• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-06-23 12:15:36 följande:

vill inte verka tjatig (jag har pratat om det förut)

men för mig verkar det som att din dotter blivit van att hon måste vakna ordentligt för att hamna bredvid dig och bli ammad.

om du skulle istället låtit henne sova bredvid dig  från början (mage mot mage, bröst mot mun), då skulle hon lärt sig att amma under REM-sömnen utan att vakna, och snart skulle hon minska nattamningar. för att jag tror att hon ammar på natten inte för matens skull, utan för att få vara på dig, känna sig skyddad, försäkra sig att du är här.

sedan mitt på natten sover hon bredvid dig, men vaknar ändå. jag gissar att det är för att hon vet aldrig om hon kommer att vakna ensam eller bredvid dig, och hon föredrar att vakna ordentligt för att förstå om du är här eller inte.

hon har ju varje natt erfarenheten av att vakna ensam flera ggr, därför vågar hon inte sova lugnt.

mitt tips: låt henne sova med dig från början. första ggn går du upp när hon somnat och gör det du behöver (plockar undan, hänger tvätt). glöm inte borsta tänder! sedan vaknar hon, och då kan du bara fortsätta ligga tills du har somnat.

jag är så säker att efter tre dagar kommer bådas (din och hennes) kropp sälla om sig och kunna sova hela natten, och amma/ammas utan att ens märka det i sömnen!

Fast jag har haft henne bredvid mig i sängen sen start, det var först förra veckan som jag börjat lägga henne i sin säng när hon somnat. Oxh det var lika när hon sov bredvid mig, hon vaknade lika ofta. I regel så brukar hon få komma över till mig när hon vaknat och jag gått och lagt mig, vilket blir vid midnatt ungefär. Hon kan inte heller ligga och amma, det har hon aldrig kunnat. Vi har provat ett flertal ggr då jag tycker det är smidigt, ammade de andra barnen liggandes på natten och då somnade jag om fort när de åt. Men den här lilla tjejen fixar inte det tyvärr.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-06-23 12:32:55 följande:

sedan, nu när hon vaknar bredvid dig på natten: vad händer om du bara byter sida (lägger henne på andra sidan om dig och ammar) istället för att gå upp och amma?

om hon försöker gå upp - bara lägg henne tillbaka, mun mot bröst. hon försöker gå upp - du lägger henne tillbaka.

sedan skulle hon nog somna om. och även du. korta avbrott i sömnen sliter inte lika mycket som avbrott då man måste gå upp och vagga, och snart kommer din dotter somna om mycket lätt.

jag tänker också på det att din dotter och min son verkar vara ganska lika när det gäller behov av närhet vid sömn och behov av lugn och ro vid amning. för att din dotter behövr ju också sova i famnen på dagen, och vägrar att amma ute bland folk och ljud.

Ja precis, dottern har ett stort behov av närhet och har haft sen start. Och att amma ute bland folk är inte att tänka på och är det ljud runt omkring henne så äter hon inte heller.

Nu kan hon faktiskt sova själv uppe i min säng på dagen. När hon kom på att hon kunde rulla över till mage så sover hon bättre. Ute i vagnen sover hon dock inte längre än 30 min fortfarande, hon som kunde sova länge i vagnen förut. Lite synd.
  • replica

Så kul att läsa om alla andra bebisars utveckling. Skönt att se att man inte är ensam om en stökig bebisFlört

William är nu strax över 9 månader. Tog sina första krypsteg nu ikväll Solig Tränar några veckor, men har inte riktigt fått till det.

Annars har han fått 2½ tand, tror det är ännu en påväg för han har varit helt upp och ner de senaste dagarna. Igår och idag har han knappt ätit något eller haft ro till att amma. Gnällt och sugit på underläppen. Äter ca ½ portion mat till lunch i vanliga fall, och kanske ½ portion gröt till frukost.. Börjat ge lite macka och så i små, små bitar då han har börjat träna på pincettgreppet.. Vet dock inte riktigt hur små/stora bitar man vågar ge?

Har också (mot vår vilja) fått plats på förskola till hösten.. Fick först tid till den 14/9 (dvs. innan han hade fyllt 1!!) men lyckades ändra den till den 5/10, vilket känns något bättre.. Tråkigt att man ska behöva tvingas till att söka för att övh få en plats Rynkar på näsan Han kommer i alla fall gå 15h i veckan, vilket är det minsta man måste gå.. På en avdelning med 13 barn (1-2år) på 3 pedagoger..

