• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-08 23:37:47 följande:
    förutom dörrar mellan rum så klart
    Samma här. Plockar ut ALLT. :D

Vi har förövrigt börjat med samsovning nu när han har nattstrulat så det är såhär vi har det då. Innan vaknade han typ varannan timme så det är ju en klar förbättring hehe.
  • Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-06-09 18:41:42 följande:

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

WOW!

här har pappan "tränat upp" sonen att svara på frågan: "vad säger ormen?" (vi har en bild med en orm på väggen). Sonen svarar: "TSSSSSSSS", och båda blir jättenöjda och jättestolta! Skrattande

annars fortsätter våra diarreer

vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.

vi fick också en vuxen dietist med dottern, hon hade inte ens en barnvåg och kunde inte väga dottern (1 år då). Var nog bara kunnig om diabetes (vilket vi inte behövde Obestämd). men hon hade iaf nån datorprogramm, dit hon skrev in allt dottern fick i sig på en vecka, och programmen räcknade ut vad som hon saknar i sin kost.
    Kroken skrev 2015-06-09 08:22:08 följande:
     Och så börjar det ju komma kommentarer och åsikter om att hon ammas så mycket, hon som är så stor.

SkrikandesDemon
    jag som funderar på alla modersinstinkter.... undrar om det också är någon instinkt, att lägga sig i hur andra föräldrar gör....VARFÖR skulle de annars, liksom?

ser fram emot resan till Ryssland, där alla tanter kommer att komma fram och berätta för mig att jag klär bebisen för kallt, att det inte är ok att sitta på marken  (med överdagsbyxor på), att han inte ska ha händerna i munnen, att det är obekvämt för honom i bärselen... Drömmer och de (av traditionen?) gör det på ett väldigt aggressivt och nedlåtande sätt.

• linnéa001
    Åh. Vet att man inte ska jämföra, men det är så jobbigt att läsa hur mycket alla bebisar gör.. Ingrid kan fortfarande varken krypa(förutom bakåt), hasa på rumpan eller åla, trots att hon står på alla fyra och har gjort så i månader, samt sätter sig upp och försöker hasa. Sedan en vecka ungefär verkar hon mer sikta på att stå istället, även om hon är mitt på golvet... Hon har heller inte fått några tänder, bara en massa knölar och dregel. Samtidigt är det förstås skönt att inte behöva gå runt hela tiden och borsta tänder, hehe.

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

Vad gäller mat är det superenkelt egentligen. Hon har börjat äta havreyoghurt som jag blandar med quinoa och frukt till mellanmål, och äter det mesta vi lagar, förutom gröt. Jag är fortfarande osäker på mängden protein dock, då vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.
    Min dotter har inga tänder, inte en endaste på gång ens. Hon kan sitta på rumpan och trycka sig bakåt med fötterna, men kommer inte framåt. När hon kommit dit hon vill så snurrar hon och fortsätter sedan bakåt. Detta går dock mycket långsamt. Krypa kanske är på gång, jag vet inte. Hon sitter med benen vikta och försöker resa sig i krypställning men det går inte bra. Hon kan resa sig med hjälp av oss, men inte med möbler.

Har din dotter redan börjat försöka härma ord så är hon ju tidig verbalt. Min flicka säger bara "baba" och gör prutt- och blåsljud med munnen. Alla barn är olika, det är ju det som är så kul!

Min dotter fick en kusin i slutet av maj. När jag höll honom första gången var han bara fyra dagar gammal. Kan inte fatta att det bara var nio månader sedan min flicka var så liten, det känns helt overkligt. Han vägde liksom ingenting! Pep som en liten fågelunge och kändes så himla liten och hjälplös. Ser fram emot att de ska växa upp och lära känna varandra.
  • septemberfjorton

Tack för svar :) det känns så dumt att jämföra som sagt, men det är ju så svårt att veta vad som är "normalt". Min brorsdotter, som är fyra månader äldre än Ingrid, gick redan vid nio månader. Samma med min storasyster, som dessutom kröp innan. Jag själv hasade runt vid den här tiden, och då har jag fått höra att jag var så sen med det(det skiljer bara 15 månader mellan mig och min syster = allt jämförs). Ingrid har alltid varit aktiv och målmedveten, så jag har nog gjort misstaget att anta att hon också skulle vara tidig med just krypningen. Redan för ett par veckor sedan undrade BVC hur hon tog sig fram om hon inte kröp, vilket såklart gjorde mig ännu mer osäker.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-06-11 16:17:36 följande:
    Tack för svar :) det känns så dumt att jämföra som sagt, men det är ju så svårt att veta vad som är "normalt". Min brorsdotter, som är fyra månader äldre än Ingrid, gick redan vid nio månader. Samma med min storasyster, som dessutom kröp innan. Jag själv hasade runt vid den här tiden, och då har jag fått höra att jag var så sen med det(det skiljer bara 15 månader mellan mig och min syster = allt jämförs). Ingrid har alltid varit aktiv och målmedveten, så jag har nog gjort misstaget att anta att hon också skulle vara tidig med just krypningen. Redan för ett par veckor sedan undrade BVC hur hon tog sig fram om hon inte kröp, vilket såklart gjorde mig ännu mer osäker.
    Jag håller med dig, det är svårt att veta. Det finns lite riktlinjer på vårdguidens hemsida tror jag och det är ganska stora spann. Jag har en kusin som gick vid åtta månader, min pappa var 18 månader när han gick. Jag kunde resa mig innan jag kunde stå, min syster kunde gå innan hon kunde resa sig. Jag vet inte hur gammal du är, men förr, när jag var liten på 80-talet, så låg ju alla bebisar på mage. Min mamma säger att hon har en känsla av att bebisar lärde sig krypa och kräla tidigare då, när de låg mer på mage. Vet inte om det stämmer, men det låter vettigt.

