autistikt.
Med mitt äldsta barn valde jag, pga detta larm om autism, att vänta med mässlingsvaccinet tills hon var 5 år. Samma med andra barnet. Tredje barnet fick det ytterligare lite senare men det var för att vaccinet är baserat på ägg och han var allergisk mot ägg.
Nu citerade jag fel såg jag, det var ju Dashas jag skulle citera :)
ni vuxna, tar ni själva vacciner innan ni reser t.ex. till Thailand eller Kina eller Indien? inte jag...
Vi vaccinerar oss om vi åker någonstans där det är stor risk att bli smittad.
Tbc är ju väldigt liten risk att bli smittad av om man inte bor ihop med folk som har det. Dessutom läste jag efter att vidgade vaccinerat Matilda att den egentligen bara är effektiv mot "de värsta" sorterna av TBC. Jag har aldrig hört att det vaccinet skulle orsaka feber men du har säkert rätt. Vi märkte inget på Matilda förrän efte sex veckor då det röda märket började komma.
Det ska inte bli någon debatt om vaccination vs inte vaccination, men är det där verkligen vetenskapligt styrkt? Det verkar extremt ologiskt. Känner du dig osäker så tycker jag du ska söka lite mer information, vetenskaplig, och inte bara läsa berättelser av föräldrar vars barn blivit autistiska efter vaccinationen. Som Kroken sa, barnen hade kanske blivit autistiska ändå. Jag skulle nog säga att de troligen hade blivit det.
Min systerson som är drygt 3 år ska utredas nu. Jag tror att han har någon form av autism och han vaccinerades inte mot mässling innan ett år utan följde programmet.
Är det förresten någon som har erfarenhet av autism? Det är jättejobbigt det här med min systerson. Jag älskar honom lika mycket som jag älskar min dotter och han har alltid varit mosters kille.
brewilma, septemberfjorton, tack!
jag har vaccinerat mig mot vanlig influensa 2ggr i mitt liv. Båda ggr blev jag MYCKET sjuk i influensa 3 dagar efter vaccinationer. Jag har för övrigt bra immunförsvar och var pigg innan. Jag mår aldrig så hemskt av influensa som jag gjorde dessa 2 ggr.
så det förstörde mitt förtroende för vaccinationer.
när jag var gravid med första barnet, var det jätteskräck i media angående svininfluensa, vården uppmanade alla gravida att vaccinera sig.
Jag sa till min man: det finns inte en chans att de har hunnit bepröva vaccinet ordentligt på så kort tid. du ska få se att den kommer att ge hemska biverkningar.
nu vet vi ju att vaccinet orsakade narkolepsi hos många barn. Jag sa till mannen: "där ser du, jag hade rätt som vägrade vaccinera mig". Han svarade: "fast ingen av dessa barn dog i svininfluensa!". ch det är ju också sant.
det är så svårt... jag önskar att sonen bara följde det vanliga programmet, så jag skulle slippa beslutsångest....
det är så svårt... jag önskar att sonen bara följde det vanliga programmet, så jag skulle slippa beslutsångest....
Vi ska vaccinera sonen i juli då är han 10 månader. Så vi måste vaccinera om honom vid 1,5 år. Är inte så glad i vaccin direkt, men jag är kanske naiv som litar på min BVC sköterska?!