"Practise makes perfect"
  • Kroken
    replica skrev 2015-06-23 19:43:43 följande:

Så kul att läsa om alla andra bebisars utveckling. Skönt att se att man inte är ensam om en stökig bebis

William är nu strax över 9 månader. Tog sina första krypsteg nu ikväll Tränar några veckor, men har inte riktigt fått till det.

Annars har han fått 2½ tand, tror det är ännu en påväg för han har varit helt upp och ner de senaste dagarna. Igår och idag har han knappt ätit något eller haft ro till att amma. Gnällt och sugit på underläppen. Äter ca ½ portion mat till lunch i vanliga fall, och kanske ½ portion gröt till frukost.. Börjat ge lite macka och så i små, små bitar då han har börjat träna på pincettgreppet.. Vet dock inte riktigt hur små/stora bitar man vågar ge?

Har också (mot vår vilja) fått plats på förskola till hösten.. Fick först tid till den 14/9 (dvs. innan han hade fyllt 1!!) men lyckades ändra den till den 5/10, vilket känns något bättre.. Tråkigt att man ska behöva tvingas till att söka för att övh få en plats Han kommer i alla fall gå 15h i veckan, vilket är det minsta man måste gå.. På en avdelning med 13 barn (1-2år) på 3 pedagoger..

Man kan ge bitar stora som en halv jordnöt. Det stod i en Vi föräldrar för ett tag sen. De hade ett uppslag om att ge barn mat i bitar istället för puré och då tog de upp hur stora bitar man kan ge.

Förstår att det känns tufft att lämna honom på förskola redan. Positivt är ju att det är en hyfsat liten grupp. Men om ni inte har behov av förskola så måste ni väl inte söka än, eller? Kan ni inte söka tills dess ni behöver förskolan?
  • Mrs West

Jobbigt med knepiga dietister och separationsfaser!!

Vår lille har haft en rätt ok separationsfas. Är oftast glad och trygg, sover ok med en del nappisättningar???? och äter bra.

Jag har dock problem då jag har eget företag och har jobbat genom hela bebistiden. Nu har jag fått en ny stor kund och hinner inte med! Idag har jag försökt så gott jag kunnat medan William varit allt annat än nöjd, jobbigt! Nån annan som oxå jobbar fast de inte har nån barnomsorg?

Imorn ska han till mormor, det känns bättre..,

• Halley
    septemberfjorton skrev 2015-06-23 12:50:11 följande:

Vi remitterades just pga att vi ger veganmat, och såväl läkare som andra dietister(författare osv) rekommenderar att man tar kontakt med dietist via BVC om man har ett veganbarn. Så det var så uppenbart att det var hennes egna åsikter om vegansk kost som gjort att hon varken bokat in oss, kontaktat oss, eller ens svarat i telefonen när vi försökt nå henne. Jag är övertygad om att vi fått tid om vi sagt att vi var blandkostare som ville ge hemlagad barnmat.

Angående dagboken vi fört, sade hon att vi kan lämna in den på medicinmottagningen, men att hon inte kan lova något.

(Har ett barn fött i augusti, men augustitråden är rätt död så jag kikar ibland in här istället.)

Konstigt att de inte vill ge er tid hos dietist! Jag åt vegetariskt som gravid och fick träffa dietist (frågade efter det). Skulle det inte vara viktigt för barn när de kommer ut ur magen också?

I alla fall, så här tänker jag: barnmatsburkar från 6 och 8 månader har ofta ca 10% av proteinkällan, så då borde det kunna vara en guide för hur mycket av t ex linser eller sojaprodukt som behövs. Min bebis älskar sojabaserade produkter, men försöker variera lite eftersom soja kan vara en allergen (ger dock även fisk).

Fast vet du vad jag tror? En vegan som är intresserad av mat och näringslära har säkert minst lika bra koll på att barnen får i sig vad de behöver som en som äter "blandkost". Fast det är såklart skönt att få stöd av en dietist när det gäller något nytt och så värdefullt som ett litet barn. Dietisten borde veta bättre!
  • replica
    Kroken skrev 2015-06-23 20:21:04 följande:
    Man kan ge bitar stora som en halv jordnöt. Det stod i en Vi föräldrar för ett tag sen. De hade ett uppslag om att ge barn mat i bitar istället för puré och då tog de upp hur stora bitar man kan ge.

