• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-06-28 07:57:17 följande:

Tror det är mer tänder på gång, därav att hon sover sämre än sämst just nu. Inatt sov hon endast 30 min till 1 timme åt gången från det att hon somnade vid 19.30 till det att hon tyckte det var morgon vid 06. Hon tuggar på fingrar hela tiden. Stoppar in tummen och gnager på den. Igår och i förrgår ratade hon i princip all mat jag försökte ge henne, bara bröstet dög och lite frukt. Vällingen slog hon bort och gröt och vanlig mat vägrade hon öppna munnen för. Ska prova lite gröt nu snart och vällingen ska jag ge henne i pipmugg ikväll och se om det blir bättre. Sugandet på flaska gör ju så att det blir mer blodtillförsel till tandköttet och det gör ondare då.

haha, precis så hade vi också inatt! började igår egentligen.

det tog mig ett dygn att komma till insikten att det är ny tand på gång. 

nu är jag säker: han börjat gnaga på bröstvårtor, vilket han gör bara strax innan tanden ska fram. 

annars har vi nyss övergått till 2ggr dagssömn istället för 3ggr/dagen:

ungefär 10.30-12.00 och 16.00-17.30.

sover på natten ungefär 23.00-8.00.

inatt var det som sagt mest tuttande och bröstbyte, man jag behövde iaf inte gå upp.
  • Mrs West

Pratar era små mycket? Det gör min lille kille. Tycker redan man kan höra att han försöker sägs titta, där och mamma. Kan det vara möjligt så tidigt?

• Kroken
    Mrs West skrev 2015-06-29 20:40:14 följande:

Pratar era små mycket? Det gör min lille kille. Tycker redan man kan höra att han försöker sägs titta, där och mamma. Kan det vara möjligt så tidigt?

Min tjej pratar också mycket. Mamma och hej säger hon tydligt och sen är det början till pappa. En del är tidiga och en del sena. Precis som med allt annat Min lilla tjej har inte bråttom med att röra på sig istället. Hon skjuter sig bakåt (går iof fort) och har börjat dra sig lite framåt. Men det fattar hon inte att hon gör än haha.
  • linnéa001

Nej, min dotter pratar inte. Hon har sagt "baba" och "dada" ett tag nu, men det skulle jag knappast kalla prat. Sen så säger hon "ej" eller "hej", men vet inte om hon verkligen menar "hej" eller om det bara är ett ljud. Hon är inte direkt tidig med något, men inte heller sen. Förutom när det gäller tänder för det är verkligen inte alls på gång. Läste på Folktandvårdens hemsida att man ska kontakta tandläkare om tänderna inte kommit när barnet är ett år.

• septemberfjorton

Hej igen! Är nyfiken hur ni andra gör vid nattning.. Ingrid har precis börjat sova själv i egen säng, eftersom hon börjat krypa(äntligen!), och gärna kryper ur dubbelsängen. Min sambo sover i eget rum med bebisen, och någon av oss nattar henne oftast ett par timmar innan han lägger sig(hon somnar oftast runt 21). Men eftersom han jobbar natt varannan vecka, blir det tre nätter som jag nattar ensam, och jag upplever att hon har mycket svårare att somna dessa nätter, samt helger, så jag undrar om någon har några tips på nattningsrutiner? Ingen av oss vet riktigt hur man gör....

Ni som läser för era barn vid läggning, vad läser ni? Och gör ni det i sängen eller har ni bebisen i knät? Läser ni när barnet ska sova, eller någon timme innan? Låter ni barnet krångla i sängen, eller tar ni upp/lägger rätt när det krånglar? Vi är som sagt HELT lost nu när hon börjat sova som ett större barn, hehe.

• Vii3

Hej

Kul att följa era barns utveckling. Visst är det en härlig period nu. Min son är för underbar nu han busar för fullt. Om någon av oss föräldrar har varit ute och kommer hem så skriker han av glädje så fort han hör dörren och han älskar att komma ut och blir så

Glad så fort vi närmar oss ytterdörren. Han säger mamma hela dagen lång det är typ det enda han säger nu. Sen så har han blivit en riktig härmapa, när jag pussR så smackar han, Han vinkar tillbaka och klappar händerna. Han börjar med att titta på sina handflator sen så tar han ihop händerna o klappar några gånger sen så skrattar han högt och är Så stolt hahaha äter upp honom snart :):)

• Kroken
    linnéa001 skrev 2015-06-29 21:54:49 följande:

Nej, min dotter pratar inte. Hon har sagt "baba" och "dada" ett tag nu, men det skulle jag knappast kalla prat. Sen så säger hon "ej" eller "hej", men vet inte om hon verkligen menar "hej" eller om det bara är ett ljud. Hon är inte direkt tidig med något, men inte heller sen. Förutom när det gäller tänder för det är verkligen inte alls på gång. Läste på Folktandvårdens hemsida att man ska kontakta tandläkare om tänderna inte kommit när barnet är ett år.

