• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Vinterankan

    Jag förstår dig absolut. Tycker att lösning är viktigt och att det som du beskriver absolut tar ifrån glädjen i läsningen. Jag tycker du ska ta upp det ned läraren igen.

    Jag har alltid varit en läslus och älskat att läsa men jag har inga bra minnen av läsläxor av den där typen. Jag kan faktiskt tycka att det är bättre att få en "tråkig" text att läsa och sedan svara på några frågor i den texten än att man ska mäta och analysera läsande i böcker man gillar. Att tydligt dela upp det i läsa för lära och läsa för nöje. Läsa för nöje lär ju såklart jättemycket men om man "dödar" nöjesläsningen till tvång så kommer det nog inte att läsas så mycket långsiktigt.

  • sextiotalist
    Vinterankan skrev 2014-09-26 08:18:01 följande:

    Jag förstår dig absolut. Tycker att lösning är viktigt och att det som du beskriver absolut tar ifrån glädjen i läsningen. Jag tycker du ska ta upp det ned läraren igen.

    Jag har alltid varit en läslus och älskat att läsa men jag har inga bra minnen av läsläxor av den där typen. Jag kan faktiskt tycka att det är bättre att få en "tråkig" text att läsa och sedan svara på några frågor i den texten än att man ska mäta och analysera läsande i böcker man gillar. Att tydligt dela upp det i läsa för lära och läsa för nöje. Läsa för nöje lär ju såklart jättemycket men om man "dödar" nöjesläsningen till tvång så kommer det nog inte att läsas så mycket långsiktigt.


    Exakt, bättre att ha en text att analysera som en läxa, istället för att göra som det ts dotters lärare gör.
    Jag en fd läslus.
  • Barne

    Sextiotalist, jag menade inte att man måste journalföra sina studier vid universitetet, men om du menar att du har klarat en civilingengörsutbildning utan att föra anteckningar och på något sätt analyserat kurslitteraturen så kan jag bara lyfta på hatten för dig.

    Jag menar bara att det kan vara bra i tidig ålder lära sig att organisera sina studier, något jag själv önskar att jag hade fått ta del av. Jag ser det inte som ett sätt för läraren att kontrollera vad som lästs, vilket du och TS verkar göra, utan som en I sig nyttig övning.

    Att man kan klara sig ändå vet jag mycket väl eftersom jag själv läste ungefär hälften av mina läsläxor under grundskolan och fick högsta betyg ändå.Och vad gäller dagens svenska skola så vet jag inget om den, men jag har definitivt Inga högre tankar om den, från grundskola till högskola.

  • tobbe01
    Venne skrev 2014-09-24 15:01:02 följande:

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.


    Men ska barnen recensera stycken ur boken varje dag i veckan? En pågående recension under hela läsandet av en bok? Att de skriver upp hur många sidor de läst och för vem (under 10 min) är väl inte så belastande men är det dessutom tänkt att varje dag ska boken recenseras?
  • sextiotalist
    Barne skrev 2014-09-26 09:24:12 följande:

    Sextiotalist, jag menade inte att man måste journalföra sina studier vid universitetet, men om du menar att du har klarat en civilingengörsutbildning utan att föra anteckningar och på något sätt analyserat kurslitteraturen så kan jag bara lyfta på hatten för dig.

    Jag menar bara att det kan vara bra i tidig ålder lära sig att organisera sina studier, något jag själv önskar att jag hade fått ta del av. Jag ser det inte som ett sätt för läraren att kontrollera vad som lästs, vilket du och TS verkar göra, utan som en I sig nyttig övning.

    Att man kan klara sig ändå vet jag mycket väl eftersom jag själv läste ungefär hälften av mina läsläxor under grundskolan och fick högsta betyg ändå.Och vad gäller dagens svenska skola så vet jag inget om den, men jag har definitivt Inga högre tankar om den, från grundskola till högskola.


    Nu var det inte frågan om studieteknik, hur man lär sig saker är väldigt indviduellt. Ja, jag antecknade massor under föreläsningarna, jag strök under och såg till att viktiga saker fanns med. Men det behövdes aldrig analysera en text, men däremot väldigt mycket aha-förståelse-upplevelser, det fick jag genom att räkna igenom väldigt många uppgifter.
    Mitt minne sitter i händerna brukar jag säga. Dvs för att jag ska memorera något, så måste jag skriva det (för hand faktiskt).
    Nej, jag skulle troligen inte fixa (eller vara intresserad) av en utbildning eller ett arbete där man måste analysera texter, utan för mig är det fakta som gäller och logik.
    Ge mig ett kretsschema så kan jag gladeligen analysera den, ge mig en text, så läser jag den och ta till mig fakta
  • Zenitha

    Låter som "sktivitetsrapportering" hos AF. Är det det barnen ska anpassas till? 

