• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-07-11 11:27:34 följande:
    Hur dricker era barn?
    Min dotter dricker ur en glasnappflaska (Lifefactory) som man kan sätta en pip på så att det blir en pipmugg. Det är tre hål i den, men på insidan av pipen kan man sätta in en liten pip i silikon som gör att man måste suga mer. Den använder vi dock inte. Dottern klarar bra att dricka men sätter i halsen ibland. Hon dricker ganska mycket vatten. Hon äter bra också. En portion gröt till frukost, en burk mat till lunch, yoghurt eller keso med frukt till mellis, en burk mat till middag och slutligen en liten flaska ersättning vid kvart i sju. Somnar vid halv åtta och sover ca 11 timmar.
    Dasha skrev 2015-07-11 11:27:34 följande:
    Känns också att jag börjar bli smalare av denna amning, trots att jag äter som en varg. Något positivt iaf Drömmer  jag är också helt vrålhungrig efter varje amning.

Stämmer säkert.Jag gick ner snabbt i vikt när jag ammade, var faktiskt riktigt snygg. Tyvärr har mina snygga bröst försvunnit i och med att jag inte ammar. Min snyggaste tid i livet är förbi...
    Dasha skrev 2015-07-12 12:15:58 följande:
    hur tänker ni kring sötsaker? har era små fått prova nått?
    Nej, inga sötsaker än. Tror dock inte att det är någon fara att låta dem pröva. Hennes pappa är lite hälofreak så vi avvaktar nog lite. På 1-årskalaset kanske det blir något.
    replica skrev 2015-07-11 22:05:35 följande:
    Annars tycker jag tiden rinner iväg alldeles för snabbt, om en månad börjar jag jobba Rynkar på näsan Mår jättedåligt av detta då William äter så dåligt fortfarande.. Kanske ½ macka till frukost med några skedar gröt/puré och knappt en halv portion mat till lunch.. Funkar att äta någon frukt till mellis ibland t.ex. en halv kiwi.. Men annars är det bara tutte som gäller Obestämd
    Jag tror att det kommer att gå bra. Äter han ersättning? Det kan han ju få om han inte vill ha mat, men jag tror som Dasha, att han kommer att lära sig. Det finns ingen möjlighet för dig att börja jobba successivt? Jag har ju jobbat en dag i veckan sedan dottern var sex månader och till hösten ska vi försöka köra lite 50-50 eller att pappan tar lite mer. Jätteskönt tycker vi båda.
  • Dasha

linnea, tack för dina svar!

undrar om sonen kanske inte vill dricka vatten, så länge han ammas? han kissar ju massor, väldigt ljust kiss, ibland färglöst.

nu har gan också börjat att kunna amma med folk runt omkring!

det var inte så det var tänkt Drömmer tanken var att amma mindre och mindre och ge mer och mer vanlig mat. Nu istället äter han "vanlig mat" som när han var 7-8 månader, och ammar mer och mer, han som vägrade amma så fort det var NÅGONTING i närheten, typ en person som gick förbi, eller nån som pratar lugnt i andra änden av rummet. Nu ammar han både kring folk, på bussen, restaurangen, i parker....

hmmmm.... alltså ska jag vara glad eller ledsen för det? har inte ens bestämt mig Drömmer

visst blir jag smalare och smalare....

brösten är det ingen fel på än så länge...

jjag hade storlek XS på kläder och 0 (noll) på bh före första barnet

sedan ammade jag och fick storlek 4 på brösten, fortsatte vara small trots att jag åt som en varg. det var MIN snyggaste tid i livet Drömmer

sedan slutade jag amma, gick upp till storlek L, och brösten blev 1 , vilket är ju bättre än 0 (tycker jag). de hänger inte, men det är kanske fettet som håller dem på plats... de är ju fortfarande små, kanske därför.

nu går jag ner till storlek Medium, brösten är strl 2-3... hmmm, får se hur det blir.

• Mrs West

Har alla semester?! ;)

Min lille kille är nu snart 10 mån och jag har en liten fundering...

Hans storasyster som är 4 tar ibland saker av honom som hon är rädd om. Han kan då bli jättearg och antingen skrika eller bita henne. Ibland jagar han henne också, då kryper han efter henne med munnen öppen för att han vill bitas.

Gör era också så här?

• mirakelmamma
    Mrs West skrev 2015-07-27 20:48:17 följande:

Har alla semester?! ;)

Hans storasyster som är 4 tar ibland saker av honom som hon är rädd om. Han kan då bli jättearg och antingen skrika eller bita henne. Ibland jagar han henne också, då kryper han efter henne med munnen öppen för att han vill bitas.

Gör era också så här?

Här har vi också en som gör bitförsök när hon inte får som hon vill men än så länge har Hon bara en tand så det blir inte så farligt. Fasar i för dagis... har haft ett tidigare barn som va en bitare men det gick över när hon kunde prata lite mer.
  • Bebislängt

Har alla semester?! ;)

Gör era också så här?

Min kille bits bara när han pussas. Vet inte riktigt hur man ska bli kvitt det för jag vill ju inte att han slutar pussas så det är svårt att liksom säga nej. Säger typ aj, inte bitas. Så småningom kanske han lär sig :)

Han blir överlag aldrig arg när man tar av honom saker han inte får ha. Det är rätt skönt.
  • Mrs West

Jag tycker mest det är lite "kul" att han har sånt temperament. Det är väldigt gulligt när han jagas med munnen öppen;)

• Kroken

Har alla semester?! ;)

Gör era också så här?

Jag har också en liten huggorm här hemma. Hon biter inte när hon är arg men typ "bara för att". Tror det har med nya tänder att göra, för hon biter mer när nya tänder är på G. Men hon kan försöka bita t.ex. storebror när hon inte får ta kontrollen till Ps3 eller inte får ta hans glasögon. Och mig kan hon nafsa i axeln ibland när jag bär henne och hon ligger mot axeln. Hon har en snuttefilt som hon pular in i munnen när hon ska sova och tuggar/biter på. Så att hon biter mig i axeln och tröjan har nog med att göra att hon är lite trött och snutten inte finns till hands. Däremot så kan hon få för sig att hon ska ha min arm när vi sitter vid matbordet. Då drar hon den till sig och sen tittar hon finurligt och busigt runt omkring på alla som sitter där och sen biter hon mig i armen. Det har blivit som en lek för henne eftersom syskonen skrattar (jag har sagt att de inte får men svårt när hon ser så rolig ut och busig). Jag säger nej, inte bitas när hon biter och hoppas väl att det ger resultat i sinomtid.
  • Emmask
    Dasha skrev 2015-07-12 12:15:58 följande:

sonen fick glass första gången igår Cool

vi var på en lång cykeltur med grillning och bad, och sonen var sååå duktig (ingen gnäll inget skrik, åt redigt), och dessutom fyllde han ju 10 mån igår Drömmer så mannen gav honom halva av sin Magnum glass Förvånad

annars var ju tanken att vänta tills han fyller 1 år, då han skulle få en tårtbit på sin födelsedag. Skrattande

hur tänker ni kring sötsaker? har era små fått prova nått?

Grattis till tio månader! Vår är också tio månader nu. Mina föräldrar pratar ofta om att de vill ge henne sött, men vi har bestämt att dra ut på det så länge som möjligt. Hon har ju inget behov av sött, och det ger ju inget positivt rent näringsmässigt, så vi ser ingen anledning att ge henne det. Det vore bara för vår skull vi skulle ge henne, för att vi skulle få se hennes reaktioner. Men hennes kusin som är ett år äldre går alltid massor med sött vid efterrätter, för mycket i min mening, så det kan bli svårt att undvika på middagarna med familjen. 
  • Kroken
    Emmask skrev 2015-07-29 13:46:53 följande:

Grattis till tio månader! Vår är också tio månader nu. Mina föräldrar pratar ofta om att de vill ge henne sött, men vi har bestämt att dra ut på det så länge som möjligt. Hon har ju inget behov av sött, och det ger ju inget positivt rent näringsmässigt, så vi ser ingen anledning att ge henne det. Det vore bara för vår skull vi skulle ge henne, för att vi skulle få se hennes reaktioner. Men hennes kusin som är ett år äldre går alltid massor med sött vid efterrätter, för mycket i min mening, så det kan bli svårt att undvika på middagarna med familjen. 

Vi är också återhållsamma med sött, dottern har inte fått smaka nåt än. Elelr jo, lite mariekex har hon fått smaka. Men min svärmor säger varenda gång vi ses och fikar "klart du vill ha en bulle istället eller kaka". Både min man och jag säger nej, hon ska inte ha nåt. Nu är ju vår dotter väldigt kinkig med vad hon stoppar i munnen. Och då säger svärmor samma sak, att "inte vill du äta det där, du vill väll ha en bulle istället". Och nu när ett årsdagen närmar sig i slutet av augusti så var svärmor tvärsäker på att dottern skulle få en egen bakelse att kladda med. Min man sa tvärt nej och då blev hon tyst. Känner precis som du att det inte finns nån anledning till att ge sött i onödan. Om det ingår lite socker i mat m.m tycker jag inte är nån fara, men att ge henne glass eller godis, kakor m.m känns onödigt. Nu tänker jag att när hon fyller år ska hon få smaka muffins med vispad grädde. Fast det är ju inte säkert det faller den här kinkblåsan i smaken.

Ett tips på glass till bebisen förresten. Jag har sånna där behållare som man kan frysa in egen isglass i. Jag tog en burk fryktyoghurt från Semper, blandade i en halv dl grädde kanske, sen hällde jag upp det i behållarna (det räckte till tre stycken).
  • Bebislängt

Apropå socker, hur noga är ni med salt? Tycker att det är svårt att hitta bröd och smör utan salt. Och pålägg också. Det känns som om min bebis får i sig salt även om man försöker vara restriktiv.

Bebisen har fått smaka glass en gång men annars håller vi oss till frukt när han ska få sött. Smörgåsrånen är nog onyttiga nog :P

Svar på tråden septemberbarn 2014