Vid 1,5 år har jag läst/fått höra att man ska kontakta tandläkare om inga tänder kommit. Mitt andra barn fick inga tänder förrän hon var ett år (upptäckte på ettårsdagen att det var en tand på gång). Det var inga problem med att få tänder sent för hennes del. Dessutom sägs det ju att de tappar tänderna senare när de fått de sent som bebisar. Och det är ju bara positivt att få de permanenta tänderna sent.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-06-29 23:15:39 följande:
    Hej igen! Är nyfiken hur ni andra gör vid nattning.. Ingrid har precis börjat sova själv i egen säng, eftersom hon börjat krypa(äntligen!), och gärna kryper ur dubbelsängen. Min sambo sover i eget rum med bebisen, och någon av oss nattar henne oftast ett par timmar innan han lägger sig(hon somnar oftast runt 21). Men eftersom han jobbar natt varannan vecka, blir det tre nätter som jag nattar ensam, och jag upplever att hon har mycket svårare att somna dessa nätter, samt helger, så jag undrar om någon har några tips på nattningsrutiner? Ingen  av oss vet riktigt hur man gör....

Ni som läser för era barn vid läggning, vad läser ni? Och gör ni det i sängen eller har ni bebisen i knät? Läser ni när barnet ska sova, eller någon timme innan? Låter ni barnet krångla i sängen, eller tar ni upp/lägger rätt när det krånglar? Vi är som sagt HELT lost nu när hon börjat sova som ett större barn, hehe.
    Så här gör vi:
    Vid 19 så får dottern en liten flaska ersättning (120 ml vatten). Den serveras i soffan av den förälder som arbetat under dagen, oftast pappan alltså. Sedan läser samma förälder en bok i soffan. Det brukar vara en pekbok med lite rim. Hennes favoritbok är en som man kan känna i. Varje bild är en hund eller en katt med någon liten detalj, lite päls t.ex. Efter det så är det potta, blöjbyte och pyjamas. Sedan så lägger jag henne då hon bara skriker när pappan försöker. Hon ligger fortfarande i vår säng, men vi har bara madrasser på golvet så det är ingen fara om hon ramlar ut. Eget rum kan hon inte få då vi bara har en tvåa.

Min dotter har också nyligen börjat "krångla". Hon vrider sig fram och tillbaka, rullar, sparkar, viftar. Fast hon slutar ofta efter en liten stund eller så lägger jag mig intill henne och vänder henne på sidan mot mig och håller om henne och sjunger. Då brukar hon lugna sig och somna. Hon skriker aldrig så jag tar inte upp henne. Låter henne stöka och böka en stund. Vi börjar som sagt vid 19 och senast 20 brukar hon ha somnat. Hon sover sedan till sju ungefär (så skönt!).

Det är vår rutin och den funkar super för oss. Kanske kan vara till lite inspiration. Jag vill helst inte att hon äter i sängen. Vill inte att hon ska bli beroende av flaskan för att somna. Det hon får nu är för att hon inte ska vakna under natten och vara hungrig.

Det jobbigaste för oss är att pappan inte får natta. Vet inte hur man ska vänja henne vid det, hon är en riktig mammagris. Helst vill hon pilla på mitt öra tills hon somnar.
  • Mrs West

Kul att det är fler små som "pratar". William kryper nu fram till saker, reser sig vid dem och fastnar. Kan inte sätta sig igen eller gå ner så han skriker mamamama tills man kommer och hämtar honom????

Vår lille brukar få välling nere i soffan. Sen borstar vi tänderna och sen lägger vi honom i spjälsängen i hans rum. Är han trött somnar han direkt. Annars kan han gnälla lite så man får stoppa i nappen en extra gång.

Vi kollar så han är trött när han ska sova. Han får inte sova längre än till 17 sista vilan och läggs sen mellan 19-20.

Svar på tråden septemberbarn 2014