  • Zenitha
    Zenitha skrev 2014-09-26 09:53:48 följande:

    Låter som "sktivitetsrapportering" hos AF. Är det det barnen ska anpassas till? 


    "Aktivitetsrapportering" ska det stå- fast det kunde ha stått "skitrapportering", förstås.
  • Barne
    sextiotalist skrev 2014-09-26 09:34:34 följande:
    Nu var det inte frågan om studieteknik, hur man lär sig saker är väldigt indviduellt. Ja, jag antecknade massor under föreläsningarna, jag strök under och såg till att viktiga saker fanns med. Men det behövdes aldrig analysera en text, men däremot väldigt mycket aha-förståelse-upplevelser, det fick jag genom att räkna igenom väldigt många uppgifter.
    Mitt minne sitter i händerna brukar jag säga. Dvs för att jag ska memorera något, så måste jag skriva det (för hand faktiskt).
    Nej, jag skulle troligen inte fixa (eller vara intresserad) av en utbildning eller ett arbete där man måste analysera texter, utan för mig är det fakta som gäller och logik.
    Ge mig ett kretsschema så kan jag gladeligen analysera den, ge mig en text, så läser jag den och ta till mig fakta
    Men då är vi nästan överens, jag menar att journalen är en tidig övning i studieteknik och dari ligger dess värde. Du anser att den bara trams och krusiduller och självklart ser du då inget värde i den. Låt oss enas om att tycka olika i den frågan.

    Självfallet är det så att analysen av litteraturen på en civilingengörsutbildning ligger mycket i utförandet ab praktiska räkneexempel, men så ligger det ju inte till när det gäller samhällsvetenskapliga ämnen. Således kan det ju vara en bra idé att lära ut textanalys redan i grundskolan eftersom alla elever inte kommer gå den naturvetenskapliga banan.

    Sedan tror jag att du kan mer om textanalys än du låter påskina, t.ex. tror jag inte att du tror att Djurfarmen egentligen handlar om ett gäng grisar som tar over driften av en gård. För att ta ett av de mest tydliga exemplen på en allgorosk roman.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-26 09:34:34 följande:
    Nu var det inte frågan om studieteknik, hur man lär sig saker är väldigt indviduellt. Ja, jag antecknade massor under föreläsningarna, jag strök under och såg till att viktiga saker fanns med. Men det behövdes aldrig analysera en text, men däremot väldigt mycket aha-förståelse-upplevelser, det fick jag genom att räkna igenom väldigt många uppgifter.
    Mitt minne sitter i händerna brukar jag säga. Dvs för att jag ska memorera något, så måste jag skriva det (för hand faktiskt).
    Nej, jag skulle troligen inte fixa (eller vara intresserad) av en utbildning eller ett arbete där man måste analysera texter, utan för mig är det fakta som gäller och logik.
    Ge mig ett kretsschema så kan jag gladeligen analysera den, ge mig en text, så läser jag den och ta till mig fakta
    Problemet med ditt resonemang är att du är helt omedveten om hur du faktiskt analyserar och ständigt använder lässtrategier. Att som du hävda att analys av texter är väsensskilt från fakta och logik är inget annat än....ologiskt . Läs igenom det du skriver och upptäck hur motsägelsefullt det du skriver är.

    Att du som individ automatiskt lärt dig och omedvetet använder lässtrategier effektivt innebär inte att det är så alla andra fungerar. Det man vet är att många barn INTE lär sig lässtrategier automatiskt. Att läsförståelse INTE kommer automatiskt för att man läser mycket. För många barn är det något man måste träna och öva. Och nej, det handlar inte om att bryta ner texter i detalj och/eller att fundera huruvida Strindberg vid tiden befann sig i en psykos eller inte. Det handlar om det enkla att faktiskt kunna stryka under det väsentliga och att inferensläsa. Utan det så står man sig rätt slätt.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-26 08:35:48 följande:
    Exakt, bättre att ha en text att analysera som en läxa, istället för att göra som det ts dotters lärare gör.
    Jag en fd läslus.
    Fast det var väl precis det du var emot. Analys var ju direkt förkastligt. 
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust