• Milie

BF Juni 2015

höns skrev 2015-01-06 16:28:17 följande:

Hej! Jag är i vecka 18+3 o sedan typ 17+0 så har jag känt bebis varje dag. Är det fler som känner bebis varje dag så här tidigt eller är det ovanligt? :)

Jag tror det är runt den här tiden man börjar känna, även om det inte är förrän i typ vecka 25 som man ska ha känt av något. Fast jag har bara känt två fladder för typ två veckor sen. I övrigt inget alls och idag är jag 17+1.

Jag gjorde KUB-test i vecka 14 och då sa hon att moderkakan sitter i framvägg. Jag tyckte det var skönt att höra eftersom jag tycker det här med fosterrörelser låter lite äckligt. Eller ganska mycket äckligt. Hehe. Antagligen så ändrar jag uppfattning då det väl börjar böka runt men just nu känns tanken på det äcklig. Jag tror det beror på att folk beskrivit det som en fisk som sprattlar och jag har fiskfobi.

Men, men. Jag är okej med att det kommer komma och tror att jag fort kommer ändra uppfattning men jag gråter inte över att jag än inte känner något än och att jag framöver inte kommer känna lika mycket som någon med moderkakan i bakvägg.
  • Milie
    Fiiaaa skrev 2015-01-07 14:33:42 följande:

Värsta beskedet på RUL. Bebisen saknar skallben och det är bara att avbryta och sätta igång aborten. I v 20!! Känner mig mest chockad nu, men jag fixar det här!!

Jag beklagar sorgen. Verkligen. Man (eller i alla fall jag) antar att barnet i det stora hela ska vara friskt om man inte sett något konstigt tidigare. Inte att det ska kunna slinka förbi en så allvarlig missbildning..

Återigen så beklagar jag, jag kan inte ens fantisera om hur det känns. Jag imponeras av din kämparanda! Starkt!
  • Milie
    vikarien skrev 2015-01-14 20:35:51 följande:

Den där tröttheten alla pratade om i början måste ha drabbat mig nu, först i vecka 18 :-P

Skulle utan problem kunnat sova 12-15 timmar per natt (med kisspauser).

Hur ligger ni till med vikten?

Jag ligger fortfarande på -5 kilo och man funderar ju på om jag får i mig ordentligt. Men äter bra så det borde jag få

Får nog be dom kolla sockret nästa vecka.

Ska inte göra glukosbelastning pga magbekymmer så sockret ska kollas ofta istället.

Gör ni glukosbelastning?

Har du någon vikt att "ta av" sen innan? Det är ju så olika det där. Är man i nedre delen av normalintervallet sen innan så låter ju -5 kg inte alls så bra.

Jag är överviktig sen innan. Gick upp 4 kg ibörjan men sen ner igen så nu ligger jag strax under startvikten. Drömmen vore ju att inte skeva iväg mer än 5 kg upp, men då krävs en insats som jag än så länge inte känner mig redo för. Jag har såna problem med kräkningar så allt som stannar nere tycker jag är bra mat, oavsett vad det är.

Jag har alltid bra glukosvärden men p.g.a. övervikten så gör jag en glukosbelastning framåt våren.
  • Milie

Jag har tvärändrat mig gällande att känna fosterrörelser. Nu vill jag helt plötsligt det, hehe. Var som lite äcklad av tanken tidigare, men nu är jag redo. Jag känner att jag tagit ett steg i den mentala förberedelsen då jag idag säger åt sambon att vi ska passa på att fynda en vinteroverall i storlek 74 i sommar. Jag är liksom redan ett år fram i tiden, så självklart ska jag känna av Lurven.

18+4 idag. Har inte RUL förrän 20+1, hoppas på att få veta kön då. Det kanske är mer en Lurvan än en Lurven.

• Milie

Nu klickade nästa "variabel" på plats. Jag fyller år idag, men det var länge sen jag brydde mig om min ålder. MEN! I år gör jag det. Jag blev gravid som 27-åring men nu är jag i den ålder jag ska vara vid BF, d.v.s. 28. Jag är kanske töntig som tänker så, men jag fick ungefär samma känsla vid årsskiftet då det blev "rätt" år!

• Milie

Jag såg en bild i Mammapraktikan (en bok jag har) där de visade hur mycket put som orsakas av själva livmodern i varje vecka. På en smal kvinna börjar det i regel inte synas någon bula förrän vecka 18 och då är det bara liiite, lite put under naveln.

Men sen är det ju en massa annat som kan spela in. Bukfett, svullna tarmar, slappare muskler o.s.v. Jag som är överviktig innan har i princip bara fått pushup-effekt på magfettet. Inte så där supersnyggt, men vem bryr sig. Desto finare är ju ni med era runda kulmagar, hehe.

• Milie
    Hilda07 skrev 2015-01-19 15:27:24 följande:

Har kikat igenom tråden och ser att ni pratar om magstorlek :) Jag väntar iof mitt andra barn men har haft mage ett bra tag nu. Är i v18+3. Första barnet dröjde det länge innan magen kom. Har iof problem med ibs mage så det kan mkt väl vara svullna tarmar det mesta också...

Idag var första gången jag såg sparkarna/puffarna utanpå magen och igår kände mannen första sparken :) Det är ju lika magiskt varje gång. Fantastiskt att man får uppleva detta en gång till! 