Förstår att det känns tufft att lämna honom på förskola redan. Positivt är ju att det är en hyfsat liten grupp. Men om ni inte har behov av förskola så måste ni väl inte söka än, eller? Kan ni inte söka tills dess ni behöver förskolan?
    Tack för tipset ang storleken på maten :) Ska prova att ge honom sådana bitar. Nu får han typ bara smulor.. haha!

Vi hade velat skola in honom efter årsskiftet, men det är i princip omöjligt att få plats då tyvärr.. Har inte dagar så de räcker till augusti nästa år, så därför har vi inget större val än att skola in honom nu i höst..

Jätteskönt att det är en såpass liten grupp. Förskolan ligger 5 minuters promenad bort och ska delvis renoveras till hösten. Det blir nog bra.. Lilleman som känns så liten bara.. Var den enda som inte kunde ta sig någonstans när vi var där på besök i måndags..
    "Practise makes perfect"
  • 0610

Vill bara dela med mig av en uppdatering.

Vi skulle ju sluta med nattamningen för att det störde vår sons sömn.

Så mycket bättre det blivit nu! Förr var han trött hela dagarna för att han sov så dåligt på natten. Nu är han så glad och pigg på dagarna så han hinner inte amma längre. ;)

Nu får han en flaska välling vid 20-tiden och sover till 3-4 då han behöver lite kärlek. Vaknar vid 6 får välling och sover vidare till 8!

Inget skrik på kvällar eller nätter, bara glatt prat tills han somnar. Så skönt! :)

• mirakelmamma
    septemberfjorton skrev 2015-06-22 21:00:04 följande:

Nu är jag VANSINNIG. Idag fick vi äntligen tag i dietisten, som vi ringt i tre veckor utan att ens kunna lämna meddelande. Hon säger att, eftersom vi valt att vårt barn ska äta helvegetariskt, har vi inte rätt att träffa dietist, eftersom "vi kan ge annan mat"(gäller detta även för de som utesluter viss mat pga religiösa skäl?) eller är etiska skäl mindre seriösa? Har vi inte rätt att få stöttning i att ge vårt barn den kost vi, och många andra, anser vara bäst? Vi "kanske kunde få en tid i höst". Hon pratade också om en tabell hon kan läsa från för blandkostare. För det första undrar vi HUR MYCKET protein(vår största förvirring), inte VAD för protein hon ska ha, så den där tabellen hon tjatade om hade vi haft lika mycket nytta av om vi var köttätare. Det har alltså gått fem månader sedan REMISS skickades(och BVC har hela tiden trott att det är på g även de), vilket ju innebär att det är ganska långt efter vårdgarantin, och har de inte tid här i stan, ska vi ju då erbjudas dietist någon annanstans. Jag tyckte det lät som att hon helt enkelt inte visste ett skit om vegankost, och vården här är riktigt dålig överlag, vilket gör mig så matt.

Det var min sambo som ringde, vet ej om det var bra eller dåligt(jag hade eventuellt flippat på människan). Är det någon här som vet vad som gäller när det kommer till dietist, gäller vårdgarantin även om barnet inte är undernärt? Eller vet någon exakt mängd protein/kolhydrater/fett en bebis ska få i sig? Jag har koll på alla vitaminer veganer kan få brist på, och hon går upp i vikt och mår bra, så egentligen behöver jag ju bara få bekräftat att vi gör rätt. Är dock orolig att hon får för mycket protein, då det är farligt för bl a njurar, vilket ju inte syns direkt.

Så dåligt av dietisten! Men det är kanske så att hon inte vet/bryr sig om vegankost! Det måste finnas någon annan du kan få tid hos?! Jag fick tid när vår andra dotter visade sig vara mjölk/äggallergisk men det gav ingenting. Det enda hon sa va att jag skulle äta extra kalk eftersom jag ammade. Jag fick ingen ny tid inför att dottern skulle börja äta vanlig mat. Jag fick vända mig till en vän med erfarenhet av allergier och jag fick mycket hjälp i trådar här på famliljeliv!
    Dasha skrev 2015-06-22 21:40:01 följande:
    så roligt!

hon kommer nog att ta sitt första steg imorgon-i övermorgon! var beredda med videokameran!
    sonen står själv i tre-sex sekunder, sedan tar sig ner och kryper. kan släppa taget och ta ett steg från fåtöljen till skåpet, men sedan gå bara när han håller i nåt.

