septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
W är inne i en riktig seperationsfas just nu + fjärde tanden på gång, så alla nattningsrutiner har vi fått glömma :P
Vid ca 18 så tar vi dock på pyjamas, byter blöja, smörjer osv.. Sen blir han döspeedad ett tag innan han ammas till sömns.. Går inte att lägga honom i sängen nu (samsover) för då vaknar han direkt.. Så han ligger i någons knä och sover tills vi går och lägger oss..
Vad har ni för vagn(ar)?
Har en Emmaljunga Edge, men den är ju så stor och otymplig när vi ska åka iväg och t.ex. handla.. Har blivit en del utflykter nu under sommaren och den tar verkligen upp hela bagageutrymmet..Så har funderat på att införskaffa oss en nättare extravagn..
Har googlat och läst recensioner ett bra tag nu, var på Babyproffsen häromdagen som tipsade om Brio Smile (?)..
Vill ha en smidig, vändbar sittvagn som inte är alltför dyr att införskaffa.. De allra flesta "bilvagnar" som finns är ju dock bara framåtvända 
Har ni några tips? :)
www.babyzen.com/collection-yoyo.php
www.amazon.com/Babyzen-YOYO-Stroller-Black-Blue/dp/B00AMW9DQS
den här är nog den minsta och lättaste man kan få, men inte vändbar. man kan även ha det bakom på cykeln. jätteliten när ihopfälld.
vi själva har trille som vintervagn
och vi fick igår en silver cross reflex som sommar/resevagn, den är vändbar
www.madeformums.com/reviews/pushchairs-and-travel-systems/lightweight-buggies-and-strollers/silver-cross-reflex/1618.html
www.silvercrossbaby.com/our-products/prams-and-pushchairs/reflex/black/
Ooh vad tiden går fort, nu har vår lilla pojk på 71 cm och 8,7 kg börjat gå. Ser så gulligt ut och man ser hur stolt han är :)
Ooh vad tiden går fort, nu har vår lilla pojk på 71 cm och 8,7 kg börjat gå. Ser så gulligt ut och man ser hur stolt han är :)
sonen fyllde 10 mån idag.
vet inte hur lång han är och hur mycket han väger: det var länge sedan bvc-besök.
ser bara att han är normalviktig, men lite åt det smala hållet.
han går inte, står själv i 3-6 sekunder, sedan sätter sig ner.(det vill säga, samma som för 1 månad sedan)
kryper mycket fort, kryper över allt, kan krypa över mig 20 ggr fram och tillbaka, kryper gärna över alla lådor, klättrar på dem, går ner smidigt.
går lätt längst möbler.
säger:
ti-tta (och pekar),
där (däj) (och pekar),
ä-ta ä-ta ä-ta ä-ta (och smaskar med munnen) (när han sitter i matstolen och väntar).
annars gillar han att härma olika ljud som vi gör.
klappar händerna, vinkar.
öppnar lådor, tar ut allt, kryper iväg och bryr sig inte.
Men så fort jag lägger allt tillbaka - då är han där igen, tar ut allt och kryper iväg. (typ, så här ska det vara!).
när jag säger "dansa" - då börjar han hoppa på knäna och vifta med armarna. Blir jätteglad när mann säger: "du dansar så fint!". "dansar" själv när han får igång någon musikleksak.
han kan leka själv i 40-60 minuter när han är utsövd och mätt.
MAT:
äter faktiskt mindre nu än för 2 månader sedan.
totalt äter han bra 3 ggr/dagen, vilket är ofta fördelat på 5-6 ggr,
t.ex:
frukost: 1 portion gröt + några smörgåsbitar
lunch: 1/2 portion mat
mellis: inte sugen
middag: 1 portion mat
kvällsmat: bara 4-5 skedar gröt, inte sugen
dricker han dåligt: han VILL ha vatten, men sväljer en massa luft och hostar (dricker ur pipmuggar med 3 hål). Blir ledsen och slänger muggen iväg.
Undrar om det beror på hans korta tungband.
Hur dricker era barn?
känns som att han ammas nu mera än för 2 mån sedan.
Känns också att jag börjar bli smalare av denna amning, trots att jag äter som en varg. Något positivt iaf
jag är också helt vrålhungrig efter varje amning.
sonen fyllde 10 mån idag.
vet inte hur lång han är och hur mycket han väger: det var länge sedan bvc-besök.
ser bara att han är normalviktig, men lite åt det smala hållet.
han går inte, står själv i 3-6 sekunder, sedan sätter sig ner.(det vill säga, samma som för 1 månad sedan)
kryper mycket fort, kryper över allt, kan krypa över mig 20 ggr fram och tillbaka, kryper gärna över alla lådor, klättrar på dem, går ner smidigt.
går lätt längst möbler.
säger:
ti-tta (och pekar),
där (däj) (och pekar),
ä-ta ä-ta ä-ta ä-ta (och smaskar med munnen) (när han sitter i matstolen och väntar).
annars gillar han att härma olika ljud som vi gör.
klappar händerna, vinkar.
öppnar lådor, tar ut allt, kryper iväg och bryr sig inte.
Men så fort jag lägger allt tillbaka - då är han där igen, tar ut allt och kryper iväg. (typ, så här ska det vara!).
när jag säger "dansa" - då börjar han hoppa på knäna och vifta med armarna. Blir jätteglad när mann säger: "du dansar så fint!". "dansar" själv när han får igång någon musikleksak.
han kan leka själv i 40-60 minuter när han är utsövd och mätt.
MAT:
äter faktiskt mindre nu än för 2 månader sedan.
totalt äter han bra 3 ggr/dagen, vilket är ofta fördelat på 5-6 ggr,
t.ex:
frukost: 1 portion gröt + några smörgåsbitar
lunch: 1/2 portion mat
mellis: inte sugen
middag: 1 portion mat
kvällsmat: bara 4-5 skedar gröt, inte sugen
dricker han dåligt: han VILL ha vatten, men sväljer en massa luft och hostar (dricker ur pipmuggar med 3 hål). Blir ledsen och slänger muggen iväg.
Undrar om det beror på hans korta tungband.
Hur dricker era barn?
känns som att han ammas nu mera än för 2 mån sedan.
Känns också att jag börjar bli smalare av denna amning, trots att jag äter som en varg. Något positivt iaf
jag är också helt vrålhungrig efter varje amning.

Mår jättedåligt av detta då William äter så dåligt fortfarande.. Kanske ½ macka till frukost med några skedar gröt/puré och knappt en halv portion mat till lunch.. Funkar att äta någon frukt till mellis ibland t.ex. en halv kiwi.. Men annars är det bara tutte som gäller
Mår jättedåligt av detta då William äter så dåligt fortfarande.. Kanske ½ macka till frukost med några skedar gröt/puré och knappt en halv portion mat till lunch.. Funkar att äta någon frukt till mellis ibland t.ex. en halv kiwi.. Men annars är det bara tutte som gäller 
sonen fick glass första gången igår 
vi var på en lång cykeltur med grillning och bad, och sonen var sååå duktig (ingen gnäll inget skrik, åt redigt), och dessutom fyllde han ju 10 mån igår
så mannen gav honom halva av sin Magnum glass 
annars var ju tanken att vänta tills han fyller 1 år, då han skulle få en tårtbit på sin födelsedag. 
hur tänker ni kring sötsaker? har era små fått prova nått?