• Milie

BF Juni 2015

Seniorita skrev 2014-10-12 14:14:04 följande:

Usch.. Var precis på toa, blödde lite färskt blod. Bara att hålla tummarna att det är OK iaf :(

Usch då. Ja, vi får verkligen hoppas att det är något utanför livmodern som blöder och att allt är okej ändå!
  • Milie
    Diamant skrev 2014-10-12 16:00:07 följande:

Någon som upplevt skrattgråten än?

Kollade på film med maken och så var det en jätterolig scen där jag gapskrattade tills tårarna kom som utvecklades till en jättegråt-attack! WTF??

Kände mig lite lätt hysterisk för jag var verkligen inte ledsen!

Tur mannen förstår en och bara skrattade o kramade om mig!

Haha, nej. Den har jag inte upplevt. Blir dock alldeles full i skratt då jag tänker på den för jag minns hur det var när ena syrran var gravid. Hon fick det nästan så fort hon fnissade lite åt något. Finns åtskilliga bilder från släktmiddagar där hon sitter och storskratt/bölar. Hah. En där jag sitter bredvid med den lite mer normala "skratta tills tårarna rinner"-reaktionen. 
  • Milie
    MakeitHappen skrev 2014-10-12 16:27:44 följande:

Sambon undra när man gör första ultraljudet? någon som vet? En bra julklapp tänkte vi :)

Lite olika, men runt vecka 18-21 någon gång tror jag. Om man inte ska göra KUB-test, då ingår ultraljud och det görs i vecka 12.
  • Milie
    MakeitHappen skrev 2014-10-12 16:39:27 följande:
    åh vecka 18, det är ju efter jul =/    hade vart en mysig julklapp åt våra föräldrar.
    har inte riktigt koll på KUB är, får googla lite :)
    Men om man av någon anledning är väldigt orolig så får man ibland tidigt ultraljud. Eller så kan man väl vad jag förstår bekosta det själv om man söker sig till privat vård.

KUB står för kombinerat ultraljud och biokemiskt test. Man gör dels NUPP-test vilket står för nackuppklarning och görs med ultraljud. De mäter en spalt som alla foster har i nacken runt vecka 12. Sen tar man blodprov på mamman där man bl.a. kollar efter en markör som sammanlänkats med Downs.

Resultaten från testen tillsammans med mammas ålder sammanställs i ett datorprogram och sen ger ett odds. Allt från 1:2 till 1:20 000 och t.o.m. ännu högre. 1:2 är då det sämsta, det innebär att det är 1 på 2 (50%) risk att fostret har kromosomavvikelse. 1:20 000 blir 0,005% risk. Vid en viss gräns (minns inte vilken 1:200 kanske?) så rekommenderas man att gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov. Ett sånt prov gör att de bokstavligen kan se fostrets kromosomer och därmed veta helt säkert om något avviker.

Något man ska tänka på med KUB är att alla får odds, oavsett hur friskt fostret är. Man får inga garantier, bara sannolikheter. Sen är det bara vissa landsting som erbjuder alla KUB. De flesta erbjuder bara de över 30-isch år eller 35.
  • Milie

Precis, ja. Man får bekosta själv om man vill. Jag är rätt säker på att jag vill göra KUB-test och jag vet att jag inte får det bekostat eftersom jag "bara" är 27 år. Därför ska jag betala det själv. Nu var det ett tag sen jag kollade, men KUB-testet kostar runt 2000 kr tror jag. Strax under eller något sånt. Kollade bara en sida. Men innan jag börjar boka sånt så ska jag prata med BM på mitt hälsosamtal/inskrivning som jag ska på om ett par veckor. Vem vet. De kanske har några regler att om man nödvändigtvis vill och är över en viss ålder så får man det. Vi får se.

• Milie
    Plus BF-listan Baby

19 maj
    JosPhi, första barnet, 22 år, Västervik 

24 maj
    Hemlig78, första barnet, 36 år 

26 maj 
    Lina881, 26 år, Blekinge 

27 maj
    Elsa83, första barnet, 30 år, Malmö 

MaHo89, tredje barnet (har ett änglabarn och ett barn som är 17 månader), 25 år, Västerbotten 

28 maj
    Flor Mariposa, tredje barnet, 32 år 

carolinheiner, andra barnet (1 änglabarn), 26 år, Halmstad 

29 maj
    enannanmaria, 36 år, tredje barnet, Götaland 

30 maj/1 juni
    wishing, första barnet, 30 år 

Sinilam, andra barnet, 24 år

30 maj
    Fiiaaa, 32 år, första barnet, Uppsala 

Luttanlej, 30 år, Stockholm 
    Gizza, andra barnet, 31 år, Uppsala 

31 maj
    Summer88, första barnet, 26 år, Malmö 
    Malin, första barnet, 22 år , Stockholm

31 maj/1 juni
    Manelma, andra barnet, 28 år, Stockholm 

1 juni
    MalinA­87, 27 år, Linköping 

saran86, andra barnet, 28 år, Umeå 
    Nolan, andra barnet, 31 år, Kronoberg

1-2 juni
    ÄlskarMina, tredje barnet, 29 år, Småland

2 juni
    Kanien, första barnet, 25 år från Sala 

banantelefon, tredje barnet, 33 år, Vallåkra 
    Nhv, första barnet, 24 år, utanför Uppsala 
    MinniMouse, tredje barnet

3 juni
    tove78, andra barnet, 36 år, Sigtuna

Gozzan, första barnet, 27 år, Umeå
    KnytetsMamma, andra barnet, 34 år, Linköping 
    jemi02, andra barnet, 30 år, Stockholm 
    Iida01, första barnet, 24 år, Karlstad 
    effilant, första barnet, 25 år, Göteborgstrakten 
    FruGnu, första barnet, 31 år, Västsverige 
    Awe83, första barnet, 31 år, Stockholm 
    Wilbes, tredje barnet, 28 år, Västerås 
    MammaCamp, andra barnet, Göteborg

4 juni
    Onilla, första barnet, 25 år, Halland 

stayyoung, första barnet, 26 år, Jönköping. 
    micra, tredje barnet, 28 år, Västerås 
    lillafii, andra barnet, 27 år, Karlskoga 
    Kessika, första barnet, 40 år, Stockholm 
    knaappeen, första barnet, 24 år, Västerås 
    Snöfrid, första barnet, 32 och 37 år, Flen 
    Kyy, första barnet, 28 år, Lund. 

5 juni
    Malllis, tredje barnet, 30 år, Falköping 

thuram, första barnet, 23 år, Jämtland
    Amie, första barnet (3:e graviditeten), 27 år, Laholm/Halmstad 
    emm84, första barnet, 30 år, Karlstad

6 juni
    dietcoke, andra barnet, 21 år, Stockholm

Mirella, första barnet, 20 år
    brallanmallan, första barnet, 27 år

7 juni
    Diamant, första barnet, 30 år, Göteborg

Isabel­la89, andra barnet, 
    Fröken1987, första barnet 

8 juni
    Lg85, första barnet, 29 år, Karlstadstrakten

MakeitHappen, första barnet, 29 år, Varberg
    avenell, första barnet, 29 år, Uppsala

9 juni
    Cecilisa, första barnet, 28 år, Malmö

mk86, andra barnet, 28 år, Norrbotten

10 juni
    lyckobubblor, andra barnet, 35 år, Stockholm (Nacka)

Jag86: första barnet, 28 år, Västmanland.

10/11 juni
    Linda.dahlo, tredje barnet, 35 år, Vallentuna

11 juni
    Sawgni. tredje barnet, 39 år, Härjedalen

jjj78, andra barnet, 36 år, Malmö

12 juni
    Fläderpärlan, första barnet, 26 år, Dalarna

Emeeli­iee, första barnet, 24 år, Skövdetrakten 

13 juni
    Amfam, andra barnet, 30 år, Stockholm

emtfb, andra barnet, 25 år, utanför Uppsala

14 juni
    TinkyWinky, tredje barnet, 30 år, Halmstad

Pyret2015, fjärde barnet, 35 år, Småland
    Lisan26, första barnet, Uppsala
    hemligönskan, första barnet, 25 år, Stockholm

15 juni
    VioloLaviose, femte barnet, Skåne

Therese2014, första barnet, 23 år, Värmland

16 juni
    Milie, första barnet, 27 år, Västernorrland

17 juni
    dstrl, första barnet, 24 år, Orust 

Seniorita, 25 år, första barnet, bosatt i Jämtland

18 juni
    Calabalic, första barnet, 34 år, Östergötland

19 juni
    Katten, 37 år, första barnet, Eskilstuna

20 juni
    Carri12, andra barnet, Skåne
  • Milie
    Diamant skrev 2014-10-13 04:35:53 följande:

Ah okej!

Annars får man skriva instruktioner till alla så de vet hur man kopierar och klistrar in en text så de kan lägga till sig själva, blir lite tråkigt när folk blir sura för att man missat just deras inlägg om att de vill vara med..

Ska till BM idag, hälsomötet gissar jag och inte inskrivning?

Ska bli skönt att träffa någon som har koll på läget iaf, vaknade med ont i livmodern vilket känns jäkligt läskigt o hoppas att det inte är något allvarligt!

Har sovit oroligt med o vaknat en massa gånger..

Då måste man komma ihåg att skriva att det bara fungerar via dator också. Av någon anledning blir ju radbrytningarna åt skogen hur man än beter sig med mobiltelefon eller platta.
  • Milie
    Mirella skrev 2014-10-13 19:47:04 följande:

Är det vanligt med missfall? Känner jag blir lite nervig när jag läser här inne

Det är tyvärr "lite vanligt". Men man får göra sitt bästa och försöka att inte oroa sig så mycket. Jag tänker positivt och tänker att det här kommer gå hur bra som helst och kommer sluta med frisk bebis i juni! Inga tvivel! Det är "bara" att intala sig. Oavsett vad som händer så vinner man inget på oron.
  • Milie
    Mirella skrev 2014-10-13 20:23:35 följande:
    MaHo89 skrev 2014-10-13 20:20:51 följande:

Risken för missfall för en normal frisk kvinna är 25% så ja absolut det är en risk men tänk så stora chanser att allt går bra :)

Om det är så varför läggs så mycket energi på att diskutera det då istället för att diskutera massa annat?

Vad tror ni att ni väntar, tös el pojk?
    Nu förstår jag inte hur du menar. Att eftersom det är så vanligt så borde man inte diskutera det? Självklart måste man få prata om det om man vill det. Det tycker jag i alla fall.
  • Milie
    dstrl skrev 2014-10-14 13:50:02 följande:

Jag behöver er hjälp tjejer. Min sambos pappa fyller år i början av November, men då vi är bortresta då så skall vi bjuda på födelsedagsmiddag för honom hos oss troligen nästa helg. Vi har då tänkt ge honom en liten present i form av en tavla där det står "Grattis Farfar! Hoppas du har en underbar födelsedag, vi ses i Juni! Kram Knoddis".

Vad tror ni om detta? Jag har inget illamående av min graviditet, men nervositeten över att berätta för sambons föräldrar gör mig helt kräkfärdig...

Varför känns det nervöst? Rent allmänt eller är det något speciellt med hans föräldrars eventuella reaktion?
Svar på tråden BF Juni 2015