Imorgon är det dags för RUL och jag är jättespänd. Har känts som en lång väntan hit trots att jag ändå gjorde kub i v 11+4. Hoppas att de kan se vilket kön det är denna gång. Vet att det inte är säkert de kan se det så här tidigt...Men jag hoppas :)

Ni som hade många år mellan syskonen hur har ni upplevt kommentarer från omgivningen? Som jag skrivit innan kommer dottern vara 7 1/2 år när bebisen kommer och jag har nästan bara fått negativa kommentarer från jobbarkompisar osv om ålderskillnaden. Allt till att de inte kommer ha någon som helst nytta av varandra till att den stora bara kommer tycka det är tråkigt och vi nu kommer ha två ensambarn och inte "syskon"...Vet snart inte vad jag ska svara...Får dessa kommentarer ofta!! Allt från när vi pratar om semester osv att "ja nu blir det inte lätt för er...hur ska ni kunna planera in så att båda barnen får roligt". 

Det känns trist eftersom jag inte alls tror att det kommer bli så eftersom storasyster är otroligt glad för sitt kommande syskon och dessutom är en väldigt omtänksam och omhändertagande människa. Kan inte se att hon inte skulle tycka om den lilla även i framtiden. Visst kanske det är några år som de inte har fullt så stor nytta av varandra men visst får man väl ändå något slags kärleksband med sitt syskon oavsett ålder?

Blir så less på människor som slänger ur sig kommentarer så fort man inte följer "mallen" över hur livet ska te sig.

Såå då har jag fått klaga av mig lite också ;) Hoppas ni mår bra alla mamas!

Jag väntar mitt första barn, men däremot har jag stor spridning mellan mig och mina syskon samt så har min syster 8 år mellan sina två barn.

Min systerdotter som var 8 år när lillebror kom var inte alls så pepp inför det hela, men det ändrades snabbt när han väl kom. Nu är de 10 och 2 år och har ett jättefint band och jag satt och smålog igår när hon var hemma hos oss och fick ett samtal från lillebror som var hemma. Han fick självklart hjälp att ringa, men ändå. Det var sjukt gulligt när hon satt och log och sa att hon snart kommer hem.

Jag själv är yngst av fem och har +6 år till första syrran, +12 år till nästa, +16 till tredje och +17 till brorsan. Jag tycker det är perfekt nu när vi alla är vuxna. Visst att jag mest bara haft yngsta syrran som syskon när vi var barn men vi var och är oskiljaktiga. 6 år är ingenting om den äldre har en viss inställning. Svårt att tro att 7 år vore så hemskt.

Oavsett hur det kommer bli så blir jag chockad över hur taktlösa och konstiga folk kan vara.
  • Milie
    Edde skrev 2015-01-22 11:41:19 följande:

Alltså, måste skriva av mig, för oron gnager i mig nu.

För snart två veckor sedan dog våran hund plötsligt i en olycka, jag hittade honom död när jag kom hem från jobbet. Gick såklart i fullständig panik - hyperventilerade, skrek och grät. Hela chock-situationen varade i kanske 15-20 minuter innan jag klarade av att lugna ner mig och min sambo kom hem så vi kunde köra bort hunden för kremering.

Jag är så orolig över att den där chocken ska ha skadat ungen på nåt sätt. Hur mycket stress tål en sån liten egentligen? Har precis gått in i v 20. Tror mig ha känt lite fladder, men jag är orolig för att jag inbillar mig och att barnet de facto har dött av någon adrenalinöverdos, eller något. Ska på ultraljud fredag om en vecka, men kan inte alls glädjas för jag är så orolig för att jag har haft ihjäl den lilla med min kraftiga reaktion.

Jag vet inte, kanske överreagerar jag. Men man får ju verkligen all världens fruktansvärda tankar i huvudet. Att hunden dog var en stor sorg, vi har förlorat vår familjemedlem, och att i samma andetag dessutom förlora barnet skulle var lamslående fruktansvärt.

Usch, jag lider verkligen med dig. Mina två tikar är mitt liv och jag vet inte hur jag ska kunna leva utan dem i framtiden. Jag beklagar verkligen.

Jag har väldigt svårt att tro att stress skulle kunna orsaka ett missfall överhuvudtaget och än mindre troligt ett missfall efter vecka 12. Tänk bara på alla lång och svåra förlossningar. Då har nog kroppen dundrat ut det ena med det femte i blodet dels för smärtlindring och dels för kraft. Det tar ju inte död på barnet.

Det är ju "lätt" för mig att sitta och säga att du inte ska oroa dig, men jag själv har en överdriven rädsla för att ramla och tror typ att det ska vara kört om jag råkar sätta mig på rumpan. Typ att allt skulle skakas loss för minsta lilla. Logiskt sett vet jag ju att det inte skulle vara någon fara, men har man börjat noja så är det svårt att sluta.
  • Milie

Blutsaft funkade fint för mig då jag testade. Vi labbar då och då med eget blod på skolan så jag har alltid koll på mitt Hb. Blutsaften höjde mitt Hb snabbare än någon tablett jag någonsin provat. Nackdelen är att det smakar röv och är dyrt.

• Milie

Hoho! Jag är ju någonstans mitt i smeten (BF 13 juni) och har nu gått HALVVÄGS! Sjukt coolt. Tiden går fort men ändå långsamt eftersom jag har RUL imorgon. För första gången i graviditeten är jag liiite nervös.

Svar på tråden BF Juni 2015