Inlägg från: VioloLaviose |Visa alla inlägg
  • VioloLaviose

BF Juni 2015

Vad "roligt" med flera intoleranta! Schär tillverkar rån, Supergoda, smakar precis som vanliga. Eller ja lite mer majsigt. Men goda! Köper mina på Coop :)

• VioloLaviose

Jag har vetat några månader bara. Sökte för trötthet och depression som aldrig gav med sig.. Ett av barnen har också sjukdomen :/

• VioloLaviose

Nja jag har Mest uteslutit gluten och glutenersättande så har inte ätit så mycket bajs :) äter fria grovt, ris och potatis. :)

• VioloLaviose

Ni som är glutenintoleranta, äter ni ute? Min syster har också så hon får prickar som kliar och hon får det ALLTID var vi än äter även om det är mat eller kakor. Jag märker inget så sett men hon gör så det lär ju påverka mig med..

Ska man aldrig kunna käka ute igen? :(

• VioloLaviose
    Diamant skrev 2014-10-11 17:32:07 följande:

Nä det är sällan.. Folk har så jäkla dålig koll på det här så man kan aldrig lita på restauranger! 
    Kan säga att Italien har bättre koll än Sverige! Och då är Sverige ett av de länder som har FLEST glutenintoleranta i världen!

Har hittat ett ställe där jag kan få glutenfri pasta ute och blir inte dålig dagen efter så det är inte kontaminerat iheller! 
    Annars blir jag alltid dålig efter att ha ätit ute så har slutat.. Gick till en tapas-restaurang och beställde en glutenfri mix, dagen efter var jag sängliggande :( 

Men usch :( nä alltså jag skulle äta lunch på ett ställe och frågade efter glutenfri mat, så svarade servitören (även ägarn) typ "öh... Vad är det nu mjölk eller mjöl?" Man ba: fint!

Vissa tror de har glutenfria kakor för det inte är mjöl i kakan men frågar man om de bakas på annan plats så nä minsann... Förstår inte okunnigheten. Det är liksom folks liv det handlar om :o

jag är på läkning så märker inget. Det är ju rätt farligt ... :(
  • VioloLaviose

Fast maten i sig kan vara fri från mjöl men lagas i samma kök som typ pizza så det kan finnas mjöl överallt :/

• VioloLaviose
    Mirella skrev 2014-10-11 17:40:41 följande:

När ska man ringa bm?

När du vill :) är det första barnet ska du gå på hälsosamtal först i typ vecka 6-11 tror jag, innan riktig inskrivning. Kanske bra o få lite info om mat osv :)
  • VioloLaviose
    Liiten skrev 2014-10-11 17:46:22 följande:

Jag tänkte ringa bm på måndag :) är då i v.5.. Men undra om jag får skriva in mig i en stad jag ännu inte bor i, någon som vet???

Jag kommer gå i grannbyn då den barnmorskan jag har där är lätt den bästa jag haft (haft 4) . Vi har ju fri vård eller vad det heter så det bör väl inte alls vara något problem, du ska tillochmed flytta dit ju :)
  • VioloLaviose
    Mirella skrev 2014-10-11 17:56:27 följande:
    Aha gör man det innan inskrivningen? Usch jag kan inte sånt här det är första barnet och jag blir lite nervig av att inte veta, förlåt
    Ja nu för tiden, för gjorde man allt på inskrivningen men just kosten är väldigt viktig så de ville väl få in samtal om det tidigt . :)
Svar på tråden BF Juni 2015