vi kallar honom "terränggående bebis"; han älskar att krypa över allt: mig, mannen, möbler, saker. gör det med otrolig fart och ingen ansträngning!
    det är väl nyttigt och utvecklande att ha det ostädat hemma: då lär de sig krypa över allt som ligger i vägen.

vi är hos mannens släktingar nu, och de har lärt sonen:
    vinka på uppmaning ;
    säga "tack", "lax";
    sträcka ut tungan.

han sträckte aldrig ut tungan förut. Nu ser jag att han verkar ha kort tungband, vilket jag misstänkte hela tiden å grund av hans dåliga grepp vid amning. fast nu klipper de väl inte tungbandet enligt 1177.

verkar som separationsfasen har minskat. han älskar att vara hos farfar som bär honom runt, även går ut med honom. inte rädd för andra heller.
    Ja, visst är det kul när det händer grejer! Men som sagt jag hoppas att det dröjer 
    några månader innan hon går! 
    Upptäckte igår att hon drar sig upp till stående så nu är det nog dax att sänka spjälsängen!
    Kroken skrev 2015-06-23 09:35:58 följande:

Jag undrar hur jag ska få ihop tillräckligt med sömn? Dottern somnar mellan 19-20, vaknar sen runt 22-23 och vill amma. Sen vaknar hon 2-4 ggr (oftare 4 än 2) till under natten, morgon gör hon mellan 5-6.30 (oftast vid 6). Jag kommer oftast inte i säng innan 23 då det finns fler barn som ska i säng, hund ska rastas, det ska plockas undan lite, hängas tvätt som inte blivit hängd osv. Igår kväll kom jag i säng vid 23.45. Dottern vaknar när jag kommer in i sovrummet, tar upp och vaggar i en kvart så hon somnar och lägger sen ner henne i sin säng igen. Vid 01 vaknar hon igen, då har jag hunnit sova en knapp timme, och då vill hon amma. Somnar därefter om bredvid mig och vaknar igen vid 03 för att amma. Sover sen till 05.15 och vill då amma igen, sover oroligt till 06 då hon vaknar hon inte vill sova mer, hon är dock trött. Jag sov inget mer efter 05.15. Fick väl ihop 4 timmars sömn inatt och så brukar det ofta se ut. Är så trött på att vara trött jämt!! När dottern sover på dagen måste ju jag se till att få lite sömn, men det är inte alltid det går. Och jag är trött på att inte ha någon lust med nåt eller ork med nåt, vill vara pigg och kunna ägna mig åt saker jag gillar när dottern sover. Lite egen tid med mina intressen, men det är ju bara att glömma.

Åh, vad jag känner igen mig!!! Jag va helt slut, fick aldrig sova och resten av familjen undrade varför jag va sur jämt! Jag tog beslutet att sluta amma! Nu får dottern välling på kvällen. Jag lägger henne i spjälsängen och ger henne flaskan medan jag "killar" henne på ryggen, mest för att hon ska veta att jag är där. Sen stoppar jag i nappen och hon somnar. Sen vaknar hon igen mellan 4-5. Ibland vill hon bara ha nappen men i natt fick jag göra en liten flaska välling. Sen sover hon till nån gång mellan 7-8. 
    Hon somnar mellan 21-23 beroende på hur sent hon sov sista gången på dagen/kvällen. Hoppas du kommer på en lösning som passar er för att få för lite sömn är ju som tortyr!!

Dottern har fått sin första tand! När jag satt med henne i famnen häromdagen så slog det mig att jag aldrig kommer få se henne helt utan tänder igen, min sista lilla bebis!

• mirakelmamma
    Dasha skrev 2015-06-22 21:40:01 följande:
    han sträckte aldrig ut tungan förut. Nu ser jag att han verkar ha kort tungband, vilket jag misstänkte hela tiden å grund av hans dåliga grepp vid amning. fast nu klipper de väl inte tungbandet enligt 1177.
    min äldsta dotter har jätte kort tungband och hon kunde inte amma men det kollades aldrig upp och jag fattade inte det själv! Hennes tunga delar sig när hon räcker ut den och den kommer inte särskilt långt. Hon pratade med sin tandläkare och han sa att de kunde klippa, en kompis till dottern fick göra en operation. Så kolla med BVC eller VC.
Svar på tråden septemberbarn 2014