För ett par månader sedan oroade jag mig mycket, speciellt för krypningen, men jag har lyckats släppa det och gläds åt de andra framstegen som min dotter gör. Man måste inte lära sig i en speciell ordning, det går bra att gå först och krypa sedan.
  • 0610

Någon mer som har problem med sömnen? Vi har kämpat på till och från i fyra månader nu (på bvc's inrådan) att lägga sonen utan bröst. Blir mycket skrik. Nu har vi kört stenhårt i en månad med inget bröst vare sig dag/kväll eller natt. Han skriker sig hes. Om han får bröstet för att se om han är hungrig då suger han lite men sedan släpper han.

Jag är så jäkla trött nu så hjärnan inte funkar på dagarna, somnar nästan när jag går

På promenad.

Han får ingen ro känns det som, bara skriker och sparkar å vrider å vänder och kryper och sitter osv.

Vet inte vad vi ska testa istället. Ingen ork.

Nån som varit med om liknande? Nån som sitter med den gyllene nyckeln för god sömn?

• Dasha
    0610 skrev 2015-06-12 07:24:37 följande:

Någon mer som har problem med sömnen? Vi har kämpat på till och från i fyra månader nu (på bvc's inrådan) att lägga sonen utan bröst. Blir mycket skrik. Nu har vi kört stenhårt i en månad med inget bröst vare sig dag/kväll eller natt. Han skriker sig hes. Om han får bröstet för att se om han är hungrig då suger han lite men sedan släpper han.

Jag är så jäkla trött nu så hjärnan inte funkar på dagarna, somnar nästan när jag går

På promenad.

Han får ingen ro känns det som, bara skriker och sparkar å vrider å vänder och kryper och sitter osv.

Vet inte vad vi ska testa istället. Ingen ork.

Nån som varit med om liknande? Nån som sitter med den gyllene nyckeln för god sömn?

usch vad arg jag blir på din bvc Skrikandes

skulle avskedat sköterskan om jag kunnat Obestämd

VARFÖR ska bebisen somna utan bröst??????????

sov han dåligt när han somnade med bröst?

här ammar jag till sömns och samsover (gjorde så med båda barn). bebisen (även när första var bebisen) sover hela natten.

ibland har bebisen ätit en massa mat, dryckit massa vatten, men somnar med bröst ändå. det är det naturlig, det är bebisens instinkt och trygghet.

sedan förstår jag när de säger att barn som har fått kindtänder bör inte äta på natten, för tändernas skull. Men inte 9månaders!

• 0610

BVC-sköterskan påstod att han inte får förknippa sova med mat. Att varje gång han vaknar så ska han inte få bröstet. Att han inte behöver mat på natten.

Dasha skrev 2015-06-12 11:04:31 följande:

usch vad arg jag blir på din bvc

skulle avskedat sköterskan om jag kunnat

VARFÖR ska bebisen somna utan bröst??????????

sov han dåligt när han somnade med bröst?

här ammar jag till sömns och samsover (gjorde så med båda barn). bebisen (även när första var bebisen) sover hela natten.

ibland har bebisen ätit en massa mat, dryckit massa vatten, men somnar med bröst ändå. det är det naturlig, det är bebisens instinkt och trygghet.

sedan förstår jag när de säger att barn som har fått kindtänder bör inte äta på natten, för tändernas skull. Men inte 9månaders!

• linnéa001
    0610 skrev 2015-06-12 11:35:01 följande:

BVC-sköterskan påstod att han inte får förknippa sova med mat. Att varje gång han vaknar så ska han inte få bröstet. Att han inte behöver mat på natten.

Tycker du ska göra som du vill. Amma till sömns om du vill. Vill du inte att han ska äta på natten får du kanske försöka hitta en lösning. En vän som har barn som är nio månader började ge sitt barn napp nu. När bebisen väl fattade vad nappen var till för började hon sova hela nätter. Jag skulle inte stå ut med att amma till sömns varje gång. Kan inte sova med någon nära mig.
  • Dasha
    0610 skrev 2015-06-12 11:35:01 följande:

va?  sedan 4 mån. tillbaka tvingar hon er till det?

jag skulle ammat honom till sömns, DEFINITIVT.

stackars liten.
Svar på tråden septemberbarn 2014